Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

fredrik2 skrev (1 time siden):

Vilket tull. Kan väl erkänna att mycket av det jag läser har filtrerats genom denna tråden men det är faktiskt relativt sätt väldigt mycket mer detaljerad information om Trondheim än om for eksempel Oslo. Får också mer information om för eksempel Bergen än Oslo.

Är ju bara att läsa dina inlägg når du på grund av lokala utbruddet med 5 smittede förutspår katastrof i Bergen och Trondheim om och om igen.

Årsaka er vel at det er mykje vanskelegare å skilje mellom utallige utbrot i Oslo og eitt og anna utbrot i Bergen eller Trondheim.

Når smittetalet i Oslo kjem ned på under 20 per dag blir det meir interessant å sjå på enkeltutbrot - om nokon då framleis gidd å lese alt koronastoffet. Det mest interessante blir i så fall om nokon av utbrota er med indisk variant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 time siden):

Får krysse fingrene. Det ble meldt forrige uke at Oslo kommune hadde under 40 innleggelser for første gang på lenge, og det er jo en stor del av de innlagte i Norge så forhåpentligvis fortsetter det å synke der, som vil være bra for kapasiteten i hele Sør-Øst. Men det vil være rart om det ikke øker litt etter de store utbruddene rundt om kring.

Tallene går litt i jojo, tyder kanskje på kortere snitt-tid på innleggelsene. Det kan og være noen tegn på at antall nyinnleggelser øker littegranne igjen nasjonalt nå, men ikke mye foreløpig: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/#table-pagination-13922995

EDIT: En god nyhet relatert til det over. Kun 16 innlagte på Ahus nå, og sykehuset kan begynne å gjennomføre flere normale oppgaver.

AHUS UTE AV CORONABEREDSKAP
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ahus-ute-av-coronaberedskap.kJi6t0q-7

 

Det er sikkert Kristiansand, Grenland og andre område med utbrot som veg opp for nedgangen rundt Oslo. Dette viser at ein ikkje kan gjenopne nasjonalt fordi Oslo får vaksinere enno fleire friske folk under 65.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går faktisk framover her i min kommune også. Ein er ferdig med fyrste stikk til risikogruppe 4 og i gang med vaksinasjon av risikogruppe 5 og 6.

Sitat

Vi vaksinerer no gruppe 5 og 6: 45 – 64 år, med underliggende sjukdommar. Vi har motteke liste over innbyggarar i risikogrupper frå legekontoret. Prioriteringane er gjort av fastlegen. Innbyggarane vil bli kontakta etter alder.

https://www.fjaler.kommune.no/politikk-og-samfunn/koronavirus-fjaler-kommune/vaksine/

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Årsaka er vel at det er mykje vanskelegare å skilje mellom utallige utbrot i Oslo og eitt og anna utbrot i Bergen eller Trondheim.

Har lest denne diskusjonen og synes den var litt merkelig. Dette er ikke bare et svar til deg altså, men til hele den diskusjonen som var hvor det ble hevdet at Trondheim ble dekket mer enn andre steder i Norge. Jeg følger som sikkert mange i tråden her har skjønt (veldig) mye med på nyhetene og er også interessert i medier, men kan ikke si jeg synes Trondheim er mer representert i nyhetene enn andre steder i Norge vedrørende smitte. 

Det ble nevnt at vi får mer i detalj om smitte i Trondheim, og det er det en veldig enkel grunn til: De ofte helt fantastiske pressemeldingene fra Trondheim kommune (eksempel). Siden kommunen har hatt lite smitte lenge har de hatt god oversikt og kommet med veldig detaljerte pressemeldinger daglig, med publisering av nøyaktig antall fordelt på kjønn og alder, samt smittested, tidspunkter og lister over alt av virksomheter som er berørt og så videre. Når ting er åpent blir det også større andel av smitten som skjer i offentlige virksomheter, det åpner naturligvis også for at man har mer informasjon.

