Gå til innhold

Test av Mazda MX-30: Sjelden har vi så sterke meninger om en elbil


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (59 minutter siden):

Denne bilen er kanskje tenkt med rekkeviddeforlenger (kompakt Wankelmotor). Da blir alt mer fornuftig (lite batteri)!

Den kommer med Wankel rekkeviddeforlenger, men så sent som i 2022 av en eller annen merkelig grunn.

Ellers helt enig at en slik vil bli svært fornuftig. Begrenset kost og produksjonsutslipp, 90% av fordelene til elbil(utslipp) og ingen av ulempene(stå å kope i gokk for å lade opp blir valgfritt).

Dessverre så vil det norske avgiftssystemet ta knekken på dette. Med full moms så vil bilen bli 100 000 dyrere og betale full avgift i bomringene selv om den kjører aldri så utslippsfritt.

Rex-utgaven vil kun finne sin plass i markeder med rasjonell miljøpolitikk og som de fleste nå vet så er "rasjonell" et fyord her i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (39 minutter siden):

Den kommer med Wankel rekkeviddeforlenger, men så sent som i 2022 av en eller annen merkelig grunn.

Ellers helt enig at en slik vil bli svært fornuftig. Begrenset kost og produksjonsutslipp, 90% av fordelene til elbil(utslipp) og ingen av ulempene(stå å kope i gokk for å lade opp blir valgfritt).

Dessverre så vil det norske avgiftssystemet ta knekken på dette. Med full moms så vil bilen bli 100 000 dyrere og betale full avgift i bomringene selv om den kjører aldri så utslippsfritt.

Rex-utgaven vil kun finne sin plass i markeder med rasjonell miljøpolitikk og som de fleste nå vet så er "rasjonell" et fyord her i Norge.

Helt enig med deg. En slik bil bør ikke straffes avgiftsmessig. Merprisen for Wankelmotor må vi naturligvis betale (men ute moms som for andre elbiler).

Lenke til kommentar
matsa skrev (5 timer siden):

Hvorfor er det å foretrekke? Når man designer en elbil bør man designe rundt batteriet slik at man slipper kompromisser. Du skriver at du ønsker ID-plattformen, dvs. MEB-plattformen. Den er definitivt bygd rundt batteriet så jeg vet ikke hvor du vil hen.

Ville du ikke hatt en fossilbil som var bygd rundt motoren?

Ja jeg ville hatt karosseri og interiør fra mazda og hjuloppheng, batteri og lade utstyr fra vw. Det hadde vert en bedre bil.

Lenke til kommentar

For mitt bruk hadde denne vært perfekt. Holder å lade annenhver dag, godt med utstyr, bra byggkvalitet og god kvalitet på interiøret.

2 ting som gjør den 100% uaktuell etter å ha kjørt eGolf i 5 år.

-fake motorlyd som ikke kan skrus av

-Ikke 1-pedalskjøring (helt nødvendig i Oslo trafikken når man er blitt vandt til det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, jr_605 said:

Forstår ikke hvorfor ladingen er så elendig: Har en 2019 Ioniq med 28kWh (netto) batteri, og den lader konstant 63-67 kW opp til rundt 75% selv med kaldt batteri (testet akkurat nå i omtrent null grader)

Det kan vel ikke stemme? Her er resultatene fra NAFs test av 2020-modellen med 38 kWh-batteri: https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/hyundai-ioniq/ladetest-hyundai-ioniq/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, mrxx said:

Jo, det stemmer nok. Sjekk f.eks TB videoer så vil du se at den nye Ioniqen lader latterlig mye tregere enn den gamle.

Spesielt. Med større batteri burde man prioritert kraftigere DC-lader. Det burde også BMW, som for i3 har 50 kW for både 60, 94 og 120 Ah. Nå får iX3 150 kW, men det skulle bare mangle, i3 er jo født for 7 år siden (2014-modell, prod start høsten 2013).

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Det kan vel ikke stemme? Her er resultatene fra NAFs test av 2020-modellen med 38 kWh-batteri: https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/hyundai-ioniq/ladetest-hyundai-ioniq/

Jo det stemmer nok, her er ladekurve for "gamle" 28kWh på 50kW og 150kW lader, sammen med "nye" 38kWh på 50kw lader, fra Fastned (de har ikke tatt med 38kWh på 150kW-lader da kurven er så godt som identisk)
Dette er hva jeg gjerne skulle sett på nye elbiler, hurtiglading hele veien oppover til 75% da vel de fysiske forhold i batteriene bremser videre lading.
Hadde Mazda MX-30 ladet like raskt så hadde det lille batteriet vært en mindre begrensning på langtur, men denne bilen er vel (i likhet med Ioniq) ikke beregnet som milsluker i ferien. Som hverdagsbil er den helt sikkert helt grei.
Min Ioniq 28 har vel omtrent samme rekkevidde (mindre batteri, men mindre forbruk), men den passer helt fint som hverdagsbil, sjelden vi kjører spesielt langt med den, da den er bil nr.2 
De få gangene vi har kjørt langt, har det gått greit, med mange, men veldig korte stopp.

