Gå til innhold

Anicient aliens tror dere på det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ancient Aliens-teoriene er fullere av hull enn sveitseroster.

Det virker dog sansynelig at

  1. Mennesker har vært lengre fremme tidligere, enn vi har trodd hittil, muligens bronsealder i titusener av år.
  2. Mange sivilisasjoner og tidlige byer gikk tapt i klimaendringene ved forrige istid. Det er også der verdens tusenvis av forskjellige oversvømmelsesmyter kommer ifra.
  3. Det er antagelig aliens som flyr rundt og titter på oss selv nå til dags.
     

Men jeg tror ikke disse tingene henger noe særlig sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (8 timer siden):

Jeg kan ikke huske å ha sagt ett eneste ord om aliens. Jeg sier at det er akkurat like dumt, eller dummere å tro på at folk lempet rundt på disse megalittene med håndmakt og kuttet i dem med kobber.

Det går ikke an å være så dum at man faktisk tror på det.

Tråden handler om TV-serien "Ancient Aliens". 

Hvorfor er det så vanskelig å tro på at folk har gjort slikt? Vi gjør det jo i dag?

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (10 timer siden):

Jeg kan ikke huske å ha sagt ett eneste ord om aliens.

Da har vi nok misforstått deg. Dette er en tråd om ancient aliens og du uttrykker sterk støtte til Dänikens bok som hevder at det var aliens som ga menneskene denne teknologien, så det er ganske lett å tro at det er aliens du argumenterer for.

  

Hapi70 skrev (10 timer siden):

Jeg kan ikke huske å ha sagt ett eneste ord om aliens. Jeg sier at det er akkurat like dumt, eller dummere å tro på at folk lempet rundt på disse megalittene med håndmakt og kuttet i dem med kobber.

Ok, så hvis du mener det ikke er vanlig oldtidsteknologi og ikke aliens-teknologi, hva mener du da? 

  

Hapi70 skrev (10 timer siden):

Det går ikke an å være så dum at man faktisk tror på det.

Så alle oldtisforskere og arkeologer har en hemmelig agenda da eller? Siden det ikke går an å faktisk tro på de vanlige vitenskapelige forklaringene etter din mening...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
1 hour ago, theNiceOne said:

Da har vi nok misforstått deg. Dette er en tråd om ancient aliens og du uttrykker sterk støtte til Dänikens bok som hevder at det var aliens som ga menneskene denne teknologien, så det er ganske lett å tro at det er aliens du argumenterer for.

Ok, så hvis du mener det ikke er vanlig oldtidsteknologi og ikke aliens-teknologi, hva mener du da? 

Så alle oldtisforskere og arkeologer har en hemmelig agenda da eller? Siden det ikke går an å faktisk tro på de vanlige vitenskapelige forklaringene etter din mening...

Så vidt jeg kan huske så snakker han ikke om aliens i boka Sfinxens Øyne, så her trekker dere konklusjoner om en bok dere ikke har lest.

Må jeg mene noe om hvilken teknologi det er? Alt jeg vet er at det er teknologi vi ikke kjenner og at de var mer avanserte enn vi tror. Kanskje de reiste til og fra planeten også, aner ikke.

Ja enten er de stein dumme eller så skjuler de noe. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
3 hours ago, Sexylubb1 said:

Tråden handler om TV-serien "Ancient Aliens". 

Hvorfor er det så vanskelig å tro på at folk har gjort slikt? Vi gjør det jo i dag?

Vi løfter steinblokker på 800 tonn 13 meter opp i lufta med håndmakt  etter å ha skjært dem ut med kobber? Hvor da?

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (2 timer siden):

Vi løfter steinblokker på 800 tonn 13 meter opp i lufta med håndmakt  etter å ha skjært dem ut med kobber? Hvor da?

Det gjør vi jo åpenbart ikke, fordi vi har utviklet andre metoder slik at vi ikke trenger 500 mennesker til å flytte noen tusen tonn med stein. Nå holder det stort sett med en lastebil, en kran, en sjåfør og et par forbrenningsmotorer.

Men hvorfor er det så utrolig for deg at man med en praktisk kjennskap til matematikk og fysikk kan flytte veldig tunge gjenstander? Det er jo på ingen måte slik at dagens måte å flytte og frakte på er noe grensesprengende annerledes enn før? Vi bruker fortsatt motvekt, hjul og krefter for å dytte ting. Taljer og skrustikker er helt vanlig. 