Dette blir da naturligvis videre referert i nasjonale medier og dermed får vi mer informasjon om de få utbruddene der enn vi gjerne gjør fra andre steder. Det er viktig å huske på at veldig mye av det vi leser i mediene så og si er det samme som står i pressemeldingene fra kommunene, pluss et par kommentarer.

En annen viktig årsak er selvfølgelig at vi snakker om Norges tredje største by (hvis man ikke regner Stavanger/Sandnes som én), så smittesituasjonen der har direkte påvirkning på masse folk og er av stor allmenn interesse for hele landet. Når det går fra null til uoversiktlig på kort tid i en større by så er det nyhetsverdig.

På NRK Nyheter snakket de akkurat nå om situasjonen i Trondheim og at den er mer alvorlig enn Hammerfest og Kristiansand ifølge fagfolkene, fordi den er mer uoversiktlig, i flere miljøer samtidig og har et verre potensiale. Det bidrar jo også litt til hvordan man snakker om dette i mediene, når ekspertene sier det er alvor.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

DSB anbefalte regjeringen ikke å la samfunnstopper gå foran i vaksinekøen

Sammen med Folkehelseinstituttet (FHI) utredet Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om regjeringen burde la personer med samfunnskritiske funksjoner bli prioritert i vaksinekøen. De kom frem til at de ikke anbefalte det.

«I vårt faglige innspill, som vi har levert sammen med FHI, har vi ikke anbefalt å prioritere disse gruppene som Regjeringen nå har avsatt vaksiner til», skriver direktør Elisabeth Aarsæther i DSB i en e-post til TV 2.

Tidligere tirsdag sa justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H) at hun mente avgjørelsen om å vaksinere Stortinget er riktig.

Tatt med buksene nede...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lysere tider i Bergen:

Sitat

Smittetallene synker – det samme gjør R-tallet:

Reproduksjonstallet i Bergen anslås nå til å ligge på 0,6. Samtidig er det en synkende trend på smittetallene.

Tirsdag ble det registrert fem nye smittede i Bergen, opplyser kommunen. Det er fem færre enn dagen før - og smittetrenden i kommunen er synkende.

Fredag forrige uke var det registrert 23 nye smittede i kommunen, men siden har kurven pekt nedover på antall registrerte smittede.

1.334 personer testet seg mandag.

Tirsdag opplyser Helse Bergen at også Reproduksjonstallet, også kjent som R-tallet, nå ligger på 0,6.

- Det er lenge siden vi har sett et så lavt R-tall, sier administrerende direktør Eivind Hansen.

Han advarer samtidig mot at dette blir en hvilepute.

- Selv om smittetallene nå går ned, og vaksinetallet går opp, må vi fremdeles begrense nærkontakter, holde avstand og følge de andre smittevernreglene. Jobben er ikke over, sier Hansen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv helseministeren sier nei til å komme foran i køen. 

Bent Høie takker nei til å gå foran i vaksinekøen
https://www.ao.no/hold-deg-oppdatert-om-koronaviruset/s/5-128-3159?p=lc-2434750-11184

Sitat

Helseminister Bent Høie (H) har bestemt seg for å si nei til tilbudet om prioritert vaksinering.

– Jeg kommer til å takke nei, sier Høie til NTB.

– Bakgrunnen for det er at jeg har fått dette spørsmålet siden januar. Og da har jeg sagt hele veien at jeg kommer til å bli vaksinert på det tidspunktet det er min plass i køen hjemme i Stavanger. Det ønsker jeg å stå fast ved, sier han.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (18 minutter siden):

Lysere tider i Bergen:

 

Det ser veldig lovende ut i Bergen ja, vanvittig bra. De har aldri helt fått smittetallene ut av kontroll som en del andre steder. Det så skummelt ut en periode. Satser på at de har klart seg bra gjennom pinsehelgen også. Det er vel noen tiltak som vil bli lempet nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 minutt siden):

Hvem snakker usant her? 

