Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Evil-Duck said:

Hva jeg egentlig har funnet mest fascinerende med hele denne pandemien er hvor glad Ola Nordmann er i Vinter, Påske og Høst feriene. Foruten om helligdagene i påsken, ferier jeg og mine kollegaer knapt har hatt muligheten å ta ut i løpet av min 12 år lange yrkeskarriere, samme med mine foreldre i oppveksten. Har alltid assosiert feriene der som noen dager skole elever har fri fra skolen men ikke stort mer enn det. Er det jeg som har et forvridd bilde av hva som er normalt eller er det flere som har samme inntrykket? 

Har lyst å si at du har et forvridd syn, dersom du ikke ser verdien av ferier. Men, ja det er nok noen arbeidere som deg. Men, tenk litt på at kanskje ikke alle har en like givende og fascinerende jobb som deg!? :roll:

Da kan litt ferie være det lille som skal til for at du ikke bryter sammen med den kjipe jobben du evt. har. Det sies vel at det mest effektive er 4 dagersferie før feriefriforfallet starter da.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Den enkle grunnen av at like barn leker best. Velger jeg noen med Europeisk navn er jeg nesten 100% sikker på at de ikke er muslimer. Altså deler vi de samme verdiene og feriene. Man slipper å bli redd for at personen skal nekte å håndhilse på andre kvinner eller ha andre spesielle behov. Så lenge det finnes en like godt kvalifisert søker Per som en som heter Muhammed, Ali, Zaid etc. vil jeg alltid velge Per. Sånn er det bare.

För dig kanske, jag har jobbat med tillräckligt många med utländska namn och med norska namn för att namnet eller ursprunget sier absolut inget om de gör ett bra jobb eller ikke. Något problem med muslimer har jag heller aldrig haft, varken privat eller på jobb.

Om jag däremot skulle anställa noen som jag vet har samma åsikter som du har här skulle jag vara väldigt skeptiskt till en ansättelse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Den enkle grunnen av at like barn leker best. Velger jeg noen med Europeisk navn er jeg nesten 100% sikker på at de ikke er muslimer. Altså deler vi de samme verdiene og feriene. Man slipper å bli redd for at personen skal nekte å håndhilse på andre kvinner eller ha andre spesielle behov. Så lenge det finnes en like godt kvalifisert søker Per som en som heter Muhammed, Ali, Zaid etc. vil jeg alltid velge Per. Sånn er det bare.

Uten at jeg har ønske om å spore av tråden her ytterligere så høres dette veldig fordomsfullt ut. Å diskriminere mennesker i arbeidslivet basert på navn eller religion er det vi kaller etnisk diskriminering (rasisme) og et problem i Norge (Bufdir).

Her antar du at en person med et utenlandsk navn eller fra en bestemt religion vil nekte å håndhilse, eller ikke deler verdier du gjør. Personlig både kjenner jeg og har ansatt mange som har muslimske navn, men har aldri opplevd at noen nekter å håndhilse på noen eller har grunnleggende forskjellige verdier som strider mot mine egne - det tror jeg er helt fjernt for de aller fleste og hvis du har en frykt for dette vil jeg si at det er fullstendig irrasjonelt. Dette er vel noe som tilhører personer som er svært konservativt religiøse, noe en veldig liten andel av norske muslimer er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Uten at jeg har ønske om å spore av tråden her ytterligere så høres dette veldig fordomsfullt ut. Å diskriminere mennesker i arbeidslivet basert på navn eller religion er det vi kaller etnisk diskriminering (rasisme) og et problem i Norge (Bufdir).

Her antar du at en person med et utenlandsk navn eller fra en bestemt religion vil nekte å håndhilse, eller ikke deler verdier du gjør. Personlig både kjenner jeg og har ansatt mange som har muslimske navn, men har aldri opplevd at noen nekter å håndhilse på noen eller har grunnleggende forskjellige verdier som strider mot mine egne - det tror jeg er helt fjernt for de aller fleste og hvis du har en frykt for dette vil jeg si at det er fullstendig irrasjonelt. Dette er vel noe som tilhører personer som er svært konservativt religiøse, noe en veldig liten andel av norske muslimer er.

Men problemet er at du ikke har lov til å spørre er du konservativ muslim? Derfor er det enklere å bare ansette folk som med 99% sannsynlighet ikke er muslimer. Jeg vet det er diskriminerende. Men sånn er livet dessverre. Det er sikkert bedre i større firma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Sykehus undersøker 500 ansatte

Universitetssykehuset Nord-Norge tar blodprøve av 500 ansatte, skriver Aftenposten. I snart to uker har Astra Zeneca-vaksinen vært satt på pause i Norge.

– Vi undersøker omfanget av lavt antall blodplater. Det skal vi sammenholde med opplysninger om eventuelle blødninger, sier Ingvild Sørvoll, som leder Nasjonal behandlingstjeneste for avansert trombocyttimmunologi på UNN

Årsaken til at vaksinen er satt på oause er mistanke om alvorlig blodpropp som en mulig bivirkning. I Norge er seks personer lagt inn med uvanlige blødninger, lavt antall blodplater og blødninger. Tre personer har dødd. Nå tar UNN undersøkelsene et hakk videre. Tirsdag startet undersøkelser av 500 ansatte som har fått vaksinen.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Rekordinnleggelser blant unge voksne
https://www.dagbladet.no/nyheter/rekordinnleggelser-blant-unge-voksne/73568401

Sitat

I løpet av ei uke har 18 personer i alderen 20 til 29 år blitt innlagt på sykehus med coronaviruset. Det er det høyeste i rapportert i den aldersgruppen i løpet av ei uke gjennom pandemien.

