Jump to content
Svein-Erik Hole

Webinar torsdag: Slik skal lading av elbil bli en bedre opplevelse

Recommended Posts

16 hours ago, Complexity said:

Med en Diesel må man jo innom en bensinstasjonen med gjevne mellomrom, selv om man bare driver med småkjøring.

Min dieselbil takler 1200 km mellom hvert 5 minutters stopp på en bensinstasjon, så under normale forhold blir det en gang om måneden.  Under corona og hjemmearbeide har det blitt så sjeldent at jeg har måtte slå opp pinkoden til kortet jeg bruker.

Edited by tigerdyr

Share this post


Link to post

Av nødvendighet var jeg sist innom superchargeren i september 2019.

Pluss en gang før Corona for sikkerhets skyld - tvilte på om jeg skulle rekke hjem, men hadde vel gått bra.

Lader forøvrig hjemme med 3.3 kW.

Angående "5 minutter": da må du kjører veldig tett forbi en bensinstasjon.

Når ladekabelen henger ned fra taket 50 cm fra ladekontakten så kan jeg telle sekundene som trengs for til- og frakoblingen på én hånd.

Edited by trikola
... 5 minutter ....
  • Like 4

Share this post


Link to post
8 hours ago, tigerdyr said:

Min dieselbil takler 1200 km mellom hvert 5 minutters stopp på en bensinstasjon, så under normale forhold blir det en gang om måneder.  Under corona og hjemmearbeide har det blitt så sjeldent at jeg har måtte slå opp pinkoden til kortet jeg bruker.

Og hva koster det? Pumpen er også alltid tilgriset så man må jo bruke hansker og det er det alltid tomt for der jeg tanker mest. Må desverre enda fylle på firmabilene, men sjeleglad jeg er ferdig med det på privatbilen.

  • Like 4

Share this post


Link to post
NERVI skrev (10 timer siden):

Jeg ser at mange snakker om at man lader hjemme, men det er vel slik at temaet infrastruktur handler om å dekke behovet for hurtiglading / ladestasjoner når man IKKE kan lade hjemme. Langs hovedveier for yrkestrafikk og ferier og lengre reiser. Den praktisk utnyttbare rekkevidden til el-biler er jo helt avhengig av avstanden mellom ladestasjonene. Det må altså være en ladestasjon akkurat der du trenger å lade, om du skal kunne utnytte batterikapasiteten.

Selvsagt lader en hjemme, det står jo for langt over 90% for de aller fleste. Det er for langturene og innimellom en lader langs veien. Mens med dieselbilen MÅ en alltid tanke på stasjoner. Dieselløsningen er en utrolig ulempe som du tydeligvis ikke forstår. Nå er det så godt som ingen som drar på langtur med en gammel leaf eller e-polo, og rekkevidden på de populære modellene er god. Det er ikke noe problem å kjøre langt med de, men det blir annerledes, og for enkelte så er endring kjempeskummelt. Det er trenger ikke å være en ladestasjon akkurat der en trenger å lade, det er nemlig god fleksibilitet på sånt. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
tigerdyr skrev (9 timer siden):

Min dieselbil takler 1200 km mellom hvert 5 minutters stopp på en bensinstasjon, så under normale forhold blir det en gang om måneder.  Under corona og hjemmearbeide har det blitt så sjeldent at jeg har måtte slå opp pinkoden til kortet jeg bruker.

Men da kjører du for lite til å kunne uttale deg om bilhold. Drosje og leiebil kunne nok blitt vesentlig rimeligere for deg.

Share this post


Link to post
11 hours ago, Toro22 said:

Hvis jeg skal kjøre f.eks fra Alta til Tromsø, og har 250km rekkevidde i kulden..Det er vel en øvre klasse elbil ?

Overlever jeg hvis jeg må vente på brøytebil noen timer?

Dagens elbiler med 60-100 kWh batteri bruker gjerne noe sånt som 1-2% per time man står parkert med varmen i gang, på vinteren.

Altså med fullt batteri kan man stå i omkring 50-100 timer å vente på brøytebilen med varmen i gang. Så klart - man har gjerne ikke fullt batteri, og trenger noe energi for å komme seg frem til destinasjonen (eller neste lademulighet), men som regel går det helt fint å måtte stå i f.eks et døgn å vente på brøytebilen.

Fossilbiler er heller ikke immune for denne problemstillingen. De kan bruke omkring 1 l/time. Har man da tank på f.eks 60 liter, og ville kjøre forbi neste bensinstasjon med 20 liter på tanken, så klarer man da maks 20 timers stans med varmen på.

Og med fossilbil må man i tillegg være forsiktig med å ha varmen i gang, for ikke å dø av karbonmonoksid-forgiftning. Det er ikke noe man må bekymre seg for med elbil.

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
HF- skrev (14 timer siden):

En kan unngå begrep som lynlader og "enda raskere super lyn-lader". Hurtiglader 50kW, 150kW, 350 kW fortel kva produktet er. 

