Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (24 minutter siden):

Jeg tar med meg vennene mine fra Sandefjord og Larvik toget til Oslo tar kun 1.5 timer 😉

Men Sandefjord og Larvik er jo "i Oslo" ifølge folk fra andre landsdeler!? Som en nordlending jeg kjenner sa: "Trysil? Det e Oslo førr mæ!" ;) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (3 timer siden):

Det så ut som Monica Mæland nesten var på gråten under deler av debatten. Syntes ikke hun klarte å forklare seg særlig bra, men jeg forstår tankegangen. Timingen er bare utrolig feil og disse vaksinene burde vært fordelt for lenge siden, dersom de skulle fordeles. 

Det er eit poeng at dei få personane som diskuterer graderte opplysningar i lukka rom av omsyn til nasjonal sikkerheit kanskje burde ha vore vaksinerte, men då burde det ha skjedd ved årsskiftet og ikkje når dei like godt kunne ha venta litt til til etter at alle i risikogruppene og alle sjukepleiarar med pasientkontakt var vaksinerte. Eg trur at folk ville ha forstått dette om dei hadde prioritert slik frå starten, men etter at folk allereie er irriterte over skeivfordeling og at ein prioriterer friske folk framfor risikogrupper, sjukepleiarar og lærarar er tilliten allereie tynnsliten, og då reagerer mange sterkt på at politikarane skal snike i køa.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (2 timer siden):

Så om de fikk smitte inn da? Hva da? Hvem skal styre landet da?

For å si det. glad jeg ikke er politiker i denne vanskelige tiden vi er i.

Jeg er uføre og har litt tid i en butikk. Hadde jeg ikke hatt det ville jeg gått på veggene her hjem.

Stortinget har funne måtar å jobbe på som har fungert godt under pandemien. Det er ingen grunn til å tru at det skal bli ein eksplosjon i smitten dei neste vekene og/eller at dei ikkje skal greie dette nokre veker til. Politikarane må forhalde seg til smittevern akkurat som alle oss andre. I mange tilfelle kan dei gjere jobben på heimekontor, og det finst vararepresentantar som kan møte om ein representant blir sjuk eller sett i karantene.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Men Sandefjord og Larvik er jo "i Oslo" ifølge folk fra andre landsdeler!? Som en nordlending jeg kjenner sa: "Trysil? Det e Oslo førr mæ!" ;) 

Trodde det var bred enighet om at alt sørøst for Hamar var å regne som Oslo jeg? ;)  Men nå må vi slutte å ha det så gøy her, jeg er tross alt moderator som @Kjetil Lura  så fint minte meg på 👀

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Hadde det vært så forbanna lett å blitt smittet utendørs hadde jeg hatt corona for lenge siden så mange som har passert meg på fortauet siden mars 2020.

Minner om at i smittesporinga er ein nærkontakt ein person som har vore nærmare enn 2 meter i minst 15 minuttar. Om ein passerer nokon på fortauet blir ein ikkje nærkontakt med mindre personen hostar direkte på ein, og det blir ein heller ikkje om ein passerer den same personen innomhus eller på eit kjøpesenter.

Eg meiner at ein skal halde avstandsreglane sjølv om det er utandørs, sjølv om eg er einig i at viruset likar seg betre i trange og dårleg ventillerte lokale innandørs enn utandørs. Vi får leve med at vi er ueinige, så får ettertida vise om tiltaka vi dreiv med i 2020/2021 var feil og/eller heilt unødvendige. I 2022 blir det sannsynlegvis både barnetog og full fest 17. mai.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, torbjornen said:

Stortinget har funne måtar å jobbe på som har fungert godt under pandemien. Det er ingen grunn til å tru at det skal bli ein eksplosjon i smitten dei neste vekene og/eller at dei ikkje skal greie dette nokre veker til. Politikarane må forhalde seg til smittevern akkurat som alle oss andre. I mange tilfelle kan dei gjere jobben på heimekontor, og det finst vararepresentantar som kan møte om ein representant blir sjuk eller sett i karantene.