Det vi stort sett ikke har i dag er viljen blant massene (og politikere) til å akseptere byggverk som tar flere generasjoner å gjøre ferdig. 

Endret av Sexylubb1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (3 timer siden):

Så vidt jeg kan huske så snakker han ikke om aliens i boka Sfinxens Øyne, så her trekker dere konklusjoner om en bok dere ikke har lest.

Tja, den engelske tittelen er: "The Eyes of the Sphinx: The Newest Evidence of Extraterrestial Contact in Ancient Egypt", og i følge beskrivelsen skal boka inneholde nye bevis for at oldtiden hadde kontakt med aliens. Så jeg synes jeg har grunnlag for å trekke konklusjonen om at han snakket om aliens i boka.

 

Hapi70 skrev (3 timer siden):

Må jeg mene noe om hvilken teknologi det er? Alt jeg vet er at det er teknologi vi ikke kjenner og at de var mer avanserte enn vi tror. Kanskje de reiste til og fra planeten også, aner ikke.

Nei, du må ikke på noen måte det. Jeg spurte fordi jeg fram til nå syntes det var åpenbart at du støtter Dänikens premiss og konklusjon om at teknologien kommer fra aliens.  Jeg må innrømme at jeg fortsatt er usikker på om du egentlig gjør det eller ikke.

 

Hapi70 skrev (3 timer siden):

Ja enten er de stein dumme eller så skjuler de noe. Jeg vet ikke.

Tja, det er de to mulighetene du ser. En annen mulighet (occams barberkniv) er at du er så dypt inne i konspirasjonene at du ikke lenger er i stand til å se at andre mennesker kan ha gode grunner til å mene noe annet enn deg - helt uten å skjule noe eller ha annen agenda enn seriøs vitenskap.

Endret av theNiceOne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
1 hour ago, leifeinar said:

De har jo en tendens til å se Aliens over allt. men de stiller helt klart noen gode spørsmål. Største steinblokka jeg kunne huske fra serien som hadde blitt flyttet var 1200 tonn. en "engel" stiger ned på jorden med flammer røyk og buldring. mange eksempel.

Nettopp, så hvordan flytter man denne med håndmakt? 

Aliens eller ikke er ikke det interessante spørsmålet her. Det blir bare en for- og imot-diskusjon som totalt ignorerer spørsmålet hvordan.

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (3 minutter siden):

Nettopp, så hvordan flytter man denne med håndmakt? 

 

Så du filme på forrige side som viser hvordan en person alene flyttet en låve?
Eller hvordan han alene reiste en stein på litt under 9 tonn?
Og dette er en person som har dette som hobby, ikke tusenvis av folk som har dette som fulltidsjobb.

Prinsippene han bruker er skalerbare, trengs bare mer vekt/motvekt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
1 hour ago, theNiceOne said:

Tja, den engelske tittelen er: "The Eyes of the Sphinx: The Newest Evidence of Extraterrestial Contact in Ancient Egypt", og i følge beskrivelsen skal boka inneholde nye bevis for at oldtiden hadde kontakt med aliens. Så jeg synes jeg har grunnlag for å trekke konklusjonen om at han snakket om aliens i boka.

Nei, du må ikke på noen måte det. Jeg spurte fordi jeg fram til nå syntes det var åpenbart at du støtter Dänikens premiss og konklusjon om at teknologien kommer fra aliens.  Jeg må innrømme at jeg fortsatt er usikker på om du egentlig gjør det eller ikke.

Tja, det er de to mulighetene du ser. En annen mulighet (occams barberkniv) er at du er så dypt inne i konspirasjonene at du ikke lenger er i stand til å se at andre mennesker kan ha gode grunner til å mene noe annet enn deg - helt uten å skjule noe eller ha annen agenda enn seriøs vitenskap.

Det er vel noe jeg bare har ignorert  og glemt fra boka da, jeg syns ikke dette er hovedpoenget. Jeg syns spørsmålene og oppdagelsene i seg selv er det mest interessante. Daniken trodde som alle andre at alt var forklart der, men når han så nærmere på Egypt dukket det bare opp flere og flere spørsmål. Svarene på disse spørsmålene er kanskje for han "aliens",  noe som har fått altfor mye fokus etter min mening. Det er tydeligvis en grunn til å le han ut, noe som folk virker å elske. Men hva med spørsmålene? Har noen svar bortsett fra "ædda bædda aliens"?

