Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

11 hours ago, Subara said:

Vi begynte med de eldste for at sykehusene ikke skulle fylles opp, så de ble prøvekaninene.

Et liv er antagelig mer verdt her i landet, for vi setter fullt brukelige vaksiner på lager når en håndfull har dødd av dem. Det er jo ikke så mange av oss. Tenker at kinesisk helsevesen ikke sier i fra om bivirkninger før alle er vaksinert, og det er nok ikke frivillig. Vi har også så lite smitte at vi tåler å stoppe vaksineringen til vi har fått inn de beste varene.

Jeg tror heller ikke alt er bra med Kina på mange vis. Men, du dikter nå bare opp forklaringer virker det som.

Kina har interesse av å stoppe pandemien de også. Jeg tror ikke på at de med hensikt har sluppet det ut av et laboratorie. Det kan likevel ha kommet i fra en lab., men isåfall så tror jeg på glipp-teorien. Alternativet er jo at det har kommet i fra naturen slik kineserne har oppgitt.

Det finnes mang en smart asiater. De kan være ekstremt flinke i matematikk f.eks. og andre ting. De leser seg jo omtrent ihjel på skole. Så dersom de har samlet en del fagfolk og kommet fram til at det å vaksinere ungdommen veldig tidlig er bra/best.. Noe som også egentlig virker å være noe mer logisk for min del. Jeg var også tidlig ute å spredte nyheten, eller understreket hva Kina hadde bestemt seg for med ungdommen, på tross av at jeg ikke tilhører den aldersgruppen lengre selv.

Men, stapeis vestlige medisinske holdninger om å ta vare på de svake og gamle overtrumpet jo alle vurderinger virker det som. Men, ok det er jo nå en gang slik det er blitt her. Jeg er jo glad for at jeg fikk vaksine til slutt jeg også, og alle vil jo få tilbudet snart.

Vaksinedagbok, Dag 6

Ok, Dag 5 var egentlig mer lik dag 3 el. 4 med trøtthet. De andre symptomene på Dag 5 avtok litt etter å få ha våknet ordentlig. Selv om det var litt mildere utgave av oppvåkningen som likevel fortsatte utover Dag 5.

Jeg er litt overrasket over at det å ligge med vekt på stikkstedet fortsatt er ømt. Selv om det å sitte eller andre aktiviteter hvor man omtrent ikke merker noe i armen.

__________________________________

  

11 hours ago, Subara said:

Luftsmitten er underkommunisert for å finne balansen mellom et åpent og lukket samfunnet og de økonomiske kompensasjonene. Sykepleiere kan bruke korona som grunnlag for yrkesskade-erstatning, mens lærere, barnehageansatte, taxi-sjåfører og butikkansatte ser ut til å måtte tåle belastningene av å jobbe i felten. Det er ikke ønskelig at long-covid skal sette mange i en lang NAV-relasjon.

Luftsmitte er egentlig så lite hyggelig at jeg bevisst toner ned tanken på den, de gangene jeg har nødvendige avtaler i samfunnet som ikke kan utsettes.

Det du forteller om her, virker faktisk mer realistisk. Her er jeg i stor grad enig med deg. Om det virkelig er så utpreget som du beskriver er jeg ikke helt overbevist om enda. Men, jo kan hende. Jeg tror du delvis har rett, eller kanskje til og med også i større grad.

Du nevner noe veldig viktig også her. Uthevet. Dersom samfunnet skulle ha tilpasset seg luftsmitte så ville jo tiltakene også sett deretter ut. Alternativt fra strenge regiméer ville ha vært at vi alle lyttet litt på hverandre og kom fram til den beste løsningen i fellesskap.

Det kan virke som om regjeringen vi har nå faktisk har lyttet til mange røster. Det synes jeg er positivt med denne regjeringen. Så vi hadde nok fått til luftsmittetilpassning også, for det hadde man jo blitt nødt til å vurdere alt ut i fra.

Jeg tror fortsatt på "ekstremflaks med luftsmitte"-teorien. Helt til den evt. blir debunket.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Laffe said:

Akkurat. Da blir det feil å si at det er lockdown når det ikke er lockdown. Misvisende og fake news. 

Nei, så lenge friheten til folk er såpass begrenset, som at man kan ha max 5 personer på besøk i EGNE hjem, så er ikke begrepet misvisende. Både politikerene og media bruker "nedstengning" i sin beskrivelse av 5b.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
9 hours ago, torbjornen said:

Kan årsaka vere at du stod på reserveliste og måtte ta ein time som andre har avbestilt?

