Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kondens på vinduer i nytt tilbygg


Anbefalte innlegg

Hva kan man gjøre for å forhindre det?

Jeg leier en nybygd leilighet som er bygd som tilbygg til et eldre hus. Under leiligheten er det en kjelleretasje med garasje og boder, så det er ordentlig gulvkaldt. Det er 3 store vinduer i stuen som nok gir fra seg en del varme, vet ikke om de har brukt nye moderne vinduer der men de som leier ut sier ihvertfall at vegger og tak er ekstra godt isolert. Det er ikke noe ventilasjonsanlegg, kun kjøkkenvifte og en vifte på badet som fungerer sånn halvveis. Det er generelt ganske kaldt her, temperaturen på stue/kjøkken falt fra 19 til 17,5 grad på en time med alle dører stengt ved strømbrudd her forleden.

Dette gjør at det hele tiden ligger striper med kondens i vinduskarmene. Alle vinduer, men verst på soverom der det rett og slett ligger små dammer av vann på karmen. Jeg tørker det bort flere ganger om dagen og prøver å ha 1-2 sjokkluftinger hver dag for å dempe luftfuktigheten, men det er jo vinter ute og dette øker strømforbruket en god del. Selv på det stuevinduet som har panelovnen rett under seg er det en 3-4 cm bred stripe med kondens. 

Hva kan gjøres med dette? Det vil jo gi grobunn for mugg etterhvert. Å få baderomsviften til å fungere bedre bør vel hjelpe, er det andre tiltak jeg kan be huseier om? Kan jeg be dem kjøpe inn en luftavfukter? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det definitivt grobunn for mugg ja og det skal ikke være sånn i boliger. 

Dersom vifte på bad mangler, så er det ille og kan være hovedproblemet.  Her må du vøre på huseier, det må være i hans interesse at bolig ikke mugner. 

Tørker du klær inne? Det må du for all del ikke gjøre i leiligheten din, sånn som den er nå. Det er en stor fuktprodusent. Dessuten tørker nok klærne dårlig og lukter surt. Når du får vifte på badet, så kan det være en god plass å tørke klær. 

Det kan også hende at det kommer fukt opp fra kjelleren under eller fra andre steder. 

Det virker som at leiligheten din er i svært dårlig isorlert når du må ha på så mye varme. Avfukter vil selvfølgelig hjelpe, men jeg mener at dersom leiligheten din er i så dårlig forfatning, så hadde jeg seriøst vurdert å flytte.

En ting til er at dersom vinduene dine er gamle og isolerer dårlig, så vil innsiden på glasset bli kald og føre til mer kondensering.

 

Oppsummering:

  • vifte på bad må virke
  • Gjerne kjøp avfukter. Dersom du må tømme beholder mer enn en gang i døgnet, så er det seriøst mye fukt. Dette kan brukes til dokumentere hvor mye fukt som blir tilført. Jeg ville spurt utleier om å dekke avfukter. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Der skal være ventiler f.eks på vinduene, disse må stå åpne. Også må en passe på å lufte litt for å få bort fukt spesielt ved matlaging og dusj/klesvask. Vifter på kjøkken og bad må virke og brukes.

Huseier har nok ikke noe krav på seg om å gi deg luftavfukter. Men jeg kan anbefale deg å kjøpe en selv om lufting ikke løser problemet. Denne avfukteren er virker bra og er stillegående: Meaco 10L-ABC https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4910537

Jeg er forundret over at der er så mye fukt. Du og huseier må prøve å finne ut hvor dette kommer fra, dette er ikke normalt. Du må lufte ofte om der er lite lufteventiler i leiligheten, det skal ikke være noe/mye kondens på vinduene.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • Vifta på badet bør være slik at den går hele tiden, om ikke kjøkkenvifta gjør det. Minst en vifte må gå passivt hele tiden for å skape luftsirkulasjon
  • Det bør være en luftespalte ved døra til badet så luft kan trekkes fra leiligheten og inn i badet(og videre ut med vifta)
  • Selv om ett eller flere vinduer har innebygde ventiler, så er det som regel ikke nok. Leiligheten bør ha minst en eller flere ordentlige vegg-ventiler også.
Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Jeg har en ny og effektiv kondenstørketrommel jeg bruker til alt unntatt ull, denne gir fra seg minimalt med fukt til luft. Tørking av ullplagg må naturlig nok gjøres på stativ, men dette er kanskje 1 gang i måneden.

