Gå til innhold

De store elbilene er veldig praktiske, men har også en stor svakhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At man kjøper en stor ineffektiv bil er jo greit om man trenger plassen. Dessverre ser vi at SUV har blitt et motefenomen, også for folk som burde valgt en strømlinjeformet sedan med lavt forbruk. At de fleste velger biler med 50-100% høyere forbruk enn nødvendig vil påvirke elektrisitetsinfrastrukturen vår - - ren sløsing, lite klimavennlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er naturligvis plassen man er ute etter.

Det er ikke så nøye om det heter SUV, det viktige er om det er god bakkeklaring, og gjerne muligheter for drift på alle hjul, for veien blir ikke brøytet før utpå dagen allikevel.

Jeg bor i utkant/distrikt og kan ikke leie bil/henger for alt, da blir det minst dobbelt så mye kjøring.

Jeg må nemlig kjøre like langt for å hente og levere leiebil/henger også, slikt blir det fort to til tre turer av til slutt, alt etter behovets art.

Hente leiebil, hjem å laste opp f.eks. avfall.

Levere avfallet, og i heldig fall kjøre hjem noe jeg skal ha byggevarer, tilbake med leiebil og hente egen bil.

Jeg kan ta med den gamle hvitevaren til el-retur ,(eller til noen på hybel som vil ha den om den virker, og kjøre hjem den nye hvitevaren.

Med rommelig bil ev. henger går dette på EN tur.

Holder man på med noe selv, som mange gjerne gjør i distriktene (også) er bilen et verktøy, og ikke først og fremst for "finkjøring."

Ellers så må man ha utgifter for og ha en ekstra bensin eller dieselbil med bedre plass, eller for

å ha en med hengerfeste for skikkelig henger...

Så hva er egentlig mest miljøvennlig?

Jo, og slutte å "fungere", eller å flytte til byen selvfølgelig...

Hadde nå tenkt at dette fortsatt skulle være hjemmet mitt til jeg måtte på, bo og service.

Ja, jeg vet at det er mange som tenker som meg...

Og hva blir egentlig mest fornuftig til slutt, hjelpeløsheten, eller det funksjonelle...(?)

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (1 time siden):

At man kjøper en stor ineffektiv bil er jo greit om man trenger plassen. Dessverre ser vi at SUV har blitt et motefenomen, også for folk som burde valgt en strømlinjeformet sedan med lavt forbruk. At de fleste velger biler med 50-100% høyere forbruk enn nødvendig vil påvirke elektrisitetsinfrastrukturen vår - - ren sløsing, lite klimavennlig.

Strømlinjeformede sedaner leveres dessverre sjelden med høy nok hengervekt, så dette er mye produsentenes skyld. 

1300kg er absolutt minimum av det jeg aksepterer av hengervekt, helst bør det være minst 1500kg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (1 time siden):

Det er ikke så nøye om det heter SUV, det viktige er om det er god bakkeklaring, og gjerne muligheter for drift på alle hjul, for veien blir ikke brøytet før utpå dagen allikevel.

Realiteten når det kommer til salg er det motsatte, der det viktigste er at det heter SUV, selv med bakhjulsdrift og elendig bakkeklaring. Bare se på Mustang Mach-e.

SUV er et tøvete segment som handler om status og hypotetiske turer i utmarka. Gjerne kombinert med et halvt tonn med batterier på slep, slik at de kan ta hypotetiske ferieturer i Europa en gang i skuddåret også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gavekort said:

Realiteten når det kommer til salg er det motsatte, der det viktigste er at det heter SUV, selv med bakhjulsdrift og elendig bakkeklaring. Bare se på Mustang Mach-e.

SUV er et tøvete segment som handler om status og hypotetiske turer i utmarka. Gjerne kombinert med et halvt tonn med batterier på slep, slik at de kan ta hypotetiske ferieturer i Europa en gang i skuddåret også.

