Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 hour ago, knipsolini said:

Skal det ikke mye til før viruset har mutert så mye at vaksinene har null effekt? De variantene vi kjenner til nå har vel mutert så mye at vaksinene har mindre effekt, men fortsatt en betydelig effekt sammenlignet med hvordan de fleste av oss står stilt nå, altså ingen immunitet. Jeg kjenner ikke fremdriften til Pfizer og Moderna, men kan tenke meg til at de legger om til produksjon av vaksinen for nye varianter til f.eks. til høsten, og at det da ikke haster å få vaksinert alle på nytt. Kanskje holder det å vaksinere de aller mest utsatte, mens for resten av oss vil en viss immunitet fra opprinnelig vaksine være tilstrekkelig for å holde situasjonen så under kontroll at det minner om en normal influensasesong. Vet det kan høres ut kontroversielt ut for dem som nærmest sikler etter dommedag, men det kan faktisk være at vi, og andre som bor i land med god vaksinetilgang, langt på vei kan gå tilbake til normalt liv etter sommeren. 

Dersom vaksinene er så effektive og at de gir lite grunn til bekymring å skulle bli smittet av Covid-19 slik den framstår våren 2021. Så må man også kunne forvente at fullvaksinerte på dose 2, faktisk har en fordel av å pådra seg Covid-19 asap etter forventet immunitet måtte inntreffe?

For da vil jo kroppen på en naturlig måte bli kjent med noen av de tidlige mutasjonene. Da vil kroppen være kjent med mutasjoner som vil stå mye nærmere nye funksjonelle mutasjoner i framtiden, enten dette skjer via naturlig smittespredning eller via oppdaterte mRNA-vaksiner?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Snikpellik said:

🤪

Håndsprit (og håndvask) er definitivt et smitteverntiltak mot Covid-19 og fortsatt anbefalt av fagfolk og helsemyndigheter verden over, selv om andelen som er blitt smittet via flater/kontakt er lavere enn vi trodde i begynnelsen. God håndhygiene, at vi tar på færre ting og selvsagt lang mindre fysisk kontakt bidrar jo også til at denne andelen holdes nede. Hvor mange har du håndhilst på det siste året?

Dette er det jo heller ingen særlig tvil om. Men siden det kan virke som det er luftbåren smitte så må man si at de har skivebommet bittelitt. Man må vel ha begge deler. Både grei håndhygiene og vokte seg mot luftbåren smitte. Det siste har jo Norge delvis skivebommet på da. Skammelig rett og slett av FHI som ikke vil vedgå det 100 prosent. Var jo en uttalelse i fra Line Vold jeg reagerte på i denne tråden nokså nylig. Den nye FHI-strutsen?

Utover pandemien så må en jo vokte seg mot å gjøre hus og heim helt sterile også. Det kan være like ille å ikke få den immunitet som kroppen behøver. Har vel hørt et godt ordspill på dette: "Man skal ha i seg ei bøtte dritt før man dør".

En må huske på at man har et helt enormt bakteriesamspill bare i ens eget fordøyelsessystem. Mitt bakteriesamspill er ikke likt ditt bakteriesamspill en gang. Og dette samspillet er det uten noen som helst tvil at har mye å si for selv psykisk helse og helse generellt.

Legevitenskapen vet altfor lite om dette bakteriesamspillet foreløpig. Man er faktisk født med bakterier innabords i fra sin mor som har født deg. Samt du får tilført immunforsvar via morsmelk som igjen skaper et perfekt samspill i barnets tarm.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Dersom vaksinene er så effektive og at de gir lite grunn til bekymring å skulle bli smittet av Covid-19 slik den framstår våren 2021. Så må man også kunne forvente at fullvaksinerte på dose 2, faktisk har en fordel av å pådra seg Covid-19 asap etter forventet immunitet måtte inntreffe?

