Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

toreae skrev (Akkurat nå):

Er for å reagere litt tidligere. Jeg tror at de (regjeringen) etter hvert har fått så mye erfaring at de skulle vite hva som kom til å skje etter nyttår. Men er Erna er vel livredd for at noen i næringslivet skal bli litt lei seg.

Ja lobby virksomheten til NHO styrer Erna og Høyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Pc Lynet said:

De som pendler over grensen fra Sverige får enkelt sett velge beholde jobben og bli Norge eller slutt. Sverige kommer til å slite med koronaviruset og alle mutantene langt inn i 2022-23 om ikke de legger om kursen drastisk.

Varetransport det er fullt mulig å hurtigteste sjåfører ved ankomst Norge. Containere som ankommer havner lastes på Norske trekkvogner.

Nu är det faktiskt något mer kompliserat än detta också. Alla har väl fått med sig att norsk industri använder sig av utenlandsarbetskraft och några borde också förstå att det finns norska bedrifter som trenger att reise till och fra utlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

De som pendler over grensen fra Sverige får enkelt sett velge beholde jobben og bli Norge eller slutt. Sverige kommer til å slite med koronaviruset og alle mutantene langt inn i 2022-23 om ikke de legger om kursen drastisk.

Varetransport det er fullt mulig å hurtigteste sjåfører ved ankomst Norge. Containere som ankommer havner lastes på Norske trekkvogner.

Myndighetene skulle kanskje vært flinkere gi økonomiske bidrag til eks helsearbeidere fra Sverige.

Gratis bosted i Norge som eks og bedre lønn slik at de lettere kan jobbe her over lenger tid.

Jeg har ikke satt meg særlig inn i problemstillingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Nu är det faktiskt något mer kompliserat än detta också. Alla har väl fått med sig att norsk industri använder sig av utenlandsarbetskraft och några borde också förstå att det finns norska bedrifter som trenger att reise till och fra utlandet.

Vi trenger ikke bygging av båter av slaver fra Øst-Europa på verft under en pandemi. De som må reise i jobben til utlandet får gjør det frivillig med betalt 14 dagers karantene ved hjemkomst Norge.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Myndighetene skulle kanskje vært flinkere gi økonomiske bidrag til eks helsearbeidere fra Sverige.

Gratis bosted i Norge som eks og bedre lønn slik at de lettere kan jobbe her over lenger tid.

Jeg har ikke satt meg særlig inn i problemstillingen.

Ja helt enig.

Sitat

Undersøker om grensene bør stenges for svensk helse­personell

Ber over 200 kommuner om å vurdere konsekvensen av å stenge grensene for helsepersonell. – Vil være helt krise, sier tillitsvalgt ved Sykehuset Østfold.

https://www.nrk.no/osloogviken/regjeringen-utreder-grensestenging-for-svensk-og-finsk-helsepersonell-1.15361112

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 minutter siden):

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.07.20208702v1

24% syke i minst 3mnd. I denne studien var de fleste tilfeller milde. Kun 8stk ble innlagt. 

Long covid er langt vanligere blant milde infeksjoner enn mer alvorlige. Dvs, det er vanligere fordi flere får mild infeksjon enn alvorlig infeksjon. 

I en stor britisk studie var det vel 10% som var syke minst 6 mnd. Skal finne igjen den 

 

Long COVID is neither well-defined nor well understood, in part because the research base is still in its infancy. The term “long hauler” is broadly used to characterize individuals whose symptoms persist or develop outside the initial viral infection, but the duration and pathogenesis are unknown.

https://www.scientificamerican.com/article/the-problem-of-long-haul-covid/

Ingen tvil at long covid er en ting dessverre, men du kan ikke si at 20% er fasiten på antall når flere forskere sier alt fra 0,1% til 5%.

 

Og du snakker som dette er noe nytt og det irriterer meg litt..Alle virus infeksjoner kan skade kroppen og gi long haul symptomer.

Flu Complications

Other possible serious complications triggered by flu can include inflammation of the heart (myocarditis), brain (encephalitis) or muscle (myositis, rhabdomyolysis) tissues, and multi-organ failure (for example, respiratory and kidney failure).

https://www.cdc.gov/flu/symptoms/symptoms.htm

 

Permanent damage is sometimes seen after other kinds of chest infections that can cause similar lung inflammation to the coronavirus, such as flu and pneumonia.

https://www.newscientist.com/article/2247086-the-coronavirus-is-leaving-some-people-with-permanent-lung-damage/

Lenke til kommentar
Sitat

Lørdag ble det registrert 170 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 103 færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på  273.

Torsdag ble det registrert 373 nye smittetilfeller, mens tallet fredag var 271. Forrige lørdag ble det registrert 218 smittetilfeller. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Totalt er det bekreftet 64.653 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start. Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende, mens 22 kommuner har en stigende smittetrend.

