Gå til innhold

Snart kan Europa være selvforsynt med batterier til elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (34 minutter siden):

Det er sant, men etterhvert som ICE-bilene fases ut så blir det naturlig færre tilbakekallinger p.g.a. brannfaren som de representerer forsvinner.

Så lenge størstedelen av bilbranner skyldes feil på el system tviler jeg på at det blir færre tilbakekallinger. El biler har ofte to batterier, høyspent  og lavspent system

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Trestein said:

Så lenge størstedelen av bilbranner skyldes feil på el system tviler jeg på at det blir færre tilbakekallinger. El biler har ofte to batterier, høyspent  og lavspent system

Det er ofte feil i elsystemer som antenner en bilbrann, men det er som regel olje/bensin/diesel som er drivstoffet som antennes, og så sprer brannen seg til resten av bilen. Når man fjerner denne delen av branntrekanten går risikoen for brann betydelig ned.

Dette ser man også i statistikken, der elbiler er betydelig mindre utsatt for brann.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Så lenge størstedelen av bilbranner skyldes feil på el system tviler jeg på at det blir færre tilbakekallinger. El biler har ofte to batterier, høyspent  og lavspent system

Sålenge det er mest ICE-biler som brenner, så er det bare å få vekk den største brannfaren, bensin og diesel. Takk for at du påpeker dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Så lenge størstedelen av bilbranner skyldes feil på el system tviler jeg på at det blir færre tilbakekallinger. El biler har ofte to batterier, høyspent  og lavspent system

Hvor høyspentsystemet kobles bort på ett blunk om det skulle skje noe. Når bilen bare står parkert er det også koblet bort.

Moderne raske digitale sikringer vil kunne slå av strøm til ting raskt om det merkes noe rart, og samtidig si ifra om dette så det kan bli oppfulgt før det går galt.

Selv om branner ofte skyldes feil på elsystemet, tenker jeg det ofte kan ha sammenheng med at en drøss med ledninger er koblet til en glovarm motor som hele tiden rister og kan skape kontaktfeil.

Hadde kortsluttning i en startmotor på en bil en gang, da den orginale plusskabelen til den hadde mistet isolasjonen sin etter mange år nært varme og kom borti karosseriet. Var ikke sikring til startmotoren faktisk men heldigvis var batteriet mitt dårlig og kollapset uten å skape så mye dramatikk.

Biler i dag er sikkert bedre på dette da men var ett eksempel jeg kom på i farten med en elektrisk feil på en fossilbil.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Sålenge det er mest ICE-biler som brenner, så er det bare å få vekk den største brannfaren, bensin og diesel. Takk for at du påpeker dette.

Eldre biler brenner oftere enn nyere, og elbiler tenderer til å være nyere. I tilegg er det flere ICE biler på veiene. Å angi absolutte tall uten å korrigere for disse faktorene er meningsløs retorikk. Kom med relative tall korrigert for alder så kan vi diskutere.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, sverreb said:

Eldre biler brenner oftere enn nyere, og elbiler tenderer til å være nyere. I tilegg er det flere ICE biler på veiene. Å angi absolutte tall uten å korrigere for disse faktorene er meningsløs retorikk. Kom med relative tall korrigert for alder så kan vi diskutere.

Må du ha det igjen? Det har vært oppe her før:

Quote

I forhold til andelen elbiler på norske veier, så brenner det sjeldnere i elbiler enn i "vanlige" biler som går på fossilt drivstoff. Det er dessuten svært sjelden at det er batteriet som er årsaken til brann i elbil. Det sier Jon Eirik Holst, seksjonssjef for Elsikkerhet, DSB.

https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2020/branner-i-personbiler/

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (18 minutter siden):

Tallene i den artikkelen er igjen absolutte tall ukorrigert for alder. Dette tilføyer ikke noe nytt.

De er ikke korrigert for antall i utvalget, alder, alvorlighetsgrad(ukontrollerbar batteribrannn eller brann i bensinbil som lar seg slukke med et enkelt slukkeapparat) eller årsak(brannstiftelse ol). Den tar heller ikke hensyn til at enkelte elbil-merker ser ut til å ha høyere brannnfrekvens enn andre.

Referert under er den eneste undersøkelsen jeg har sett som veldig detaljert tar for seg brannfrekvens og alvorlighetsgrad hvor ytre årsak(kollisjon og lignende) er fjernet. Med andre ord selvantennelse under normal bruk. Ett elbilmerke kommer her særs dårlig ut sammenlignet med fossilbiler.

https://www.iihs.org/media/c93b98d8-6a7d-44a1-810e-4468ec539e05/uIu4tg/HLDI Research/Fire losses/HLDI_FireLosses_1218.pdf

 

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott at europeisk bilindustri blir selvforsynt med batterier. Mindre avhengighet til andre gir mindre risiko for leveranseproblemer og muligens bedre profitt i det lange løp. (Avhengigheter har en tendens til å bli misbrukt).

Håper Freyr og Morrow kommer raskt opp i produksjonstakt og markerer seg i Europeisk sammenheng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...