Jeg har ikke tatt stilling til det. For meg kan det like godt ha utviklet seg en avansert teknologi på jorden som har forsvunnet igjen når jorden gikk gjennom endringer. Jeg tror ikke utviklingen går i en rett linje, jeg tror sivilisasjoner kommer og går, og noen av dem er mer avanserte enn andre. Jeg tror at for lenge lenge siden har det vært sivilisasjoner her som har gått vår en høy gang. Om de reiste i rommet eller ikke, eller om det kom andre hit fra andre planeter, solsystemer, galakser, det vet jeg ikke.

Så den tredje muligheten er å rette fokuset på meg istedenfor å faktisk komme med en plausibel forklaring på hvordan man hogger ut og heiser 1200 tonn opp i lufta med kobberredskaper? Seriøs vitenskap? Jeg elsker seriøs vitenskap. Vis meg gjerne den seriøse vitenskapen som forklarer det jeg etterspør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
19 minutes ago, aklla said:

Så du filme på forrige side som viser hvordan en person alene flyttet en låve?
Eller hvordan han alene reiste en stein på litt under 9 tonn?
Og dette er en person som har dette som hobby, ikke tusenvis av folk som har dette som fulltidsjobb.

Prinsippene han bruker er skalerbare, trengs bare mer vekt/motvekt.

Beklager, jeg trenger bevis. Hogg ut og flytt disse 1200 tonnene med håndmakt så skal jeg tro på det.

Hogde han forresten ut steinen på 9 tonn med kobber også?

Lenke til kommentar

Filmer av begge deler finnes på forrige side.
Test det ut selv om du er i tvil. Vet ikke helt hvordan man kan bevise det om du ikke godtar filmer av noen som kutter i granitt med kobber og sand.

Men nei, det var ikke 1200 tonn, men pyramidene ble heller ikke bygget av en person som jobbet alene..
 

Men, hva mener du skjedde? Hvorfor tegnet de haugevis av folk som dro stein, bygget sleder til å dra stein på og veldig tykke tau om de brukte en tryllestav til å flytte de?
Hvorfor bygget de innvendige ramper om steinen fløy opp selv? Lagde slitasje/spor til tau når de ikke brukte noe tau?
Eller hva brukte de tauet til? Når sist brukte du tau med diameter på kanskje 20cm uten å bruke det til noe veldig tungt?
__opt__aboutcom__coeus__resources__conte

Jeg vil se konkrete beviser på at de brukte høyteknologisk utstyr til å flytte det.

 

Kom med dine beviser, jeg venter i spenning. Eller, egentlig ikke, men kom med de :)

 

  

Hapi70 skrev (9 minutter siden):

Beklager, jeg trenger bevis. Hogg ut og flytt disse 1200 tonnene med håndmakt så skal jeg tro på det.

Gi meg 100 000 fulltidsansatte i 20 år, så skal jeg gjøre det :)

Endret av aklla
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg aner ikke hva som skjedde, hvordan skal jeg vite det? Levde jeg for mange tusen år siden? Skal jeg bevise at jeg ikke vet?

Det er du og mange andre som påstår at dere vet det, så da må dere nesten også bevise det.

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (6 minutter siden):

Jeg aner ikke hva som skjedde, hvordan skal jeg vite det? Levde jeg for mange tusen år siden? Skal jeg bevise at jeg ikke vet?

Så hvorfor antar du de har hadde noe høyteknologisk?
Hvis du er glad i vitenskap, så har du noe som underbygger påstanden din godt.
Hva bygger du det på? Har du ikke beviser så er det ikke vitenskap, det er blind tro.
 

Hapi70 skrev (6 minutter siden):

Det er du og mange andre som påstår at dere vet det, så da må dere nesten også bevise det.

Mtp at man har funnet spor i pyramidene, både fysiske spor og konkrete tegninger samt funnet redskaper brukt så kan man anta en hel del ja, beviser finnes det i massevis her i tråden, men blir tydeligvis ignorert.

Endret av aklla
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...