Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Allostasis skrev (6 timer siden):

80 barn med alvorlige bivirkninger. Og det var verdt det for denne aldersgruppen? Vi vaksinerer ikke barn for influensa og burde heller ikke gjort det mot covid. Bare utsatte barn burde tatt den slik de gjør med influensa vaksine.

Nei det var overhode ikke verdt det. Tvangen man så også for den store aldersgruppen under 30 som heller ikke hadde noe stort behov var også en skandale etter min mening. Det var et umenneskelig press og en heksejakt vi ikke har sett likheter til på lenge som gjorde at en frivillig vaksine ble ren tvang og påførte mange alvorlige bivirkninger som de ikke hadde behøvd å gå igjennom.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (1 time siden):

Nei det var overhode ikke verdt det. Tvangen man så også for den store aldersgruppen under 30 som heller ikke hadde noe stort behov var også en skandale etter min mening. Det var et umenneskelig press og en heksejakt vi ikke har sett likheter til på lenge som gjorde at en frivillig vaksine ble ren tvang og påførte mange alvorlige bivirkninger som de ikke hadde behøvd å gå igjennom.

Jeg tror at fremtidige historikere vil se tilbake på tiden høst-vinter 2021-22 som en skammens periode for hele den vestlige verden. Den hetsen, stigmatiseringen og diskrimineringen folk ble utsatt for på denne tiden, bare fordi de var skeptisk til vaksine som vi nå vet har begrenset effekt, særlig mot smitte, og som vi i lengre tid har visst har potensielt farlige bivirkninger, er en ren skamplett. Det skal aldri - ALDRI - være slik at myndighetene skal ha rett til å indirekte tvinge mennesker til å injisere medikamenter i kroppen sin uten samtykke.  Og dette kommer fra en som har tatt to vaksinedoser.

Nå gikk riktignok ikke Norge like bananas som andre land, hvor folk faktisk mistet jobb og inntekt, samt ble utestengt fra alle samfunnsarenaer, bare fordi de ikke ville ta vaksinen. Det er imidlertid skremmende å tenke på hvor små marginer som skilte oss her til lands fra å også ta dette steget. Jeg husker svært godt hvor ekstrem retorikken ble mot de uvaksinerte nettopp utover høsten 2021, og vi var på nippet til å innføre coronapass flere steder i samfunnet rundt juletider. Ordføreren i Tromsø nærmest klødde i fingrene etter å få implementere dette. Men så ble vi, i siste sekund, reddet av at omikronvarianten tok over. På det absolutt mest kritiske tidspunktet.

Jeg tør imidlertid ikke tenke på hvor vi ville vært i dag dersom denne varianten aldri hadde tatt over, og vi fremdeles hadde hatt å gjøre med en variant av deltatypen. Grøss og gru.

 

Endret av basillen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/26/2022 at 6:11 AM, Allostasis said:

80 barn med alvorlige bivirkninger. Og det var verdt det for denne aldersgruppen? Vi vaksinerer ikke barn for influensa og burde heller ikke gjort det mot covid. Bare utsatte barn burde tatt den slik de gjør med influensa vaksine.

Greit, men hvordan vet du hvem disse 80 barna er for noen individer, som da tilfeldigvis skulle rammes så hardt som dette?

  

On 5/26/2022 at 1:24 PM, basillen said:

Jeg tror at fremtidige historikere vil se tilbake på tiden høst-vinter 2021-22 som en skammens periode for hele den vestlige verden. Den hetsen, stigmatiseringen og diskrimineringen folk ble utsatt for på denne tiden, bare fordi de var skeptisk til vaksine som vi nå vet har begrenset effekt, særlig mot smitte, og som vi i lengre tid har visst har potensielt farlige bivirkninger, er en ren skamplett. Det skal aldri - ALDRI - være slik at myndighetene skal ha rett til å indirekte tvinge mennesker til å injisere medikamenter i kroppen sin uten samtykke.  Og dette kommer fra en som har tatt to vaksinedoser.

Edit:

Beklager til bruker basillen for at jeg overså bruken av ordet indirekte sammen med ordet tvinge, ifbm. vaksinering.

___________________________

Jeg er enig, og håper at myndighetene har lært av den kommisjonen, og de etterspill dette evt. kan få. Tenker på hvordan tiltak har vært gjennomført da.

Jeg vil ikke si meg enig i at sykdommen var mild innledningsvis. Og det aller første tiltaket satt i verk av Guldvog var nok riktig. Men, så skulle det ha først og fremst blitt tatt innover seg at det var luftsmittende, slik at mer riktige tiltak kunne ha vært utarbeidet tiltak med. Jeg vet ikke hvordan slike tiltak ville ha sett ut. La oss håpe det ikke er Kina-2. For de virker helt tullerusk ut. Sprayer gater og sånn med desinfeksjon som om dette var en sporesmittende bakterie som et lite vindpust kan bære til lungene dine (ala turberkulose sykdommen).

