Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Det går rette vegen i Oslo:

Sitat
04:37Ingrid Hovda Storaas

54 NYE SMITTETILFELLER REGISTRERT I OSLO

Tirsdag ble det registrert 54 nye smittetilfeller av coronaviruset i Oslo, ifølge kommunens egne tall. Det er 17 tilfeller færre enn gjennomsnittet de siste syv dagene, som er på 71.

Søndag ble det registrert 49 smittetilfeller i hovedstaden, mens tallet mandag 2. pinsedag var 39. Det registreres som oftest færre smittetilfeller i helger og på helligdager enn i ukedagene.

Smittetrenden i Oslo er synkende, ifølge VGs beregninger.

Tallene kommunene selv melder kan avvike fra VGs egne tall. Vi henter tallene direkte fra Meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS) som registrerer tilfeller etter hvor folk er folkeregistrert, og ikke nødvendigvis bor.

I Norge som helhet ble det tirsdag registrert 511 nye smittetilfeller. Det er 61 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 450.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (6 timer siden):

 

Er ikke til å gjemme under noe sko at den damen er ganske doom and gloom.

Sikkert dyktig, men hennes område er medisin og det kommer tydelig fram.

Jeg har vært uening med typ 80% av hva hun sier og virker som eksperter i både England, Danmark og Norge går imot hva hun ønsker.

 

 

 

Definitivt. Og når hun nå, i pandemiens siste tid går og snakker om at når vi enedelig går inn i sommeren må gå med munnbind UTENDØRS; ja har da; nei, hvorofor skal jeg da ta slike seriøst? Nå har ikke covid-19 vært hennes spesialområde uansett; så vidt jeg vet er hun pensjonist for lenge siden også. I fjor, etter lang nedstenging stømte folk til strendene, til parkene og til demonstrasjoner for GF og til tross for det gikk smitten NED, ikke opp. Likevel, et år senere sitter folk og er helt i vranglås her på forumet og tviholder på datidens fantasier at det er fare for massesmitte om det er folk på strender, i parker og demonstrasjoner. Fjorårets hysteri på repeat(og utrolig nok og paradoksalt nok på et tidspunkt hvor vaksineringen skyter fart og smitten går ned hele tiden i Oslo). Vel, jeg var en av de. Jeg innrømmer det. Og jeg er voksen nok og moden not til å innrømme - AT JEG TOK FEIL!  Og ja, for alle som husker var jeg helt bananas hysterisk vred over de 10 000+ som demonstrerte foran Stortinget for for George Floyd og jeg ga dem alle mulige stygge karakteristikker og at nå var dugnaden ødelagt. Vel, det var da. Jeg synes jeg skylder dem en unnskyldning. Om de har lyst å arrangere en et-årsmarkering for demonstrasjonen i år igjen sier jeg bare "be my guest"; jeg kunne ikke brydd meg mindre(så lenge de ikke velter statuer eller lignende da). Jeg har lært. Det som brakte smitten tilbake igjen i fjor var ikke det at folk var ute og hygget seg i sommerværet; NEI; det var gjenåpningen av greensene! Da smalt det igjen; da Erna & co satte i gang dette fargekart-mølet sitt slik at folk strømte til utlandet igjen og tok smitte med seg inn i Norge igjen. Ikke parker, ikke strender, ikke demoer for BLM. Men importsmitte. Slik var det. PUNKTUM! Det er jo fakta. Og jeg husker det. Men de som på død og liv vil oprøve å overbeviser meg om at massemsitte skjer fordi folk hygger seg UTE og at nå mens massevaksineringen at på til er i gang må vi begynne med munnbind UTENDØRS; vel de kaster bort tiden min. Og det virker de som de lever i en tidssløyfe hvor alt er som mellom mars og slutten av mai i fjor hvor ingenting har skjedd og ingenting lært. Får nesten deja vu. Bortsett fra at jeg ikke er en hysterikerne denne gangen. Jeg var en av dem da men ikke nå. Jeg er en utbryter av denne gjengen kan du si. Er som sektmedlemmer som er rasende på de som har forlatt sekten fordi de har valgt å tenke annerledes etter at de har oppdaget at kartet ikke helt stemmer med terrenget. "Selv om det ikke ble dommedag sist så betyr det ikke at det ikke slår til denne gangen".

