Gå til innhold

Tyskland blar opp flere milliarder og forlenger elbilstøtten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (1 time siden):

Gode nyheter for (som du påpeker) oss og dem :) Det gøyeste blir nok allikevel å se hvordan kommentarfeltet på Facebook reagerer på nyheten. Det eneste som er mer syrlig enn batterisyre er voksne mennesker som føler seg trakassert av biler som går på dildo-drivstoff (som en type i samme område så fint sa det en gang).

Mulig det bare gjelder meg, men jeg synes ikke det er noe spesielt interessant å få høre i annehver tråd hva slags raringer du er i diskusjon med på FB.

Relevant til tråden. Tysklands elbil-regime er noe vi her i Norge bør adoptere. Mer elbiler på veiene for mindre penger ut av statskassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forsåvidt et bra poeng uname -l, så noterer det bak øret slik at det forhåpentligvis ikke gjentar seg. Forøvrig er det, som et slags skråblikk, av interesse å se hvordan debatten rundt elbiler gjennomføres, og det er også derfor jeg er så fascinert av det. Men, igjen, skal roe nepa litt :)

Tilbake til tråden så synes jeg det blir feil å si at elbiler er tap for statskassa. Du må også regne med hvor mye forurensing fra blandt annet biltrafikken koster staten i form av helsekostnader. Å regne dette ut er nok vanskelig, men blir for snevert å si at reduksjon i mva = penger tapt. I tillegg vet vi ikke om det er et 1 til 1 forhold i bilkjøp, dvs om alle som kjøper elbil ville kjøpt fossilbil istedenfor om støtteordningene fjernes.

image.png

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Tilbake til tråden så synes jeg det blir feil å si at elbiler er tap for statskassa. Du må også regne med hvor mye forurensing fra blandt annet biltrafikken koster staten i form av helsekostnader. Å regne dette ut er nok vanskelig, men blir for snevert å si at reduksjon i mva = penger tapt. I tillegg vet vi ikke om det er et 1 til 1 forhold i bilkjøp, dvs om alle som kjøper elbil ville kjøpt fossilbil istedenfor om støtteordningene fjernes.

image.pngEU har regnet på folkehelse kostnadene ved dieselbiler. Og det er enorme kostnader. https://www.theguardian.com/environment/2018/nov/27/health-effects-of-diesel-cost-european-taxpayers-billions

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -l said:

Relevant til tråden. Tysklands elbil-regime er noe vi her i Norge bør adoptere. Mer elbiler på veiene for mindre penger ut av statskassen.

Tvert imot – den tyske ordninga er veldig mykje dyrare for skattebetalarane enn den norske.  Tyskarane kan registrere bilen, få utbetalt støtta og eksportere han rett etterpå som bruktbil med nesten ingen km på teljaren.  Dermed har tyske skattebetalarar betalt mykje pengar for ein bil som ender opp i til dømes Noreg.  Fint for oss som får billigare bilar med rabatt betalt av tyske skattebetalarar.  Ikkje so fint for tyskarane, som pøsar på med subsidiar utan at det resulterer i på langt nær so mange elbilar på tyske vegar og i tyske byar som skattebetalarane der har betalt for.

 

Det ender òg med litt spesielle bilar.  Tesla sel haugevis av Model 3 med ein del funksjonar slått av i programvare.  Når kjøparane har fått bilane, kan dei betale for å få funksjonane påslått.  Det tel nemleg ikkje som ein del av grensa på 40.000 EUR kjøpspris, so den grensa fungerer veldig dårleg.

Endret av Sturle S
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (14 minutter siden):

Tvert imot – den tyske ordninga er veldig mykje dyrare for skattebetalarane enn den norske.  Tyskarane kan registrere bilen, få utbetalt støtta og eksportere han rett etterpå som bruktbil med nesten ingen km på teljaren.  Dermed har tyske skattebetalarar betalt mykje pengar for ein bil som ender opp i til dømes Noreg. 

Har du noen tall på omfanget eller er det bare veiving med arma? Såvidt jeg vet så er det regler på plass som skal forhindre dette.