Er du sikker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Minner om at i smittesporinga er ein nærkontakt ein person som har vore nærmare enn 2 meter i minst 15 minuttar. Om ein passerer nokon på fortauet blir ein ikkje nærkontakt med mindre personen hostar direkte på ein, og det blir ein heller ikkje om ein passerer den same personen innomhus eller på eit kjøpesenter.

Eg meiner at ein skal halde avstandsreglane sjølv om det er utandørs, sjølv om eg er einig i at viruset likar seg betre i trange og dårleg ventillerte lokale innandørs enn utandørs. Vi får leve med at vi er ueinige, så får ettertida vise om tiltaka vi dreiv med i 2020/2021 var feil og/eller heilt unødvendige. I 2022 blir det sannsynlegvis både barnetog og full fest 17. mai.

Må jeg slenge på linkene enda en gang samt vise til hva Bjørn Guldvåg sa i august 2020 hvor han slo fast at NÅ vet vi bedre enn vi gjorde i  mras? Nei, det er vel ikke så rart at man ikke går direkte ut og sier at man kanskje overdrev og at det var unødvendig å være like rigid utendørs som innendørs. Det er prestisje i så mangt, som for eksempel at FHI tviholdt så lenge på at munnbind bare var noe tull. Men jeg føler at dette temaet har blitt utdebattert slik som det meste annet i denne tråden. Det er derfor denne tråden er så godt som død og de fleste som en gang deltok for lengst har forsvunnet. Avstand, utesmitte, munnbind, karanteneregler....det har blitt så utdebattert og repetert i det uendelige og det meste som er å si i diskusjonen er sagt. Så jeg tror ikke det har så mye hensikt at jeg blir her så mye lenger nå uansett. Det meste her er utdebattert og denne tråden synger nå på siste refrenget. Det er vel stort stt bare 5-6 stykker som er igjen her nå uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Snikpellik skrev (3 timer siden):

Det var ikke et "hysterisk kvinnemenneske", det var smittevernprofessor Bjørg Marit Andersen som fikk prisen for årets lege i Oslo i fjor for hennes mangeårige arbeid med smittevern. Hun er blant landets fremste eksperter på området du tilsynelatende hevder å kunne mye mer om.

Også Jörn Klein som er smittevernprofessor ved USN tar til orde for dette. Finner du på noe sterkt nedsettende å kalle han også, kanskje?

Artikkelen: https://www.aftenposten.no/norge/i/Ln2kjJ/professor-gjenaapningen-er-ikke-forsvarlig-fare-for-fjerde-smitteboel

Er ikke til å gjemme under noe sko at den damen er ganske doom and gloom.

Sikkert dyktig, men hennes område er medisin og det kommer tydelig fram.

Jeg har vært uening med typ 80% av hva hun sier og virker som eksperter i både England, Danmark og Norge går imot hva hun ønsker.

 

:utakt skrev (1 time siden):

 

Si det til de få uheldige i 40-50 åra som ender på intensiven. "Samfunnet tåler det, og utepils er jo så godt". 

Når man nå vet at inaktivitet er en av de største risikoene for alvorlig sykdom av covid er det nok ikke utepils man åpner for, men generelt helsen til de millioner som ikke vil være uheldige som de ekstremt få som vil bli lagt inn.

 

Godt at vi åpner🎉

 

 

Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Oslo blir stengt igjen innen 15. juni er min spådom.

 

Skal markere denne ned som enda en du tar feil på😉

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Jeg beveger meg litt på eggeskall i diskusjonen hele tiden og angrer ofte på litt for fargerike retoriske virkemdiler men jeg må forsåvidt si meg enig. Dessuten er det mye mindre grunn til å kjøre på med ekstreme skrekkscenarier nå som det faktisk går rett vei; vi opplever noen krusninger her og der men det går rett vei og om noen måneder er det over; eller det bør være over: viruset blir aldri 100% utryddet, men vi kan ikke drive og stenge ned i det uendelige bare fordi det er mennesker med positive coronatester; selv om de er fullvaksinerte og har milde eller ingen symptomer, noe som er meningen med vaksineringen.

