Jump to content
heireidar

Vinterdekk fra bilforhandler eller dekkforhandler?

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal kjøpe Citroën eC4 og i pristilbudet fra Bertel O. Steen har de satt opp Nokian vinterdekk (med 17’’ alu-felg) til 17500kr. Jeg synes dette høres helt vilt ut og tenkte derfor å kjøpe dette fra en dekkforhandler i stedet. Ved et kjapt søk ser jeg at jeg kan få Nokian vinterdekk med 17’’ alu-felg til 13000kr hos Dekk1, så her er det tydeligvis penger å spare. 

Vet dere om det er noen ulemper med å gjøre dette?

• Like 1

Alltid viktig å sjekke litt pris ja.

Jeg vet at Tesla er litt vriden på det med felger - de nekter å gjøre firehjulskontroll og slikt på bilen din om du har uorginale felger.
Men har ikke hørt om noen andre som har vært så vridene på akkurat det.

Ville nok bare kjøpt hjula hos Dekk1.

• Like 2

Vurderte det samme når jeg skulle kjøpe bil, fra bilforhandler 30k, fra noen andre 22k

Men kjøpte demo og da var vinterdekk inkludert i prisen

Kan sikkert være penger å spare. Men vær oppmerksom på at det er kvalitetsforskjell på felger. Og pass på at du får gode dekktrykksensorer med i regnestykket.

Merk også at du selv kan bestemme hvilke vinterdekk du skal ha dersom du kjøper selv. Nokian vinterdekk (R3 SUV) på vår Peugeot e2008 er ikke bra. Knall på tettpakket snø og is, men ellers liker jeg dem virkelig ikke. Hadde mye heller gått for Michelin, Goodyear eller noen andre litt mer våt asfalt-vennlige dekk.

Jeg tror mange velger det forhandleren tilbyr fordi det er enkelt og greit, man får bakt kostnaden inn i kjøpssummen til bilen (det samme gjelder for ladeboks og annet utstyr).

Sitat

Vinterdekk fra bilforhandler eller dekkforhandler?

Ved kjøp sammen med NY elbil så er vel også vinterhjula uten m.v.a.? Eller har jeg misforstått?

Ville bare valgt vinterdekk/sommerdekk fra forhandler dersom det var inkludert i prisen. Så hadde gått for Dekk1 her.

Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Ved kjøp sammen med NY elbil så er vel også vinterhjula uten m.v.a.? Eller har jeg misforstått?

Det stemmer. Det kan allikevel se ut til at noen forhandlere glemmer dette.

ChristR skrev (1 time siden):

Ser i hvertfall sånn ut på prisene... De burde jo vært vesentlig lavere. 

heireidar skrev (På 24.1.2021 den 20.48):

Ved et kjapt søk ser jeg at jeg kan få Nokian vinterdekk med 17’’ alu-felg til 13000kr hos Dekk1

Er dette inkludert dekktrykksensorer?

mobile999 skrev (2 minutter siden):

Er dette inkludert dekktrykksensorer?

Og hvordan er kvaliteten på felgene sammenlignet med de originale?

1 hour ago, ChristR said:

Glemmer og glemmer. De vet at om du skal kjøpe av andre så blir det med moms, så hvorfor skal de ikke ta gevinsten selv? For deg som kunde er det gjerne kun sluttprisen som betyr noe, ikke om det står noe annet enn null på momslinjen.

Det er vel på sånne ting de tjener penga sine. BOS har nettopp levert gode resultater for 2020 med et fint overskudd, og det er jo bra for dem. Men at de skal selge hjul og dekk fritatt for moms til 5 tusen over et hjulsett MED moms da sier det seg selv at de soper inn noen fine summer på dette. Forøvrig er vel rundt 70 % av BOS sitt salg for tiden rene elbiler. De har veldig mange merker nå. MB, Citroen, Peugeot, Kia, Opel, DS.

• Innsiktsfullt 1