Ja det er hovedantakelsene mine enn så lenge. Siden jeg hadde meldt meg på den reservelisten for 30 minutters oppmøte. Men, ut i fra hva jeg har fått høre i fra andre så virker selve SMS-en å være generalisert. Så dersom du har fått vaksinetime så vil du få høre at du står som prioritert for vaksinen. For det stod samme melding på et mye eldre menneske enn meg som jeg kjenner. SMS kan derfor ikke røpe noe.

Jeg har ingen umiddelbar legetime, så jeg vil ikke få vite om det er noe fastlegen har lagt til rette for, eller om fastlege kan ha gjort feil slik man leste om at har skjedd nordpå i Norge, enkelte steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Theo343 said:

Den er så utrolig at den er vanskelig å tro på.

Ja, litt. Men kan være reell også. Var jo mange røster som klaget svært på igjensveisingen, og sikkert også noen som ikke likte at Kina stengte grensene sine såpass hardt med tilhørende lang hotellkaranteneordning.

De kan ha gjort mye rett. Det er ihvertfall mulig at Kina har gjort noen smarte grep også oppi alt det negative man måtte føle om Kina. Og alt det negative f.eks. USA slipper unna med i denne handelskrigen mellom nasjonene. Norske aviser er ihvertfall sprettkåte på å dekke all propaganda og svartmaling av kinesere, russere eller hvem det enn måtte være som ikke er i "nato-sfæren".

Lenke til kommentar
6 hours ago, torbjornen said:

Det er 96 fleire enn for ei veke sidan. Også snittet for siste 7 dagar er høgare enn forrige 7-dagarsperiode. Det er såleis liten tvil om at smittetrenden er stigande att. Nrk:

Samstundes nærmar ein seg ein milepæl der 1,5 millionar er vaksinerte med minst 1 dose.

Drømmen om et smittefritt 17. mai er ihvertfall slukket  :shrug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Det holder nå. Vi vet at du er fatalistisk rundt det her. We know. Vi vet at du kun tenker totalfatalistisk rundt dette. Og da har jeg et vennlig råd og oppfordring; slutt å les så mye om coronaen. Du har alllerede bestemt deg for at ingen vaksiner virker, at vi må lide med flere mutasjoner, tusener på tusener vil dø og alle vil få long covid. Så hva med å nyte den tiden du fortsatt har til noe mer positivt enn å tenke på at det går mot slutten hele tiden. Jeg vet hva jeg snakker om, for jeg sliter med alvorlig og uhelbredelig sykdom i nær familie og selv DER ser jeg mer livsoptimisme.

Benbjo har sin presentasjonsstil. Synes han har mange nyttige bidrag jeg. Noen må jo tenke på worst case også. Hvordan kan man være førevar til noe om man ikke har studert sakene ut i fra worst case da om jeg tør spørre?

Kan det være at dette er kulturellt arvegods i fra Svartedauen. At det var nettopp Benbjo sin slekt som overlevde ved å tenke litt worst case-aktig? :wee:

  

1 hour ago, Morromann said:

Han har holdt på slik sisden pandemien startet. Jeg har aldri sett noen så ekstremt entusiastisk over worst-case-scenarier i noen debatter jeg har vært i. Lurer på hvordan det blir den gagen WHO erklærer pandemien for avsluttet. Må bli trist for han. Men det vil jo finnes en og annen i foirskningsverdenen som vil klamre seg til håpet om at de erklærer det voer for tidlig og med entuasiasme vil peke på at "det er noen tilfeller ennå i verden og at det snart vil komme en mutasjon som tar verden med storm igjen og ingen vaksiner vil virke på". Men da er nok denne tråden forflyttet til side 2 på dette forumet og de fleste har "gått hjem".

Man vil aldri gå tom for mørke truende skyer å prate om. Om det ikke er sykdom så kan det være asteroider, svarte hull, livssteriliserende gammaglimt, and the list goes on :D

  

6 minutes ago, Benbjo said:

Tusener på tusener vil dø og kommer til å dø av dette i månedene fremover. 

Som tatt rett ut i fra Harald Eia/Bård Tufte sketsjer. Herlig. Men, det han sier her er jo faktisk også sant. Jeg er ikke i tvil på om at tusener på tusener vil dø i helhet i Europa, India, Brasil, Peru med mange flere hardt rammede steder.

  

6 minutes ago, Benbjo said:

Men at det går på lysere tider og et mer åpent samfunn så lenge vi alle bipper våre QR-koder er det ingen tvil om. 

