Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

G skrev (22 minutter siden):

Vel det blir vel litt søkt å også bare avfeie 350 års gammel historie som unyttig.

Siden jeg i forrige innlegg skrev at det er en interessant historie, vennligst forhold deg til det jeg skriver. Eller begrunn hvorfor du ikke tror på det. Jeg skrev 

"En interessant historie, men det blir litt søkt å bruke den for å forsvare koronatiltak." Da er det greit om du svarer på den setningen, eller hva...

Det betyr altså at den gamle historien er interessant, men en skal ikke uten videre bruke den for å forsvare koronatiltak. Som er moderne. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (1 time siden):

Nå kan noen folk kalle deg på grensen afrika-rasistisk. For Afrika er kun en av mange. Vi har India, omtrent hele Sør-Amerika and the list goes on..

Afrika er nærmest Europa og mest aktuelt for oss her i Norge med tanke på alle flyktninger som kommer derfra. Afrika har også desidert verst helseinfrastruktur av alle kontinent. Det er fakta ikke rasistisk 🙄

Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Afrika er nærmest Europa og mest aktuelt for oss her i Norge med tanke på alle flyktninger som kommer derfra. Afrika har også desidert verst helseinfrastruktur av alle kontinent. Det er fakta ikke rasistisk 🙄

Det er mange fattige i India som ikke får den helsehjelpen de har behov for. Man ser at svineinfluensa fortsatt herjer landet lenge etter at I-landene har fått kontroll med den. Rett og slett fordi det er stor forskjell på fattig og rik i India. Man risikerer altså noenlunde like forhold mhp. koronavaksinering i India om ikke vesten tar grep og hjelper støttende opp.

Sør-Amerika har jo en rekke forskjellige ledereskikkelser i mange forskjellige land. Man har den ekstremisten Bolsonaro i Brasil til fattigdomsskiller i Peru f.eks. Og det er mange mange flere land der som sliter med Covid-19. De har også valgt en vaksine fra Kina i mange av disse landene, som ser ut til å ikke gi like god beskyttelse som andre vaksiner.

Så å utpeke Afrika spesiellt er jeg ikke med på. Dessuten så har Afrika lang medisinsk erfaring med ekstreme sykdomssituasjoner. Så selv om helsepersonell kanskje ikke kommer til å strekke til, så har de likevel verdifull kompetanse som vi i vesten kanskje ikke er bærere av.

Lenke til kommentar
Sitat

18:33 Få vaksinerte blir smittet 

Av de 296.141 personene som har fått to doser koronavaksine i Norge, har kun 199 fått påvist koronaviruset, viser tall fra FHI.

De 199 som til nå er smittet, tilsvarer 0,07 prosent av de fullvaksinerte.

Det har tidligere vært anslått at de vaksinene vi bruker i Norge, gir rundt 95 prosents effekt mot sykdomsutviklingen, noe som betyr at 5 prosent kan bli smittet.

👍

https://www.nrk.no/nyheter/fa-vaksinerte-blir-smittet-1.15454542

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Med det resultatet at smitten er mye mindre enn her. Så hvorfor er det så ille? Du illsutrerer jo bare poenget mitt utmerket.

JA til zero-covid!

Nå er nok ikke smitten så veldig mye lavere i Thailand enn i Norge, de bare tester mye mindre. Det er manko på covid-tester, og i Chiang Mai så har smitten gått fra nær ingenting og opp på over 250 pr dag på kort tid. Nasjonalt så har smitten også gått fra nesten ingen og til å plutselig hovere på rundt 950-980...over flere dager, noe som ikke er en normal smitteutvikling, men at de nå har begynt å teste, og tyder på at de har nådd taket i kapasitet. Flere sykehus avviser folk som vil teste seg, da de ikke har plass til alle som evt. måtte teste positivt, og det også sannsynlig mange som lar vær å teste seg i redsel for å bli ført til "sachsenhausen" (interneringsleire som vist til i tidligere innlegg). 

 

Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Det er mange fattige i India som ikke får den helsehjelpen de har behov for. Man ser at svineinfluensa fortsatt herjer landet lenge etter at I-landene har fått kontroll med den. Rett og slett fordi det er stor forskjell på fattig og rik i India. Man risikerer altså noenlunde like forhold mhp. koronavaksinering i India om ikke vesten tar grep og hjelper støttende opp.

