Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-grkpmGQW
2 minutes ago, Dragonlove said:

Har vel hatt 1 Stale siden jeg starta for 14-21 dager siden.

Hva av settings kan man gjøre for å minske det? image.png.254542e9557dd64af8c3e496ddf131c2.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
justus skrev (26 minutter siden):

Er dette litt mange stale shares eller er det bare meg? Burde det ikke være nærmere sånn 1-2 stale per 10K?

Stale.png

Nei innenfor det. Jeg har 0.83% stale hos Hiveon.

Stale betyr bare at noen andre slo deg i regnejobben.

Hiveon betaler også 50% for stale shares. Ethermine ingenting. Selv om jeg fikk færre stale shares der tjener jeg mer på Hiveon.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Er det ingen innspill til det jeg skrev om kryptomining for salg eller er jeg den eneste som selger? Jeg kom til å tenke på at nå er det pågang hos skattefuten fra alt som kan krype og gå og at det derfor er bedre å ta kontakt der ved et senere tidspunkt. Antakelig ikke før i høst, selv om det er lenge å gå og gruble. Man kan ikke forvente å få noen vettuge svar fra skatteetaten nå hvis de er under stress og arbeidspress, hvis noen gang, men spesielt ikke nå.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 minutter siden):

Er det ingen innspill til det jeg skrev om kryptomining for salg eller er jeg den eneste som selger? Jeg kom til å tenke på at nå er det pågang hos skattefuten fra alt som kan krype og gå og at det derfor er bedre å ta kontakt der ved et senere tidspunkt. Antakelig ikke før i høst, selv om det er lenge å gå og gruble. Man kan ikke forvente å få noen vettuge svar fra skatteetaten nå hvis de er under stress og arbeidspress, hvis noen gang, men spesielt ikke nå.

Ta kontakt om hva, det er vel bare å føre opp på selvangivelsen når den kommer. Regner med du har registrert deg som næringsdrivende.

Lenke til kommentar

Syntes det hørtes fornuftig ut - hvis du selger alt jevnlig, så er det du får inn på fiatkonto per def inntekten din. Du kan regne den vanskelige måten, eller den enkle måten, svaret skal bli det samme. 

Blir uansett ikke noe praktisk problem før futen eventuelt ber å se utregningene dine. Hvis du viser dem den enkle måten, og de ikke er fornøyd, så må eventuelt du sette deg ned å gjøre det på den vanskelige. Så lenge du har oppgitt riktig tall i selvangivelsen og tatt vare på logger osv, kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Pc Lynet said:

Nei innenfor det. Jeg har 0.83% stale hos Hiveon.

Stale betyr bare at noen andre slo deg i regnejobben.

Hiveon betaler også 50% for stale shares. Ethermine ingenting. Selv om jeg fikk færre stale shares der tjener jeg mer på Hiveon.

image.png.e181623ee68730f0771e189b3f919f74.png

Hiveon er jo søppel ifht Ezil igjen

Lenke til kommentar
bmwm skrev (6 minutter siden):

Det er bestillingsvare. Blir omtrent som å bestille fra Kina

ville ikke hatt for høye forhåpninger nei. Ikke fra elfa, men Mouser sier dette om dem pluggene

On Order:

15
Pending
40
Expected 6/21/2021
25
Expected 6/22/2021
 
Hide Dates 

Factory Lead Time:

14
Weeks Estimated factory production time for quantities greater than shown.
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Er det ingen innspill til det jeg skrev om kryptomining for salg eller er jeg den eneste som selger? Jeg kom til å tenke på at nå er det pågang hos skattefuten fra alt som kan krype og gå og at det derfor er bedre å ta kontakt der ved et senere tidspunkt. Antakelig ikke før i høst, selv om det er lenge å gå og gruble. Man kan ikke forvente å få noen vettuge svar fra skatteetaten nå hvis de er under stress og arbeidspress, hvis noen gang, men spesielt ikke nå.

 

Kalle Klo skrev (1 time siden):

Syntes det hørtes fornuftig ut - hvis du selger alt jevnlig, så er det du får inn på fiatkonto per def inntekten din. Du kan regne den vanskelige måten, eller den enkle måten, svaret skal bli det samme. 