Blir også tema på debatten på NRK i kveld

Det er Justisdepartementet som kommet med anbefalingen, og sannsynligvis dette Erna Solberg sikter til med beredskapsmyndighetene. Mæland var klar på at det ikke var etter faglig anbefaling, men "strategisk". Så Erna lyver nok ikke, men måten hun sier det på (eller i det minste er sitert på) er litt misvisende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (25 minutter siden):

Det er Justisdepartementet som kommet med anbefalingen, og sannsynligvis dette Erna Solberg sikter til med beredskapsmyndighetene. Mæland var klar på at det ikke var etter faglig anbefaling, men "strategisk". Så Erna lyver nok ikke, men måten hun sier det på (eller i det minste er sitert på) er litt misvisende. 

Litt rart det er mulig å være såpass tonedøve. Nå vinner AP garantert valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke problem med at storting, regjering pluss pluss skal gå før i vaksinekøen. Det sikrer at sammensetningen av makthaverene er den samme som vi har valgt. Jeg har mer problemer med at kommuner med langvarig vedvarende smitte skal avgi vaksiner til Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Regjeringen holder pressekonferanse om coronasituasjonen onsdag kl. 13.

Fra regjeringen stiller justis- og beredskapsminister Monica Mæland og helse- og omsorgsminister Bent Høie.

 

Assisterende helsedirektør Espen Nakstad og avdelingsdirektør Line Vold i Folkehelseinstituttet vil også være til stede.

Forhåpentligvis stenging av fly fra UK. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 timer siden):

Long covid er oppskrytt og langt verre enn noen folk skal ha det til.

De aller fleste er bevist kommer fint tilbake til gammel form innen kort tid.

Hva som er 100% bevist er at å sitte låst inne og i lite aktivitet er livsfarlig både for livskvalitet/helsen og ved en covid infeksjon er det regnet som en av de farligste co-faktorer man har.

 

 

Når jeg er fullvaksinert skal jeg kun holde meg innenfor det som er lovpålagt og gi fullstendig blaffen i alt som bare er anbefalt. Om det bare er anbefalt å teste seg når man er fullvaksinert men har forkjølelsessymptomer tror jeg at jeg kun kommer til å holde meg hjemme til jeg er frisk men droppe testing. Jeg mener; vi kan jo ikke fortsette å gå og teste oss hver gang vi føler oss pjusk slik at vi i det uendelige får lockdowns basert på positive prøvesvar den dagen ingen lenger blir lagt inn på sykehus eller dør av corona. Da blir det jo en farse. Covid-19 kan jo ikke fortsette å begrense livene våre i all evighet når det ikke lenger er noen reell og enorm trussel mot liv og helse.

Men om det fortsatt skulle være en alvorlig trussel mot helsevesenet vårt med død og innleggelser vil jeg teste meg selv om jeg skulle være vaksinert. Men ikke om det er like harmløst som en vanlig forkjølelse når vi har flokkimmunitet i befolkningen. Det der med long covid er så blåst ut av proposjoner av noen veldig få. Politikerne snakker ikke om det en gang og takk og lov for det.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uke 21

Status for vaksineringen i Lørenskog  – oppdatert 25. mai 2021. Neste oppdatering kommer torsdag 27. mai.

Sitat

Denne uka mottar Lørenskog kommune 2614 vaksinedoser. De aller fleste dosene vil denne uka gis som andregangsdoser til de som venter på å bli fullvaksinert.

Hvorfor føler jeg meg lurt? (Mulig at jeg ikke bør gå inn på denne siden så ofte, og bare vente på hyggelig nyhet på tekstmelding).

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Litt rart det er mulig å være såpass tonedøve. Nå vinner AP garantert valget.

Det gjør de uansett. Regjeringskonstellasjoner blir toppen gjenvalgt en gang. Det er gjerne slik det er, sykluser, bli valgt to ganger så kommer slitasjen inn og folk vil ha et skifte for skiftets eget skyld(som de også blir lei av om noen år). Erna ville tapt i år uansett.,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...