I år kan man i det minste ikke slenge "granny killer" i trynet på de som er ute på stranden og hygger seg. Må være trist for selvutnevnt coronapoliti å miste den i det minste nå som bestemor er fullvaksinert.

Det jeg er imot i år er ikke at folk hygger seg ute; jeg er imot åpne grenser som gir importsmitte; DET var det som skjedde i fjor og som brakte driten tilbake; ikke at folk nøt sommeren noe jeg unner folk 100%. Folk må mase til de blir blå i aniktet og til krampa tar dem om at den og den eksperten sier så og "men men, munnbind utendørs er påbudt flere steder i USA". Ja, i USA  har man gjort veldig mye rart gjennom tidene, det skal gudene vite. Opioid-skandalen for eksempel , når vi er inne på det medisinske. Det var "medisinske eksperter" i det forjettede land som spilte en stor rolle i den forbryelsen også. Men det er en annen debatt.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (8 minutter siden):

Ja, det går såpass bra at flere bydeler rapporterer 0 smittede. Må si jeg stusset og lurte på om det var noe feil med tallene. Håper ikke det 🤞

Stemmer nok det. Vaksineringen virker.

Hvorfor gleder ikke folk seg over at vaksineringen virker? Hvorfor gønner de heller på med skrekkscarier om fjerde smittebølger; vaksiner som ikke virker som de skal(de virker jo), hypotetiske skrekkscenarier, går helt Karen om de ser folk som hygger seg i parker, på strender og gater selv om det ikke er noen smittefare der av betydning? Ønsker de at det skal gå galt eller hva er det?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NTB opplyser om at Preven Avistland, av alle sier at pandemien er i ferd med å utryddes hos de eldre.

Fantastiske nyheter. PA, som var selve "skræmmeren" til FHI. Ikke rart det nå kommer andre til, som pensjonerte leger til å fylle plassen for de som må male skrekk og gru og horror istedenfor, men ikke lenger fra FHIs tidligere leverandør av pesimistiske nyheter.

07:20

FHI: Pandemien utryddes blant eldre:

Norge er i ferd med å utrydde coronapandemien blant de eldre, sier Preben Aavitsland i Folkehelseinstituttet.

95 prosent av de coronasmittede i mai har vært under 60 år. Samtidig holdes antallet koronapasienter seg fortsatt lavt, skriver Aftenposten.

– Vi tolker det som at vi er i ferd med å utrydde epidemien blant eldre, sier FHI-overlege Preben Aavitsland.

Det skyldes vaksinering og at eldre har et mindre sosialt liv enn unge. I forrige uke var en stor andel av de smittede mellom 15 og 30 år, noe Aavitsland kaller forventet.

– Dette er en forventet konsekvens av at de unge vet at de sårbare er vaksinert, og at de selv ikke vil få alvorlig sykdom. Det er vår, og de vil treffe venner, sier han.

(NTB)

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/05/26/195761418/fhi-overlege-pandemien-utryddes-blant-eldre

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Morromann said:

NTB opplyser om at Preven Avistland, av alle sier at pandemien er i ferd med å utryddes hos de eldre.

Fantastiske nyheter. PA, som var selve "skræmmeren" til FHI. Ikke rart det nå kommer andre til, som pensjonerte leger til å fylle plassen for de som må male skrekk og gru og horror istedenfor, men ikke lenger fra FHIs tidligere leverandør av pesimistiske nyheter.

07:20

FHI: Pandemien utryddes blant eldre:

Norge er i ferd med å utrydde coronapandemien blant de eldre, sier Preben Aavitsland i Folkehelseinstituttet.

95 prosent av de coronasmittede i mai har vært under 60 år. Samtidig holdes antallet koronapasienter seg fortsatt lavt, skriver Aftenposten.

– Vi tolker det som at vi er i ferd med å utrydde epidemien blant eldre, sier FHI-overlege Preben Aavitsland.