Selv om det er helg er det bra at vi ikke har høyere smittetall.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, DaniNichi said:

Long COVID is neither well-defined nor well understood, in part because the research base is still in its infancy. The term “long hauler” is broadly used to characterize individuals whose symptoms persist or develop outside the initial viral infection, but the duration and pathogenesis are unknown.

https://www.scientificamerican.com/article/the-problem-of-long-haul-covid/

Ingen tvil at long covid er en ting dessverre, men du kan ikke si at 20% er fasiten på antall når flere forskere sier alt fra 0,1% til 5%.

 

Og du snakker som dette er noe nytt og det irriterer meg litt..Alle virus infeksjoner kan skade kroppen og gi long haul symptomer.

Flu Complications

Other possible serious complications triggered by flu can include inflammation of the heart (myocarditis), brain (encephalitis) or muscle (myositis, rhabdomyolysis) tissues, and multi-organ failure (for example, respiratory and kidney failure).

https://www.cdc.gov/flu/symptoms/symptoms.htm

 

Permanent damage is sometimes seen after other kinds of chest infections that can cause similar lung inflammation to the coronavirus, such as flu and pneumonia.

https://www.newscientist.com/article/2247086-the-coronavirus-is-leaving-some-people-with-permanent-lung-damage/

Sier ikke at fasiten er 20%, men studier viser 10-30%. Prevalensen for langtidssykdom ved covid-19 infeksjon er mange mange ganger større enn andre virusinfeksjoner. Og alvorligheten er desto mye større fordi så mange får covid på kort tid. 

La oss si vi åpner helt opp til sommeren før gruppen under 45 er vaksinert. Alle blir syke på få mnd. 10-30% av disse kan ikke jobbe på månedsvis. Hva tror du skjer da? 

Her er den store UK studien https://www.ons.gov.uk/news/statementsandletters/theprevalenceoflongcovidsymptomsandcovid19complications

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Selv om det er helg er det bra at vi ikke har høyere smittetall.

Mandag til Onsdag vil nok fortelle en hel del om hvor vi er med smittesituasjonen i Norge.

Spesielt med tanke på hvordan vi har klart takle mutasjon smitten.

Hvis man ser fortsatt nedgang så er det veldig positivt og da vil nok tiltak lettes i Oslo til uka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (12 timer siden):

Hvilke tall ser du på og for hvilket område? Det stemmer ikke med hva jeg ser på nasjonale tall.

Dei tala som har blitt nemnt her i forumet.

Sundag: Nedgang. 173 mot 279. (Sundag veka før det igjen var 206).

Måndag: Oppgang. 296 mot 233.

Tysdag: Oppgang. 291 mot 279.

Onsdag: Nedgang. 286 mot 367.

Torsdag: Oppgang. 373 mot 315.

Fredag: Nedgang. 271 mot 299. (Beklagar at eg skreiv at det var oppgang her).

Laurdag: Nedgang. 170 mot 218.

Då har siste veka gitt 3 dagar med oppgang og 4 dagar med nedgang i forhold til veka før.

Snitt siste sju dagar: 266.

Snitt forrige sju dagar: 284.

Då er det ikkje fullt så gale som det eg trudde, men utviklinga er likevel nesten flat samanlikna med den kraftige nedgangen i tida etter nyttår.

Då kan ein vel også rekne ut eit R-tal på 266/284 = 0,94? Eller er eg heilt på jordet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

Dei tala som har blitt nemnt her i forumet.

Sundag: Nedgang. 173 mot 279. (Sundag veka før det igjen var 206).

Måndag: Oppgang. 296 mot 233.

Tysdag: Oppgang. 291 mot 279.

Onsdag: Nedgang. 286 mot 367.

Torsdag: Oppgang. 373 mot 315.

Fredag: Nedgang. 271 mot 299. (Beklagar at eg skreiv at det var oppgang her).

Laurdag: Nedgang. 170 mot 218.

Då har siste veka gitt 3 dagar med oppgang og 4 dagar med nedgang i forhold til veka før.

Snitt siste sju dagar: 266.

Snitt forrige sju dagar: 284.

OK, så du ser også på vg.no sine tall slik som jeg - da snakker vi i hvert fall om samme tall :)

torbjornen skrev (5 timer siden):

Då er det ikkje fullt så gale som det eg trudde, men utviklinga er likevel nesten flat samanlikna med den kraftige nedgangen i tida etter nyttår.

Nei, det er ikke fullt så ille, dvs det er ikke noen oppgang, men nedgangen har flatet helt ut ser det ut til. Det som er viktig er å slå ned smitten alle steder det er en oppblussing nå. Områder som hadde veldig høy smitte, feks Norde Follo, har nå redusert smitten med 60-77% denne uken sett mot forrige uke, Oslo har en nedgang på 20% ish, ... Men så har man tilsvarende oppblussing andre steder som gjør at regnestykket går ca i null.

torbjornen skrev (5 timer siden):

Då kan ein vel også rekne ut eit R-tal på 266/284 = 0,94? Eller er eg heilt på jordet?