Helt enig! Når folk klarer å se forskjellen i butikken på kartonger med 6, 12 og 18 egg så er jeg helt sikker på at fok også klarer å se forskjell på 50, 150 og 350 kW uten fordummende og forvirrende markeds-slang. Er ultra raskere enn lyn, og er hvis lyn er raskt er hurtig ennå raskere, eller hva? Tenk om speedometeret hadde vært beskrevet på samme måte.. :no:

NERVI skrev (11 timer siden):

Jeg ser at mange snakker om at man lader hjemme, men det er vel slik at temaet infrastruktur handler om å dekke behovet for hurtiglading / ladestasjoner når man IKKE kan lade hjemme. Langs hovedveier for yrkestrafikk og ferier og lengre reiser. Den praktisk utnyttbare rekkevidden til el-biler er jo helt avhengig av avstanden mellom ladestasjonene. Det må altså være en ladestasjon akkurat der du trenger å lade, om du skal kunne utnytte batterikapasiteten.

Det stemmer, men det er ikke til å komme unna at strøm har to priser, mens diesel har én. For en fornuftig sammenligning av totalkostnader så må hjemmeladingen med i regnskapet. Angående rekkevidde så så har du også rett i at ladestasjonene må "matche" med bilens rekkevidde, akkurat som for fossilbiler, for å maksimere rekkevidden. Jeg kjørte f.eks aldri dieseltanken ned til siste desiliter. Jeg fyllte den som regel fra ca 25 til 100%. Batteriet fyller jeg som regel fra 20 til 80%. Derfor er det viktig at ladestasjonene har en innbyrdes avstand som er vesentlig kortere enn gjennomsnittlig WLTP rekkevidde på elbilene. Bensinstasjonene har allerede det, men plasseringen er dominert av manglende muligheter for hjemmefylling av bensin. Plasseringen av ladestasjoner bør domineres av behov ved langkjøring.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Det hjelper ikke når du skal fra A til B, og du nærmeste ladestasjon er milevis unna.

Du snakker om kapasitet pr stasjon og ikke avstand mellom stasjoner.

Det er tross alt lagt til grunn at biler som er de eneste som kan brukes i store deler av norge skal forbys om 4 år.

Det er rett og slett slik at elbil er ett storby fenomen enn så lenge.

Share this post


Link to post
37 minutes ago, Toro22 said:

Det hjelper ikke når du skal fra A til B, og du nærmeste ladestasjon er milevis unna.

Du snakker om kapasitet pr stasjon og ikke avstand mellom stasjoner.

Det er tross alt lagt til grunn at biler som er de eneste som kan brukes i store deler av norge skal forbys om 4 år.

Det er rett og slett slik at elbil er ett storby fenomen enn så lenge.

Elbiler kan fint brukes av ca alle i Norge. Men da først og fremst de som har lading hjemme.

Dette er egentlig noe av det som gjør elbiler litt mindre passende til bykjernene - man har ofte ikke lading der man parkerer. Derfor er elbilene kanskje mest vanlig i områdene rundt bykjernene.

I f.eks Finnmark vil jeg anta at nesten alle har lading hjemme, ettersom det er en stor overvekt av eneboliger. Da er det ikke noe i veien for at elbiler kan bli veldig populære der. Elbilene starter nesten uansett, blir fort varme, kommer som regel med parkeringsvarmer og man får flere og flere elbiler med firehjulstrekk (og fullstendig overlegen traction control), så elbil er super vinterbil.

Men Finnmark trenger helt klart flere hurtigladere. Den største utfordringen er at befolkningstettheten er lav, så det er vanskelig å få økonomi i lading (og stort sett hva som helst).

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Pris vs tid for fylling er absolutt et hett tema. Her er min erfaring fra diesel vs el:
 

Spoiler

 

Årlig kjørelengde diesel 12 000 km, forbruk 0,7 liter/mil, tank-kapasitet 40 liter, normal fylling 30 liter, 28 fyllinger per år, pris 15 kr/l og årlig kostnad 12 600 kr, =  10,5 kr/mil. Fylling: Må alltid stå ute i kulda/myggen etc alle de 112 minuttene det tar.

Årlig elektrisk kjørelengde 16 000 km, derav 6000 km langkjøring og 10 000 km småkjøring. Ved langkjøring kjører jeg i gjennomsnitt 1/3 på hjemmeladet strøm og 2/3 på hurtigladet, så kostnadsmessig skal det regnes 4000 km langkjøring og 12 000 hjemmeladet. Forbuk ved hjemmelading er 2,5 kWh/mil (høyt forbruk pga mye småkjøring, vinterkjøring og oppvarming, 10 000 km), 2 kWh/mil ved langkjøring (6000 km), batterikapasitet ca 80 kWh, normal fylling 48 kWh både hjemme og på langtur. Nå lader jeg gratis både hjemme og på langtur, men la oss si at jeg måtte betalt. Da regner jeg 1 kr/kWh hjemme og 1,7 ved hurtiglading. Det gir 3000 kr/år for hjemmelading og 1360 kr/år for hurtiglading = 4360 kr/år for 16 000 km = 2,7 kr/mil. Fylling: 16,67 ganger/år a 30 minutter = 500 minutter per år. Trenger ikke stå ute i kulda/mygg etc ved fylling. Kan gå tur, spise, gå på do, etc under fylling. Stort sett godt sommvervær når jeg hurtiglader.

