Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 time siden):

Det var ikke et "hysterisk kvinnemenneske", det var smittevernprofessor Bjørg Marit Andersen som fikk prisen for årets lege i Oslo i fjor for hennes mangeårige arbeid med smittevern. Hun er blant landets fremste eksperter på området du tilsynelatende hevder å kunne mye mer om.

Dama har vært notorisk pessimist siden mars i fjor. Hun er antitesen til Svein Østvik og hans like. Om viruset hadde vært så ille som Andersen forsøker å fremstille det, hadde det vært tusenvis på tusenvis av døde i Norge allerede. Hun og Nyborg er jo selve frontfigurene av disse riskhysterikerne som har hatt fast spalteplass i søppeltabloiden Dagbladet det siste året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FHI tilbakeviser kritikken mot gjenåpning. Dette er årsakene
https://www.aftenposten.no/norge/i/Blg6yw/fhi-tilbakeviser-kritikken-mot-gjenaapning-dette-er-aarsakene

Sitat

FHI tror risikoen for en fjerde smittebølge er liten. De har et klart budskap: – Ta i bruk friheten dere får, men følg reglene som fortsatt gjenstår!

Den planlagte gjenåpningen fikk smittevernprofessorer til å gå ut med en advarsel. Blant dem var Bjørg Marit Andersen. Hun er blant flere professorer som gjennom koronapandemien har bedt om strengere tiltak.

– Landsomfattende lettelser er etter mitt syn ikke forsvarlig ennå, sier hun i et intervju med NTB.

Hun frykter gjenåpningen vil føre til en fjerde smittebølge. Smittevernprofessor Jörn Klein ved Universitetet i Sørøst og Steinar Westin, professor i sosialmedisin ved NTNU, er også bekymret, ifølge NTB.

Folkehelseinstituttet (FHI) avfeier kritikken.

Sitat

Uenige i kritikken

FHIs tilnærming er å hele tiden veie sykdomsbyrden av epidemien mot byrden av alle tiltakene, sier Preben Aavitsland, overlege ved FHI.

– Vi må finne en balanse mellom at samfunnet går som normalt, og at vi har epidemien under kontroll. Full nedstigning har enorme, negative effekter, sier han.

FHI tror risikoen for en fjerde smittebølge er svært liten. Overlegen peker på to årsaker:

  • Stadig flere blir vaksinert.
  • Gode tiltak for å slå ned lokale utbrudd.

– Ser kommunene tegn til økning, stoppes det før det blir noe større, sier Aavitsland.

Sitat

Vanskelig å gjøre grensekontrollen strengere

Spesielt to tiltak ville sikret en forsvarlig gjenåpning, sier Bjørg Marit Andersen til NTB. Hun var tidligere smittevernoverlege ved Ullevål universitetssykehus før hun gikk av med pensjon.

Først burde Norge ha en enda strengere grensekontroll, mener hun. Aavitsland er uenig.

– Den norske grensekontrollen er veldig streng. Det er vanskelig å gjøre den strengere, sier han.

Det andre Andersen peker på, er tiltak som stopper luftsmitte. I det får hun støtte fra Klein. Han tar til orde for munnbindbruk også utendørs.

FHI har hele tiden vært mest opptatt av å begrense hvor mange som møtes innendørs, sier Aavitsland. Utendørs smitte ses på som et mye mindre problem.

– Munnbind utendørs er lite aktuelt. Det vil være rart å begynne med det i slutten av epidemien i et av de europeiske landene som har håndtert covid-19 best – uten munnbind utendørs.

Sitat

Forventer ikke høye smittetall

En annen bekymring smittevernprofessorene deler, er risikoen for langtidsskader fra koronasykdom. Klein advarer derfor mot å godta en situasjon med høy smitte selv om tallet på innlagte holdes lavt.

Aavitsland sier FHI ikke forventer høye smittetall fremover. Han understreker også at det ikke er smittetallene alene som teller.