Sør-Amerika har jo en rekke forskjellige ledereskikkelser i mange forskjellige land. Man har den ekstremisten Bolsonaro i Brasil til fattigdomsskiller i Peru f.eks. Og det er mange mange flere land der som sliter med Covid-19. De har også valgt en vaksine fra Kina i mange av disse landene, som ser ut til å ikke gi like god beskyttelse som andre vaksiner.

Så å utpeke Afrika spesiellt er jeg ikke med på. Dessuten så har Afrika lang medisinsk erfaring med ekstreme sykdomssituasjoner. Så selv om helsepersonell kanskje ikke kommer til å strekke til, så har de likevel verdifull kompetanse som vi i vesten kanskje ikke er bærere av.

Igjen det er ikke rasistisk å påpeke fakta. Afrika spesielt sør for Sahara har de dårligste helsevesenet i hele verden. 

At du vet mer om India og Sør-Amerika kan vi takke media for. Afrika får minst sendetid av alle kontinent med unntak av Antarktis. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

 Alle som kan bør kontakte sine lokale AP- og SP-representanter for sitt fylke med ønsker om hvordan vi ønsker det skal bli gjort. AP bør også huske på at det er deres søsterparti som styrer på New Zealand og at statministeren Arden er vel den mest populære sosialdemokratiske lederen i den vestlige verden. Med god og velfrotjent grunn.

Får håpe ikke den sosiale og økonomiske skaden innen den tid blir alt for stor. Men jeg er ikke oiptoimist. Det er et halvt år til oktober ennå og Erna-regimet rekker å gjøre enorm skade på samfunnet vårt i løpet av den tid.

At ting hadde vore så mykje betre om AP hadde styrt er eg no ikkje så sikker på...

"Trondheim-ordfører Rita Ottervik (Ap) ønsker egentlig å lette mer på koronatiltakene enn det regjeringa gjør nå."

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2021/04/13/Ordføreren-vil-åpne-mer-kommunedirektøren-holder-igjen-23799222.ece

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ok67 skrev (10 minutter siden):

At ting hadde vore så mykje betre om AP hadde styrt er eg no ikkje så sikker på...

"Trondheim-ordfører Rita Ottervik (Ap) ønsker egentlig å lette mer på koronatiltakene enn det regjeringa gjør nå."

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2021/04/13/Ordføreren-vil-åpne-mer-kommunedirektøren-holder-igjen-23799222.ece

 

Jeg tror faktisk det ikke hadde vært så forskjellig om det hadde vært en AP, SP eller annen regjering. 

Det er FHI og Helsedirektoratet som gir råd til Regjeringen, som så følger iverksetter rådene. I tillegg til dette har du alle kommunene hvor det både er AP, SP, SV, H, og FRP som styrer og kommuneleger som gir lokale råd. 

Dette er mye upløyd mark og Regjeringen gjør feil, det ville også en annen regjering gjort. Dette har Erna sagt fra dag 1. 

Endret av Andre1980
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For øvrig var jeg for første gang i dag på et fysisk jobbintervju på over ett år, på en helseinstitusjon  i Oslo. Ikke det at jeg synes det er så jævelig farlig igrunn men altså herre min hatt - jobbintervju med 2 meter avstand og munnbind er bare tull. Det kunne de strengt tatt kjørt via Teams/Zoom/whatever. En ting er jo at man ikke har så mye hjemmekontor, en annen ting burde jo være at man bør i minst mulig grad være interessert å få eksterne inn og særlig hva gjelder det. Besøk av pårørende og sånt er noe annet. 

Skal ha et i morgen og men da via Teams da. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da er noen i "familien" min smittet. Smitteutbrudd på arbeidsplassen:  først var vedkommende i karantene rett før påske pga, nærkontakt på arbeidsplassen, satt 10 dager i karantene, testet 2 ganger dag 2 og 7, negativ på begge prøver. Ut av karantene langfredag. Smitteutbruddet ble regnet for å være under kontroll på arbeidsplassen. Vedkommende gikk på jobb igjen rett etter påske. Antagelig blitt smittet der, flere som har testet positiv der. Først satt i karantene igjen pga. nærkontakt før helgen. Utviklet symptomer nå på søndag og har nå testet positivt.

En i husstanden min var på besøk hos denne delen av familien i slutten av påsken, altså etter at vedkommende var ut av den første karantenen for første gang og altså testet negativt to ganger. Reiste før vedkommende begynte på jobb igjen og ikke vært i kontakt siden. Først 6 dager etter utviklet vedkommende symptomer.