Men er det luftsmittende så bør en tenke på hvor mange som oppholder seg på innestengte kontorer, trikk, buss, tog, fly, båt etc. Munnbindet blir nok da strengere håndhevet og Antibac-en blir der nok for sikkerhetsskyld.

https://elpais.com/especiales/coronavirus-covid-19/a-room-a-bar-and-a-class-how-the-coronavirus-is-spread-through-the-air/

Deretter så kommer en inn i en fase hvor det blir helt uuholdelig å ha tiltak som kunne være sterkere enn de tiltak vi har sett i Norge. Dette måtte myndighetene ha jobbet mye mer effektivt med for å skape levelige tiltaksregler.

En burde kanskje ha hatt enda sterkere fokus i å forstå viruset mye tidligere, slik at en kunne avdekke når det mistet sin farlighetsgrad ala Wuhan-mutasjonen. Istedet ble meter og antibac svaret varende svært lenge fra helsemyndighetene, og det i sammen med munnbind og skjermingsglass på butikker.

En burde kanskje ha hatt et bedre vaksinesamarbeid hvor patenter på "krigen mot viruset" burde deles istedetfor rene profittmotiver (å holde ting tett til brystet). Her kunne nasjoner kjøpt lisensiering, under tvang mot Big Pharma, men hvor gjenytelsen var adekvat.

En burde kanskje ristet litt i røttene på Big Pharmas innflytelse på legeartikler. Slik at Ivermectin og alle andre nyprøvde ting kunne få en mer nøytral og ordentlig undersøkelse. De antivirale medisinene ble jo omtrent uglesett. Også kom Big Pharma som forstod at disse behøvdes fram med noen nye dyre antivirale medisiner.

Totalt sett så er pandemien en fiasko. Norge kom veldig greit ut av det, selv om mange som aldri hadde opplevd autoritære bestemmelser fikk helt "sjokk". At Norge kom greit ut av det, kan ha med timing eller helt andre faktorer å gjøre. Dette bør undersøkes grundig, altså hvorfor Norge fikk det så mildt ift. Italia, Østerrike, Portugal og mange flere.

Det var heller aldri vaksinetvang. Det du sier er direkte feil. At det kunne hindre deg i å få et vaksinesertifikat, JA. Men det du sier om tvang er usant.

I psykiatrien så injiseres medisiner i menneskekropper daglig uten samtykke. Fordi pasienter gjerne da ikke er samtykkekompetente. Og leger mener det er nødvendig behandling til pasientens beste. Selv i Norge. Det samme vil jeg tro at vil skje med demente mennesker. Som ikke vet forskjell på mandag til onsdag.

________________________

Edit:

Beklager til bruker basillen for at jeg overså bruken av ordet indirekte sammen med ordet tvinge, ifbm. vaksinering.

Endret av G
Jeg leste setning feil, og beklager det inntrufne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (36 minutter siden):

Greit, men hvordan vet du hvem disse 80 barna er for noen individer, som da tilfeldigvis skulle rammes så hardt som dette?

  

Jeg er enig, og håper at myndighetene har lært av den kommisjonen, og de etterspill dette evt. kan få. Tenker på hvordan tiltak har vært gjennomført da.

Jeg vil ikke si meg enig i at sykdommen var mild innledningsvis. Og det aller første tiltaket satt i verk av Guldvog var nok riktig. Men, så skulle det ha først og fremst blitt tatt innover seg at det var luftsmittende, slik at mer riktige tiltak kunne ha vært utarbeidet tiltak med. Jeg vet ikke hvordan slike tiltak ville ha sett ut. La oss håpe det ikke er Kina-2. For de virker helt tullerusk ut. Sprayer gater og sånn med desinfeksjon som om dette var en sporesmittende bakterie som et lite vindpust kan bære til lungene dine (ala turberkulose sykdommen).

Men er det luftsmittende så bør en tenke på hvor mange som oppholder seg på innestengte kontorer, trikk, buss, tog, fly, båt etc. Munnbindet blir nok da strengere håndhevet Antibac-en blir der nok for sikkerhetsskyld.

https://elpais.com/especiales/coronavirus-covid-19/a-room-a-bar-and-a-class-how-the-coronavirus-is-spread-through-the-air/

Deretter så kommer en inn i en fase hvor det blir helt uuholdelig å ha tiltak som kunne være sterkere enn de tiltak vi har sett i Norge. Dette måtte myndighetene ha jobbet mye mer effektivt med for å skape levelige tiltaksregler.