– Regjeringens strategi pr. i dag er å unngå overbelastning av sykehusene. Fremover vurderes helheten slik vi alltid har gjort, blant annet om sykdomsbyrde og overbelastning av helsetjenesten.

FHI-overlegen har et klart budskap til folk som er bekymret for at regjeringen åpner opp for mye:

– Ta i bruk friheten dere får, men følg de reglene som fortsatt gjenstår. Takk ja når dere får tilbud om vaksinen!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (23 minutter siden):

Dama har vært notorisk pessimist siden mars i fjor. Hun er antitesen til Svein Østvik og hans like. Om viruset hadde vært så ille som Andersen forsøker å fremstille det, hadde det vært tusenvis på tusenvis av døde i Norge allerede. Hun og Nyborg er jo selve frontfigurene av disse riskhysterikerne som har hatt fast spalteplass i søppeltabloiden Dagbladet det siste året.

Jeg beveger meg litt på eggeskall i diskusjonen hele tiden og angrer ofte på litt for fargerike retoriske virkemdiler men jeg må forsåvidt si meg enig. Dessuten er det mye mindre grunn til å kjøre på med ekstreme skrekkscenarier nå som det faktisk går rett vei; vi opplever noen krusninger her og der men det går rett vei og om noen måneder er det over; eller det bør være over: viruset blir aldri 100% utryddet, men vi kan ikke drive og stenge ned i det uendelige bare fordi det er mennesker med positive coronatester; selv om de er fullvaksinerte og har milde eller ingen symptomer, noe som er meningen med vaksineringen.

Noen snakker om "personangrep"; jeg synes det er like mye personangrep å legge ut bilder av folk som hygger seg ute på strender, parker, torg etc. og kalle dem "granny killers" og anklage dem for å starte en ny smittebølge. Skikkelige Karens. Nei, det er ikke bare de som nekter å følge munnbindregler i butikker som er Karens, de er det de også, men selutnevnt coronapoliti som kjefter på folk som sitter ute i sin egen hage og kaller dem smittepsredere er like mye Karens, kanskje mer.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

Og det er fulsltendig og 100% usannsynlig at de drakk av flaskene hverandre? Helt usannsynlig at de var på både vorspiel og naschpiel før og etter å ha vært på stranda? Helt usannsynlig at de stormet bussen på vei hjem og satt tett i tett inne i bussen uten munnbind og avstand? Helt usannsynlig at det ikke var jointer sendt rundt på deling? Ser absolutt ingen grunn med bakgrunn av lesing i dette på at folk som hygget seg på torget i Bergen 17.mai skal være noen form for "supersmittearrangement". Men om man ønsker å leve i troen på at det er slik så får man det. Jeg la merke til at tenåringer som festet på Bygdøy trakk seg inn i bussen som sild i tønne så det er jo klart at kjølvannet av festen kan trekke seg inn til steder hvor det faktisk er en reell fare for smitte.

Hadde det vært så forbanna lett å blitt smittet utendørs hadde jeg hatt corona for lenge siden så mange som har passert meg på fortauet siden mars 2020.

Men jeg tror jeg gir meg med det ordskiftet nå. Blir lei. Lei av alt om corona.

Det er ganske naivt å avskrive all smitte utendørs. Jeg er ganske sikker på at ungdommen ikke røyker hasj i store kvanta eller deler flasker. Sitter du i nærheten av en smittet person vil du puste inn en grei dose virus selv utendørs.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

OK da, jeg skal bli like redd og panisk som jeg var i april 2020 igjen. Jeg skal låse meg inne og gå med visir ute og hoppe av veien i frykt om noen går en millimeter for nært meg uten på veien. Du har rett. Alle som sier at det er minimalt med smitte utendørs tar helt feil.

Och du har kritiserat andra för att bruke stråmenn?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blir helt forvirra av at ikke faginstansene våre kan kommunisere det samme. Aavitsland er veldig laid back nå, med "bruk friheten deres" og generelt "det går bra, men følg reglene". Samtidig sitter Guldvog og sier at "vi tåler litt mer smitte nå" og legger opp til at folk senker skuldrene. Mens Nakstad var ute og advarte mot noen bølger og mutasjoner igjen. Vi åpner for den jævla festinga og utepilsen, mens andre, mindre utsatte ting som breddeidrett fremdeles er under restriksjoner. 

