Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Aldersforskjell


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på hva deres tanker om aldersforskjellen gutt 18, og jente 15 er? Har snakka med ein venninna som seie at 3 års forskjell går fint og ikkje e någe spesielt sånn egentlig. Eg tenke at når han e 20, så vil eg vær 17, altså ikkje myndig. Men med ein gang eg fylle 18 e vel 3 år i hvertfall passende. Ka tenke dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, 3 år er mye når man er 18, og nærmest ingenting jo eldre man blir.

Når jeg var i militæret var jeg 18 år, og ei jente (barnebarnet til sjefen min) var interessert i meg (hu var da nettopp fylt 16 år). Men jeg husker godt at jeg syns det var helt feil og forkastelig - da jeg anså jenta å fremdeles være et barn. Noe hun også er. 

Når det er et så stort aldersforskjell i ganske ung alder, vil dere vokse fort fra hverandre - så det er dessverre svært utenkelig at dere fremdeles er sammen om noen år. 

Den helt subjektive ideologien på aldersforskjell (noe omstridt), er når man deler alderen sin på 2 og legger på 7.

18/2 = 9 + 7 = 16 - som da er "nedre grense". Jeg er 34 år, så for meg (34/2 = 17+ 7 = 24). Det er hele 10 års forskjell. Men siden man er ansett for å være voksen som 24 år, er det sosialt akseptert for meg å ha ei kjæreste på 24 selv om aldersforskjellen er stor. Mange er nok uenige her. Så ta dette med en klype salt. Men når man er 15 år, bør man ikke gå mer enn pluss/minus 1 år. Etter mitt skjønn.

Vil også nevne at det er straffbart for denne gutten å ha sex med deg, men også hvis dere deler seksuelt innhold på f.eks. Snapchat, eller han tilnærmer deg seksuelt (snakker om sex osv...) - så er det ulovlig. Fordi du fremdeles er et barn iht norsk lov. 

Endret av Kris85
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spørs hvor modne dere er og hvor seriøst forholdet er. Hvilken livsstil og fremtidsplaner dere begge har. Hvis dette er på plass og harmoniserer, i tillegg til stjernetegn og energi (med mindre dere begge kjenner til eventuelle forskjeller og er villige til å jobbe med det), så er det ingenting å hindre det for.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 minutter siden):

Godt innspill over.  3 år er litt når begge er unge. 

Nå kan mange gutter være ganske umodne på mange plan i alderen 16-20 år.

Godt poeng. Jo likere man er, jo bedre. For å ta historien min over. Jeg var 18 år, og tre jenter i alderen 15 til 16 år var på arbeidsuke på leiren jeg jobbet på. De fleste holdt seg unna jentene, og ga dem null interesse - rett å slett fordi vi anså dem for å være barn. Men jeg husker at det var en person på 18 eller 19 som sprang etter jentene med verdens mest kåte blikk og tunga på tørk. Dette provoserte meg så mye at jeg beordret alle jentene til å holde seg unna vedkommende. 

Kan også nevne at jeg har jobbet i barnevernet, og mange jenter der i alderen 13-16 år hadde kjærester som var 18 til 20, og enda høyere. Ei jente på 16 var sammen med en gutt på nærmere 20 år med barnevernets godkjennelse.

Så jeg tror ikke det finnes noe fasit her. Men jeg hadde ikke likt det, personlig sett - "fra utsiden". 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (17 minutter siden):

Vel, 3 år er mye når man er 18, og nærmest ingenting jo eldre man blir.

Når jeg var i militæret var jeg 18 år, og ei jente (barnebarnet til sjefen min) var interessert i meg (hu var da nettopp fylt 16 år). Men jeg husker godt at jeg syns det var helt feil og forkastelig - da jeg anså jenta å fremdeles være et barn. Noe hun også er. 

Når det er et så stort aldersforskjell i ganske ung alder, vil dere vokse fort fra hverandre - så det er dessverre svært utenkelig at dere fremdeles er sammen om noen år. 

Den helt subjektive ideologien på aldersforskjell (noe omstridt), er når man deler alderen sin på 2 og legger på 7.

18/2 = 9 + 7 = 16 - som da er "nedre grense". Jeg er 34 år, så for meg (34/2 = 17+ 7 = 24). Det er hele 10 års forskjell. Men siden man er ansett for å være voksen som 24 år, er det sosialt akseptert for meg å ha ei kjæreste på 24 selv om aldersforskjellen er stor. Mange er nok uenige her. Så ta dette med en klype salt. Men når man er 15 år, bør man ikke gå mer enn pluss/minus 1 år. Etter mitt skjønn.