Jeg vet ikke om dette er den korrekte måten å regne ut R-tallet på, men det gir en god indikasjon på prosentvis endring i smittetall. Å se ukestall, evt syvdagerssnitt opp mot hverandre gir mye mindre tilfeldige variasjoner og er helt klart en sterkere indikator på hvordan smittesituasjonen endrer seg. Ulempen er selvsagt forsinkelsen i tallene, da en plutselig økning ikke gjør så store utslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

HELSEDIREKTORATET ANBEFALER SÆRLIG HØYT TILTAKSNIVÅ FOR BERGEN OG OMKRINGLIGGENDE KOMMUNER

I den nåværende situasjonen anses alvorlighets- og hastegrad, samt behov for samlet koordinering raskt, at det fattes sentralt vedtak om innplassering av enkelte kommuner i samsvar med tiltaksnivå i covid-19-forskriften kap. 5A og 5B, opplyser Helsedirektoratet.

 

– Det vurderes nødvendig å sikre tid til å etablere et mer helhetlig bilde av situasjonen. Inntil dette er etablert vurderes risikobildet som så alvorlig at omfattende tiltak anses forholdsmessige, skriver de videre.

 

De anbefaler forsterkede smitteverntiltak og særlig høyt tiltaksnivå i følgende utbruddskommuner: 

 

Bergen kommune

Kvam

Ulvik

Det anbefales forsterkede smitteverntiltak og særlig høyt tiltaksnivå for følgende omkringliggende kommuner: 

 

Alver

Askøy

Bjørnafjorden

Osterøy

Samnanger

Vaksdal

Voss

Øygarden

Eidsfjord

Ullensvang

Helsedirektoratet anbefaler at tiltakene i første omgang gjelder for én uke, altså frem til søndag den 14.2.21. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I Oslo i går var det lang kø utenfor Frogner stadion for å gå på skøyter. Og lang kø foran vinmonopolet. Jeg har ikke helt fått med meg hva som er lov og ikke lov der i byen, men bakeriene hadde ikke ledige bord. Det så ut som en vanlig og travel lørdag. Folk var flinke til å ha på seg munnbind når det gikk inn for å handle, men ikke fullt så flinke til å holde avstand.

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (6 minutter siden):

I Oslo i går var det lang kø utenfor Frogner stadion for å gå på skøyter. Og lang kø foran vinmonopolet. Jeg har ikke helt fått med meg hva som er lov og ikke lov der i byen, men bakeriene hadde ikke ledige bord. Det så ut som en vanlig og travel lørdag. Folk var flinke til å ha på seg munnbind når det gikk inn for å handle, men ikke fullt så flinke til å holde avstand.

Vi får bare håpe at mutantene ikke er videre spredt i Oslo enda. Folkehav på isen utenfor Sandvika også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (4 minutter siden):

Er ikke utendørsaktiviteter på isen i utgangspunktet ganske lav risiko for spredning? Man holder seg jo i aktivitet i luft som ikke står stille...?

 

Om det er en veldig kald dag med null vind får man samme effekt som i en ishall. Blåste vel relativt godt i går heldigvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (11 minutter siden):

Er ikke utendørsaktiviteter på isen i utgangspunktet ganske lav risiko for spredning? Man holder seg jo i aktivitet i luft som ikke står stille...?

Ute er nok tryggere enn innendørs ja. Men var under en meters avstand mange steder på isen. Spesielt ved parkeringsplass.

Pc Lynet skrev (6 minutter siden):

Om det er en veldig kald dag med null vind får man samme effekt som i en ishall. Blåste vel relativt godt i går heldigvis.

Ja vind hjelper. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

13 nye smittede i Bergen - varsler pressekonferanse klokken 12.30

Det siste døgnet er det registrert 13 nye coronatilfeller i Bergen. Åtte har uviss smittevei og fem er tilknyttet byggeplass med risiko for sørafrikansk virus.

– Fem tilfeller er tilknyttet en byggeplass der det er risiko for spredning av sørafrikansk virus.

Det vil bli gitt flere opplysninger om dette på en pressekonferanse søndag klokken 12.30. 

Bergen kommune opplyser at de smittede er i alderen 2–69 år, én er importsmitte og at åtte har ukjent eller usikker smittevei.

Smittetallet søndag er seks flere enn dagen før, og sjyvflere enn snittet de siste syv dagene, som er åtte smittede daglig.

Bergen kommune har ikke fått melding om nye påviste tilfeller med mutert virus siden forrige rapport. Totalt har Bergen kommune nå hatt sju tilfeller med sørafrikansk virus og 16 med den britiske varianten.

Så ikke studenter, men importert arbeidskraft.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...