Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, OlavEH said:

Ja, det er jo den verste. Og det at helsemyndighetene ikke har klart å øke sykehuskapasiteten og antall intensivplasser det minste grann, og dermed ikke på noen måte har klart å gjøre at vi tåler litt høyere smitte uten at helsevesenet knaker i sammenføyningene. 

I tillegg er det mange andre ting som jeg er ganske misfornøyd med. Alt fra retorikken til myndighetene til grad av målretting for tiltakene. Hvert enkelt av disse momentene er ikke nødvendigvis så ille, men i sum blir det mye.

Jeg tror det er med overlegg, slik at dersom Arbeiderpartiet skulle få stor nok oppslutning neste gang, så blir de seendes ut som at sitter med svarteper. Fantastisk sjakktrekk, NOT !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
daruu skrev (10 minutter siden):

Enten så må vi ha fått en mildere variant, testene være feil, eller så kan det umulig være så smittsomt som alle skal ha det til... 

Det er større sannsynlighet for at testene er mikset opp med andre på lab enn at de er falske positive.

Viruset kan være ekstremt lett smittsomt, men det kan også være mindre smittsomt. Man kan i tillegg ha både flaks og uflaks. Jeg kjenner flere som ikke har blitt smittet av sine egne familiemedlemmer, men så har vi også masse eksempler hvor det har smittet enormt lett til mange personer på kort tid, selv med avstand.

Det er ingen fasit og det er dette som gjør det vanskelig å håndtere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Koronasertifikatet har fått plass på helsenorge.no

Spoiler

1466146240_helsenorgeapper.thumb.jpg.b0035b70b9b049034d32f2b6a1dcc7c3.jpg

Sitat

Hvor finner jeg oversikt over mine vaksiner?

Det ligger informasjon om alle vaksiner som er registrert i Nasjonalt vaksinasjonsregister (SYSVAK) på helsenorge.no: Sjekk hvilke vaksiner du har tatt - helsenorge.no. Her finner du opplysninger om hvilke sykdommer du er vaksinert mot og når vaksinen er satt. Dette gjelder vaksiner som er registrert på deg selv og dine barn under 16 år. Du kan også skrive ut et vaksinasjonskort på norsk og engelsk.

 

Endret av Subara
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 2:13 PM, Morromann said:

Som med andre viruser innenfor både influensa og forkjølelse så sprer de seg mindre i sommermånedene når folk trekker utendørs. Det så vi i fjor og kommer til å se i år også  - eller kanskje enda mer i år dersom man får vaksinert de yngre i løpet av sommeren i tillegg. Det er vel nå klart for de fleste at covid-19 i all hovedsak er et innendørsvirus -  noe som en gang for alle burde være et stjerneargument MOT portforbud.

Er enig med deg i at det nok er sunnest at folk får lov å holde seg mest mulig ensom i naturen. Sunt det. Og ta lettere forholdsregler dersom det kommer en tiltetning på et passeringssted på stiene.

Hva ble konklusjonen på de som fikk smitte utendørs på det norske alpinstedet da? Noen som har hørt konklusjoner fra det, eller er dette tilskudd til den store ullhaugen som allerede finnes av hendelser? Tenker først og fremst på den flokken som bedyret at de hadde fulgt alle reglene til punkt og prikke, samt at de syntes det hele var merkelig i og med at det var møte utendørs. Husker ikke lenger om det var snakk om denne gruppen, eller om det var en annen gruppe:

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/dlM5Bq/var-sammen-paa-flere-hytter-ti-hovden-turister-smittet-av-korona

Endret av G
Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 3:33 PM, BadCat said:

Vaksinepass er diskriminering. Det var ikke etisk riktig og nå kommer det altså likevel.

Det finnes vel ingen annen måte å gjøre det på, iom. at andre nasjoner ønsker vaksinepassordning. Eller er du mer for sånn at det skal være likt for absolutt alle, så "Nein, ingen utenlandsreising på dere" !?

