Gå til innhold

Anicient aliens tror dere på det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hapi70 skrev (15 timer siden):

Det er vel noe jeg bare har ignorert  og glemt fra boka da, jeg syns ikke dette er hovedpoenget. Jeg syns spørsmålene og oppdagelsene i seg selv er det mest interessante. Daniken trodde som alle andre at alt var forklart der, men når han så nærmere på Egypt dukket det bare opp flere og flere spørsmål.

Her starter du med et helt galt premiss som er typisk for konspirasjonsteoretikere: Det er helt feil at Däniken og alle andre trodde at alt var forklart mhp. pyramidene og teknologien egypterne hadde. Oldtidsforskere har funnet ut mye i løpet av de siste 50 år, og det er mye som gjenstår å finne ut av, så det er simpelthen ikke sant at man for 50 år siden eller nå mener at alt var forklart.

Men et slikt galt narrativ er nok nyttig for å dyrke konspirasjonen om at vitenskapen og myndighetene har en agenda og skjuler noe.

  

Hapi70 skrev (15 timer siden):

Svarene på disse spørsmålene er kanskje for han "aliens",  noe som har fått altfor mye fokus etter min mening. Det er tydeligvis en grunn til å le han ut, noe som folk virker å elske. Men hva med spørsmålene? Har noen svar bortsett fra "ædda bædda aliens"?

Det er grunn til å le han ut når han kommer med en så enkel og fantastisk forklaring uten gode bevis, og hvor mange av "bevisene" han kommer med viser seg å være fabrikkerte eller direkte feil. Men folk forsøker jo å komme med svar, som du avviser. Det at man ikke har komplette svar på nøyaktig hvordan egypterne gjorde det ennå, betyr ikke at du, Däniken og andre blankt skal avvise den enkleste forklaringen.

  

Hapi70 skrev (15 timer siden):

Jeg har ikke tatt stilling til det. For meg kan det like godt ha utviklet seg en avansert teknologi på jorden som har forsvunnet igjen når jorden gikk gjennom endringer. Jeg tror ikke utviklingen går i en rett linje, jeg tror sivilisasjoner kommer og går, og noen av dem er mer avanserte enn andre. Jeg tror at for lenge lenge siden har det vært sivilisasjoner her som har gått vår en høy gang. Om de reiste i rommet eller ikke, eller om det kom andre hit fra andre planeter, solsystemer, galakser, det vet jeg ikke.

Og jeg har ingen problemer med å respektere en slik tro, men har allikevel to innvendinger:

1. Det finnes ingen artifakter eller andre konkrete bevis på dette. Det er utrolig merkelig om dette har skjedd, samtidig som alle spor av det er borte. Særlig hvis det er snakk om bare noen få tusen år, som under bygging av pyramidene.

2. Det burde gå an å tro på noe som dette uten å bastant fastslå at de som hevder noe annet må være dumme eller del av en konspirasjon.

  

Hapi70 skrev (15 timer siden):

Så den tredje muligheten er å rette fokuset på meg istedenfor å faktisk komme med en plausibel forklaring på hvordan man hogger ut og heiser 1200 tonn opp i lufta med kobberredskaper?

Grunnen til at jeg rettet fokus på din måte å tenke på, var at du skrev (om  alle oldtisforskere og arkeologer):

Hapi70 skrev (19 timer siden):

Ja enten er de stein dumme eller så skjuler de noe. Jeg vet ikke.

Når du har det personfokuset på vitenskapsfolk og tilsynelatende seriøst hevder at disse ikke oppriktig kan ha sin mening, men må være en del av en konspirasjon, så synes jeg det er verdt å påpeke. Hvis du ikke var nede i konspirasjonshullet burde du være i stand til å se at andre oppriktig kan ha et annet syn og ikke nødvendigvis være del av en konspirasjon.

Endret av theNiceOne
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
sam11net skrev (På 16.12.2020 den 22.09):

Mener du alle de forskjellige Ancient Aliens teoriene, eller Ancient Aliens TV serien. 

Jeg tror ikke så mye på det de snakker om i TV serien, men etpar av teoriene er fasinerende.


Dersom menneskeheten er det mest intelligente livet i universet, er min mening om det:
LOL! 