Det skyldes vaksinering og at eldre har et mindre sosialt liv enn unge. I forrige uke var en stor andel av de smittede mellom 15 og 30 år, noe Aavitsland kaller forventet.

– Dette er en forventet konsekvens av at de unge vet at de sårbare er vaksinert, og at de selv ikke vil få alvorlig sykdom. Det er vår, og de vil treffe venner, sier han.

(NTB)

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/05/26/195761418/fhi-overlege-pandemien-utryddes-blant-eldre

Hvis dette stemmer er det jo enda mer skremmende at innleggelser øker. Det betyr at de fleste innlagte er unge folk

Endret av Benbjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 timer siden):

Her har du eit godt poeng, og det at desse personane har gitt sitt samtykke til å bli avbilda i ein seriøs artikkel i ei nettavis betyr ikkje at dei har gitt sitt samtykke til å bli hengt ut i eit forum. Dette er vel eigentleg brot på både lov om opphavsrett og på personvernlovgjevinga som krev samtykke frå dei personane som er avbilda.

Også sitat av heile artiklar som ligg bak betalingsmur er brot på opphavsretten, så slik sett har eg sjølv brote lova mange gonger. Det blir uansett vanskeleg å diskutere avisartiklar i eit forum når få eller ingen har tilgang til meir enn overskrifta.

Nåt pressen tar bilde av større grupper mennesker på en strand etc. tror jeg ikke det regnes som noe man må ha samtykke til alle som dukker opp på bilder fra. Det vil jo ta en evighet og gå rundt og spørre hundrevis eller tusenvis på en gate om det er greit at de havner i avisen. Slikt regnes som "landskapsbilde" eller noe slikt skjønt meningen er jo å vise bilder av folk for å "vise at de ignorerer smittevernet". Men det er definitivt utetisk og bedritent å legge ut bilder av folk som hygger seg i en park og skrive "we are losing against the virus" eller "I see thousands of dead people". Bedriten oppførsel selv om det er folk med medisinske titler som la ut dette på Twitter i fjor. Ekte Karens, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
ok67 skrev (12 minutter siden):

Ja, artikkelen viser bl.a. til TV2

https://www.tv2.no/nyheter/13886679/

 

Det er kjedelig og trist men vi kan ikke stenge ned samfunnet i all evighet bare fordi noen får lange senvirkninger av corona. Meningen med nedstenging var for å unngå at det ballet seg på i helsevesenet og faren for det er nå borte. Og nei; det at noen KAN riksikere i verste fall uføretrygd grunnet det er heller ingen grunn til lockdown, nettopp fordi uiføretrygd er noe som tross alt skal finansieres noen. Og for å ha et system med gode velferdsordninger må vi ha en produktiv og verdiskapende befolkning, det vil ikke fungere at uføretrygd skal finansieres av de som går på dagpenger fordi de er arbeidsledige på grunn av lockdowns. I mange land vil ikke dette være et tema en gang; i land hvor de ikke har uføretrygd; der tas syke hånd om av familien.

Jepp, det er ting som er håpløst og det er denne troen på lockdowns og massakrering av all verdiskapning med "long covid" som begrunnelse. Vanvidd av episke proposjoner. Men det er vel lett å si slikt når man lite greie på økonomi og tror det bare er å ta av oljefondet.

Trygdede som finansierer hverandre? Hehehehehe, lykke til. Hyperinflasjon, here we come.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Morromann said:

Det er kjedelig og trist men vi kan ikke stenge ned samfunnet i all evighet bare fordi noen får lange senvirkninger av corona. Meningen med nedstenging var for å unngå at det ballet seg på i helsevesenet og faren for det er nå borte. Og nei; det at noen KAN riksikere i verste fall uføretrygd grunnet det er heller ingen grunn til lockdown, nettopp fordi uiføretrygd er noe som tross alt skal finansieres noen. Og for å ha et system med gode velferdsordninger må vi ha en produktiv og verdiskapende befolkning, det vil ikke fungere at uføretrygd skal finansieres av de som går på dagpenger fordi de er arbeidsledige på grunn av lockdowns. I mange land vil ikke dette være et tema en gang; i land hvor de ikke har uføretrygd; der tas syke hånd om av familien.