2105137849_HyundaiIONIQElectriccharging(sourceFastned).jpg.8116e69f5a705ab8df9bbc5359799099.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, zanta said:

Spesielt. Med større batteri burde man prioritert kraftigere DC-lader. Det burde også BMW, som for i3 har 50 kW for både 60, 94 og 120 Ah. Nå får iX3 150 kW, men det skulle bare mangle, i3 er jo født for 7 år siden (2014-modell, prod start høsten 2013).

Er vel ikke DC laderen som er problemet. Når man hurtiglader får man jo DC fra ladestolpen som mates nesten direkte til batteriet.

DC laderen brukes jo bare når man lader med AC og bilen må konvertere det til DC.

Men er rart at den lader så mye tregere ja.. Ironisk nok har de nye vannkjølt batteri, mens de gamle som ladet raskere kun hadde luftkjølt.

 

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (18 minutter siden):

Kanskje batteriet på nye Ioniq vil være mye mer holdbart enn de gamle hvis man hurtiglader ofte.

Den gamle har vært på markedet siden 2016/17, og har ikke sett mye klager på tap av batterikapasitet på div. forum så langt (unntatt enkelttilfeller hvor f.eks en celle har tatt kvelden), så det ser ikke ut til å være noe gjennomgående problem så langt.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, jr_605 said:

Den gamle har vært på markedet siden 2016/17, og har ikke sett mye klager på tap av batterikapasitet på div. forum så langt (unntatt enkelttilfeller hvor f.eks en celle har tatt kvelden), så det ser ikke ut til å være noe gjennomgående problem så langt.

3-4 år er for kort tid til å bedømme generell holdbarhet. Enkeltpersoners ytringer på forum blir anekdotisk.

Mulig bilfabrikantene samler inn slik info elektronisk men åpne statistikker er jo høyst bingo selvom rapportering til Fastned, Electrify America etc. gir en god pekepinn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 timer siden):

Synes du ikke det er fornuftig nok med 200km rekkevidde når en gjennomsnittlig bil kjører 38 km daglig? Lang rekkevidde og hurtiglading er for lange turer, og lange turer er ikke noe som står på salgsplakaten til MX-30.

La oss kalle det en sekundærbil/pendlebil/bybil og ferdigstille denne saken der vi sammenligner apekatter og elefanter på grunnlag av hvor flinke de er til å klatre i trær.

Hvis det er en bybil, kunne den kanskje vært enda mindre og enklere å parkere, samt mindre luftmotstand (selv om det vel har mindre å si på småturer i byen)?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (5 timer siden):

Helt enig med deg. En slik bil bør ikke straffes avgiftsmessig. Merprisen for Wankelmotor må vi naturligvis betale (men ute moms som for andre elbiler).

Selvsagt bør den straffes avgiftsmessig hvis den bruker fossilt drivstoff. Hvis de vil unngå det får de lage en ren elbil med lengre rekkevidde. Hybrider er svindel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Hvis det er en bybil, kunne den kanskje vært enda mindre og enklere å parkere, samt mindre luftmotstand (selv om det vel har mindre å si på småturer i byen)?

Etter min mening så kan bybil også bety handling på IKEA, kjøring fra Drammen til Oslo og hente barna i barnehagen. Det eneste den ikke er godt egnet til er å lange turer over 300-400 km.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, hekomo said:

Dette er jo noe som er negativt, ikke positivt. Viser at Mazda henger igjen i gamle dager. Avdanket og forbikjørt.

Gode kjøreegenskaper, "lav vekt" og et interiør som ikke ser ut som det er laget på dugnad i OD uka er positive trekk i mine øyne. Alle må ikke ha lang rekkevidde for å kjøre land og strand rundt på måfå...

10 minutes ago, hekomo said:

Selvsagt bør den straffes avgiftsmessig hvis den bruker fossilt drivstoff. Hvis de vil unngå det får de lage en ren elbil med lengre rekkevidde. Hybrider er svindel.

Hva er din definisjon av svindel? Hvis en ladbar hybridbil kjører på strøm halvparten av tiden er ikke det positivt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (14 minutter siden):

Gode kjøreegenskaper, "lav vekt" og et interiør som ikke ser ut som det er laget på dugnad i OD uka er positive trekk i mine øyne. Alle må ikke ha lang rekkevidde for å kjøre land og strand rundt på måfå...

Poenget er jo innstillingen - om at man ikke skal bli med inn i fremtiden, men klore seg fast i fortiden og giftbilenes dominans.

Sitat

Hva er din definisjon av svindel? Hvis en ladbar hybridbil kjører på strøm halvparten av tiden er ikke det positivt?

Nei, for den kjører på giftstoffer resten av tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...