Jeg skal ihvertfall bippe min ASAP. Men, så har jeg også en velferdsreise til sykt familiemedlem i vente da. Så jeg føler absolutt null skam over å ha vært på reservelisten og hatt lotteriflaks å få vaksine tidligere enn forventet.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Det holder nå. Vi vet at du er fatalistisk rundt det her. We know. Vi vet at du kun tenker totalfatalistisk rundt dette. Og da har jeg et vennlig råd og oppfordring; slutt å les så mye om coronaen. Du har alllerede bestemt deg for at ingen vaksiner virker, at vi må lide med flere mutasjoner, tusener på tusener vil dø og alle vil få long covid. Så hva med å nyte den tiden du fortsatt har til noe mer positivt enn å tenke på at det går mot slutten hele tiden. Jeg vet hva jeg snakker om, for jeg sliter med alvorlig og uhelbredelig sykdom i nær familie og selv DER ser jeg mer livsoptimisme.

Du finner på mye rart om meg må jeg si. 

Jeg har aldri sagt at vaksinene ikke virker. Flere ganger har jeg påpekt det motsatte. De fungerer godt i å forhindre sykdom. 

Tusener på tusener vil dø og kommer til å dø av dette i månedene fremover. Det dør offisielt mer enn 10.000 per dag og det er store mørketall. Og enda flere får long covid hver dag. Dette er fakta. 

Mutasjoner finner allerede og flere vil komme. Det er ikke usannsynlig med periodevise nedstenginger og tiltak i årene som kommer for å hindre at mutasjonene kommer ut av kontroll. Ting som karantene etter utenlandsreise f.eks er noe som mest sannsynlig kommer til å være i overskuelig fremtid. 

Men at det går på lysere tider og et mer åpent samfunn så lenge vi alle bipper våre QR-koder er det ingen tvil om. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

138 nye koronasmittede registrert i Oslo siste døgn
https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1200582388

Sitat

Det er registrert 138 nye koronasmittede i Oslo siste døgn. Det er 33 over snittet de sju foregående dagene

138 tilfeller er 75 flere enn på søndag, men 28 færre enn samme dag forrige uke. De siste to ukene har det i snitt blitt registrert 109 smittede per dag.

Smittetallene er høyest i bydelen Grünerløkka. Der ligger smittetrykket på 405 smittede per 100.000 innbyggere de siste to ukene, og det ble det registrert 24 nye smittede i bydelen siste døgn.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (24 minutter siden):

Nei, så lenge friheten til folk er såpass begrenset, som at man kan ha max 5 personer på besøk i EGNE hjem, så er ikke begrepet misvisende. Både politikerene og media bruker "nedstengning" i sin beskrivelse av 5b.

Det er fortsatt ikke lockdown. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 timer siden):



Mutasjoner finner allerede og flere vil komme. Det er ikke usannsynlig med periodevise nedstenginger og tiltak i årene som kommer for å hindre at mutasjonene kommer ut av kontroll. Ting som karantene etter utenlandsreise f.eks er noe som mest sannsynlig kommer til å være i overskuelig fremtid. 
 

Jaha, og hvem skal finansiere lockdown hvert eneste år i all fremtid for ever and  ever da? Må jo tømme en god el oljefoiond da? Øke skattene med 50%? Du er klar over at den modellen din med 100% sikkerthet vil føre til en gigantisk økonomisk katastrofe av apokapyptiske dimensjoner? Samfunnet vil ikke HA RÅD TIL DET!!!!!!! Vi har ikke råd til stort mer NÅ så et slikt scenarie med evige nedstenigner er 100% usannsynelig og politikerne VET DET! Om man leser mellom linjene har man fått med seg at politikerne er i ferd med å vrake hele lockdownsystemet FORDI SAMFUNNENE VÅRE IKKE HAR RÅD TIL DET! Det vil knuse all verdsiskapning og det vil derfor ikke være mer penger igjen til å ha noe helsevesen og heller ikke penger til forskning når befolkningen havner i rennesteingen fordi man har stengt ned samfunnet. 

Jo, det er 101% usannsynlig med tilbakevendende nedstenginger fordi det vil ruinere samfunnet fullstendig.Derofr vil man heller in worst case scanrio at vaksinene ikke virker; foreberede befolkningen på at man må leve med et slikt virus slik forferdrene våre levde med tuberkolosen i flere tiår. Og satste på et program for å øke kapasisteten i helsevesenet men ikke ruinere samfunnet.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Benbjo said:

Men at det går på lysere tider og et mer åpent samfunn så lenge vi alle bipper våre QR-koder er det ingen tvil om. 

De uten godkjent QR kode kan bli annen rangs borgere, er det bekymringer om der ute... Segregering av folket vil ikke skape trygghet for noen. Splitt og hersk teknikk slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Betroz said:

De uten godkjent QR kode kan bli annen rangs borgere, er det bekymringer om der ute... Segregering av folket vil ikke skape trygghet for noen. Splitt og hersk teknikk slik jeg ser det.

Det vil jo ikke det. Gå å ta det gratistilbudet som vaksinen er du!

  

1 minute ago, Betroz said:

....og ut av det kaoset stiger Føniksen - en ny økonomisk verdens orden.