Jepp, det er ting som er håpløst og det er denne troen på lockdowns og massakrering av all verdiskapning med "long covid" som begrunnelse. Vanvidd av episke proposjoner. Men det er vel lett å si slikt når man lite greie på økonomi og tror det bare er å ta av oljefondet.

Helt enig. Det virker som folk glemmer at de aller fleste får ikke langtidsvirkninger.. Og at andre sykdommer kan også gi langtidsvirkninger som avisene kunne skrevet flere artikler om, om de hadde hatt lyst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Quakecry said:

Helt enig. Det virker som folk glemmer at de aller fleste får ikke langtidsvirkninger.. Og at andre sykdommer kan også gi langtidsvirkninger som avisene kunne skrevet flere artikler om, om de hadde hatt lyst. 

60% er faktisk de aller fleste da... ?

Endret av Benbjo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Det virker som folk glemmer at de aller fleste får ikke langtidsvirkninger.. Og at andre sykdommer kan også gi langtidsvirkninger som avisene kunne skrevet flere artikler om, om de hadde hatt lyst. 

Jeg er veldig veldig glad for at politikerne i det minste har vett til å ikke gå til det skritt å ha lockdpowns i det uendelige for dette diffuse "long covid" som noen har fått på hjernen og tviholder som argument på at samfunnet aldri skal bli normalt og at bedrifter skal måtte ruineres, folk miste jobbene, køer på Fattighuset skal øke. Heldigvis tenker ikke politikerne slik og det er jeg veldig veldig glad for. Ikke i noe land brukes "long covid" som argument for evig nedstenging av samfunnet - heldigvis og takk og lov for det.

Avisene skriver da ikke så mye om "long covid". Eneste stedet jeg leser om det omtrent er her inne. Det er EN person som skriver om det flere ganger daglig. Noen er mer opphengt i ting enn andre.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Hvorfor gleder ikke folk seg over at vaksineringen virker? Hvorfor gønner de heller på med skrekkscarier om fjerde smittebølger; vaksiner som ikke virker som de skal(de virker jo), hypotetiske skrekkscenarier, går helt Karen om de ser folk som hygger seg i parker, på strender og gater selv om det ikke er noen smittefare der av betydning? Ønsker de at det skal gå galt eller hva er det?

4 minutes ago, Morromann said:

Jepp, det er ting som er håpløst og det er denne troen på lockdowns og massakrering av all verdiskapning med "long covid" som begrunnelse. Vanvidd av episke proposjoner. Men det er vel lett å si slikt når man lite greie på økonomi og tror det bare er å ta av oljefondet.

Hva om slike som meg har rett om at det ligger en langsiktig plan bak det hele som vi har diskutert her inne? At dem bak planen ønsker mer kaos, for å komme med sin nye verdens orden og økonomisk system...

For å vite at den 4. bølgen av Corona kommer trenger man ikke være en virolog eller annen expert for å skjønne, for det lå i korta lenge... Jeg snakket om det for 1 år siden, men da var det visst også bare tullball fordi vaksinen skulle være reddningen ikkesant...

Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Hva om slike som meg har rett om at det ligger en langsiktig plan bak det hele som vi har diskutert her inne? At dem bak planen ønsker mer kaos, for å komme med sin nye verdens orden og økonomisk system...

 

Vel, jeg tror ikke på konspirasjoner men man behøver ikke være konspirasjonsteoretiker for å skjønne at lockdowns i det uendelige vil føre til at økonomien kollapser fullstendig. For det vil den om det blir slik som et par stykker her inne tydeligvis ønsker seg. Det har vært advart; I BEDRE TIDER; om at oljefoiondet er skjørt og i praksis oppbrukt og så skriver noen her totalt uten innsikt at det bare er å ta av fondet for å finansiere flere lockdowns.:nei:

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Avisene skriver da ikke så mye om "long covid". Eneste stedet jeg leser om det omtrent er her inne. Det er EN person som skriver om det flere ganger daglig. Noen er mer opphengt i ting enn andre.

