Gå til innhold

E-Tron GT er Audis sterkeste elbil til nå


Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Trestein said:

Tror ikke 0-100 tider er det viktigste for folk som kjøper biler til 1,5 millioner. 
 

Tror det går mere på kvalitet, interiør, luksus, utseende, design, byggekvalitet osv.

Kjøper du en modell S klarer ikke naboen å se om det er en nyvasket 2012 modell eller en ny 2021modell. 
 

Taycan selger godt. Sannsynligvis vil rwd modellen selge godt også selv om mange biler er raskere fra 0-100

Dessuten har disse bilene heldigvis kostet på seg brytere for viktige funksjoner. Det er det mange som oppdager er lurt.

Men pris og bagasjeplass bryr ikke folk seg om? 😛

Både Taycan og Audien er nydelige biler og regner med de er topp kvalitet. men Teslan er nok en bedre "allrouder" om det skal være eneste bilen man har og ikke bare søndagsbilen. Dog skuffende at eksteriøret ikke fikk noe løft i den nye utgaven.

Men bare de får krok på den så trenger man jo ikke noe annen bil i tillegg.

Også kommer jo forhåpentligvis Roadster og snart som skal være den raske bilen.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (17 minutter siden):

Tror ikke 0-100 tider er det viktigste for folk som kjøper biler til 1,5 millioner. 
 

Ja det er rart med det, plutselig er ikke 0-100 og ytelser så viktig lenger 😅

Plaid+ kommer til å gjøre fullstendig rent bord.

Endret av Simkin
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simkin skrev (Akkurat nå):

Ja det er rart med, plutselig er ikke 0-100 og ytelser så viktig lenger 😅

Plaid+ kommer til å gjøre fullstendig rent bord.

Ja det er bare å se på salgsstattestikker og plotte inn 0-100tider. Sammenheng? Neppe. Det finnes en masse raske italienske biler som er super raske. Selges de? 

se på mercedes S Audi A8 bmw 7 serie.

Er det de raskeste utgavene som selger best? Man ser dem nesten aldri.
 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Men pris og bagasjeplass bryr ikke folk seg om? 😛

Både Taycan og Audien er nydelige biler og regner med de er topp kvalitet. men Teslan er nok en bedre "allrouder" om det skal være eneste bilen man har og ikke bare søndagsbilen. Dog skuffende at eksteriøret ikke fikk noe løft i den nye utgaven.

Men bare de får krok på den så trenger man jo ikke noe annen bil i tillegg.

Også kommer jo forhåpentligvis Roadster og snart som skal være den raske bilen.

Skal man akselerere raskere enn 2 sek 0-100 må man ha dekk som er rimelig spesielle. Tviler på at folk som vil bruke den som familiebil vil prioritere det.

Dessuten vert dere vel hva * merket ved 1.99sek betyr?

Lenke til kommentar

Topphastighet over 200 km/t har nok begrenset praktisk nytteverdi selv i Tyskland, men det er vel mest bare en pynte/skryte-spesifikasjon som markedet etterspør.

Personlig mener jeg det er en direkte ulempe. Det øker krav til hastighetsindeks på dekkene, som gir dyrere dekk, øker kravene til bremsene og dermed vekt og kostnader. I Taycan sitt tilfelle til og med en egen girkasse. Den er hverken gratis eller vektløs.

Men det er vel det markedet etterspør...

Hadde EU for eksempel bestemt at topphastigheten må begrenses til 200 km/t for å få bilene godkjent så hadde vi i hvert fall produsentene fått løst denne meningsløse etterspørselen uten å miste markedsandeler til konkurrentene. Og vi kunder kunne fått billigere og lettere biler med billigere dekk.

Edit: Det samme gjelder dekk som tåler 0-100 på <2s. Skulle ønske produsentene kunne dempet fokuset på mest mulig ekstreme spesifikasjoner og heller funnet gode kompromisser med større nytteverdi.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Det finnes en masse raske italienske biler som er super raske. Selges de?