Helt enig med deg. Jeg har sett mange episoder av Ancient Aliens, mye tull, men mange interessante teorier. Som grunnteorien dems om at vi har fått litt "guiding" av høyerestående vesener oppigjennom mange tusen år, om ikke lenger. Og ikke minst syntes jeg Giorgio A. Tsoukalos er en herlig fyr. Litt sprø, men en evig optimist. Jeg vil rett og slett kalle det navlebeskuende å tro at vi mennesker er de glupeste vesnene i universet (og ikke minst at vi skulle være "alene"). Det er veldig mange gode videoer bl.a på youtube om emnet nå, og x-fbi agenter, piloter, generaler +++ til og med CIA og Pentagon innrømmer nå at de har gjordt mange observasjoner som ikke kan forklares, av ufoer som tydelig er styrt av en intelligens, og som har egenskaper de rett og slett ikke kan forstå, som ikke kan være laget på denne kloden av homo sapiens hvertfall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
knutinh skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde en fase hvor jeg leste endel Erich Von Danichen. Jeg var kanskje 12 år?

Artig å leke med mulige forklaringer når man ikke trenger å bry seg med beviser.

-k

Helt enig, å leke med forklaringer uten å bry seg om bevis gir en følelse av å være barn igjen (om jeg tolket deg rett)

Men likevel tror jeg det finnes skapninger der ute som har langt mer erfaring og teknologi enn der vi har. 

Hadde de besøkt oss ville de advart oss mot både krig, elendighet, pandemi, med mer... håper jeg.

Lenke til kommentar

Det er veldig mye som ikke lar seg bevise og, eller kan ta mange mange år å bevise.  Danichen har jeg lest litt av. Jeg så først boka hans Chariots of the gods på biblioteket når jeg var en 14 år tenker jeg, og syns den var facinerende. Men er forsåvidt enig med deg. Han må vel først og fremst sees på som en Sci/fi forfatter som virker til å tro det han skriver er sant. Men jeg kjøpte Chariots of the gods igjen som lydbok for litt siden, og koste meg med den. Virker å være en koselig kar med mange spennende teorier. Og jeg tenker at det kan jo være noe av det det kan være litt hold i. Men uansett om det er noe sannhet i det eller ikke, så er det ihvertfall interessant lesning. Jeg skulle faktisk ønske det kom en god sci/fi film basert på den boken.

Lenke til kommentar
ziggy_InnleggNO skrev (På 13.6.2023 den 23.42):

Helt enig med deg. Jeg har sett mange episoder av Ancient Aliens, mye tull, men mange interessante teorier. Som grunnteorien dems om at vi har fått litt "guiding" av høyerestående vesener oppigjennom mange tusen år, om ikke lenger.

Jeg er nå av den mening at det ikke er grunn til å tro på slike fantasifulle hypoteser, før det finnes dokumentasjon som sannsynliggjør dem. At de er interessante burde ikke være grunn nok til å tro på dem for noen.

Sitat

Jeg vil rett og slett kalle det navlebeskuende å tro at vi mennesker er de glupeste vesnene i universet (og ikke minst at vi skulle være "alene").

Og jeg vil kalle det stråmanns-argumentasjon å sammenligne skepsis til "interessante teorier" om guiding fra Aliens, med det å hevde at vi er universets eneste eller glupeste vesener.

Jeg ser absolutt ingen grunn til å hevde at vi er universets eneste eller glupeste vesener. Men vi er ikke i nærheten av å kunne reise ut fra vårt eget solsystem, så det er fullt mulig å ikke tro på dårlig dokumentere historier om besøk av aliens her, og allikevel være åpen for liv langt mer intelligent enn vårt i universet.

Sitat

Det er veldig mange gode videoer bl.a på youtube om emnet nå, og x-fbi agenter, piloter, generaler +++ til og med CIA og Pentagon innrømmer nå at de har gjordt mange observasjoner som ikke kan forklares, av ufoer som tydelig er styrt av en intelligens, og som har egenskaper de rett og slett ikke kan forstå, som ikke kan være laget på denne kloden av homo sapiens hvertfall.