Nei, "vi" tåler ikke mer smitte nå. Det er fortsatt folk i diverse risikogrupper som ikke er vaksinerte. Skal de leve enda mer isolert enn nå, i redsel for å bli smittet av rørleggeren, frisøren eller tante Gunn som tilfeldigvis ble smittet på vinkveld med jentene forrige helg men kommer på besøk i dag? 

Er vi klare for å sende lærere, barnehageansatte og alt annet som jobber med unger rett i sykmelding med covid? Fordi samfunnet "tåler litt mer smitte"? 

Si det til de få uheldige i 40-50 åra som ender på intensiven. "Samfunnet tåler det, og utepils er jo så godt". 

Endret av :utakt
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Her forbereder de seg på å ta imot øltørste oslofolk: – Vi er supergira!

Sitat

Det er kvelden før gjenåpning. Avisa Oslo har truffet noen av dem som jobber på spreng for å få restaurantene og barene klare for kundebesøk.

– Nå så prøver vi å få alle leveringene hit i tide og alt i orden på lagerrommet. Vi steller i bakgården, får på plass puter og testsmaker øl. Vi prepper mat, rydder og vasker til i morgen. Vi gjør alt, alt, alt, sier Camilla Mauritzen (28) til Avisa Oslo.

Hun er daglig leder i baren Håndslag i Youngs gate, og er en av dem som skal åpne onsdag etter å ha holdt stengt i nesten sju måneder.

– Vi er supergira! Det føles så bra å kunne ha en mening i hverdagen igjen, hvis du skjønner?

Sitat

Mye som skal ordnes

Mauritzen rakk bare å se fem minutter av pressekonferansen med byrådslederen forrige fredag før hun forsto at de måtte komme i gang, om de skulle rekke å åpne onsdag.

– Vi har et godt forhold med alle leverandører heldigvis og begynte å bestille varer fem minutter etter pressekonferansen startet. Men det er en stor og kompleks organisering som skal til for at utelivet kan våkne til liv igjen. Det er administrasjon, folk på kontorer, varer som skal leveres, vinduer som skal renses og lokaler som skal vaskes, så vi håper at folk har forståelse for at alt kanskje ikke er helt perfekt, sier hun etterfulgt av god latter.

Mer: https://www.ao.no/her-forbereder-de-seg-pa-a-ta-imot-oltorste-oslofolk-vi-er-supergira/s/5-128-107083

Rekker ikke å smake på gjenåpningen selv i morgen, men gleder meg bare til å se litt liv i gatene og noe annet enn mørke vinduer for første gang på 203 dager. Fy fader, i morgen er faktisk en ganske så stor dag. Håper folk er minst like forsiktige som før det stengte i fjor høst.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg har blitt overbevist om at det er livsfarlig å være ute blant folk igjen. Jeg var naiv og trodde sjansen var minimal fordi noen forskere har slått det fast. Men krypto har overbevist meg, så nå skal jeg isolere meg helt. Og jeg skal heller ikke ha voundet oppe fordi det kan fly coronaviruser opp gjennom lufta og opp på verandaen og vinduet mitt. Og jeg skal skrike og kjefte på joggere og alle jeg ser hygge seg ute sammen. Dedt er sikkert titusenvis som har passert meg på veien siden mars 2020 men jeg har kanskje vunnet i Lotto på en måte siden jeg ikke ble smittet.

Ikke alt dreier seg om deg. Denne tråden er om koronaviruset i Norge, ikke koronaviruset hos Morromann. Ta deg en pause herfra. Ignorer tråden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Ikke alt dreier seg om deg. Denne tråden er om koronaviruset i Norge, ikke koronaviruset hos Morromann. Ta deg en pause herfra. Ignorer tråden.