Bakkeklaring er etter mitt syn mest verdifull i byen hvor man gjerne må krysse eller parkede i eller over større snøkanter som ikke kan ryddes fordi det er ikke noe sted å rydde det til. (og brøtemannskaper kommer for sjeldent eller kommer ikke til p.g.a. parkerte biler)

For elbiler er gjerne en del kalt SUV av markedsføringshensyn. I praksis betyr det å fylle hele bunnen av bilen med batterier at det blir ikke benplass uten å heve hele bilen tilsvarende til tykkelsen av batteripakken, da ender en bil som man kan sitte anstredig i med å være høy og da vil gjerne produsentene kalle det en SUV.
 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 minutter siden):

Bakkeklaring er etter mitt syn mest verdifull i byen hvor man gjerne må krysse eller parkede i eller over større snøkanter som ikke kan ryddes fordi det er ikke noe sted å rydde det til. (og brøtemannskaper kommer for sjeldent eller kommer ikke til p.g.a. parkerte biler)

For elbiler er gjerne en del kalt SUV av markedsføringshensyn. I praksis betyr det å fylle hele bunnen av bilen med batterier at det blir ikke benplass uten å heve hele bilen tilsvarende til tykkelsen av batteripakken, da ender en bil som man kan sitte anstredig i med å være høy og da vil gjerne produsentene kalle det en SUV.
 

Vet ikke hvordan det er andre steder i landet, men jeg har kjørt lave biler med bakhjulsdrift i snart 10 år og har aldri opplevd at jeg har behov for et terrengmonster for å komme meg frem. Stigninger er heller ikke noe problem så lenge du har skikkelige vinterdekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd rett som det er å ha 5-10 cm dype spor med stålis i min egen gate (Kombinasjon av mangelfull brøyting i boliggater og veksende vær med frost og mildvær). Jeg har også opplevd å måtte gateparkere slik at bunnpanna på bilen nesten subber ned i snøen som er dyttet dit av brøytebiler og annen trafikk, selv med moderat bra bakkeklaring. Fryser det på da kan man ha et problem.

Det er klart at man klarer seg uten bakkeklaring med litt planlegging. Det er bare å ta med seg spade å ut å måke litt her og der om man har lite klaring, men det er også greit å ikke måtte gjøre det for ofte. 

Det er også verdt å merke seg at selv internt i Oslo by er høydeforskjellen over 400m. Det er mange bratte gater her, og selv om det er snøfritt nede i byen er det ofte mye snø i høyden.

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (3 timer siden):

Ja, det er naturligvis plassen man er ute etter.

Det er ikke så nøye om det heter SUV, det viktige er om det er god bakkeklaring, og gjerne muligheter for drift på alle hjul, for veien blir ikke brøytet før utpå dagen allikevel.

Jeg bor i utkant/distrikt og kan ikke leie bil/henger for alt, da blir det minst dobbelt så mye kjøring.

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva kjørte du sånn ca før 2010? Klippekort på nybiler av typen G-klasse, Land Rover og Land Cruiser? For SUV og AWD-moten er ikke så gammel, samtidig som veiene våre aldri har vært så bare og fri for snø ... 

Mener å huske vi kom oss helt fint til hytta før 2010 også. Til og med med bakhjulsdrift. Vi må ha vært spenna gærne som turte det ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (4 minutter siden):

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva kjørte du sånn ca før 2010? Klippekort på nybiler av typen G-klasse, Land Rover og Land Cruiser? For SUV og AWD-moten er ikke så gammel, samtidig som veiene våre aldri har vært så bare og fri for snø ... 

Mener å huske vi kom oss helt fint til hytta før 2010 også. Til og med med bakhjulsdrift. Vi må ha vært spenna gærne som turte det ...

Vi kom oss også til hytta tidligere, både med FWD og RWD. Men det ble en del pålegging av kjetting i løpet av året, det slipper vi med drift på alle fire hjulene. Har også måtte ringe etter brøyting og ventet 3 timer på det, kjedelig når klokken er 21 på kvelden. Det er også noe vi slipper med god nok bakkeklaring og 4WD. 

Vi har 13km grusvei opp til hytta da, med en god del bratte bakker. Denne veien har ikke akkurat topp prioritet hos han som brøyter, om det snør mye overalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gavekort said:

Realiteten når det kommer til salg er det motsatte, der det viktigste er at det heter SUV, selv med bakhjulsdrift og elendig bakkeklaring. Bare se på Mustang Mach-e.