Du motsier deg selv når du skriver at disse ikke kan forklares, før du fortsetter ved å forklare at de tydelig er styrt av en intelligens og ikke kan være laget på denne kloden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Med at disse teknologiene ikke kan forklares, mener jeg selvfølgelig at ikke _vi_ homo sapiens, mennesker, kan forklare de. At de derfor ikke skulle være reelle er en annen sak, som jeg ikke har sagt noe om. Det er jo mange teorier rundt deres funksjon, altså UFO'er, som f.eks at de beveger seg fra punkt til punkt over nesten uendelige avstander på et blunk, via andre dimensjoner... Vitenskapen mener jo på at det finnes opp til 11 dimensjoner, og vi mennesker kjenner til 4, romtiden, hva er så den 5. dimensjon? Kan f.eks kvantefysiske fenomener som Quantum Entanglement og the two slit experiment forklares ved hjelp av den evt. 5. dimensjon (eller høyere for den saks skyld). Er det rommet som flytter seg i tiden, eller er det tiden som flytter seg i rommet? Hvordan forklarer vi tyngdekraften? og dens påvirkning på tiden? (og rommet). For i det hele tatt skjønne noe av kvantefysikk tror jeg vi må hvertall opp i 5 dimensjoner. Lysets hastighet er den eneste konstanten i våre 4 dimensjoner, og for fotonene som "beveger" seg i lysets hastighet, så står såvidt jeg kan skjønne tiden stille, og muligens at det er rommet som beveger seg "rundt" tiden. Kanskje det også er flere tidsdimensjoner? Jeg leste et sted at ved å bruke 3 tidsdimensjoner og 1 rom dimensjon som utgangspunkt, kunne man reise tilbake i tid, men at det vanskelig kunne gjøres i praksis. Hvorfor husker jeg ikke. Bare litt hodegrubling fra min side noe av dette, men vitenskap er jo intressant å gruble litt på. Men det er vel mye som bare lar seg "gjøre" i matematiske , teoretiske formler og ikke i praksis.

 

Lenke til kommentar

Det jeg syntes nesten er litt merkelig er at ikke Ancient Aliens har tatt opp spørsmålet om Jesus var utenomjordisk. Det kunne jo rime med mange av de andre teoriene deres, der gudenen menneskene trodde på egentlig var Aliens med brennende farkoster som fløy og svevde i lufta. Jesus hadde vel passet inn i dette "bildet", i og med at han for opp til himmelen (kanskje en ufo som "zappet" han opp e.l) og at han dermed kunne "våkne opp fra de døde" noen dager senere, for å lære oss et eller annet. Vet det høres litt søkt ut, men det er vel ikke værre enn de andre forklaringene de har. En ufo ville vel ikke likna på noen av de farkostene Ancient Aliens tegner et bilde av, som var faktiske bilder fra forhistorien riktignok, de "brant" vel ikke siden de sikkert bruker superavansert antigravitasjons"motorer" osv, men menneskene visste vel ikke bedre den gang, og historier ble vel fortalt muntlig over generasjoner som regel og detaljer pleier å forandre seg mye over tid når historier bare blir fortalt muntlig. Han hadde jo dermed også kunne vært bortimot udødelig, siden tiden for de forløper seg helt annerledes enn for oss "dødelige". Så han kunne vel i prinsippet kommet tilbake når som helst uforandret nesten. Tør de ikke å lansere denne teorien fordi så mange ville reagert? Siden Jesus er såpass hellig i de fleste religioner?

Endret av ziggy_InnleggNO
Lenke til kommentar

Jesus er ikke en humanoid, det er en fremstilling av solen. 

Quote

Humanoid er et begrep som brukes om alle slags vesen som har en kroppsstruktur som ligner på menneskenes, det vil si en kropp med to armer, to ben og et hode på toppen. Dette inkluderer også fiktive vesen og roboter. Ordet er mest brukt innen populærkulturen, spesielt i fantasy og science fiction.

Quote

Jesus Christ, Sun of God

Quote

A solar deity or sun deity is a deity who represents the Sun, or an aspect of it. Such deities are usually associated with power and strength.