Nja, mye og mye.. Men de er glade i å publisere dem, slik at enkelte kan linke til dem når dem snakker om det forferdelige "long-covid" som "alle" får. Målposten flyttes hele tiden den, først skulle vi beskytte de eldre og svake, det vil si dem på gammelhjem som var i elendig forfatning. Men nå som noen av dem har dødd og ganske så mange har blitt vaksinert, ja da er det en ny gruppe som skal beskyttes. De som utgjør en stor andel, fra hva jeg har hørt - Nye landsmenn. Men uansett så har vi vaksinert mange nå, og selv før vaksineringen daua ikke dem som fluer akkurat heller. Så når vi har vaksinert "alle" over 60, så blir det alle under 40 vi må beskytte før samfunnet kan gjenåpnes. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Morromann said:

Vel, jeg tror ikke på konspirasjoner men man behøver ikke være konspirasjonsteoretiker for å skjønne at lockdowns i det uendelige vil føre til at økonomien kollapser fullstendig.

Så.... da styres vi bare av inkompetente byrokrater og wannabe "experter" da. Vet ikke om det er mer betryggende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (4 minutter siden):

Nja, mye og mye.. Men de er glade i å publisere dem, slik at enkelte kan linke til dem når dem snakker om det forferdelige "long-covid" som "alle" får. Målposten flyttes hele tiden den, først skulle vi beskytte de eldre og svake, det vil si dem på gammelhjem som var i elendig forfatning. Men nå som noen av dem har dødd og ganske så mange har blitt vaksinert, ja da er det en ny gruppe som skal beskyttes. De som utgjør en stor andel, fra hva jeg har hørt - Nye landsmenn. Men uansett så har vi vaksinert mange nå, og selv før vaksineringen daua ikke dem som fluer akkurat heller. Så når vi har vaksinert "alle" over 60, så blir det alle under 40 vi må beskytte før samfunnet kan gjenåpnes. 

Veeelll...jeg leser jo fra *noen* at vaksinen ikke beslkytter så godt mot "long covid". Ergo: vi må alltid ha lockdowns. Vaksinen gjør ingen 100% immune men beskytter mot "long covid". Konklusjon: vi må alltid ha lockdowns. Men det kommer jo ikke til å skje. Så gale er jo ikke politikerne.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 minutter siden):

Så.... da styres vi bare av inkompetente byrokrater og wannabe "experter" da. Vet ikke om det er mer betryggende...

Men vi vil ikke ha lockdowns i det uendelige. Du vil ikke finne noen politikere som vil gå inn for noe slikt. Jeg mener; se deg rundt. Folk er fed up med corona nå og flere og flere er mer likegyldige til å følge alle smittevernsregler og unngår de mer og mer om de kan og denne trenden vil fortsette. Ordet "dugnad" i forbindelse med corona er borte. Og snart er det valg. Pandemikrisen synger nå på aller siste verset, men selvfølgelig er det noen som ikke vil slippe taket men det får ikke hjelpe. Eller; krisen synger selvfølgelig ikke på siste verset; de økonomiske konsekvensene må vi leve med i årevis, men lockdownpolitikken vil nå bli faset ut. Det er 100% sikkert.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Men vi vil ikke ha lockdowns i det uendelige. Du vil ikke finne noen politikere som vil gå inn for noe slikt.

De vil fortsette til de når målet sitt med vaksinen. Om det er kun 2 doser eller 4 eller mer er vanskelig å si.

4 minutes ago, Morromann said:

Ordet "dugnad" i forbindelse med corona er borte.

Dugnaden ble vel erstattet med frykt for leeeenge siden.

6 minutes ago, Morromann said:

men lockdownpolitikken vil nå bli faset ut. Det er 100% sikkert.

Kanskje du har rett, men da blir den erstattet av segresjon av samfunnet inn i to deler : De vaksinerte og de uvaksinerte. La oss håpe at slike som meg ikke blir behandlet som jødene ble under annen verdenskrig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...