Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

22 minutes ago, BadCat said:

Jeg kan skjønne tankegangen i tilfeller hvor folk beholder kryptovaluta i måneder og år og det er få men store transaksjoner. Det er teit hvis man skal beregne 30 utbetalinger fra pool  hver måned og gebyrer ditt og datt med valutaoppslag og det ene og det andre i stedet for å observere hva som kommer ut i enden av måneden.

Tenk på alle gamere som miner med nicehash og ikke kan skattereglene... 1400 transaksjoner elns i året

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, DuffyKey said:

Nå er det vel akkurat det samme opplegget om man kjøper og selger aksjer i utlandet, så ser ikke helt det store problemet. Da må man også gjøre alle disse beregningene selv, alt blir ikke bare automatisk ført inn i skattemeldingen. Ved mining tjener man tross alt penger på at datamaskinen står på og gjør en jobb, fysisk sitter man jo bare og ser på eller følger med på hvordan det går. Synes ikke det er "urimelig" at man må gjøre en liten innsats for de pengene.

Det ville selvfølgelig vært enklere om man bare trengte å oppgi formuen ved årets slutt, og beskattes for den reelle mengden man har fått overført til konto hvert år. Men når det ikke er slik, så foretrekker i hvert fall jeg å gjøre det skikkelig med en gang.

Nå er jeg prinsipielt motstander av skatt, men når reglene er som de er, må også alle følge dem.

Ikke nå lenger. Sjekket den nye skattemeldingen i går, og nå var selv utenlandske aksjer ferdigutfylt. Det eneste som ikke var med, var avanserte finansielle instrumenter (ie. BTC tracker sertifikat). 

På Nicehash, så får du utbetalinger hver fjerde time. Det er jo veldig annerledes fra aksjer hvis man ikke er daytrader. Enda verre hvis man miner til en pool - i verste fall kunne man jo sagt at man måtte regne på hver share? 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kalle Klo said:

Ikke nå lenger. Sjekket den nye skattemeldingen i går, og nå var selv utenlandske aksjer ferdigutfylt. Det eneste som ikke var med, var avanserte finansielle instrumenter (ie. BTC tracker sertifikat). 

På Nicehash, så får du utbetalinger hver fjerde time. Det er jo veldig annerledes fra aksjer hvis man ikke er daytrader. Enda verre hvis man miner til en pool - i verste fall kunne man jo sagt at man måtte regne på hver share? 

De har vel sagt at du skal regne på hver payment til din wallet

Lenke til kommentar
10 minutes ago, MariusJS said:

Tenk på alle gamere som miner med nicehash og ikke kan skattereglene... 1400 transaksjoner elns i året

Det er galskap det. Det er nok mange som har den i gang. Jeg tror det er 6x365=2190 transaksjoner. En transaksjon hver fjerde time, med mindre noe er endret siden jeg prøvde NH.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (13 minutter siden):

Tenk på alle gamere som miner med nicehash og ikke kan skattereglene... 1400 transaksjoner elns i året

Er nok mange gamere som kommer til å gå på en smell når skattetaten kontakter de for de har så mye penger på konto de ikke kan redegjøre for, sånn er det å leve i 2021 hvor store bror mer enn noensinne følger hvert steg du tar.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (1 minutt siden):

Lurt om man vil sitte inne, ja

Man trenger vel ikke nødvendigvis kjøpe varer for Krypto, tror ikke banke rapporterer at du kjøpte deg en vaskemaskin på Elkjøp.

Men det er nå uansett en fordel å ta litt ut hver mnd tenker jeg, er dumt om alt bare kollapser en gang, det er det jo ingen som vet, selv om det foreløpig ser veldig bra ut da reiselivsbransjen og Tesla blant annet vil man skal handle med Bitcoin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (16 minutter siden):

Det er galskap det. Det er nok mange som har den i gang. Jeg tror det er 6x365=2190 transaksjoner. En transaksjon hver fjerde time, med mindre noe er endret siden jeg prøvde NH.

Nå kan man ta ut en oversikt som viser daglige utbetalinger fra Nicehash, og bruke kursen fra f.eks Coinmarketcap og Norges Bank. Så slipper man flere tusen transaksjoner. Siden skatteetaten viser til at man skal bruke dagskurs, så er det jo ikke nødvendig å føre alle enkeltransaksjoner hver dag, kursen vil jo være den samme.
 

Kalle Klo skrev (25 minutter siden):

Ikke nå lenger. Sjekket den nye skattemeldingen i går, og nå var selv utenlandske aksjer ferdigutfylt. Det eneste som ikke var med, var avanserte finansielle instrumenter (ie. BTC tracker sertifikat). 

Gjelder dette også om man handler utenlandske aksjer via utenlandske tradere? Om man har kjøpt utenlandske aksjer via norske meglere/tradere, så mener jeg at det har vært med i flere år.

MariusJS skrev (26 minutter siden):

Tenk på alle gamere som miner med nicehash og ikke kan skattereglene... 1400 transaksjoner elns i året

Jeg tenker at man som en voksen person (man må vel være over 18 år for å få tilgang til Nicehash), så er man ansvarlig for å sette seg inn i det man driver med. Er så lei av ansvarsfraskrivelse fra alle og enhver. "Jeg kunne jo ikke vite det.." holder ikke når informasjonen er tilgjengelig.