En burde kanskje ha hatt enda sterkere fokus i å forstå viruset mye tidligere, slik at en kunne avdekke når det mistet sin farlighetsgrad ala Wuhan-mutasjonen. Istedet ble meter og antibac svaret varende svært lenge fra helsemyndighetene, og det i sammen med munnbind og skjermingsglass på butikker.

En burde kanskje ha hatt et bedre vaksinesamarbeid hvor patenter på "krigen mot viruset" burde deles istedetfor rene profittmotiver (å holde ting tett til brystet). Her kunne nasjoner kjøpt lisensiering, under tvang mot Big Pharma, men hvor gjenytelsen var adekvat.

En burde kanskje ristet litt i røttene på Big Pharmas innflytelse på legeartikler. Slik at Ivermectin og alle andre nyprøvde ting kunne få en mer nøytral og ordentlig undersøkelse. De antivirale medisinene ble jo omtrent uglesett. Også kom Big Pharma som forstod at disse behøvdes fram med noen nye dyre antivirale medisiner.

Totalt sett så er pandemien en fiasko. Norge kom veldig greit ut av det, selv om mange som aldri hadde opplevd autoritære bestemmelser fikk helt "sjokk".

Det var heller aldri vaksinetvang. Det du sier er direkte feil. At det kunne hindre deg i å få et vaksinesertifikat, JA. Men det du sier om tvang er usant.

I psykiatrien så injiseres medisiner i menneskekropper daglig uten samtykke. Fordi pasienter ikke er samtykkekompetente. Og leger mener det er nødvendig behandling til pasientens beste. Selv i Norge. Det samme vil jeg tro at vil skje med demente mennesker. Som ikke vet forskjell på mandag til onsdag.

Du skriver myer her som sklir ganske ut i forhold til temaet. Så jeg svarer kun på det som er direkte relevant.

1. Jeg har aldri skrevet at sykdommen var mild innledningsvis i pandemien. For det var den ikke. Her er vi helt enig.

2. Jeg skriver ikke i teksten min at det var vaksinetvang i direkte forstand. Det jeg skrev er at det mange steder var indirekte vaksinetvang, og jeg spesifiserte også at dette primært har forekommet i andre land enn i Norge. Du har rett i at det ikke har vært direkte vaksinetvang hvor noen har troppet opp i hjemmene til folk og tvangsstukket folk med vaksiner, men i mange land har folk vært nødt til å ta vaksinen for å få lov til å jobbe, gå i butikker, gå på universitet, etc. Og da er dette i høy grad det jeg vil klassifisere som indirekte (men ikke direkte) vaksinetvang. Det var også denne ordlyden jeg brukte i innlegget mitt.

Det er heller ingen tvil om at den heksejakten, diskrimineringen, hetsen og hatretorikken som bygget seg opp mot uvaksinerte i siste halvdel av 2021 ble skrudd opp til et temmelig høyt og skremmende nivå. Også her til lands. Og jeg tenker meg skrekk på hvor vi ville vært i dag om det ikke hadde vært for omikron. 

Endret av basillen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (4 timer siden):

Jeg tror at fremtidige historikere vil se tilbake på tiden høst-vinter 2021-22 som en skammens periode for hele den vestlige verden. Den hetsen, stigmatiseringen og diskrimineringen folk ble utsatt for på denne tiden, bare fordi de var skeptisk til vaksine som vi nå vet har begrenset effekt, særlig mot smitte, og som vi i lengre tid har visst har potensielt farlige bivirkninger, er en ren skamplett. Det skal aldri - ALDRI - være slik at myndighetene skal ha rett til å indirekte tvinge mennesker til å injisere medikamenter i kroppen sin uten samtykke.  Og dette kommer fra en som har tatt to vaksinedoser.

Vaksinen hadde riktignok begrenset effekt mot smitte, men ser vi på den verste perioden i fjor høst, så hadde uvaksinerte 14 ganger så stor sjanse for å utvikle alvorlig sykdom av covid-19 smitte, enn vaksinerte.

Ethvert medisinsk preparat har en viss fare for bivirkninger. Selv Ibux og Paracet kan føre til potensielt livstruende tilfeller. Men faren for å få covid-19 og etterfølgende long-covid/livslange alvorlige ettervirkninger av covid-19, var langt større enn faren for å få alvorlige bivirkninger av vaksinen. Det er meldt inn 6000 alvorlige bivirkninger på landsbasis, av mange millioner satte vaksinedoser, når halvparten av innmeldte bivirkninger er klassifisert (de mest alvorlige tilfellene klassifiseres først). Det er heller ikke fastslått om bivirkningen er en direkte årsak til vaksinen, det vil være en hel del tilfeldige tilfeller som ikke har noe med vaksinen å gjøre i disse tallene.