For da vil jo kroppen på en naturlig måte bli kjent med noen av de tidlige mutasjonene. Da vil kroppen være kjent med mutasjoner som vil stå mye nærmere nye funksjonelle mutasjoner i framtiden, enten dette skjer via naturlig smittespredning eller via oppdaterte mRNA-vaksiner?

Det virker trolig det ja, at de som er fullvaksinerte og likevel blir smittet av en av de nye variantene, forhåpentligvis uten å bli alvorlig syke, står sterkt stilt fremover. Leste også at de som har vært smittet tidligere (med "original" variant) og nå mottar to doser, vil ha en "superimmunitet". Det vil ikke være spesielt utbredt i Norge, men man vil muligens se noen forskjell i land hvor 30-50% har vært smittet. Det samme gjelder flokkimmunitet. Tegnells drøm om flokkimmunitet gjennom naturlig immunitet har vist seg å være galskap, men når land som USA, UK, Sverige, Tsjekkia mfl. nå får pumpet ut vaksiner i tillegg, så bør de kunne oppnå flokkimmunitet tidligere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Det kan ikke bli flere nedstenigner, er det så vanskelig å forstå???? Økonomien vår kollapse; det blir ustabilt, verdiskapning forsvinner og skatteinntekter som skal sørge for å holde helsevesenet og trygdepenger til de permiterte blir fraværende. Jeg overdriver ikke. Konsekvensen ALENE av snart halvtannet år med nedstenginger har vi ikke sett starten på ennå men vi har noen skikkelige "overraskelser" i vente. Jeg blir ikke overrasket dog. Det vi har foran oss nå blir ILLE NOK! Så jeg antar at hele lockdown-systemet blir avviklet til fordel for en målrettet politikk med å utvide helsevesenet; kutte i undøg byråkrati samt sette i gang en enorm flytting av millarder fra andre budsjetter over i helsevesenet for å sørge for nok kapasistet om en ny variant med potensiale til å oversvømme helsevesenet skulle dukke opp. Men helsevesenet har ikke kollapset i Sverige. Ja, flere har død men slik er virkeligheten og slik var virkeligheten for våre forfedre på 1800-tallet som levde mye mer med dødelige viruser og bakterier hele tiden og var innstilt på at det var slik det var. Slikt blir vi NØDT TIL også fordi vi ikke kan stenge ned samfunnet til ruin og u-landstilstander hver eneste gang det er et smitteutbrudd. Jeg kan ikke fatte og begripe at det er så vanskelig å forstå. Isåfall får dere komme opp med et alternativ til hvordan en økonomi skal overleve lockdowns store deler av året i flere år fremover. Hvordan man skal finansiere det med en permittert befolkning, smpåbedrifter som går konkurs, kutt i velferdsordninger fordi det mangler skatteinntekter++++?

Hva er løsningen på det? Trykking av penger? Det er prøvd før.

Jeg skjønner at det med økonomi er vanskeligere og kjedeligere å sette seg inn i enn viruspandemier, jeg synes det selv, men det er en realitet likevel man MÅ forholde seg til. Staten kan ikke ordne opp med nedstenginger og kompensasjoner for permiterte og bedrifter i det uendelige.

 

Hadde det vore slik du seier burde ein ha gjort som Sverige, Brasil, India osv. Men økonomien ville ha kollapsa uansett, i tillegg til all lidinga. Norge har trass alt greidd seg ganske bra økonomisk samanlikna med mange andre land. (Det er heller ikkje rett at Sverige ikkje har hatt tiltak/nedstenging).

Betre intensivkapasitet vil seie fleire sjukepleiarar, og det vil bli kostbart å løne desse for at dei skal stå klare i tilfelle det kjem nye mutasjonar eller ein ny pandemi. Sjukepleiarar veks heller ikkje på tre, så ein ville også måtte utdanne fleire sjukepleiarar og/eller auke løna til dei ein har.