Nå er det vel forsvarlig å la de som er vaksinert få anledning til å lette litt på trykkokeren hva gjelder psyken, ved å følge i samme sporet som andre land. Til slutt blir det din tur skal du se, selv om det kan ta noen uker ekstra venting.

Det er jo så mange som har brukt argumentet psyken, på alle de stakkars barna i lang tid nå. Så nå syntes jeg det var greit å nytte det ifbm. vaksinepassordningen.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 4:13 PM, Theo343 said:

Hvordan er det forøvrig med vaksine, reise og karantene nå? Hvis man er i sverige til helgen og fikk pfizer forrige uke. Må man fortsatt i karantene? Eller kan man da vise vaksinebevis og slippe karantene?

Vaksinen tar minst 2-3 uker på å få effekt. Håper det gir et fornuftigere svar enn, hva som er tillatt eller ikke vil gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 4:13 PM, Glassmaneten said:

Jeg skal ihvertfall ikke benytte meg av det. Blir ikke med å skape ennå et klasseskille i samfunnet.

Har mistet lysten på hele vaksinen. Kjenner så mange nå, som har fått den tilsynelatende ufortjent. Hvilket betyr at noen andre ikke får. Synes man skulle sende vaksinene til f.eks. India, når de som faltisk er i risikogrupper er vaksinerte. Men det er klart… når noen en dag ringer til meg, kommer jeg sikkert ikke til å stå for mine prinsipper i det hele tatt men bli grådig jeg også. Er veldig redd for Covid. Selv om jeg sikkert bor i ett av de tryggeste landene i verden.

Så du vil heller at de kaster potensielle vaksinedoser som kunne ha ført til en tidligere flokkimmunitet, enn at våkne folk som har meldt seg på 30 minutters varsling får de overskuddstikkene som sløve oldinger ikke vil ha, eller ønsker å flytte vaksinetimen for?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 6:21 PM, Nidar2 said:

Vaksinen varer bare i femten uker?

Hva er da vitsen med å ta den, man kan uansett ikke reise på utenlandsferie eller gjøre noe morsomt, så er det på'n igjen om 15 uker?

Nei, det tror jeg ingenting på. Du mister kun rettighetene dine fra å være vaksinert med 1. dose, som en oppfordring til at alle lar seg fullvaksinere også med 2. dose. Om jeg skal tippe på årsakene bak det vedtaket.

Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 9:19 PM, Kjetil Lura said:

Men skal ikke vaksinen være frivillig å ta? Men vaksine pass blir det vel tvang?

Og nei, har ikke fått tilbud om å ta vaksinen. Vil helst ikke ta den, men vil vente til de er effektive mot de nye variantene om jeg tar den.

Hvorfor ikke bare få tatt vaksinen nå, og så etterpå få seg en booster-dose?

Quote

This biotech start-up is working overtime to develop a second-wave, mutation-resistant Covid-19 vaccine

https://www.cnbc.com/amp/2021/03/29/helix-nanotechnologies-on-developing-mutation-resistant-covid-vaccine.html

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 9:43 PM, Kjetil Lura said:

Har tatt en sprøyte i hele mitt 55 år, var i 8 klasse(vet ikke hva det var mot)

Får å få lov å reise må du ta sprøyten, det er ikke frivillig da etter min mening.

Sannsynligvis turberkulose-vaksinen / BCG-vaksinen.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Er enig med deg i at det nok er sunnest at folk får lov å holde seg mest mulig ensom i naturen. Sunt det. Og ta lettere forholdsregler dersom det kommer en tiltetning på et passeringssted på stiene.