 

Lenke til kommentar

Ja solen har vel blitt dyrket som en gud, eller opprinnelsen til liv i all tid nesten, hvertfall her på jorda :) Buddhistene hadde vel svastika korset (solkorset) som symbol på dette, (det motsatte av hakekorset). Buddhismen er vel hvertfall 3500 år gammel filosofi. Jeg innbiller meg at Mayakalenderen startet omtrent da Buddhismen så dagens lys, den endte jo i 2012, men markerer vel mest en ny tidsalder enn jordens undergang som mange har trodd. Innen astrologi så har vel de siste 3500 årene vært i Fiskenes tidsalder, nå går vi inn i Vannmannens tidsalder, der Nostradamus spådde 1000 år med fred etter flere århundrer med konflikter og krig. Han har jo hatt rett i mange av sine spådommer, han spådde jo "Hister" skulle få mye makt og starte en verdenskrig eller noe sånt i begynnelsen av 1900 tallet, og Nostradamus levde på 1500 tallet.. 

 

Lenke til kommentar

Takk Gud for @aklla👍👍👍 

Däniken er bare en dust som baserer teoriene sine på en annen dust som skrev en bok der han lot skapninger fra rommet STERKT BASERT PÅ H.P. Lovecraft sine vesener og romguder være snillere og hyggeligere enn i Lovecrafts fortellinger. Ancient Aliens gutta er bare Däniken-fanboys, som i tillegg faktisk er enda mer ekstreme enn Däniken (som for øvrig slett ikke er spesielt trivelig). Men men, hva kan man forvente av Cthulhu-kultister 😉😁

Festlig nok er en annen tullete konspi teori, den om onde reptiler som kontrollerer verdens eliter, basert på en annen klassisk spenningsforfatter fra mellomkrigstiden - R.E.Howard, og hans novelle «The Shadow Kingdom» 😁

Lenke til kommentar
ziggy_InnleggNO skrev (1 time siden):

Ja solen har vel blitt dyrket som en gud, eller opprinnelsen til liv i all tid nesten, hvertfall her på jorda :) Buddhistene hadde vel svastika korset (solkorset) som symbol på dette, (det motsatte av hakekorset). Buddhismen er vel hvertfall 3500 år gammel filosofi. Jeg innbiller meg at Mayakalenderen startet omtrent da Buddhismen så dagens lys, den endte jo i 2012, men markerer vel mest en ny tidsalder enn jordens undergang som mange har trodd. Innen astrologi så har vel de siste 3500 årene vært i Fiskenes tidsalder, nå går vi inn i Vannmannens tidsalder, der Nostradamus spådde 1000 år med fred etter flere århundrer med konflikter og krig. Han har jo hatt rett i mange av sine spådommer, han spådde jo "Hister" skulle få mye makt og starte en verdenskrig eller noe sånt i begynnelsen av 1900 tallet, og Nostradamus levde på 1500 tallet.. 

 

Buddhismen er ca 2500 år gammel. Mayasivilisasjonen ca. like gammel.

Nostradamus var en skrønemaker. En dyktig en.

Lenke til kommentar
ziggy_InnleggNO skrev (3 timer siden):

Innen astrologi så har vel de siste 3500 årene vært i Fiskenes tidsalder, nå går vi inn i Vannmannens tidsalder, der Nostradamus spådde 1000 år med fred etter flere århundrer med konflikter og krig. Han har jo hatt rett i mange av sine spådommer, han spådde jo "Hister" skulle få mye makt og starte en verdenskrig eller noe sånt i begynnelsen av 1900 tallet, og Nostradamus levde på 1500 tallet.. 

Du burde kanskje lese Nostradamus før du uttaler noe om hva han spådde, for det du påstår er ren fantasi. Nostradamus spådde aldri Hitler. 

Omtrent alt du nevner i tråden her er jo mer eller mindre spennende spekulasjoner som har en enste fellesnevner : at de helt mangler bevis i den virkelige verden. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått skal de kunne fungere ved å bøye romtiden foran seg, kanskje åpner en 5. dimensjon der tiden i prinsippet står stille, og det ikke er påvirket av gravitasjon? Kanskje gravitasjon er i den 5. (eller høyere) dimensjon og drar massen mot seg. Gudene vet. Jeg er ikke astrofysiker, men vi vet lite om åssen kvantefysikk fungerer i praksis. Det er vel kvanter inne i atomkjerna, og inne i de igjen er det muligens strenger som vibrerer i 11 dimensjoner e.l? Det finnes vel teorier om dette som ikke vi klarer å bevise ennå. Men muligens kan regne ut teoretisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...