"De fleste av de alvorlige mistenkte bivirkningene som er meldt gjelder sykdommer eller symptomer
som opptrer ganske ofte i befolkningen. Hendelsene kan derfor være tilfeldig sammenfall i tid med
vaksinering."

Link (denne rapporten inneholder mye informasjon om bivirkninger).

Når dette er sagt, så har jeg hele tiden ment at det må være frivillig om man vil vaksinere seg eller ikke, så lenge man har opparbeidet seg stor nok kunnskap til å ta en avgjørelse selv. Hvis man saumfarer kommentarfeltene på Facebook etter udokumenterte synspunkt som passer ens eget narrativ, og bruker det som grunnlag, og uten å gidde (tørre?) å tenke logisk, mener jeg at det ikke er godt nok grunnlag for å ta en slik avgjørelse.

At antivaxere kaller oss vaksinerte for sauer, at vi ikke har våknet, at vi ikke klarer å tenke selv, at vi er hjernevasket og enda verre (de ønsker til og med at vi dør av bivirkninger av vaksinen), bryr meg lite. Men du skal vite at antivaxere er minst like ille som de som er positive til vaksinen, når det gjelder å angripe de med motsatt syn.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (25 minutter siden):

Vaksinen hadde riktignok begrenset effekt mot smitte, men ser vi på den verste perioden i fjor høst, så hadde uvaksinerte 14 ganger så stor sjanse for å utvikle alvorlig sykdom av covid-19 smitte, enn vaksinerte.

Ethvert medisinsk preparat har en viss fare for bivirkninger. Selv Ibux og Paracet kan føre til potensielt livstruende tilfeller. Men faren for å få covid-19 og etterfølgende long-covid/livslange alvorlige ettervirkninger av covid-19, var langt større enn faren for å få alvorlige bivirkninger av vaksinen. Det er meldt inn 6000 alvorlige bivirkninger på landsbasis, av mange millioner satte vaksinedoser, når halvparten av innmeldte bivirkninger er klassifisert (de mest alvorlige tilfellene klassifiseres først). Det er heller ikke fastslått om bivirkningen er en direkte årsak til vaksinen, det vil være en hel del tilfeldige tilfeller som ikke har noe med vaksinen å gjøre i disse tallene.

"De fleste av de alvorlige mistenkte bivirkningene som er meldt gjelder sykdommer eller symptomer
som opptrer ganske ofte i befolkningen. Hendelsene kan derfor være tilfeldig sammenfall i tid med
vaksinering."

Link (denne rapporten inneholder mye informasjon om bivirkninger).

Når dette er sagt, så har jeg hele tiden ment at det må være frivillig om man vil vaksinere seg eller ikke, så lenge man har opparbeidet seg stor nok kunnskap til å ta en avgjørelse selv. Hvis man saumfarer kommentarfeltene på Facebook etter udokumenterte synspunkt som passer ens eget narrativ, og bruker det som grunnlag, og uten å gidde (tørre?) å tenke logisk, mener jeg at det ikke er godt nok grunnlag for å ta en slik avgjørelse.

At antivaxere kaller oss vaksinerte for sauer, at vi ikke har våknet, at vi ikke klarer å tenke selv, at vi er hjernevasket og enda verre (de ønsker til og med at vi dør av bivirkninger av vaksinen), bryr meg lite. Men du skal vite at antivaxere er minst like ille som de som er positive til vaksinen, når det gjelder å angripe de med motsatt syn.

Hva er dette for et oppgulp av stråmannsargumentasjon?

Jeg er ikke anti-vaxxer. Jeg har selv tatt to vaksinedoser, og har gjennomgått Covid-19. Jeg mente i hele høst at det var lurt for en stor andel av befolkningen å ta vaksinene. Jeg vet godt at med deltavarianten hadde man langt høyere sannsynlighet for alvorlig sykdom som uvaksinert enn som vaksinert.

Det jeg derimot ikke mener er greit er den ekstreme hetsen, diskrimineringen, utfrysningen og hatretorikken som ble brukt mot den faktisk marginale gruppen mennesker som ikke valgte å vaksinere seg. Når man hører om friske folk i 20-årene som følte et ekstremt press til å ta vaksiner (https://www.nrk.no/osloogviken/folte-seg-presset-til-a-ta-koronavaksine-_-sa-fikk-hun-hjertebetennelse-1.15654663) selv om de egentlig ikke ønsket det, så burde det være et tegn for alle oppegående mennesker at retorikken var blitt alt for drøy. Og når dette i tillegg, slik vi så i flere andre land, toppes med at folk sågar mister jobber og inntekt, blir nektet adgang til restauranter/butikker, blir nekter adgang til universiteter, etc., så mener jeg man må være temmelig nedsnødd for å ikke å se at man i flere vestlige land for alvor var på svært ville veier.