Mach-e er en Mustang. Hvis folk kjøper den fordi den er merket som SUV, har Ford bomma på markedet. Jeg tenker heller at forventingene til pris er høyere på SUV, slik at forbrukerne gulper ned en kjedelig pris med et inntrykk av å kjøpe høyere produktklasse enn de egentlig så etter. I dette tilfellet, barndomsdrømmen om å ha en Ford Mustang. Neppe å ha en SUV. De ville ha Mustang, de fikk Mustang, de strakk prisen litt lengre fordi "SUV koster ekstra".

Hvis barndomsdrømmen din var en Porsche, så tror jeg jammen de selges som SUV også nå. Det er som om produktsegmentene har forsvunnet. Corsa og Vito er vel også SUV snart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (10 minutter siden):

Mach-e er en Mustang. Hvis folk kjøper den fordi den er merket som SUV, har Ford bomma på markedet. Jeg tenker heller at forventingene til pris er høyere på SUV, slik at forbrukerne gulper ned en kjedelig pris med et inntrykk av å kjøpe høyere produktklasse enn de egentlig så etter. I dette tilfellet, barndomsdrømmen om å ha en Ford Mustang. Neppe å ha en SUV. De ville ha Mustang, de fikk Mustang, de strakk prisen litt lengre fordi "SUV koster ekstra".

Hvis barndomsdrømmen din var en Porsche, så tror jeg jammen de selges som SUV også nå. Det er som om produktsegmentene har forsvunnet. Corsa og Vito er vel også SUV snart. 

Selv om jeg er enig i at Mustang-merkevaren blir utnyttet så ser jeg ikke helt hvorfor det skal utelukke faktumet at Ford har skvist Mach-e i et trendy segment, uansett hvor malplassert den er.

Som du sikkert ser så er jeg ikke en stor fan av SUVer, men jeg klandrer ikke bilselskapene for å gi kundene det de vil ha, uansett hvor dustete det måtte være.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 timer siden):

Vet ikke hvordan det er andre steder i landet, men jeg har kjørt lave biler med bakhjulsdrift i snart 10 år og har aldri opplevd at jeg har behov for et terrengmonster for å komme meg frem. Stigninger er heller ikke noe problem så lenge du har skikkelige vinterdekk.

Vi får ha litt omtanke for disse fattige som ikke har råd til parkeringsplass. Litt artig er det jo at ved å parkere i gata ødelegger de for brøytingen, som igjen ødelegger for parkeringen. Skikkelige vinterdekk er fint, og de fleste elbiler har svært god antispinn med rask reaksjon. Har kjørt forbi folk som står fast med firehjulstrekk i en bakke borti her. Tydelig at det skorter på kunnskap.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (11 timer siden):

Skikkelige vinterdekk er fint, og de fleste elbiler har svært god antispinn med rask reaksjon. Har kjørt forbi folk som står fast med firehjulstrekk i en bakke borti her. Tydelig at det skorter på kunnskap.

Og/eller skikkelige vinterdekk. Utrolig mange kjører på såkalte "helårsdekk" (dekk som er dårlige hele året). Og alt for mange tullinger kjører på sommerdekk hele året også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Grunnen til at mange vil ha en SUV og ikke en sedan/stasjonvogn er at gamle øk med dårlig rygg gjerne vil *sitte* og kjøre.
Ikke ligge med beina nesten pekende oppover (= garantert proplaps) når man skal kjøre.
Og ikke minst.. man skal gjerne ut/inn av bilen uten å trenge heis/vinsj for å komme seg opp i stående. 
😜
God bakkeklaring er jo heller ikke feil dersom man bor/eier ett sted (hus/hytte) hvor brøyting ikke er prioritert.
Hjelper ikke med 4WD dersom bilen "henger" oppå 30cm med snø (noe som er helt vanlig for de som må parkere i gaten og gjerne vil komme seg ut på veien der brøytebilen har lagt igjen en "fin" brøytekant).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...