Gå til innhold

Nytt SpaceX-forsøk var vellykket og endte i ildkule


Anbefalte innlegg

8 minutes ago, oceana said:

Raptor bruker vel ikke filmkjøling?

Musk sier ikke at den ikke bruker filmkjøling, han sier bare at den bruker regen cooling i hele dysen. Min forståelse er at den bruker begge deler.

(Vil forsåvidt anta at Musk må være forsiktig med å uttale seg om hvordan de kjøler kammeret - kommer fort i konflikt med ITAR.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, uname -l said:

Var det ikke Kina som nettopp hentet stein fra Månen? Husker ikke hvor jeg leste det, men Teknisk Ukeblad var det definitivt ikke.

Du går for for NM i off topic i år igjen ser jeg. Jeg misliker sterkt å bidra, men nysgjerrigheten min vant over fornuften. Så:

HVA har dette med SpaceX sin test av SN8 å gjøre? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
RuneWi skrev (5 timer siden):

Du går for for NM i off topic i år igjen ser jeg. Jeg misliker sterkt å bidra, men nysgjerrigheten min vant over fornuften. Så:

HVA har dette med SpaceX sin test av SN8 å gjøre? 

Helt off-topic var det vel ikke. Det var en syrlig kommentar til TUs dekning av romfart som i det siste ser ut til å begrense seg til å lage artikler om hver eneste lille iterasjon av Elon Musks hobbyprosjekter.

Kina har nettopp hatt en vellykket landing på månen, noe som ikke bare er interessant i seg selv, men også når det gjelder Kinas rolle i romkappløpet. For Teknisk Ukeblad derimot så kunne det ikke konkurrere mot kjempenyheten om at SpaceX hadde utsatt oppskytningen av en testrakett.

Blue Origin og Virgin Galactic, hva finner man om dem? Så og si null og niks. Man må nesten to år tilbake i TUs arkiver for at de i det hele tatt skal være nevnt. ITavisen har snart bredere dekning av romfart.

 

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig i at dekningen av romfart kan bli bedre. Man får bare sende en epost til redaksjonen i ny og ne når det gjelder saker man interesserer seg for, og så får man bare håpe at man ikke er den eneste som interesserer seg. Jeg sendte en epost etter SN5 tror jeg det var, etter TU ikke dekket flygningen. Kanskje har det påvirket at SN8 fikk dekning.

Eller kanskje ikke - dette var uansett en viktigere flygning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 12/10/2020 at 9:35 AM, molna said:

Musk minner litt om han pressemannen under Irak-krigen som sto og sa at alt var fredelig samtidig som bombene falt i bakgrunnen. Eller Trump når han lyver. Sorry, men denne testen var mislykket og alle vi andre som ikke er Tesla-fan ser det. (ja,jeg har selv hatt Tesla)

Som flere andre her allerede har sagt, var det ikke landingen som var det viktig(st)e her. De tok det ikke så veldig tungt da orbital boosterne ikke klarte å lande mange ganger i starten heller. De lagde tvert i mot en egen film om det: 

Det er ingen grunn til å tro at de ikke er godt fornøyde nå også.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Espen Hugaas AndersenAndersen

Tror du misforstod. Er helt inne forstått at dette er test flyvninger og hver launch gir verdifull data uansett sluttresultat. Var bare kombinasjonen av at den kræsj landet så sakte (optisk illusjon pga størrelsen) og måten cockpiten eksploderte på (hvor det kan sitte 100 mennesker) som gjorde det litt ubehagelig å se på.

ezgif-7-25f828f67adc.gif.7339331b098f390ccc11af45168a1fa8.gif

Lenke til kommentar

Greit nok at hvis man tenker at det kunne ha vært folk i raketten så kan det være ubehagelig å se på. Men for min del er ikke det en tanke som kommer naturlig, ettersom det gjenstår noen år med jobb før Starship ville være klar for å frakte mennesker. Det vil være mange endringer på Starship innen den tid. Sannsynligvis har Starship også hatt 100-1000 suksessfulle flygninger og landinger innen den tid. Og man vil nok legge inn mer funksjonalitet for å ta hensyn til mulige feilsituasjoner. I denne landingsmanøveren som gikk galt kunne man eksempelvis ha automatisk fyrt opp en av de andre to Raptorene, som også kunne ha tatt drivstoff fra hovedtankene. Dette ville tilsi full redundans. (Men å benytte hovedtankene krever at manøveren med å gå fra horisontal til vertikal orientering er ferdig.) 

Det som eksploderer på toppen er for øvrig ikke «cockpiten», det er header-tanken med oksygen. Denne er plassert i nesen for å holde Starship noenlunde balansert under nedstigningen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...