Blir uansett ikke noe praktisk problem før futen eventuelt ber å se utregningene dine. Hvis du viser dem den enkle måten, og de ikke er fornøyd, så må eventuelt du sette deg ned å gjøre det på den vanskelige. Så lenge du har oppgitt riktig tall i selvangivelsen og tatt vare på logger osv, kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem. 

31.12 hvert år vil man jo uansett ha en liten mengde formue, om man ikke stopper miningen 30.12 og får de overført til bankkonto 31.12, og så skrur på mining-riggene igjen 1. januar.

Det vil jo være en enkel måte å føre inntekten på, men det kan jo være at de vil lure på hvorfor man KUN har inntekt, ingen formue eller fradrag for gebyrer, osv. Nå har ikke jeg kikket på skjemaene, så vet ikke hvordan disse ser ut eller hvordan de skal fylles ut. Jeg har nå i hvert fall valgt å gjøre det på den vanskelige metoden, om de da en dag skulle be om dokumentasjon, så har jeg det 100% klart. Så slipper man å bruke evigheter på å ordne det ved eventuelle spørsmål.

Jeg synes også det er litt ålreit å lage slike helvetes Excel-ark med skikkelig oversikt, men hver sin smak. :) Og om jeg oppdaterer det en gang hver dag eller hver uke, så er det ikke så mye jobb.

Lenke til kommentar

Dette blir masse tull hvis man skal gjøre som eksemplene sier. Faktisk vil det bli mindre korrekt hvis man skal lage teoretiske beregninger selv med en kurs fra Norges Bank til to forskjellige tidspunkt og så har Coin Base brukt en annen kurs i praksis.

Og så skal man trekke fra gebyrer på 0.35 Euro og 2.99 Euro som har helt ulik kostnad til ulike tidspunkt. Det blir upresise tall, og urimelig mye arbeid for å oppnå upresise tall i stedet for å bare dokumentere hva som kommer ut i enden hver måned.

Lenke til kommentar
1 minute ago, BadCat said:

Dette blir masse tull hvis man skal gjøre som eksemplene sier. Faktisk vil det bli mindre korrekt hvis man skal lage teoretiske beregninger selv med en kurs fra Norges Bank til to forskjellige tidspunkt og så har Coin Base brukt en annen kurs i praksis.

Og så skal man trekke fra gebyrer på 0.35 Euro og 2.99 Euro som har helt ulik kostnad til ulike tidspunkt. Det blir upresise tall, og urimelig mye arbeid for å oppnå upresise tall i stedet for å bare dokumentere hva som kommer ut i enden hver måned.

Ja, man burde nesten hatt en forening og gått til sak mot skattetaten, mye bedre system i sverige, der har de flat skatt på det de faktisk casher ut

Lenke til kommentar

Jeg kan skjønne tankegangen i tilfeller hvor folk beholder kryptovaluta i måneder og år og det er få men store transaksjoner. Det er teit hvis man skal beregne 30 utbetalinger fra pool  hver måned og gebyrer ditt og datt med valutaoppslag og det ene og det andre i stedet for å observere hva som kommer ut i enden av måneden.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Nå er det vel akkurat det samme opplegget om man kjøper og selger aksjer i utlandet, så ser ikke helt det store problemet. Da må man også gjøre alle disse beregningene selv, alt blir ikke bare automatisk ført inn i skattemeldingen. Ved mining tjener man tross alt penger på at datamaskinen står på og gjør en jobb, fysisk sitter man jo bare og ser på eller følger med på hvordan det går. Synes ikke det er "urimelig" at man må gjøre en liten innsats for de pengene.

Det ville selvfølgelig vært enklere om man bare trengte å oppgi formuen ved årets slutt, og beskattes for den reelle mengden man har fått overført til konto hvert år. Men når det ikke er slik, så foretrekker i hvert fall jeg å gjøre det skikkelig med en gang.

Nå er jeg prinsipielt motstander av skatt, men når reglene er som de er, må også alle følge dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...