Endret av basillen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (1 time siden):

Hva er dette for et oppgulp av stråmannsargumentasjon?

Jeg er ikke anti-vaxxer. Jeg har selv tatt to vaksinedoser, og har gjennomgått Covid-19. Jeg mente i hele høst at det var lurt for en stor andel av befolkningen å ta vaksinene. Jeg vet godt at med deltavarianten hadde man langt høyere sannsynlighet for alvorlig sykdom som uvaksinert enn som vaksinert.

Det jeg derimot ikke mener er greit er den ekstreme hetsen, diskrimineringen, utfrysningen og hatretorikken som ble brukt mot den faktisk marginale gruppen mennesker som ikke valgte å vaksinere seg. Når man hører om friske folk i 20-årene som følte et ekstremt press til å ta vaksiner (https://www.nrk.no/osloogviken/folte-seg-presset-til-a-ta-koronavaksine-_-sa-fikk-hun-hjertebetennelse-1.15654663) selv om de egentlig ikke ønsket det, så burde det være et tegn for alle oppegående mennesker at retorikken var blitt alt for drøy. Og når dette i tillegg, slik vi så i flere andre land, toppes med at folk sågar mister jobber og inntekt, blir nektet adgang til restauranter/butikker, blir nekter adgang til universiteter, etc., så mener jeg man må være temmelig nedsnødd for å ikke å se at man i flere vestlige land for alvor var på svært ville veier.

Hvor i all verden kalte jeg deg for anti-vaxer? Jeg svarte på din påstand om begrenset effekt og alvorlige bivirkninger. Samt at hetsen du skriver om, går begge veier, også fra anti-vaxere. Anti-vaxere er en mindre gruppe, så de høres ikke så godt, men de går ikke av veien for å uttrykke sitt hat mot oss som har tatt vaksine... kun fordi vi har tatt vaksinen.

At du må kalle innlegget mitt noe nedlatende, sier for øvrig mer om deg enn om mitt innlegg.

Ellers så snakker vi her om koronaviruset i NORGE (Norge er uthevet i trådtittelen), ikke hva som skjer ellers i verden. Det er en annen diskusjon.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 time siden):

Hvor i all verden kalte jeg deg for anti-vaxer? Jeg svarte på din påstand om begrenset effekt og alvorlige bivirkninger. Samt at hetsen du skriver om, går begge veier, også fra anti-vaxere. Anti-vaxere er en mindre gruppe, så de høres ikke så godt, men de går ikke av veien for å uttrykke sitt hat mot oss som har tatt vaksine... kun fordi vi har tatt vaksinen.

At du må kalle innlegget mitt noe nedlatende, sier for øvrig mer om deg enn om mitt innlegg.

Ellers så snakker vi her om koronaviruset i NORGE (Norge er uthevet i trådtittelen), ikke hva som skjer ellers i verden. Det er en annen diskusjon.

Jeg skal innrømme at tonen min nok var litt i krasseste laget i forrige innlegg. Beklager det.

Det jeg påpekte opprinnelig var ikke at vaksinene hadde begrenset effekt mot alvorlig sykdom da deltavarianten herjet. Det jeg påpekte var at de hadde begrenset effekt mot smitte. Og det er da solid dokumentert. Videre vet jeg jo godt at antallet mennesker som får alvorlige bivirkninger av vaksinene er i klart mindretall, men det faktum at det likevel er en risiko er for meg grunn nok til at man aldri burde ty til hetsing, diskriminering og hatretorikk mot noen som kanskje ikke mener at dette er en risiko verdt å ta i henhold til kost/nytte. For de under tretti år vil jeg  hevde at det egentlig aldri har vært noe sterkt behov for vaksinering, men likevel har altså mange i yngre alder følt seg sterkt presset til å ta vaksinene mot sin vilje, som f.eks. eksemplifisert i lenken jeg la ved. Når man i tillegg tar høyde for den begrensede effekten vaksinene har hatt mot smitte blir denne hetsen ytterligere malplassert. 

Til slutt vet jeg godt at denne tråden handler om koronaviruset i Norge, men det er likevel i høyeste grad relevant å trekke frem det som har skjedd i andre land, da det var tydelige signaler om at vi var på vei til å gå ned akkurat samme vei, hadde det ikke vært for at omikron gjorde sitt inntog. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (9 minutter siden):

Jeg skal innrømme at tonen min nok var litt i krasseste laget i forrige innlegg. Beklager det.