Vil også nevne at det er straffbart for denne gutten å ha sex med deg, men også hvis dere deler seksuelt innhold på f.eks. Snapchat, eller han tilnærmer deg seksuelt (snakker om sex osv...) - så er det ulovlig. Fordi du fremdeles er et barn iht norsk lov. 

16år barn ?

Tenåring heter det.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Anonym.no skrev (44 minutter siden):

Hei, lurer på hva deres tanker om aldersforskjellen gutt 18, og jente 15 er? Har snakka med ein venninna som seie at 3 års forskjell går fint og ikkje e någe spesielt sånn egentlig. Eg tenke at når han e 20, så vil eg vær 17, altså ikkje myndig. Men med ein gang eg fylle 18 e vel 3 år i hvertfall passende. Ka tenke dere?

Aldersforskjellen dere imellom trenger ikke å bety noe for om dere kan ha ett godt forhold, men det er jo ting dere burde være litt obs på begge to.

Han vil gjøre noe ulovlig dersom dere har samleie, eller han mottar upassende bilder av deg.  Er jo ikke noe du trenger å bekymre deg for, forsåvidt, men det er greit å være klar over. 

For din del så vil det å bli sammen med en på 18 år, kunne sette deg i situasjoner hvor du kan bli presset til å gjøre ting du ikke vil, eller som kanskje ikke er trygge omgivelser for deg. Jeg tenker da først og fremst på miljøer der det foregår fyll og festing, og press til å være med på sånt.   Kjærlighet gjør blind sies det, og det er lett å bli utnyttet.  Nå kan det selvfølgelig hende typen er skikkelig ordentlig og straight, men det er også greit å være klar over at 18åringer sannsynligvis driver med litt mer utagerende ting enn 15 åringer, selvom "ungdommen nå til dags" også driver med mye rart :)  

 

 

Lenke til kommentar
Anonym.no skrev (16 timer siden):

lurer på hva deres tanker om aldersforskjellen gutt 18, og jente 15 er?

Det spiller absolutt ingen rolle. Det eneste viktige er om dere liker hverandre. Det blir større problemer enn dette i et forhold. Men man kan jo alltids håpe at dere slipper. Lykke til!

Endret av Granca
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (12 timer siden):

Kan også nevne at jeg har jobbet i barnevernet, og mange jenter der i alderen 13-16 år hadde kjærester som var 18 til 20, og enda høyere.

Er nok litt fordomsfull selv pga mange års arbeid med ungdom som sliter med psykisk helse i variabel grad. 

Noen unge jenter 14-16 år kan bli betatt av feil egenskaper hos en 18-22 åring. 

Det kan virke kult å bli sett av en som er så moden (alder) men etterhvert opplever noen at det var en grunn til at han fant en som er mye yngre enn seg selv. Noen klarer da å bryte forholdet. 

Samtidig er kjærlighet noe som gjør en blind i mange måneder, for man blir fokusert på det som er bra og overser annet. Noen jenter går inn i hjelperrollen og skal gjelde den eldre kjæresten ut av sine (rus)problemer. Det kan ende med at man selv blir "dratt ned". 

Vi skal ikke bli for negative her. Hvis begge har fokus på skole, begge har god kontakt med positive venner og bra miljø, så er det flott. 

 

Lenke til kommentar

Det eneste som bør spille inn på et forhold med tanke på alder er:

1. Om det er lovlig.

2. Om man er lykkelig.

Alt annet er irrelevant. Hva andre folk tenker har ingenting å si sålenge man har det godt i forholdet. Det eneste problemet her er at forholdet ikke er lovlig enda, men når den ene parten blir 16 så er det ikke en sak lengre. 

De fleste (meg inkludert) ville vel synes det hadde vært ekkelt om en 16 åring hadde vært sammen med noen på 50. Men strengt tatt har vi ingenting med dette å gjøre, og det påvirker oss ikke på noen som helst måte, så det er rart av vi i det hele tatt bryr oss om slikt sålenge partene er lykkelige sammen. Men vi er vel lært opp av samfunnet til å sky ting som ikke er "normen". (homofili, store aldersforskjeller osv)

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker skrev (35 minutter siden):

Kan bli problem med å lage barn men forholdet vil fungere så lenge begge lever på samme era, har god helse og trives med hverandre.

Uten barn kan det også bli et problem. Naboen min er 68 år og kjæresten er 17. Har sikkert bra sex. Selv om det ikke er viktig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...