Ja

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/lamborghini-posts-best-ever-sales-2019

https://carbuzz.com/news/ferraris-latest-sales-results-are-beyond-impressive

Får ta med Porsche å da

https://e24.no/teknologi/i/41jnxo/venter-tidenes-porsche-salg

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simkin skrev (3 minutter siden):

Tror du må se på registreringstallene. 
 

De ligger ikke høyt oppe i noen europeiske land. 
 

Tenker mere på raske versjoner av alfa romeo, lancia, fiat, osv.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Tror du må se på registreringstallene. 
 

De ligger ikke høyt oppe i noen europeiske land. 
 

Tenker mere på raske versjoner av alfa romeo, lancia, fiat, osv.

Dyre biler selger alltids dårligere enn billigere biler. rett og slett fordi flere har råd til de. Så hva i all verden er det slags poeng du sitter å prøver å få ut her? I den ene posten snakker du om at den ene ikke er best, men når det argumentet slås i stykker, så tar pipa di en annen lyd og retning, og med det en ny påstand. Og når det poenget slås ihjel, så vrir du deg videre vekk fra det du påstod, til du mer eller mindre sitter og motsier deg selv.

Konklusjonen jeg leser ut av det du sier, er at du må si noe mot Tesla, og så blir det en dans vekk fra poenget ditt hver eneste gang,  ettersom påstandene dine blir argumentert i stykker. Selv når du prøver å skjule denne agendaen din ved å si noe positivt om Tesla, så kommer det etterhvert påstander som tyder på at dette ikke var rellt ment, men bare prøver å villede noen til å tro du er nøytral. Men du avklees gang etter gang.

Så igjen, hva er det du egentlig vil ha frem her?

Utgangspunktet, som vel er relativt uvesentlig siden vi snakker om biler som er best på hver sine måter, var altså hvem som  var best? Salgstall for slike biler som gjerne kommer i svært begrensede serier, blir ofte begrenset nettopp av at de produserer små serier, for å opprettholde eksklusivitet og høye priser. Man gjør noen små designendringer, så kan ¨man slenge på no fancy navn i tillegg, o man kan igjen selge mer eller mindre samme bilen i en ny, eksklusiv serie.

Og midt oppi dette kommer hissige elbilversjoner, hvorav ihvertfall en av de kan fint fungere som eneste bilen for familien, og som ligger langt under i pris, men fremdeles er for dyr for masene. De blir fremdeles ikke slagsvinnere, annet enn innenfor sine klasser, nettopp fordi de fremdeles er alt for dyre. Dog langt mer oppnåelige.

Det er en grunn til at TM3 LR er salgsvinneren i Norge sammen med E-Tron 50, og det er at de assosieres med disse toppmodellene, og har ganske gode ytelser, men de fungerer som famliebiler, samtidig som de er priset inn i et leie som mange er i stand til å oppnå.  Det er altså ingen overraskelse her.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Topphastighet over 200 km/t har nok begrenset praktisk nytteverdi selv i Tyskland, men det er vel mest bare en pynte/skryte-spesifikasjon som markedet etterspør.

Personlig mener jeg det er en direkte ulempe. Det øker krav til hastighetsindeks på dekkene, som gir dyrere dekk, øker kravene til bremsene og dermed vekt og kostnader. I Taycan sitt tilfelle til og med en egen girkasse. Den er hverken gratis eller vektløs.

Men det er vel det markedet etterspør...

Hadde EU for eksempel bestemt at topphastigheten må begrenses til 200 km/t for å få bilene godkjent så hadde vi i hvert fall produsentene fått løst denne meningsløse etterspørselen uten å miste markedsandeler til konkurrentene. Og vi kunder kunne fått billigere og lettere biler med billigere dekk.