 

SUM: Jeg sparer 8240 kr/år i drivstoff på elbilen på tross av at jeg har økt årlig kjørelengde (og flyr desto mindre). Økt tidsbruk på 388 minutter/år kan forsvares både prismessig (1274 kr/time) og ved at ladepausene stort sett skjer i godt sommervær når vi har reelt behov for pauser og at pausen kan benyttes ganske så fritt. 1274 kr/t etter skatt er ganske godt betaling i mine øyne, for å strekke litt på beina, ta seg en matbit og slippe sikkerhetskontroller, køer, langtidsparkering/taxi og annen faenskap på flyturer, samt friheten man får ved destinasjonen uten å måtte leie seg bil.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Skoler, offentlige svømmehaller, idrettsanlegg, rådhus, bibliotek, musèer, barnehager etc er typisk

 

-offenlige bygg betalt av....

 

DEG!


Men i dag er lademuligheter på disse stedene gjerne en frynsekode for de ansatte eller noen få biler som brukes i jobb. Eller en kombinasjon.


Lading og ladeplass er en knapp ressurs. Politikk er pr definisjon fordeling av knappe ressurser. Det burde være en lov som tvang det offentlige til å tilrettelegge for at alle kunne lade på natt/helg eller andre tider anlegget var ledig. Betaling kan enkelt løses vha app/brikke eller andre alternativ som allerede eksisterer.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Toro22 skrev (På 15.12.2020 den 15.29):

De blir jo perfekt i Troms/Finmark... nei, vent..der er det bare en håndfull og flere kommer ikke på år.

Null mulighet for å bruke elbil på noen år, for annet enn bykjøring.

Hva mener du? Det er nettopp åpnet flere hurtigladere i Finnmark, og flere er på vei.

  • Like 2

Share this post


Link to post
ITtraktor skrev (23 timer siden):

12 ladestasjoner i et område som er 107 ganger større enn Oslo. Personlig synes jeg ikke det er all verden. 

Hvor mange flere personer bor det i Oslo?

Man trenger ikke mange ladere hvis det ikke er mange som ferdes der.

  • Like 2

Share this post


Link to post
hekomo skrev (11 minutter siden):

Hvor mange flere personer bor det i Oslo?

Man trenger ikke mange ladere hvis det ikke er mange som ferdes der.

Oslo trenger mange uttak med lavere effekt spredd ut der folk bor men ikke får ladet hjemme, i Finnmark bor omtrent alle i hus og har mulighet for hjemmelading. Det trengs noen hurtigladere der for de lengre strekningene, men behovet er veldig annerledes enn for Oslo. Dagens elbiler dekker fint den daglige kjøringen til så godt som samtlige i Finnmark. Det er tydeligvis svært mye motvilje og det hostes opp scenarier som er rent dersom hvisvass. Gjennomsnitlig årlig kjørelengde er jo også mye lavere i nord enn på østlandet. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
hekomo skrev (17 minutter siden):

Hvor mange flere personer bor det i Oslo?

Man trenger ikke mange ladere hvis det ikke er mange som ferdes der.

Der er jo ikke bare snakk om hvor mange som bruker disse laderne. Vel så viktig er det at det ikke blir for langt mellom dem. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (På 16.12.2020 den 9.48):

Derfor er elbilene kanskje mest vanlig i områdene rundt bykjernene.

Helt klart! Det er masse elbiler i bygdene rundt Oslo. Folk flytter gjerne ut av sentrum for å kunne få en enebolig av litt størrelse. Da går det helt fint med elbil. Særlig om man fremdeles jobber i byen og kan dra fordel av kollektivfelt, billig bom, parkering osv.

Elbilene kommer for fullt litt lenger unna byene også. Trenger ikke så lang rekkevidde om du bor i Hemsedal. Kort vei til stølen. 

Share this post


Link to post
FrihetensRegn skrev (På 15.12.2020 den 14.49):

Når jeg fyller diesel så tar det ca fem minutter så er 80 liters tanken fyllt opp og jeg kjører videre. Jeg ønsker ikke å tilbringe lengre tid enn ytterst nødvendig på en bensinstasjon, og det er rart at noen tror at folk ønsker å tilbringe lang tid på en ladestasjon. Kom heller opp med en løsning der elbiler kan lade fortere, feks 200 kWt på fem min der ladekapasiteten er konstant og ikke svinger etter biltype eller været og temperatur.

Du kan like godt ønske deg en bil som går både til lands, til vanns og i lufta med. Omtrent så realistisk er ønsket ditt.  Man må tilpasse seg virkeligheten. Jeg skulle ønske jeg kunne kjøre Oslo - Bergen på max 2 timer. Nå må jeg bruke 6 timer ekstra bare fordi veien og bilene er så trege. Det er helt uaktuelt for meg å bruke så mye tid på transport.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...