 

Dragonlove skrev (3 minutter siden):

Man trenger vel ikke nødvendigvis kjøpe varer for Krypto, tror ikke banke rapporterer at du kjøpte deg en vaskemaskin på Elkjøp.

Men det er nå uansett en fordel å ta litt ut hver mnd tenker jeg, er dumt om alt bare kollapser en gang, det er det jo ingen som vet, selv om det foreløpig ser veldig bra ut da reiselivsbransjen og Tesla blant annet vil man skal handle med Bitcoin.

Banken rapporterer nok alle overføringer til/fra utlandet, ikke nødvendligvis hva du bruker pengene til. Det er en grunn til at man betaler kontant om man får utført en jobb svart, og de setter nok ikke inn pengene i banken.

Endret av DuffyKey
Lenke til kommentar
DuffyKey skrev (1 minutt siden):

Nå kan man ta ut en oversikt som viser daglige utbetalinger fra Nicehash, og bruke kursen fra f.eks Coinmarketcap og Norges Bank. Så slipper man flere tusen transaksjoner. Siden skatteetaten viser til at man skal bruke dagskurs, så er det jo ikke nødvendig å føre alle enkeltransaksjoner hver dag, kursen vil jo være den samme.
 

Gjelder dette også om man handler utenlandske aksjer via utenlandske tradere? Om man har kjøpt utenlandske aksjer via norske meglere/tradere, så mener jeg at det har vært med i flere år.

Jeg tenker at man som en voksen person (man må vel være over 18 år for å få tilgang til Nicehash), så er man ansvarlig for å sette seg inn i det man driver med. Er så lei av ansvarsfraskrivelse fra alle og enhver. "Jeg kunne jo ikke vite det.." holder ikke når informasjonen er tilgjengelig.

 

Banken rapporterer nok alle overføringer til/fra utlandet, ikke nødvendligvis hva du bruker pengene til.

Mener bankene rapporterer alle beløp over 5000,- var iallefall slik før.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, DuffyKey said:

Nå kan man ta ut en oversikt som viser daglige utbetalinger fra Nicehash, og bruke kursen fra f.eks Coinmarketcap og Norges Bank. Så slipper man flere tusen transaksjoner. Siden skatteetaten viser til at man skal bruke dagskurs, så er det jo ikke nødvendig å føre alle enkeltransaksjoner hver dag, kursen vil jo være den samme.

Feil, du skal skatte av hver payment, så "daily" blir feil å liste opp.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (6 minutter siden):

Feil, du skal skatte av hver payment, så "daily" blir feil å liste opp.

Det er samme antall coins, og samme kurs man skal bruke. Så det blir akkurat det samme.

Når jeg regner ut inntekten bruker jeg daglige overføringer. Så har jeg en excel-rapport per måned med absolutt alle transaksjoner, som ekstra dokumentasjon. Men inntekten i NOK er akkurat den samme.

Endret av DuffyKey
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (5 minutter siden):

Mener bankene rapporterer alle beløp over 5000,- var iallefall slik før.

Var du som skrev at banken ikke rapporterte om du kjøpte en vaskemaskin. Da antok jeg du mente med penger som var overført til en norsk bank fra mining. Da blir overførselen fra miningen rapportert, om den kommer fra utlandet, men kjøpet av vaskemaskin blir nok ikke det - hvis ikke den er voldsomt dyr.

Endret av DuffyKey
Lenke til kommentar
DuffyKey skrev (6 minutter siden):

Var du som skrev at banken ikke rapporterte om du kjøpte en vaskemaskin. Da antok jeg du mente med penger som var overført til en norsk bank fra mining. Da blir overførselen fra miningen rapportert, om den kommer fra utlandet, men kjøpet av vaskemaskin blir nok ikke det - hvis ikke den er voldsomt dyr.

Nei, alle beløp fra Utlandet over 5000,- beløp innad i Norge blir vel kanskje også rapportert i dag, pga den hvitvaskingsloven.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 minutter siden):

Dollarkursen er kanskje den samme, men kursen til eth varierer fra minutt til minutt.

Jeg bruker sluttkurs/close fra Coinmarketcap, så om jeg har tjent 1 ETH eller 1 BTC på mining, så ganger jeg det med sluttkursen den datoen fra Coinmarketcap. Og bruker samtidig dollarkursen fra Norges Bank for den samme datoen og omregner til NOK.

Ved overføring fra BTC/ETH til dollar eller Euro, bruker jeg den kursen som står i overføringen på den transaksjonen. Og omregner til NOK med kursen for den datoen fra Norges Bank.

Ved overføring til norsk bank, bruker jeg kursen som er oppgitt på overføringen til banken. Da det er den faktiske vekslingskursen på uttaket som avgjør hva man får ut i NOK.

Synes ikke det er så vanskelig eller komplisert.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, DuffyKey said:

Det er samme antall coins, og samme kurs man skal bruke. Så det blir akkurat det samme.

Når jeg regner ut inntekten bruker jeg daglige overføringer. Så har jeg en excel-rapport per måned med absolutt alle transaksjoner, som ekstra dokumentasjon. Men inntekten i NOK er akkurat den samme.

Det stemmer, men du skal uansett vise til faktiske transaksjoner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...