Fordi jeg ikke deler alt som er hysterisk panikk, frykt og redsel. Jeg må være like fatalistisk og negativ og avskrive alt som er positivt for å delta her?

Må være lov med litt sarkasmer og, men greit, om du vil det skal være et ekkokammer for negativitet og dystopier så OK for meg. Jeg har nok av reelle problemer å ta meg av.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Förstår ikke heller hur hvorfor de ska vara så positiva nu. Är ju inte så konstigt att folk tar sig friheter når de hör hur bra allt är. Verkar så onödigt. 

Angående bred idretten så är det också rart att man stänger ned den om och om igen. Tvivlar på att det har varit många smittede inom den och många idrotter har nog inte haft noen alls. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Oslo blir stengt igjen innen 15. juni er min spådom.

Det er mulig, men for å sette det litt i perspektiv: Oslos tiltak fra og med i morgen er strengere enn tiltakene Trondheim nå innfører pga økende smitte. Så selv om Oslo opphever det som kalles den sosiale nedstengingen, er det fortsatt veldig langt fra normalt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Det er mulig, men for å sette det litt i perspektiv: Oslos tiltak fra og med i morgen er strengere enn tiltakene Trondheim nå innfører pga økende smitte. Så selv om Oslo opphever det som kalles den sosiale nedstengingen, er det fortsatt veldig langt fra normalt.

Har på følelsen at en eller annen luring fra en bygd vil ta seg en fest i Oslo og drar med seg smitte. Håper selvfølgelig at jeg tar feil.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/11/18/195720351/30-smittet-pa-oslo-pub-video-viser-trengsel-og-dansing

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

Fordi du skriver hysterisk lange tirader hver gang noen nevner noe som ikke passer ditt syn.

Vel, jeg kan la være. Men jeg synes det er mye hysteri den andre veien også, om lockdowns som garantert kommer , om vaksiner som ikke virker på mutasjoner; om massedødelighet til tross for massevaksinering, om irritasjon over at folk møtes selv utendørs i frisk luft. Men bevares, dere kan få ha denne tråden. Jeg skal la være.

Jeg synes ikke det jeg skriver er noe mer hysterisk enn "vi må leve med coronatiltak i evig tid" og "det går mo ny lockdown" hver eneste gang et smitteutbrudd et eller annet sted trekker de nasjonale tallene opp.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Vel, jeg kan la være. Men jeg synes det er mye hysteri den andre veien også, om lockdowns som garantert kommer , om vaksiner som ikke virker på mutasjoner; om massedødelighet til tross for massevaksinering, om irritasjon over at folk møtes selv utendørs i frisk luft. Men bevares, dere kan få ha denne tråden. Jeg skal la være.

Alle de tingene er basert på vitenskap og modeller. UK vil få en ny stor smittebølge fordi AstraZeneca ikke fungerer særlig bra på den indiske mutasjonen. Det kan vi også få her i Norge før alle har fått to doser Pfizer/Moderna.

Det er forskjell på å møte en venn eller to utendørs og å sitte på en fullpakket fest på stranda eller uteservering tett i tett.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

Alle de tingene er basert på vitenskap og modeller. UK vil få en ny stor smittebølge fordi AstraZeneca ikke fungerer særlig bra på den indiske mutasjonen. Det kan vi også få her i Norge før alle har fått to doser Pfizer/Moderna.

Det er forskjell på å møte en venn eller to utendørs og å sitte på en fullpakket fest på stranda eller uteservering tett i tett.

Da avslutter jeg denne ordvekslingen med deg. Jeg forholder meg til det jeg vet om at det ikke er registrert noe slikt som "strandsmitte" noe sted i verden. Sørenga i fjor skulle bli DEN døsbomben. Guldvåg slo fast i august I FJOR at nå vet vi at man ikke smitter så lett utendørs som man trodde i mars og her sitter vi, det er nesten juni 2021 og krangler om dette. Jeg tror vi heller får bli enige om at vi er grunnleggende uenige i dette. OK. God natt:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...