Trenden i antall nye innleggelser i sykehus, med covid-19 som hovedårsak til innleggelsen, har vært økende de siste ukene.

Det er foreløpig rapportert om 202 nye innleggelser i uke 11. Det er det nest høyeste antallet nye innleggelser på ei uke gjennom hele pandemien og 22 prosent økning fra uke 10, hvor det ble registrert 166 nye innleggelser, skriver FHI i sin ukesrapport for uke 11 - altså forrige uke.

Uke 11 er med sine over 6500 nye smittetilfeller den verste smitteuka i Norge så langt i pandemien.

- Vi er bekymret for utviklingen med høye smittetall, særlig i lys av ny kunnskap om økt risiko for alvorlig forløp og høyere risiko for sykehusinnleggelser med den engelske varianten, sier avdelingsleder Line Vold i FHI til Dagbladet.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
G skrev (20 minutter siden):

Har lyst å si at du har et forvridd syn, dersom du ikke ser verdien av ferier. Men, ja det er nok noen arbeidere som deg. Men, tenk litt på at kanskje ikke alle har en like givende og fascinerende jobb som deg!? :roll:

Da kan litt ferie være det lille som skal til for at du ikke bryter sammen med den kjipe jobben du evt. har. Det sies vel at det mest effektive er 4 dagersferie før feriefriforfallet starter da.

Det handler ikke om å ha givende og fascinerende jobb, det handler om at en ikke har muligheten å ta seg fri da det er for mye å gjøre og arbeidsgiver krever at vi er på jobb. En har ikke noen rettigheter til å ta ut vinter, påske eller høstferie utover helligdager. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Evil-Duck said:

Det handler ikke om å ha givende og fascinerende jobb, det handler om at en ikke har muligheten å ta seg fri da det er for mye å gjøre og arbeidsgiver krever at vi er på jobb. En har ikke noen rettigheter til å ta ut vinter, påske eller høstferie utover helligdager. 

Beror väl helt på branchen antar jag. Många har jobb där det inte är kritiskt att de jobber disse uken och hvis det er mye å göra så kan man jobba mer innan och efter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Beror väl helt på branchen antar jag. Många har jobb där det inte är kritiskt att de jobber disse uken och hvis det er mye å göra så kan man jobba mer innan och efter.

Jeg har jobbet som elektriker og verftselektriker i 8 år og nå elektro ingeniør de siste 4 årene, aldri har det vært ett tema å ta vinter eller høstferie. Jeg har og inntrykk av at dette og gjelder for samtlige av underleverandørene jeg har jobbet med, det kan være litt vanskelig å få tak i folk midt i fellesferien på sommeren men Vinter, Påske  (på hverdagene) og Høstferier har det alltid vært business as usual. Har ett inntrykk av at det for det meste er folk i lederstillinger som tar seg ut noe ferie i de tidene. Men muligens det bare er slik det er i min bransje ;) 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Sverige undersøker ny melding om blodpropp etter AstraZeneca-vaksinering

Det har dukket opp nok en sak i Sverige der man undersøker mistenkt tilknytning mellom blodpropp og vaksinering med AstraZeneca, melder Expressen.

Saken dreier seg om en kvinne i 30-årene som er lagt inn på intensivavdeling med respirator, sier svenske legemiddelmyndigheter.

– Vi kan ennå ikke si om dette har sammenheng med vaksinen, sier enhetssjef Veronica Arthurson hos Läkemedelsverket.

Kvinnen det dreier seg om fikk AstraZenecavaksinen i begynnelsen av mars og måtte på sykehus to uker senere med blodpropper.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Hyttekommune innfører munnbind-påbud

Sirdal kommune innfører lokal forskrift om bruk av munnbind innendørs i påsken. Dermed går kommunen lengre enn de nasjonale anbefalingene.

Sitat

Sirdal kommune i Agder forventer en stor pågang av hytteturister i påska. Derfor innfører de nå påbud med munnbind innendørs. Forskriften gjelder fra 26. mars til og med 11. april. Det skriver Stavanger Aftenblad. Sirdal er kjent som hyttedestinasjon nr. 1 for folk i Stavanger-distriktet.

Forskriften vil gjelde på offentlige steder innendørs, og ellers er munnbind anbefalt på samme måte som nasjonale føringer. Det kommer til å bli vedtatt på kommunestyremøtet torsdag kveld denne uken.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hyttekommune-innforer-munnbind-pabud/73567528

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Eller i Kina hvor du kan be om ekstraservice, sveisesøm på hotelldøra di? 

Det må ha vært en som ikke fulgte reglene. Kanskje derfor man har lov til å gå ut av hotellet ved norsk hotellkarante.

Jeg hadde direktelinje til en som var i kinesisk hotellkarantene. Luksushotell med varm mat tre ganger om dagen levert på en stol utenfor døra. Chips og TV. Lite areal å bevege seg på, men han visste hva han gikk til på forhånd, så da var det greit. Tåler man ikke påkjenningen får man bli hjemme.

Det skumle var hvis noen på samme fly hadde testet positivt. Ville det blitt fjorten dager til? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Selv om man kjører bil over grensa til sverige og tilbake?

Ja fra 29.03

Sitat

Personer som har vært på unødvendige utenlandsreiser, må oppholde seg på karantenehotell hele karanteneperioden (nytt – gjelder fra midnatt, natt til 29. mars)

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-innforer-strengere-nasjonale-tiltak/id2841039/

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...