Det jeg påpekte opprinnelig var ikke at vaksinene hadde begrenset effekt mot alvorlig sykdom da deltavarianten herjet. Det jeg påpekte var at de hadde begrenset effekt mot smitte. Og det er da solid dokumentert. Videre vet jeg jo godt at antallet mennesker som får alvorlige bivirkninger av vaksinene er i klart mindretall, men det faktum at det likevel er en risiko er for meg grunn nok til at man aldri burde ty til hetsing, diskriminering og hatretorikk mot noen som kanskje ikke mener at dette er en risiko verdt å ta i henhold til kost/nytte. For de under tretti år vil jeg  hevde at det egentlig aldri har vært noe sterkt behov for vaksinering, men likevel har altså mange i yngre alder følt seg sterkt presset til å ta vaksinene mot sin vilje, som f.eks. eksemplifisert i lenken jeg la ved. Når man i tillegg tar høyde for den begrensede effekten vaksinene har hatt mot smitte blir denne hetsen ytterligere malplassert. 

Til slutt vet jeg godt at denne tråden handler om koronaviruset i Norge, men det er likevel i høyeste grad relevant å trekke frem det som har skjedd i andre land, da det var tydelige signaler om at vi var på vei til å gå ned akkurat samme vei, hadde det ikke vært for at omikron gjorde sitt inntog. 

Vi er enige om mye, også om at en del andre land har hatt unødvendig strenge regler i de siste månedene og at uvaksinerte i disse landene har fått unødvendig mye tyn.

Når det gjelder omikron så ventet nok mange land på et større datagrunnlag før man offisielt kunne klassifisere det som en mildere og ikke så farlig variant som delta. Derfor tok det nok lenger tid før Norge lempet på tiltakene enn selve variantens alvorlighetsgrad skulle tilsi. Litt "føre var enn etter snar"-mentalitet som egentlig ikke er så dumt. Men når det gjelder vaksinen, så tror jeg det i større grad har vært venner og familie som har presset, enn helsemyndighetene. Selv har jeg heller aldri følt et press om å ta vaksinene, eller at folk har vært veldig interessert i om jeg har tatt de. Har enda til gode å måtte vise frem et coronapass. Kommer kanskje an på hvem man omgir seg med.

Er selv en god del år over 30, og har valgt å ta alle tre vaksinene, spesielt ettersom mine bivirkninger har vært minimale. Men da en kollega på 30 år fikk feber på 41 etter den første vaksinen, så anbefalte jeg henne snakke med en lege før hun bestemte seg for å eventuelt ta en vaksine til, som for en god del ga litt større bivirkninger enn den første. Så jeg har aldri ment at man må ta alle tre vaksiner uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 hours ago, basillen said:

Du skriver myer her som sklir ganske ut i forhold til temaet. Så jeg svarer kun på det som er direkte relevant.

1. Jeg har aldri skrevet at sykdommen var mild innledningsvis i pandemien. For det var den ikke. Her er vi helt enig.

2. Jeg skriver ikke i teksten min at det var vaksinetvang i direkte forstand. Det jeg skrev er at det mange steder var indirekte vaksinetvang, og jeg spesifiserte også at dette primært har forekommet i andre land enn i Norge. Du har rett i at det ikke har vært direkte vaksinetvang hvor noen har troppet opp i hjemmene til folk og tvangsstukket folk med vaksiner, men i mange land har folk vært nødt til å ta vaksinen for å få lov til å jobbe, gå i butikker, gå på universitet, etc. Og da er dette i høy grad det jeg vil klassifisere som indirekte (men ikke direkte) vaksinetvang. Det var også denne ordlyden jeg brukte i innlegget mitt.

Det er heller ingen tvil om at den heksejakten, diskrimineringen, hetsen og hatretorikken som bygget seg opp mot uvaksinerte i siste halvdel av 2021 ble skrudd opp til et temmelig høyt og skremmende nivå. Også her til lands. Og jeg tenker meg skrekk på hvor vi ville vært i dag om det ikke hadde vært for omikron. 

Jeg falt vel selv litt her for å lese kun vaksinetvang fra setningen din. Det kan andre også komme til å gjøre. Så det er gjerne like greit å finne en alternativ ordlegging enn å bake inn vaksinetvang da, som kan misforstås? Takker for oppklaringene dine samtidig. Har ellers småredigert inn litt oppklaring rundt dette i selve innlegget. Lar ellers innlegget stå urørt, da det er enklere. Men, omsluttet med disse redigeringene og beklagelse til deg.

