Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

DYRT å fikle med håndholdt mobil nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
freddy85 skrev (17 minutter siden):

Disse bøtsatsene er jo spinnville, hvorfor ikke forby å fikle med alt dilldallet som er i nye biler også mens de er i farta, det er jo like farlig. Men da er de vel redd for å bryte med eøs avtalen.

Kommer vel mer retningslinjer på såkalt infotainment etter hvert.

Mobilen holder man i hånden og man skriver og gjør diverse på en liten skjerm (i forhold til det i bilen).

Oftere sitter enkelte med begge henda mobilen i dag. Mobilen er så stor at det nesten ikke er mulig å gjøre alt med en hånd som før. Dermed har man bare håndbaken løst på rattet, eller andre kreative måter å ha kontakt med rattet. Når noen nesten glipper mobilen kan man rykke utilsiktet på rattet eller miste fokus på å redde sin dyre mobil. Å miste den på gulvet i bilen er jo katastrofe, da blir man helt offline. Noen er myke og klarer å plukke den opp under kjøring også.

Flere land ser på det å øke bøter for mobilbruk.

Skjermbilde 2021-01-05 235949.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 timer siden):

 

Litt sidespor, men gjelder trafikksikkerhet. Kampanjen som er nå med å ha hodet på plass når man kjører er noe å tenke på. Tror mange kjenner seg igjen der, inkludert meg selv. Når man brått tar seg i "oi har jeg kommet hit", da man dagdrømmer under kjøring. Det er en tankevekker. 

Satt i en bil for par år siden skulle kjøre forbi en matbutikk sentralt i Oslo, ser da en bil kjører ut fra butikken så tenker jeg skal karen stoppe han ser jo rett fram, men neida han kjører bare rett ut og rett inn i bilen jeg sitter i.

Virka som han var helt i sin egen verden.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Bra. Selv lar jeg mobilen ligge. Men 9 av 10 jeg sitter på med fikler med mobilen, og jeg merker hva det gjør med konsentrasjonen med folk. Vingler, senere reaksjonstid - men allikevel, med full overbevisning om at de har "full kontroll". Dette er et skikkelig holdningsproblem.

En kompis som gjør det meste på mobilen mens han kjører, lot seg irritere av en sensor på en ny fancy leiebil som pep hver gang han fiklet med mobilen. Det irriterte ham, fordi han ble "tvunget" til å legge vekk mobilen. Mer av slikt.

Har flere ganger blitt overrasket over biler som ikke rekker å stoppe, fordi sjåføren er for opptatt med å skrive på mobilen. De har den ofte på fanget, og titter ned mens de skriver. Jeg har lagt merke til at flere kvinner enn menn gjør dette. Men det er min subjektive oppfatning. 

1700 er ingenting... 5000. Da nærmer vi oss. Skulle gjerne hatt beløpet enda høyere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten pris å betale når en setter andre menneskers liv i fare.

Her trenger en ikke å løfte frem de svake, barn eller syke. Finnes det ett menneskeliv som er av mer verdi enn ett annet? Det mener ikke jeg. 5000 kroner it is, doble gjerne den prisen sånn at folk slutter helt.

Sett satsene så høyt at selv ikke de mest hardtarbeidende av oss får rå til den smellen. - For å være dramatisk her, denne smellen er langt mye mindre betydelig enn det den eventuelle fysiske smellen ville blitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (17 minutter siden):

Bra. Selv lar jeg mobilen ligge. Men 9 av 10 jeg sitter på med fikler med mobilen, og jeg merker hva det gjør med konsentrasjonen med folk. Vingler, senere reaksjonstid - men allikevel, med full overbevisning om at de har "full kontroll". Dette er et skikkelig holdningsproblem.

En kompis som gjør det meste på mobilen mens han kjører, lot seg irritere av en sensor på en ny fancy leiebil som pep hver gang han fiklet med mobilen. Det irriterte ham, fordi han ble "tvunget" til å legge vekk mobilen. Mer av slikt.

Har flere ganger blitt overrasket over biler som ikke rekker å stoppe, fordi sjåføren er for opptatt med å skrive på mobilen. De har den ofte på fanget, og titter ned mens de skriver. Jeg har lagt merke til at flere kvinner enn menn gjør dette. Men det er min subjektive oppfatning. 

1700 er ingenting... 5000. Da nærmer vi oss. Skulle gjerne hatt beløpet enda høyere. 

Burde vært 50% av en månedslønn da slipper ingen unna.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Burde vært 50% av en månedslønn da slipper ingen unna.

Enda bedre. 

Dubious skrev (15 minutter siden):

Alle bøter burde vært basert på inntekt, med en minimumspris

Eneste måten de rike blir straffet i dag er om de kjører så fort at de mister førerkortet, eller får nok prikker
Pengene utgjør ikke noe

Helt enig. Dagens bøter er ganske usolidariske. De som har minst, blir også straffet mest. Slik skal det ikke være. Finland er vel et av mange land som har inntektsbasert system for bøter. 

Dette minner meg om dokumentaren NRK hadde om Støre under valgkampen for noen år siden. Han ble fersket i flere lovbrudd mens han kjørte bil, men evnet ikke engang å se problemstillingen selv med kamera rett i fjeset. Kun etterpå vedgikk han å ha begått en feil og "punget ut" hele 1700 kr,- for mobilbruk. Når selv ikke de fremtredende politikerne våre ser problemet - er det et holdningsproblem generelt i befolkningen på dette med mobilbruk. Som jeg mener er en pandemi i seg selv. Særlig blant unge. Mobilbruken i dagens samfunn er helt latterlig, ALLE sitter å trykker på den jævla mobilen 24/7 virker det som. Jeg leste en plass at 9 av 10 meldinger blir lest innen 3 minutter. Det sier seg selv. Men jeg er nok litt konservativ når det gjelder mobilbruk generelt sett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (7 timer siden):

Er det ikke interessant å vite hvorfor det er satt til 5000,- dvs hva er begrunnelsen?

Begrunnelsen er vel antallet ulykker og nestenulykker som mobilbruk i bil har ført til.

Sitat

Den andre spørsmålet er tallet 5000,- 

Poenget er vel å gjøre bøtenivået så høyt at folk ikke fristes til å fikle med mobilen under kjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...