Etter alt å dømme så vi har akkurat sluppet med skrekken her i husstanden. Hadde han blitt smittet/smitteførende da han var ute av karantene i påsken, så hadde jeg sikkert vært smittet nå.

Et tankekors også, hvordan man tror at smitten er under kontroll, før den ikke er det...

Endret av Fnugle
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Hullene på grensen

Norge har hatt tre smittebølger på ett år, til tross for at noen av de strengeste innreisereglene i Europa.

Offisielle tall viser at det var over tusen tilfeller av importsmitte i forkant av de tre bølgene. Ingen kan si med sikkerhet hvor mange tilfeller som aldri har blitt oppdaget.

NRK har bedt om innsyn i tallene fra Meldingssystemet for smittsomme sykdommer (MSIS) hos Folkehelseinstituttet (FHI). De viser at over 6200 smittede personer har reist inn i Norge så langt i pandemien.

– Jeg tror vi må være helt ærlige på i denne pandemien at veldig mange tiltak kunne tjent på å bli iverksatt tidligere, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad.

Sitat

 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

 

Veldig interessant artikkel. Man burde nok ha holdt på strenge karantenebestemmelser gjennom sommeren i fjor. Sommeren i fjor var tilnærma normal for min del - utepils og kos med litt avstand mellom folk. Vi var tross alt nede på 2 innlagte på sykehus av corona i fjor juli. 

På den gledelige siden så falt antall innlagte med 19 fra i går til i dag da. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 minutter siden):

For øvrig var jeg for første gang i dag på et fysisk jobbintervju på over ett år, på en helseinstitusjon  i Oslo. Ikke det at jeg synes det er så jævelig farlig igrunn men altså herre min hatt - jobbintervju med 2 meter avstand og munnbind er bare tull. Det kunne de strengt tatt kjørt via Teams/Zoom/whatever. En ting er jo at man ikke har så mye hjemmekontor, en annen ting burde jo være at man bør i minst mulig grad være interessert å få eksterne inn og særlig hva gjelder det. Besøk av pårørende og sånt er noe annet. 

Skal ha et i morgen og men da via Teams da. 

Veldig unødvendig å ta intervju fysisk med mindre det er helt nødvendig. Som du sier, viktig å begrense eksterne, de fleste på intervju får jo ikke jobben. Jeg har de 2 siste årene hatt 3 intervju over Teams og det har gått fint. Jeg fikk to av jobbene. Selv før korona hadde jeg digitalt intervju pga. avstand, og det fungerte glimrende.

Husker forrige arbeidsplassen min spøkte med at de intervjuene de hadde digitalt var de mest vellykkede, da de i flere tilfeller begge tilfeller både hadde gjennomført fysisk og digitalt. Jeg tror faktisk den fysiske distansen hjelper meg med å være mer avslappet. Det er liksom ikke like skummelt.

Lenke til kommentar

Ble testa med en type hurtigtest jeg ikke har prøvd før i dag. Denne stikkes som de andre hurtigtestene kun i nesa, men denne har to pinner, en til hvert nesebor. Pinnene er en del tjukkere og føres ikke så langt inn. Man roter litt ytterst i neseboret, og vips så er man ferdig.

Mer behagelig enn pinne langt inn i trynet, selv om jeg synes det også var helt ok etter over 150 tester. Vi hadde helsepersonell som testet, men denne tror jeg de fleste fint kan klare å utføre på seg selv også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Veldig unødvendig å ta intervju fysisk med mindre det er helt nødvendig. Som du sier, viktig å begrense eksterne, de fleste på intervju får jo ikke jobben. Jeg har de 2 siste årene hatt 3 intervju over Teams og det har gått fint. Jeg fikk to av jobbene. Selv før korona hadde jeg digitalt intervju pga. avstand, og det fungerte glimrende.

Husker forrige arbeidsplassen min spøkte med at de intervjuene de hadde digitalt var de mest vellykkede, da de i flere tilfeller begge tilfeller både hadde gjennomført fysisk og digitalt. Jeg tror faktisk den fysiske distansen hjelper meg med å være mer avslappet. Det er liksom ikke like skummelt.

Jeg synes personlig dette var helt unødvendig, selv om jeg ikke er så redd for smitte (hadde jo praksis  som endte helt smittefri)  Kommunikasjon på 2 meter avstand blir også litt unaturlig særlig også når intervjuer nr 2 også sitter 2 meter bak intervjuer nr 1. Så i realiteten 4 meter fra meg da. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...