Kan ikke du bare gå hen å kjøpe deg Bitcoins allerede i dag da?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, G said:

Det vil jo ikke det. Gå å ta det gratistilbudet som vaksinen er du!

Nei, jeg skal ikke ta den gen terapien, den eksperimentelle "vaksinen".

2 minutes ago, G said:

Kan ikke du bare gå hen å kjøpe deg Bitcoins allerede i dag da?

Jo, men det dem ønsker er en mer sentralisert plattform.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (14 minutter siden):

....og ut av det kaoset stiger Føniksen - en ny økonomisk verdens orden.

Ja, og hva er det da?

Nå er ikke jeg økonom, men man behøver ikke stort mer enn å kunne legge sammen to og to for å skjønne at tilbakevendende lockdowns før eller siden vil føre til en total økonomisk kollaps og da kan man kysse farvel det helsevesenet man stengte ned for å beskytte og det vil heller ikke være politi til å håndheve lockdowns heller fordi de får ikke lønn når all verdiskapning er rent i senk, ingen kan betale skatt og det er tomt for både oljepenger og andre reserver. Hvilken økonomisk verdensorden vil stige opp av det kaoset da? Selv de rikeste i verden vil vel ikke lenger ha penger til å betale sikkerhetsvaktene sine? Hvor skal Jeff Bezos få penger fra når alle er ruinert og ikke har råd til å handle på Amazon? Jeg kan ikke se noe annet enn kaos og anarki og noe som ligner en Mad Max-verden og kan ikke fatte at noe nytt økonomisk system vil oppstå av det. Heller at folk kriger om vann og matressurser.

Men det vil ikke skje for politikerne har nok en plan B om vaksinene mot formodning ikke vil virke på mutasjoner og at disse mutasjonene vil spise seg gjennom samfunnet. Og den planen innenbærer nok noe så trist som at noen for langt tid fremover må regne med å ikke få hjelp av helsevesenet. 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

@Morromann ja så fort kan vinden snu. Nå er det jo du som prater worst case-aktig. Mad Max-verden du.. Selv flertallet av de rikeste er ikke så gal i toppen at de lar det dreie så langt.

Pengeøkonomien er uansett et stort spill for galleriet. Man må seile den sjøen som nasjonene legger føring for. Fiat-økonomien.

Om du ikke går all-in for bitcoins, gull med substans du kan ta og føle på, eller andre ressurser som du tror at vil bli en mangelvare.

Den første Fiat-økonomien som står i fare er vel egentlig USA. De må for all del ikke få stopp i sitt ponzi-scheme, hvor andre nasjoner kjøper amerikanske lånebrev (obligasjoner).

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

@Morromann ja så fort kan vinden snu. Nå er det jo du som prater worst case-aktig. Mad Max-verden du.. Selv flertallet av de rikeste er ikke så gal i toppen at de lar det dreie så langt.

Ja, men jeg vet jo at lockdown i all evighet er usannsynlig og noe politikerne hverken kan eller VIL gjøre for de har beina såpass godt plantet på jorda at de vet det ikke er bærekraftig. Pøver bare å forklare det for de som tror det bare er å ha lockdowns hvert år dersom pandemien in wors case aldri tar slutt. Nå er jeg blant de som er 100% sikker på at den snart tar slutt og som tror på vitenskapen når de forteller at vaksinene virker over all forventing. Så svaret er til de som tror vi har uendelige med ressurser til å finansiere lockdowns, for lockdowns koster flesk. Og selv om alle lockdowns tar slutt i morgen vil vi merke ganske så kraftige ettervirkninger de neste årene. Enorm skade er skjedd allerede og politikerne vet det; derfor vil de ikke fortsette med det.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

@Morromann ja så fort kan vinden snu. Nå er det jo du som prater worst case-aktig. Mad Max-verden du.. Selv flertallet av de rikeste er ikke så gal i toppen at de lar det dreie så langt.

 

Jepp, det finnes ikke en eneste politiker som er så gal i toppen heller at de vil gå inn for lockdowns hver eneste høst/vinter. Not gonna happen.

Edit: jeg skal komme med et mer utfyllende svar om hva jeg tror kan skje i det usannsynlig worst-case-scenarriet at vi rammes av mutasjoner som ingen vaksiner virker på, men nå har jeg dårlig tid. Skriver det om et par timer:)

Men det innebærer ikke lockdowns

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (27 minutter siden):

Nei, jeg skal ikke ta den gen terapien, den eksperimentelle "vaksinen".

 

Du vil ikke ha smitteverntiltak, og du vil ikke ta vaksine. 

Hva er din løsning på situasjonen? Hvis du har tenkt å si "slutt med testing, åpne alt og lev som det er 2019" så trenger du ikke svare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...