 

21 hours ago, basillen said:

Det er heller ingen tvil om at den heksejakten, diskrimineringen, hetsen og hatretorikken som bygget seg opp mot uvaksinerte i siste halvdel av 2021 ble skrudd opp til et temmelig høyt og skremmende nivå. Også her til lands. Og jeg tenker meg skrekk på hvor vi ville vært i dag om det ikke hadde vært for omikron. 

Dette er absolutt gyldige bekymrelser. Spesiellt om man ikke ønsker seg vaksinen, så må den usikkerheten nødvendigvis ha bygget seg opp i denne beskrevne perioden. Hvor man observerte andre nasjoners måte å håndtere sykepleiere, leger på. F.eks. Canada sin harde linje der.

Samtidig så kan en kanskje ta fra de arbeidet midlertidig, men ikke lønnen? De håndterer tross alt pasienter. Det vil alltid bli et dilemma sånt noe. Siden det der dreide seg om helsefaglige arbeidere, så vil det jo ikke berøre vanlige folk. Men, det har vært strengt i Canada. Noe vaksinepass, mye munnbind og ståhei.

Endret av G
Lenke til kommentar
18 hours ago, Nukleosid said:

Hvor i all verden kalte jeg deg for anti-vaxer? Jeg svarte på din påstand om begrenset effekt og alvorlige bivirkninger. Samt at hetsen du skriver om, går begge veier, også fra anti-vaxere. Anti-vaxere er en mindre gruppe, så de høres ikke så godt, men de går ikke av veien for å uttrykke sitt hat mot oss som har tatt vaksine... kun fordi vi har tatt vaksinen.

At du må kalle innlegget mitt noe nedlatende, sier for øvrig mer om deg enn om mitt innlegg.

Ellers så snakker vi her om koronaviruset i NORGE (Norge er uthevet i trådtittelen), ikke hva som skjer ellers i verden. Det er en annen diskusjon.

Man har også hatt antivaxx-eksempler på fysiske angrep i mot vaksinestasjoner. Det finnes forskjellige grader av alt, også antivaxxere. Samt vrengebilder som 5G i vaksinene.

 

16 hours ago, Nukleosid said:

Er selv en god del år over 30, og har valgt å ta alle tre vaksinene, spesielt ettersom mine bivirkninger har vært minimale. Men da en kollega på 30 år fikk feber på 41 etter den første vaksinen, så anbefalte jeg henne snakke med en lege før hun bestemte seg for å eventuelt ta en vaksine til, som for en god del ga litt større bivirkninger enn den første. Så jeg har aldri ment at man må ta alle tre vaksiner uansett.

Selv tok jeg alle tre vaksinene. De to første så var jeg gladelig utvitende om aspireringsproblematikken. Vel, vi hadde vel såvidt hørt litt om at det var noe som hadde vært luftet, men det var ikke noe som festet seg nevneverdig i minnet hos folk tror jeg. Deretter så kom det jo enkelte som løftet problemet opp. Og noe har nok vært rammet. Så når jeg gikk for tredjedosen så var jeg jo blitt noe skeptisk jeg også. Det gikk heldigvis bra for meg, og jeg ba om å få den aspirert i det minste. Selv om kroppen kunne tenkes å reagere. Jeg har aldri hatt reaksjoner på vaksiner noensinne som jeg vet om. Jeg er heldig der, og jeg har tatt en del reisevaksiner som tidligere nevnt.

Endret av G
Lenke til kommentar

07:01Espen Moe Breivik
FHI vil trolig ikke anbefale ny vaksinedose til dem under 45 år

FHI vil trolig ikke anbefale at friske under 45 år skal ta en ny oppfriskningsdose. På sikt regner de med at kun de eldste vil få tilbud om årlig vaksine.

– Sånn det ser ut nå, vil det ikke bli anbefalt flere doser for friske folk under 45 år, men dette vurderer vi fortløpende etter den kunnskapen vi har om epidemien og vaksinen, sier overlege Preben Aavitsland i Folkehelseinstituttet (FHI) til TV 2.

Onsdag denne uken sa avdelingsdirektør Are Stuwitz Berg i FHI til NTB at de regner med å komme med nye anbefalinger rett etter sommeren om hva som skal skje med vaksineringen til høsten.

I et brev sendt til kommunene tidligere denne måneden skrev FHI at det mest sannsynlige scenarioet nå er at kommunene vil bli bedt om å tilby en ny dose til aldersgruppen 65 år og eldre og enkelte andre risikogrupper til høsten.