Edit: Det samme gjelder dekk som tåler 0-100 på <2s. Skulle ønske produsentene kunne dempet fokuset på mest mulig ekstreme spesifikasjoner og heller funnet gode kompromisser med større nytteverdi.

Tesla Model 3 har topphastighet på henholdsvis 225, 233 og 261km/t, avhengig om du kjøper SR+, LR eller P. Om for eksempel SR+ og LR ble begrenset til 200km/t kunne de da hatt dekk fra en lavere(billigere) hastighetsklasse?

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Dyre biler selger alltids dårligere enn billigere biler. rett og slett fordi flere har råd til de. Så hva i all verden er det slags poeng du sitter å prøver å få ut her? I den ene posten snakker du om at den ene ikke er best, men når det argumentet slås i stykker, så tar pipa di en annen lyd og retning, og med det en ny påstand. Og når det poenget slås ihjel, så vrir du deg videre vekk fra det du påstod, til du mer eller mindre sitter og motsier deg selv.

Konklusjonen jeg leser ut av det du sier, er at du må si noe mot Tesla, og så blir det en dans vekk fra poenget ditt hver eneste gang,  ettersom påstandene dine blir argumentert i stykker. Selv når du prøver å skjule denne agendaen din ved å si noe positivt om Tesla, så kommer det etterhvert påstander som tyder på at dette ikke var rellt ment, men bare prøver å villede noen til å tro du er nøytral. Men du avklees gang etter gang.

Så igjen, hva er det du egentlig vil ha frem her?

Utgangspunktet, som vel er relativt uvesentlig siden vi snakker om biler som er best på hver sine måter, var altså hvem som  var best? Salgstall for slike biler som gjerne kommer i svært begrensede serier, blir ofte begrenset nettopp av at de produserer små serier, for å opprettholde eksklusivitet og høye priser. Man gjør noen små designendringer, så kan ¨man slenge på no fancy navn i tillegg, o man kan igjen selge mer eller mindre samme bilen i en ny, eksklusiv serie.

Og midt oppi dette kommer hissige elbilversjoner, hvorav ihvertfall en av de kan fint fungere som eneste bilen for familien, og som ligger langt under i pris, men fremdeles er for dyr for masene. De blir fremdeles ikke slagsvinnere, annet enn innenfor sine klasser, nettopp fordi de fremdeles er alt for dyre. Dog langt mer oppnåelige.

Det er en grunn til at TM3 LR er salgsvinneren i Norge sammen med E-Tron 50, og det er at de assosieres med disse toppmodellene, og har ganske gode ytelser, men de fungerer som famliebiler, samtidig som de er priset inn i et leie som mange er i stand til å oppnå.  Det er altså ingen overraskelse her.

Vi diskuterer vel audi e tron gt her.

Påstanden er vel at den har den beste pakken som finnes i dag med tanke på å kunne kjøre langt og raskt. 
 

Sammen med andre kvaliteter vil nok mange foretrekke denne fremfor biler som akselererer 1sek raskere til 100 men kommer seinere frem.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Vi diskuterer vel audi e tron gt her.

Det er det diskusjonen skulle handlet om, jmf. hva artikkelen omhandler. Så hva var poenget med å trekke inn Alfa Romeo, Lancia og Fiat?

Eller hva med dette?

Trestein skrev (50 minutter siden):

se på mercedes S Audi A8 bmw 7 serie

Alle disse er ICE-biler som utenom i Norge ligger likt i pris med Tesla S før man begynner å tipasse de, og da fort ender opp i priskalseen til Plaid +, men langt under i aks, og relativt likt med de elektriske når vi snakker toppfart. I Norge konkurrerer Tesla mer mot BMW 5-serie, Audi A6 og MB E-klasse, dog ikke toppversjonene som blir enda dyrere, og da mer i prisklassen til Taycan. Både Audien og Porschen kan man dog individuelt tilpasse mere, og vil fort endre godt over i sluttpris, slik at en er mer i land med en M5 totalt sett, eller kanskje litt under fremdeles. Forskjellen blir fort momsen, men ikke spesielt mye mer mere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Det er det diskusjonen skulle handlet om, jmf. hva artikkelen omhandler. Så hva var poenget med å trekke inn Alfa Romeo, Lancia og Fiat?