Hva ble konklusjonen på de som fikk smitte utendørs på det norske alpinstedet da? Noen som har hørt konklusjoner fra det, eller er dette tilskudd til den store ullhaugen som allerede finnes av hendelser? Tenker først og fremst på den flokken som bedyret at de hadde fulgt alle reglene til punkt og prikke, samt at de syntes det hele var merkelig i og med at det var møte utendørs. Husker ikke lenger om det var snakk om denne gruppen, eller om det var en annen gruppe:

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/dlM5Bq/var-sammen-paa-flere-hytter-ti-hovden-turister-smittet-av-korona

Det skjedde nok noe innendørs. Som sagt så har luftsmitte blitt mer nedtonet enn det skulle blitt. De kan selv ha følt at de fulgte rreglene men likevel ha vandret i en innendørs setting hvor aerosloer etter en annen person som var der kort tid før dem selv ble åndet inn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 9:48 PM, Evil-Duck said:

BCG kanskje? vertfall det jeg tok i 8 klasse, men jeg er noe yngre enn deg, det var en ganske vond sprøyte. Folk jeg har snakket med som har tatt korona vaksinen sier at de ikke engang merket stikket. Jeg har forståelse for at fobier ikke alltid er så lett å kommer over, men akkurat den vaksinen her er ikke noe å frykte når det kommer til prosessen med å ta den, nålen er liten og tynn så en merker knapt når de stikker. 

En ganske vond psykisk opplevelse for mange ungdommer ihvertfall. Spesiellt når man har slike sjarmtroll i klassen som med innlevelse informerer de andre elevene i klassen at sprøytespissen er en gaffelsprøyte med 10 nåler eller noe liknende antall :wee:

Fikk ikke det arret som "alle" får. Så jeg lurer på om jeg kan ha skrapt bort den lille væskebyllen som helsesøster etterlot i armen min ved ett uhell. De fleste vaksiner settes ikke på den måten som BCG like under huden. Men vanligvis så har andre vaksinetyper en svært tynn nål som man omtrent ikke kjenner stikket fra.

Da kan det være verre med bedøvelsessprøyter. Husker en sånn vond opplevelse hvor lege skulle inn mellom knokkelbein i hendene for å få satt den i nerven med en svært tjukk "hestesprøyte" for sannsynligvis unngå at nålen knekker.. Det var vondt det. Det kan jeg sverge på.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 9:48 PM, DaniNichi said:

Synes Sverige er ganske ulikt Norge utenom noe likheter som Nordisk utseende..Både i tankegang og politisk er vi ganske ulike land..

Svært rart da at man omtrent alltid sammenlikner politiske søsterpartier mellom Norge-Sverige spesiellt og kanskje litt Norge-Danmark da. Når de skriver politiske nyheter. For da er jo alle likhetene der, og norske politikere hermer nok etter svenske politikere på en del avgjørelser. Under min oppvekst så husker jeg at mye vi hadde i Norge gjerne var blåkopier i fra Sverige eller Storbritannia i valg og oppbygging. Se f.eks. mange Nrk-programmer som gjerne er blåkopi av en del TV-idéer med opphav i fra Storbritannia og andre europeiske land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 9:53 PM, Pc Lynet said:

Pfizer og Moderna for alle. 

Fader det der har nok sittet langt inne hos de med patentrettighetene. At de ikke kunne forberedt dette samarbeidet for 1 år siden når de påbegynte vaksineutviklingen !!? Utrolig. Vaksiner kan jo produseres på lisens f.eks.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 9:56 PM, Theo343 said:

Kameraten nevnte at han hadde fått beskjed om at han ville få neste dose om bare 6 uker 😮 det var en positiv overaskelse da han trodde det nå var 12 uker.

Jeg fikk oppgitt at skillet mellom 6 og 12 uker skjedde i mellom i går og i dag 9 - 10. mai

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 9:57 PM, Theo343 said:

Bare vent til de kommer med en diger metall hestesprøyte med megalang nål som de skal sette ned mellom halsen og kragebenet for å finne en dypt begravet nerve som går ut i armen :D

Du skjønner at det er litt "alvor" når de ber 2 mann holde deg nede haha.

Nice. Den har jeg aldri opplevd selv :fun:

Mulig at de måtte lagt meg i narkose først, eller gikk det helt greit? Har hørt historien til et par stykker som måtte inn på sykehuset for å strømstimulere nervene med lange anoder/katoder inn under huden eller noe sånn. For å diagnostisere noe nevrologisk eller hva det var for noe snacks opp i armene. De sa begge at det var et rent helvete :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...