Jeg har bodd her siden 1.desember og er den første som bor i leiligheten, så ingen har sett det før nå. 

Det er sånne smale lufteventiler i karmene over vinduene, de står åpne. Vifta på badet ser ut til å ha fuktighetssensor siden den ikke går kontinuerlig når den er påslått over tid, men den tar seg gjerne en pause mens jeg dusjer selv om den er montert rett over dusjen... Også litt usikker på hvordan utluftingskanalen er lagt opp, men merker at lyd utenfra bærer veldig godt gjennom luftekanalen. Det er ca 1 cm lufting under døra inn til badet. Inntil nå har jeg stort sett slått av vifta noen timer etter dusj, men jeg skal prøve å la den stå på hele døgnet👍

Bruker selvsagt kjøkkenvifta ved matlaging, den er ihvertfall mer enn kraftig nok!

Har ikke helt råd til å bruke 2500 kr på luftavfukter selv... eller få ekstra store strømregninger fordi jeg må slippe ut all varmen to ganger om dagen.

En annen ting er jo at når jeg bruker viftene, spesielt kjøkkenvifta, dras det luft inn gjennom døra på kjøkkenet som forbinder min leilighet med utleiers enhet. Rommet på andre siden brukes til oppbevaring av klær og lufta som kommer derfra har med seg en sterk og søtlig parfymelukt fra vaskemidler. Jeg tuller ikke, man kan kjenne lukta når man nærmer seg den døra. Jeg tåler ikke parfyme særlig godt, så jeg er ikke så glad for å få mye av den lukta inn hos meg🤧

 

Endret av Dobbeltabbe
Lenke til kommentar

Kjøp deg en fuktighetsmåler (hygrometer) fra eks. Clas Ohlson eller Biltema og følg med på den relative luftfuktigheten i leiligheten. Kjøp flere eller en variant med en sentral hvor du kan koble til flere givere og se status eks. i vinduskarmen og midt i rommet samtidig. 
 

En tommelfingerregel er at man ikke bør ha over 60% relativ fuktighet.

Sitat

Farene

Høy luftfuktighet vil kunne danne grobunn for vekst av mikrobiologiske organismer som sopp, midd og bakterier. Dette kan gi helseplager fra slimhinner i nese, hals og lunger. Fukt og muggsoppskader kan gi økt forekomst av astma, flere og verre luftveisinfeksjoner og generelle plager som hodepine, unormalt tretthet og nedsatt arbeidsevne. Det er derfor viktig å holde luftfuktigheten i boligen på et lavt nivå.

Ideell luftfuktighet varierer med sesong: Om vinteren skal relativ luftfukt være mellom 20 og 40 prosent i de varme oppholdsrommene. I kjøligere rom (15 til 18 grader) kan luftfukten være opp til 50 prosent. Om sommeren kan luftfukten ligge høyere, men bør ikke over 60 prosent.

Kilde: DinSide.no

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor i leilighet selv med bare lufting på vinduene og to ventiler (har kjøkkenvifte og vifte på bad også). Jeg ser at om det er litt kaldt ute, ca under 5 grader, så blir det dugg på nedre kant av vinduene. Men føler at jeg ved lufting, og holde 19 grader om natt og 21 grader om dag, og å tørke av vinduskanten av og til holder dette på et aksetabelt nivå.

Jeg fant noen rimeligere avfuktere, bla denne til kr 1175 som ser grei ut

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=3330677

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg vil foreslår du tar opp med huseier er:

1. Vifte på badet må virke. Mulig den kan justeres til å ikke koble ut for fort, eller byttes til en som kan gå hele tiden.

2. Kan det lages en lufteventil på veggen. Alternativt kan han kjøpe en avfukter du kan bruke.

Blir jo en vurdering om viften virker godt nok slik det er også. Ellers så tror jeg det blir vanskelig å få noe. Kanskje derfor best å bare satse på å lufte godt, eller kjøpe avfukter selv.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...