Vi får håpe at vaksinene virkar og at fleire nedstengingar ikkje blir nødvendige. Det er også mange grader av tiltak/nedstenging frå det enkle med å vaske hendene og å halde seg heime dersom ein vert sjuk til lockdown og portforbod slik som ein har sett det andre stader. Eg bekymrar meg ikkje for framtida, men blir det nødvendig blir det garantert ny nedstenging. Til slutt vil folk uansett ha fått ein viss immunitet slik at korona i verste fall blir noko liknande som influensa er i dag.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Hva er egentlig vitsen med å sprite hendene på vei ut av butikken, samtidig som du triller på en handlevogn?

Virker som at folk har gjort spriting som en vane, spriter på vei inn, og på vei ut.

Skal ein gardere seg må ein vel enten sprite handtaket på handlevogna eller gå inn att med handlevogna og så sprite seg på nytt.

Det viktigaste er vel uansett å vaske/sprite hendene når ein kjem heim og/eller skal ete, samt at ein unngår å ta seg i ansiktet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Men hpndsprit er ikke noe smittervernstiltak mot covid. I mange kommuner i Norge har man ikke hatt andre "smittevernstiltak" enn antibacflakser ved butikkinngangen, selv om de har blitt flinkere, men frem til da hadde de ikke noe egentlig smittevernstiltak overhodet.

Dei viktigaste tiltaka har vore avstand og mindre sosial mobilitet. Det har ein i større eller mindre grad hatt i heile landet sidan i mars i fjor. Dessutan har TISK-strategien vore viktig.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (4 timer siden):

Skal det ikke mye til før viruset har mutert så mye at vaksinene har null effekt? De variantene vi kjenner til nå har vel mutert så mye at vaksinene har mindre effekt, men fortsatt en betydelig effekt sammenlignet med hvordan de fleste av oss står stilt nå, altså ingen immunitet. Jeg kjenner ikke fremdriften til Pfizer og Moderna, men kan tenke meg til at de legger om til produksjon av vaksinen for nye varianter til f.eks. til høsten, og at det da ikke haster å få vaksinert alle på nytt. Kanskje holder det å vaksinere de aller mest utsatte, mens for resten av oss vil en viss immunitet fra opprinnelig vaksine være tilstrekkelig for å holde situasjonen så under kontroll at det minner om en normal influensasesong. Vet det kan høres ut kontroversielt ut for dem som nærmest sikler etter dommedag, men det kan faktisk være at vi, og andre som bor i land med god vaksinetilgang, langt på vei kan gå tilbake til normalt liv etter sommeren. 

Dette er vel det mest sannsynlege scenarioet, og kan medføre at ein må behalde enkelte tiltak (som f.eks. å halde seg heime dersom ein er sjuk), men at det ikkje blir noko i nærleiken av nedstenging.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (24 minutter siden):

Hadde det vore slik du seier burde ein ha gjort som Sverige, Brasil, India osv. Men økonomien ville ha kollapsa uansett, i tillegg til all lidinga. Norge har trass alt greidd seg ganske bra økonomisk samanlikna med mange andre land. (Det er heller ikkje rett at Sverige ikkje har hatt tiltak/nedstenging).

Betre intensivkapasitet vil seie fleire sjukepleiarar, og det vil bli kostbart å løne desse for at dei skal stå klare i tilfelle det kjem nye mutasjonar eller ein ny pandemi. Sjukepleiarar veks heller ikkje på tre, så ein ville også måtte utdanne fleire sjukepleiarar og/eller auke løna til dei ein har.

Vi får håpe at vaksinene virkar og at fleire nedstengingar ikkje blir nødvendige. Det er også mange grader av tiltak/nedstenging frå det enkle med å vaske hendene og å halde seg heime dersom ein vert sjuk til lockdown og portforbod slik som ein har sett det andre stader. Eg bekymrar meg ikkje for framtida, men blir det nødvendig blir det garantert ny nedstenging. Til slutt vil folk uansett ha fått ein viss immunitet slik at korona i verste fall blir noko liknande som influensa er i dag.