For friske i aldersgruppen mellom 45 og 65 år er anbefalingen nå tre vaksinedoser. Aavitsland sier til TV 2 at FHI er usikre på om det blir nødvendig med en fjerde dose til disse i høst.

– Det mest sannsynlige på noe sikt er at de eldste vil få tilbud om årlig vaksine, mens yngre personer kan klare seg uten. Det avhenger imidlertid av hvor langvarig effekten viser seg å være og hvilke virusvarianter som vil spre seg de neste årene, sier han.

(NTB)

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhi-vil-trolig-ikke-anbefale-ny-vaksinedose-til-dem-under-45-aar

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (16 timer siden):

For friske i aldersgruppen mellom 45 og 65 år er anbefalingen nå tre vaksinedoser. Aavitsland sier til TV 2 at FHI er usikre på om det blir nødvendig med en fjerde dose til disse i høst.

Da blir det pneumonia og kikhoste-vaksine på meg.

Veldig bra tegn med usikkerheten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blir nok Flått vaksine TBE? på meg..

Jeg merket kun litt ømhet i armen ved første dose Pfizer. Har tatt tre doser.

Av alle jeg kjenner så var det kun lillesøsteren vår som fikk litt plagsomme feber symptomer som bivirkning.

Derimot kjenner jeg godt to som døde av Corona, min bestevenns far som var en aktiv og glad fyr, samt min onkel som også var frisk ellers og livsglad. Faren til kameraten var antivakser tror jeg, uvaksinert, onkel var derimot vaksinert.

Bivirkninger av vaksine er bare bad luck...

Kan sammenlignes med å bli truffet av lynet, eller bli overkjørt av en bil fordi du gikk til jobben..... Eller å vinne full pott i lotto.. Det kan skje...

Men du dropper vel ikke å gå til jobben fordi det er noen promille sjanse til å bli nedkjørt i rushtiden???

 

Det vi ser i Kina nå er pga at de ikke hadde effektiv nok vaksine mot Omikron. Om Norge hadde valgt å ikke tilby vaksine så hadde sannsynligvis tilstanden i landet vårt vært katastrofal, med høye dødstall og lockdowns.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat
Dose 4 tilbys til innbyggere over 80 år som har fått 3 doser og ikke har hatt korona i tillegg.
En del risikogrupper kan også få dose 4, men det må avklares med egen lege

https://www.lorenskog.kommune.no/koronavirus/koronavaksine/?fbclid=IwAR0W-eJu5TTMX4VInIBgDXqfny58zSAEI1wnbTbJJQJBOLlhQ1mubDr3he0

Sitat

Drop-in vaksinasjon

Vi har drop-in for de følgende gruppene i vaksinesenterets åpningstider på onsdager (ikke fredager):

  • For alle som ønsker dose 1 (12 år og eldre)
  • For alle som ønsker dose 2 (18 år og eldre, minimum 4 uker siden dose 1)
  • Oppfriskningsdose (se utfyllende informasjon lenger ned på siden):
    • 3. dose til alle over 18 år, minimum 20 uker siden dose 2
    • 4. dose til personer med alvorlig svekket immunforsvar, skal ha gått 3 måneder siden dose 3.
    • 4. dose til personer 80 år og eldre, minimum 4 måneder etter dose 3. Ikke aktuelt med denne dosen hvis vedkommende har gjennomgått koronasykdom etter dose 3.

Henvend deg i resepsjonen på vaksinesenteret hvis du ønsker drop-in vaksine.

 

Sitat

Koronavaksine ved utenlandsreise

Det er ulike vaksineregler for ulike land, både når det gjelder krav om vaksinedoser, tiden mellom vaksinedoser, antall uker etter dose to. Sjekk nettsidene Reopen EU for landet du skal inn i, eller bruk Reiseklar-appen til Utenriksdepartementet.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (9 timer siden):

Det nærmar seg 5. dose for folk med alvorleg nedsett immunforsvar:

https://www.nrk.no/norge/her-tester-anne-lise-_33_-blodet-for-femte-koronavaksine-1.15985486

Det som er interessant med personen i artikkelen her var jo at hun selv sa hun ble smittet og at det gikk fint uten problem, men at hun fortsatt er redd for å bli smittet. Med det sagt så tror jeg nok det er lurt at folk med nedsatt immunforsvar får iallefall minst en årlig booster på lik linje at de er anbefalt å ta influensavaksinen årlig. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 timer siden):

Det som er interessant med personen i artikkelen her var jo at hun selv sa hun ble smittet og at det gikk fint uten problem, men at hun fortsatt er redd for å bli smittet.

Akkurat det stussa også eg på. Hadde det vore meg ville eg nok ha vore meir redd for diverse andre sjukdommar enn for korona.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...