Noen snakker om "personangrep"; jeg synes det er like mye personangrep å legge ut bilder av folk som hygger seg ute på strender, parker, torg etc. og kalle dem "granny killers" og anklage dem for å starte en ny smittebølge. Skikkelige Karens. Nei, det er ikke bare de som nekter å følge munnbindregler i butikker som er Karens, de er det de også, men selutnevnt coronapoliti som kjefter på folk som sitter ute i sin egen hage og kaller dem smittepsredere er like mye Karens, kanskje mer.

Her har du eit godt poeng, og det at desse personane har gitt sitt samtykke til å bli avbilda i ein seriøs artikkel i ei nettavis betyr ikkje at dei har gitt sitt samtykke til å bli hengt ut i eit forum. Dette er vel eigentleg brot på både lov om opphavsrett og på personvernlovgjevinga som krev samtykke frå dei personane som er avbilda.

Også sitat av heile artiklar som ligg bak betalingsmur er brot på opphavsretten, så slik sett har eg sjølv brote lova mange gonger. Det blir uansett vanskeleg å diskutere avisartiklar i eit forum når få eller ingen har tilgang til meir enn overskrifta.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Blir helt forvirra av at ikke faginstansene våre kan kommunisere det samme. Aavitsland er veldig laid back nå, med "bruk friheten deres" og generelt "det går bra, men følg reglene". Samtidig sitter Guldvog og sier at "vi tåler litt mer smitte nå" og legger opp til at folk senker skuldrene. Mens Nakstad var ute og advarte mot noen bølger og mutasjoner igjen. Vi åpner for den jævla festinga og utepilsen, mens andre, mindre utsatte ting som breddeidrett fremdeles er under restriksjoner. 

Nei, "vi" tåler ikke mer smitte nå. Det er fortsatt folk i diverse risikogrupper som ikke er vaksinerte. Skal de leve enda mer isolert enn nå, i redsel for å bli smittet av rørleggeren, frisøren eller tante Gunn som tilfeldigvis ble smittet på vinkveld med jentene forrige helg men kommer på besøk i dag? 

Er vi klare for å sende lærere, barnehageansatte og alt annet som jobber med unger rett i sykmelding med covid? Fordi samfunnet "tåler litt mer smitte"? 

Si det til de få uheldige i 40-50 åra som ender på intensiven. "Samfunnet tåler det, og utepils er jo så godt". 

Bortsett frå politikarane, som sikrar seg sjølv vaksiner i tilfelle smitten skulle komme heilt ut av kontroll på den korte tida som er att til alle er vaksinerte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Men Sandefjord og Larvik er jo "i Oslo" ifølge folk fra andre landsdeler!? Som en nordlending jeg kjenner sa: "Trysil? Det e Oslo førr mæ!" ;) 

For nokre er alle nord for polarsirkelen "nordlendingar", romsdalingar er "sunnmøringar" og sunnfjordingar og nordfjordingar held til "borte i Sogn" 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tek med oversikta til Nrk, sidan eg tykkjer at det er greit å få med samanlikninga med same dag i forrige veke:

Sitat

26. mai 2021 kl. 00:16 

511 nye koronatilfeller siste døgn

 

Det siste døgnet er det registrert 511 nye koronatilfeller i Norge. Det er 197 flere enn forrige tirsdag. De siste sju dagene er det i snitt registrert 478 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 331, så trenden er stigende.

Tirsdag var 109 koronapasienter innlagt på sykehus. Det er seks flere enn på mandag. I alt er 782 koronasmittede døde her i landet siden mars 2020. 17 av dem var under 50 år.

Til nå har 1.607.616 personer har fått første dose av koronavaksinen, og 785.073 personer har fått andre dose.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...