 

*stønn*

 

Det har klart seg bra foreløbig! FOREBLØBIG!!!!!

Men Norge, til tross for oljefondet og rikdommen har ikke uendelig på uendelig med penger de kan pøse over bedrifter og alle som må permiteres i det uendelige! De har ikke det. Det kommer en dag da det ikke er mer penger å hente; ja du er ikke bekymret; det er fordi du tar det for gitt at Norge har ubegrenset og uendelige med ressurser til å finansiere evinnelige lockdowns in infinutum, men slik er det ikke. Jeg ser det er en annen som trekker frem "vi har jo råd fordi vi har oljefonet"-argumentet også. Håper vedkommende snart skal gå av med pensjon da så han slipper å oppleve konsekvensen av slik tankegang. Det er flere som er på konlkursens rand NÅ, de som vet hvor skoen trykker og selv om samfunnet skulle gjenåpne for godt i morgen vil det være flere som ikke vil overleve i fremtiden fordi de ikke vil tjene inn igjen det de har tapt på et år med nedstenginger. Det er realiteten i den virkelige verden. Vi har en knallhard økonomisk nedtur foran oss uansett og jo mer man fortsetter med lockdowns jo verre vil det bli.

Argumentet om "Norge har klart seg bra" er et "det finnes ingen morgendag"-agrgument. Vi klarer oss bra så lenge det er penger på konto men etter det kommer sammenbruddet. Det er vanskelig å se for seg like vanskelig som det var for passasjerne på første klasse på Titanic å se foran seg at de skulle drukne i den kalde isen og festet videre i timene etter at de traff isberget. Jeg er ihvertfall foreberdt og tar mine forholdsregler. Å miste hus og hjem og havne i rennesgteinen er en reell trussel for de av oss som ikke tiøhører 1%-samfunnet. At folk kan lese nyheter om at oljefoiondet er oppbruket, se køene foran fattighuset og likevel gå rundt i en fornektelsesrus om at "det ordner seg for vi har jo klart oss i Norge".

Og en ting skal jeg love deg: hadde verden stengt ned om og om igjen på 1800-tallet da det herjet langt mer dødelige virus og epidemier enn covid-19 ville ikke du kunne sittet her i dag og skrevet på Internet at "vi har jo klart oss så godt i Norge så det er bare å stenge ned økonomien igjen og igjen og la det regne trygd og komepnsasjon over bedriftene". Da hadde vi gått tilbake til steinalderen.

Ja, om det skulle bli så at vi får mutasjoner som gjør vaksiner ubrukelig og ikke kan stenge grensene, noe jeg er for men som jeg  har skjønt at dere ikke vil høre snakk om, så er alternativet å sørge for å ekspandere helsevesenet, sørge for en ,massiv rekruttering av sykepleiere og flytte penger fra andre budsjetter over til helsevesenet. Ja, og så få gjort noe med den byråkratiske ukulturen med "målstyring" og rapportering; new public management som tvinger helsevesenet til på drive mer med byråkrati og papirflytting enn å hjelpe pasienter; kanskje vi nå bør se muligheten til å skrote denne modellen fullstendig. Meningen med lockdowns var aldri at ingen skulle dø, men å redde helsevesenet fra kollaps. Og det tror jeg man kan klare med en god plan. Men det innebærer at masse prosjekter må skrotes i andre sektorer, veiprosjekter og oppgradering av jernbane må legges på is; samme med kulturstøtte(skjønt artiseter vil jo få lov å opptre igjen når lockdown skrotes), slutt med pressestøtte, kort sagt, helsevesenet må overprioriteres og det må kuttes i alt som ikker livsnødvendig over hele statsbudjsettet og øremerkes midler for flere sykehus. Men mer lockdowns - nei , det blir katastrode.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 minutter siden):

Dei viktigaste tiltaka har vore avstand og mindre sosial mobilitet. Det har ein i større eller mindre grad hatt i heile landet sidan i mars i fjor. Dessutan har TISK-strategien vore viktig.