Eller hva med dette?

Alle disse er ICE-biler som utenom i Norge ligger likt i pris med Tesla S før man begynner å tipasse de, og da fort ender opp i priskalseen til Plaid +, men langt under i aks, og relativt likt med de elektriske når vi snakker toppfart. I Norge konkurrerer Tesla mer mot BMW 5-serie, Audi A6 og MB E-klasse, dog ikke toppversjonene som blir enda dyrere, og da mer i prisklassen til Taycan. Både Audien og Porschen kan man dog individuelt tilpasse mere, og vil fort endre godt over i sluttpris, slik at en er mer i land med en M5 totalt sett, eller kanskje litt under fremdeles. Forskjellen blir fort momsen, men ikke spesielt mye mer mere.

Jeg gjorde et poeng av at 0-100 sjelden er et godt tall for hvor bra en bil selger og at det unntaksvis er den raskeste utgaven som selger best.

Tesla S er vel i dag den raskeste el bilen man kan kjøpe fra 0-100. Alikevel er den ikke noen storselger. Spørsmålet er om 0,4 sek raskere 0til 100 kommer til å endre dette eller om folk vil velge biler der andre egenskaper er prioritert.

vw har laget den el bilen som har kjørt raskest rundt nurnburgring. 6 min. Så om de har lyst til å lage en sinnsykt rask bil så kan de det. Problemet er at de må lage noe folk kjøper i store mengder. 
 

Vw solgte nesten dobbelt så mange el biler i europa som nærmeste konkurrent i 2020. Noe kan de nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 minutter siden):

Tesla Model 3 har topphastighet på henholdsvis 225, 233 og 261km/t, avhengig om du kjøper SR+, LR eller P. Om for eksempel SR+ og LR ble begrenset til 200km/t kunne de da hatt dekk fra en lavere(billigere) hastighetsklasse?

Ja, sånn jeg har forstått det er det må dekk ha minimum samme hastighetsklasse som topphastigheten til bilen. Antagelig for å unngå situasjoner der noen enten lovlig kjører på autobahn i en hastighet som bilen klarer men dekkene ikke tåler, eller situasjoner der noen grisekjører ulovlig og dekkene plutselig går i oppløsning.

Hastighetsindekser. Har ikke fulgt veldig nøye med på priser for ulike hastighetsindekser men har en magefølelse for at prisen stiger eksponentielt. Og sånt som nye model S Plaid med topphastighet på 322 km/t, eller Roadster med noe over 400 km/t: lykke til med å finne vinterdekk til disse. Lurer på hva det vil koste.. Sikkert 5-sifret pr dekk uten felg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Blir morro å sammenligne når Model S Plaid+ kommer i september. Håper og Lucid får levert noe snart.

Det som blir mest avgjørende er kjølingen og en ny løsning der. Nå er vel inverter, batterier og motor i samme loop. Det setter restriksjoner. 

Samt du kan ikke sammenligne rullende 0-100 tider mot stillestående. Alle disse bilene har nok kW output for full slipp uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Ja, sånn jeg har forstått det er det må dekk ha minimum samme hastighetsklasse som topphastigheten til bilen. Antagelig for å unngå situasjoner der noen enten lovlig kjører på autobahn i en hastighet som bilen klarer men dekkene ikke tåler, eller situasjoner der noen grisekjører ulovlig og dekkene plutselig går i oppløsning.

Hastighetsindekser. Har ikke fulgt veldig nøye med på priser for ulike hastighetsindekser men har en magefølelse for at prisen stiger eksponentielt. Og sånt som nye model S Plaid med topphastighet på 322 km/t, eller Roadster med noe over 400 km/t: lykke til med å finne vinterdekk til disse. Lurer på hva det vil koste.. Sikkert 5-sifret pr dekk uten felg.

