Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 4/20/2022 at 1:40 PM, Dragonlove said:

Jeg miner alt direkte til firi.no, der kan man logge inn med bankid og vipps og i tilegg er det en Norsk side, om det er bra/dårlig å gjøre det slik aner jeg ikke, noen sier det er gebyr sånn og sånn, men gebyr er det vel om man har en fysisk wallet som ledger for eksempel og skal selge på børser som coinbase, Binance osv også.

Du er ikke bekymret for at det ikke er «din» wallet aka web wallet? Du hodler kanskje ikke, så det er snakk om mindre volum?

Lenke til kommentar

Hvordan har folket registert fradragene sine i skattemeldingen for feks maskiner/strøm? Kryptosekken sier at det skal inn under Verdipapirforvaltning > Forvaltningskostnader, men i følge <hjelp> knappen hos skatteetaten skal dette trekkes beløpet i feltet <Annen skattepliktig kapitalinntekt> før man legger inn inntekten sin. Thoughts?

Endret av Garvis
Lenke til kommentar
Garvis skrev (43 minutter siden):

Hvordan har folket registert fradragene sine i skattemeldingen for feks maskiner/strøm? Kryptosekken sier at det skal inn under Verdipapirforvaltning > Forvaltningskostnader, men i følge <hjelp> knappen hos skatteetaten skal dette trekkes beløpet i feltet <Annen skattepliktig kapitalinntekt> før man legger inn inntekten sin. Thoughts?

Svaret fra Skattetaten er at dette skal føres under "Fradragsberettiget Tap" under fanen Virtuell Valuta/Kryptovaluta, det finnes ikke ett eget felt for dette.

Det skal ikke dokumenteres noe, men om skattetaten etterspør det må det kunne dokumenteres.

Jeg har summert strømkostnader og ustyr under denne posten, om de etterspør info så har jeg alt satt opp i ett Excel ark.

Endret av Dragonlove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, man får ha dokumentet liggende om de skulle etterspørre noe informasjon.
Har lurt litt på avskrivningen av et par PCer jeg kjøpte i fjor hvor de kostet mindre enn 15000,- pr/stk.
Planen var å skrive de av med grunnlag av solomining og at de da er separate enheter. Men teksten her får meg til å revurdere litt.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/driftsmiddel--allment-om-fradrag-for-inngangsverdi/D-1.012/D-1.015/ 

Kjipt å gå på en smell under en kontroll og at de da anser alle maskiner som en hel enhet, selv om de er kjøpt separat, jobbet separat, men minet samme krypto. Hadde ikke planlagt å drive med avskrivningen alle maskiner og skjermkort over flere år etter den 30% satsen, men brått er det eneste riktige 😅

Endret av Garvis
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (20 timer siden):

Svaret fra Skattetaten er at dette skal føres under "Fradragsberettiget Tap" under fanen Virtuell Valuta/Kryptovaluta, det finnes ikke ett eget felt for dette.

Det skal ikke dokumenteres noe, men om skattetaten etterspør det må det kunne dokumenteres.

Jeg har summert strømkostnader og ustyr under denne posten, om de etterspør info så har jeg alt satt opp i ett Excel ark.

Kan ikke forstå hva skatteetaten har tenkt her, men er riktig som du sier at det ikke finnes et eget felt i det innen virtuell valuta-fanen. Er også heller ikke mulig å føre negativt beløp på mining inntekt (hvis du har hatt større utgifter til innkjøp av utstyr enn inntektene). I utgangspunktet er tap bare for reelle tap (og skal da innebære en form for realisasjon, altså salg). Jeg ville heller ført det du har ført i tap som fradrag for annen inntekt og spesifisert innkjøp miningutstyr. Resultatet skattemessig blir nemlig så godt som nøyaktig det samme (jeg har prøvd og sett på beløpene, nemlig), men føringen blir mer riktig.

Du bør evt ha det skriftlig at du har fått beskjed fra skatteetaten om å føre det slik du har gjort, for logisk for meg så er det feil, selv om de selv har laget en elendig løsning i praksis.

Lenke til kommentar
Garvis skrev (20 timer siden):

Ja, man får ha dokumentet liggende om de skulle etterspørre noe informasjon.
Har lurt litt på avskrivningen av et par PCer jeg kjøpte i fjor hvor de kostet mindre enn 15000,- pr/stk.
Planen var å skrive de av med grunnlag av solomining og at de da er separate enheter. Men teksten her får meg til å revurdere litt.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/driftsmiddel--allment-om-fradrag-for-inngangsverdi/D-1.012/D-1.015/ 

Kjipt å gå på en smell under en kontroll og at de da anser alle maskiner som en hel enhet, selv om de er kjøpt separat, jobbet separat, men minet samme krypto. Hadde ikke planlagt å drive med avskrivningen alle maskiner og skjermkort over flere år etter den 30% satsen, men brått er det eneste riktige 😅

Spurte venn av meg som har vært regnskapsfører i over 10 år, han sa du kunne føre større beløp enn 15k på et år, men da om det var snakk om flere fysiske maskiner, han hadde ikke ført kryptoregnskap for noen, men ville gjort det sånn. Jeg kontakta skattetetaten, fikk de til å se over tallene mine og de sa det så greit ut. Jeg hadde ca 20k i inntekt og 24k i utgift på strøm og innkjøp av 2 maskiner i 2021. Får håpe det går gjennom :)

Lenke til kommentar

Jeg har ringt og skrevet flere ganger. I følge skatteetaten er det ikke 15k per maskin. Er du over 15k må du føre opp alt og avskrive over flere år. Det gir mening. Folk kunne ha kjøpt utallige antall maskiner til 14999 hvert år og aldri betalt skatt.

Nå skal det sies at ingen var helt sikre. Skriftlig henvendelse ble anbefalt, men det virker ikke som at det nødvendigvis havner på bordet til en med mer kunnskap av den grunn. De får titusener av henvendelser hver dag i disse tider. Hvis alle henvendelser skal fordeles til beste mann for temaet hadde alt stoppet opp. Hvis de i det hele tatt nar noen på huset med forståelse og oversikt. Antakelig blir det svar etter skjønn og beste evne og muligens ikke korrekte svar. De sitter egentlig bare og leser ut av de samme skrivene som oss.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (20 minutter siden):

Jeg har ringt og skrevet flere ganger. I følge skatteetaten er det ikke 15k per maskin. Er du over 15k må du føre opp alt og avskrive over flere år. Det gir mening. Folk kunne ha kjøpt utallige antall maskiner til 14999 hvert år og aldri betalt skatt.

Nå skal det sies at ingen var helt sikre. Skriftlig henvendelse ble anbefalt, men det virker ikke som at det nødvendigvis havner på bordet til en med mer kunnskap av den grunn. De får titusener av henvendelser hver dag i disse tider. Hvis alle henvendelser skal fordeles til beste mann for temaet hadde alt stoppet opp. Hvis de i det hele tatt nar noen på huset med forståelse og oversikt. Antakelig blir det svar etter skjønn og beste evne og muligens ikke korrekte svar. De sitter egentlig bare og leser ut av de samme skrivene som oss.

Kommer vell an på omfang og virksomhet. Jeg er såvidt over 15k på 2 x GPUer og en CPU/hk/ram. Har du inntekter på 20k og kjøpt 3 x maskiner til 14999,- hver tror jeg det stiller seg annerledes. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...