Helkt riktig. Å unngå større mengder folk innendørs er den beste måten å unngå smitte av luftveissymptomet covid-19 på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Dette er vel det mest sannsynlege scenarioet, og kan medføre at ein må behalde enkelte tiltak (som f.eks. å halde seg heime dersom ein er sjuk), men at det ikkje blir noko i nærleiken av nedstenging.

Vi kan ikke ha flere nedstenginer nå. Det blir slutten på samfunnet vårt og jeg overdriver ikke. Jeg tror media bevisst unnlater å skrive for mye om nettopp det; det er langt mer skremmende enn hva corona kan føre til nå som vi har vaksiner og vaksinene fungerer bra. Mer lockdowns nå - det blir slutten. Jeg mener det.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

 

*stønn*

 

Det har klart seg bra foreløbig! FOREBLØBIG!!!!!

Men Norge, til tross for oljefondet og rikdommen har ikke uendelig på uendelig med penger de kan pøse over bedrifter og alle som må permiteres i det uendelige! De har ikke det. Det kommer en dag da det ikke er mer penger å hente; ja du er ikke bekymret; det er fordi du tar det for gitt at Norge har ubegrenset og uendelige med ressurser til å finansiere evinnelige lockdowns in infinutum, men slik er det ikke. Det er flere som er på konlkursens rand NÅ, de som vet hvor skoen trykker og selv om samfunnet skulle gjenåpne for godt i morgen vil det være flere som ikke vil overleve i fremtiden fordi de ikke vil tjene inn igjen det de har tapt på et år med nedstenginger. Det er realiteten i den virkelige verden. Vi har en knallhard økonomisk nedtur foran oss uansett og jo mer man fortsetter med lockdowns jo verre vil det bli.

Argumentet om "Norge har klart seg bra" er et "det finnes ingen morgendag"-agrgument. Vi klarer oss bra så lenge det er penger på konto men etter det kommer sammenbruddet. Det er vanskelig å se for seg like vanskelig som det var for passasjerne på første klasse på Titanic å se foran seg at de skulle drukne i den kalde isen og festet videre i timene etter at de traff isberget. Jeg er ihvertfall foreberdt og tar mine forholdsregler. Å miste hus og hjem og havne i rennesgteinen er en reell trussel for de av oss som ikke tiøhører 1%-samfunnet. At folk kan lese nyheter om at oljefoiondet er oppbruket, se køene foran fattighuset og likevel gå rundt i en fornektelsesrus om at "det ordner seg for vi har jo klart oss i Norge".

Og en ting skal jeg love deg: hadde verden stengt ned om og om igjen på 1800-tallet da det herjet langt mer dødelige virus og epidemier enn covid-19 ville ikke du kunne sittet her i dag og skrevet på Internet at "vi har jo klart oss så godt i Norge så det er bare å stenge ned økonomien igjen og igjen og la det regne trygd og komepnsasjon over bedriftene". Da hadde vi gått tilbake til steinalderen.

Ja, om det skulle bli så at vi får mutasjoner som gjør vaksiner ubrukelig og ikke kan stenge grensene, noe jeg er for men som jeg  har skjønt at dere ikke vil høre snakk om, så er alternativet å sørge for å ekspandere helsevesenet, sørge for en ,massiv rekruttering av sykepleiere og flytte penger fra andre budsjetter over til helsevesenet. Meningen med lockdowns var aldri at ingen skulle dø, men å redde helsevesenet fra kollaps. Og det tror jeg man kan klare med en god plan. Men det innebærer at masse prosjekter må skrotes i andre sektorer, veiprosjekter og oppgradering av jernbane må legges på is; samme med kulturstøtte(skjønt artiseter vil jo få lov å opptre igjen når lockdown skrotes), slutt med pressestøtte, kort sagt, helsevesenet må overprioriteres og det må kuttes i alt som ikker livsnødvendig over hele statsbudjsettet og øremerkes midler for flere sykehus. Men mer lockdowns - nei , det blir katastrode.