Du trenger ikke å følge bilens topphastighet for vinterdekk. Så lenge de klarer 160km/t (Q) er de lovlige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus said:

Det som blir mest avgjørende er kjølingen og en ny løsning der. Nå er vel inverter, batterier og motor i samme loop. Det setter restriksjoner. 

Sikker på de er i samme loop på nye Plaid?

Octovalve kommer vel der og, og sikkert mye mere fanzy enn den som Model 3 har med mange flere ventiler og pumper. Kansje man kan kjøre all aircondition power rett inn på batteriet omså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Sikker på de er i samme loop på nye Plaid?

Nei, er derfor jeg er spent på forandringer der, og jeg blir skuffet om ingenting er forandret. Da snakker vi 1,100hk i korte bursts og over en kort tidsperiode isåfall. 

Complexity skrev (1 time siden):

Octovalve kommer vel der og, og sikkert mye mere fanzy enn den som Model 3 har med mange flere ventiler og pumper. Kansje man kan kjøre all aircondition power rett inn på batteriet omså.

Den hjelper på effektivitet men ikke for å opprettholde burst og maintained kW output over tid? 

Skal man først gidde å kaste 1,100hk inn i en bil, så burde fokus være på å prestere tilsvarende for ytelser. Hvis ikke blir det jo tull? Man ofrer litt effektivitet for å få igjen på å holde temperaturer optimalt for batteriene ved maks ytelser. Altså under 50-60C. Mens inverter kan holdes under 90C og motorer under 130C ca. 

Er alt i samme loop for å øke effektivitet på vinteren feks, så putter du restriksjoner mot hva motor og inverter tåler pga du må passe på batteriene på bane feks.

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Nei, er derfor jeg er spent på forandringer der, og jeg blir skuffet om ingenting er forandret. Da snakker vi 1,100hk i korte bursts og over en kort tidsperiode isåfall. 

Den hjelper på effektivitet men ikke for å opprettholde burst og maintained kW output over tid? 

Skal man først gidde å kaste 1,100hk inn i en bil, så burde fokus være på å prestere tilsvarende for ytelser. Hvis ikke blir det jo tull? Man ofrer litt effektivitet for å få igjen på å holde temperaturer optimalt for batteriene ved maks ytelser. Altså under 50-60C. Mens inverter kan holdes under 90C og motorer under 130C ca. 

Er alt i samme loop for å øke effektivitet på vinteren feks, så putter du restriksjoner mot hva motor og inverter tåler pga du må passe på batteriene på bane feks.

Ytelsen er jo fordelt på 3 motorer. Trenger jo ikke bli så varmt da.

Og siden batteriet er bygget inn i ramma på bilen vil jeg tro det er vesentlige forandringer kontra dagens modeller. Eller dagens Model S har vel eldgammel løsning så man må jo se på Model 3 sin, men det er jo er en helt annen bil..

Er vanskelig å spå hvordan den blir før man får mere informasjon.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (46 minutter siden):

Ytelsen er jo fordelt på 3 motorer. Trenger jo ikke bli så varmt da.

? Jo, det blir jo bare flere komponenter som kjølingen må innom. 

 

Complexity skrev (46 minutter siden):

Eller dagens Model S har vel eldgammel løsning så man må jo se på Model 3 sin, men det er jo er en helt annen bil..

TM3 henter varme fra motorene til batteriet for å varme opp batteriet når det er kaldt.. Tre motorer som fint kan pushes opp til 130C uten å affekteres av det på samme loop som batteriene fungerer dårlig i et slikt setup, når batteriene ikke skal over 50-60C. Da setter du restriksjoner til at man kun kan pushe bilen opp til ca 50% av temperaturen motorene egentlig kan pushes til over tid. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...