Det var no voldsomt... Dersom ein ikkje hadde hatt nokon tiltak hadde Norge kanskje vore som India eller Brasil. Folk hadde ikkje gått ut for døra utanom for det mest nødvendige, og økonomien ville ha kollapsa uansett. Eg meiner Norge har komme godt frå pandemien, og eg trur at ein også vil tole ein og annan kortare periode med tiltak (i verste fall nedstenging) DERSOM det skulle bli nødvendig. Noko eg sjølvsagt håpar at det ikkje blir.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (12 minutter siden):

Det var no voldsomt... Dersom ein ikkje hadde hatt nokon tiltak hadde Norge kanskje vore som India eller Brasil. Og økonomien ville ha kollapsa uansett. Eg meiner Norge har komme godt frå pandemien, og eg trur at ein også vil tole ein og annan kortare periode med tiltak (i verste fall nedstenging) DERSOM det skulle bli nødvendig. Noko eg sjølvsagt håpar at det ikkje blir.

Jeg snakker om fremtiden, du snakker om fortiden. Jeg har ikke sagt det var galt å gjøre som vi har gjort. Jeg sier at samfunnet vårt ikke kan overleve flere lockdowns i det uendelige. Jeg har støttet tiltakene som har blitt gjort tidligere så nå legger vi den ballen død - ok????? Når du snakker om "dersom vi ikke hadde gjort sånn og sånn hadde bi blitt som Brasil" kommer du med stråmenn. Jeg snakker om F-R-E-M-T-I-D-E-N og respons i F-R-E-M-T-I-D-E-N. Skjønner? Eller må jeg gjenta det igjen?

Jeg snakker om fremtiden her, ene og alene om fremtiden og KUN og KUN om fremtiden. Så nå legger vi ballen død om "dersom vi ikke hadde  noen tiltakt". Jeg snakker ene og alene og utelukkende om fremtiden her, ikke om hva som skjedde i løpet av 2020. Noen her inne fabulerer om at vi bør ha lockdowns hver eneste høst i årevis fremover og det er galskap! GALSKAP!

Alle som går rundt og fantaserer om at Norge vil "tåle" flere runder med lockdowns burde begynne å sette seg litt inn i økonomi for å få en viss forståelse av hvordan man finansierer ting i samfunnet.

Vel, lykke til når blpmandagen kommer. Dere vil få andre ting enn corona å være bekymret over i årene som kommer og det vil vare atskillig lenger enn corona. Jeg unner ingen å stå i køen til Fattighuset, det kan godt være vi havner i den samme køen sammen men jeg vet i det minste at dette var noe man måtte regne med. Det blir et told you so-øyeblikk men vi vil i det minste være i samme båt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

NY PERSON TIL SYKEHUS ETTER SMITTEUTBRUDD PÅ SKIP
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ny-person-til-sykehus-etter-smitteutbrudd-paa-baat.aPqjeAJTZ

Sitat

Lørdag kveld gjennomførte Narvik kommune et nytt medisinsk tilsyn av besetningen på malmskipet i karantene i Narvik Havn, skriver kommunen i en pressemelding.

– På bakgrunn av tilsynet velger vi å frakte ytterligere en av besetningen til UNN Narvik for observasjon, sier kommuneoverlege Sverre Håkon Evju.

Tidligere lørdag ble to besetningsmedlemmer fraktet til UNN Narvik for observasjon og medisinsk oppfølging. Til sammen er nå fire besetningsmedlemmer innlagt på sykehuset i Narvik.

Ingen av de fire som er innlagt på sykehuset er kritisk syke, ifølge kommunen.

– Allmenntilstanden til de øvrige om bord er ikke kritisk, og vi ser tegn til bedring hos flere av besetningsmedlemmene. For å gjøre det enklere å bistå malmskipet ble det lagt til kai lørdag formiddag, ved et av Narvik Havns kaianlegg, heter det videre i pressemeldingen.

4 av 21 smittede besetningsmedlemmer på sykehus og 1 død nå altså. Kan være fæle greier dette viruset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Arbeiderpartiet har jo en langvarig tradisjon på å sultefôre helsevesen, eldrepleie, veivedlikehold og slikt for penger. Rett og slett sultefôre mye til fant (fattigdom).

 

Snikpellik skrev (4 timer siden):

Hmm, har du kilder? 

Uavhengig av hva som er gjort før (begynner å bli ganske mange år siden Arbeiderpartiet satt med makta) ser det uansett ut til at dette er ståa nå:

Vil ha norsk vaksineproduksjon: – Altfor sårbart
https://www.nrk.no/norge/vil-ha-norsk-vaksineproduksjon_-_-altfor-sarbart-1.15327142

 

Viktigaste skilnaden er nok ikkje Ap/Sp/Høgre men posisjon/opposisjon. Eit parti i opposisjon kan love mykje meir, men møter av og til seg sjølv i døra: "Kvifor gjorde de det motsette då de sjølv sat i regjering?"

Lenke til kommentar
Morromann skrev (15 minutter siden):

F-R-E-M-T-I-D-E-N

blir til ved at ein lærer av historia. Gitt at vi kjem opp i ein liknande situasjon som mars 2020 ein gong til på grunn av mutert virus. Kva ville du ha gjort? Droppa alt av tiltak og late det gå den vegen høna sparkar? Eller brukt målretta tiltak (basert på den kunnskapen ein har fått gjennom pandemien) for å berge folkehelse og økonomi?

Morromann skrev (20 minutter siden):

Noen her inne fabulerer om at vi bør ha lockdowns hver eneste høst i årevis fremover og det er galskap! GALSKAP!

Det er eg heilt einig i, og det blir garantert ikkje nødvendig heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

16. mai 2021 kl. 00:16 

312 nye smittetilfeller i Norge 

Det siste døgnet er det registrert 312 koronasmittede i Norge. Det er fire færre enn samme dag i forrige uke.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 416 koronasmittede per dag.

Det tilsvarende snittet for sju dager siden lå på 410, så trenden er dermed stigende.

Ved midnatt natt til søndag var det utført 5,3 millioner koronatester her i landet siden februar i fjor. I alt har 119.052 personer testet positivt.

Til nå har 1.556.905 personer har fått første dose av koronavaksinen, mens 574.194 personer har fått andre dose og er dermed fullvaksinert.

 

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (30 minutter siden):

 

Helt innafor det der selv om det er langhelg. I følge VG så er det dog  noen flere som har testa seg siste uke enn forrige uke. Så at det holder seg på dette nivået tross noe  økt testing er helt ok. Testtallene henger dog noe etter i rapportering siden det vel tar noe tid å få det komplette regnskap fra dag til dag. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Benbjo skrev (6 timer siden):

Hva tror du egentlig skjer med samfunnsøkonomien ved frislipp og en stor andel får long covid

Det er en litt damned if you do, damned if you dont situasjon. 

Jeg har troen på at målrettede nedstenginger i fremtiden vil fungere fint uten at verden skrus tilbake til middelalderen 

Gode nyheter for koronasmittede i fersk dansk studie

Hvis du har hatt korona uten å ha vært innlagt på sykehus, bør du ikke bekymre deg for mye om alvorlige senskader, er konklusjonen i omfattende dansk undersøkelse.

https://www.nrk.no/norge/gode-nyheter-for-koronasmittede-i-fersk-dansk-studie-1.15496668

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...