Sturle S skrev (14 minutter siden):

Det ender òg med litt spesielle bilar.  Tesla sel haugevis av Model 3 med ein del funksjonar slått av i programvare.  Når kjøparane har fått bilane, kan dei betale for å få funksjonane påslått.  Det tel nemleg ikkje som ein del av grensa på 40.000 EUR kjøpspris, so den grensa fungerer veldig dårleg.

Ja, når det gjelder å snuske til seg subsidier så er Elon Musk virkelig et geni. De har jo fått på pukkelen i flere land, inkludert Tyskland hvor de tidligere måtte betale tilbake.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (4 timer siden):

Mulig det bare gjelder meg, men jeg synes ikke det er noe spesielt interessant å få høre i annehver tråd hva slags raringer du er i diskusjon med på FB.

Relevant til tråden. Tysklands elbil-regime er noe vi her i Norge bør adoptere. Mer elbiler på veiene for mindre penger ut av statskassen.

Tyskland kan innføre norsk avgiftsregime på bil, det ville gi den tyske staten enorme inntekter. Dei norske fritak for avgift gjer at ein går glipp av ei hypotetisk inntekt, det er ikkje ei utgift. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (16 minutter siden):

Tyskland kan innføre norsk avgiftsregime på bil, det ville gi den tyske staten enorme inntekter. Dei norske fritak for avgift gjer at ein går glipp av ei hypotetisk inntekt, det er ikkje ei utgift. 

Dette er en infantil lek med ord. Man jo fjerne all skatt og moms for alle som bor i Oslo og så kan man si det samme, nemlig at man går glipp av en "hypotetisk inntekt" og at det ikke er en utgift.

TØI har beregnet kosten for redusert CO2-utslipp med elbiler til 12 000 per tonn. Og det er konservativt for utregningen tar ikke hensyn til produksjonsutslipp eller utslipp ved strømproduksjon. Reelt er det over 20 000 per tonn. (Til sammenligning så er kvoteprisen på CO2 rundt 300.)

Tyskland har en stykkprissubsidiering av elbil i likhet med mange andre steder(slik som California) på bakgrunn av at man vil at folk skal reise utslipssfritt fra A til B med minst mulig kost for skattebetalerne. Det er smart om man ønsker flest mulig elbiler på veiene for en gitt mengde subsidier. Her på berget får man mer i susbsider dess mer overpriset nulllutslippsreisen er. Ønsker man elbilen belagt med diamanter og gull? Ikke noe problem, staten stiller villig opp og tar 20% av kosten. Vi er alene om dette og med god grunn. Det er rene og skjære galskapen.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Dette er en infantil lek med ord. Man jo fjerne all skatt og moms for alle som bor i Oslo og så kan man si det samme, nemlig at man går glipp av en "hypotetisk inntekt" og at det ikke er en utgift.

TØI har beregnet kosten for redusert CO2-utslipp med elbiler til 12 000 per tonn. Og det er konservativt for utregningen tar ikke hensyn til produksjonsutslipp eller utslipp ved strømproduksjon. Reelt er det over 20 000 per tonn. (Til sammenligning så er kvoteprisen på CO2 rundt 300.)

Tyskland har en stykkprissubsidiering av elbil i likhet med mange andre steder(slik som California) på bakgrunn av at man vil at folk skal reise utslipssfritt fra A til B med minst mulig kost for skattebetalerne. Det er smart om man ønsker flest mulig elbiler på veiene for en gitt mengde subsidier. Her på berget får man mer i susbsider dess mer overpriset nulllutslippsreisen er. Ønsker man elbilen belagt med diamanter og gull? Ikke noe problem, staten stiller villig opp og tar 20% av kosten. Vi er alene om dette og med god grunn. Det er rene og skjære galskapen.

Det eg tenkte på var at Tyskland kan innføre avgifter på fossile biler som i Norge, med engangsavgift og 25% mva etc. 

Hvis eg får fritak for mva for å kjøpe ei klokke til 100 000kr vil staten ha et hypotetisk tap på 25 000. Hypotetisk fordi eg kanskje ikkje ville kjøpt klokke uten avgiftsfritaket, eller kanskje ei som var billigere

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -l said:

Har du noen tall på omfanget eller er det bare veiving med arma? Såvidt jeg vet så er det regler på plass som skal forhindre dette.

Nei, eg har ikkje tal, men ein periode var dei aller fleste Kia Soul som vart registrert i Noreg bruktimportert frå Tyskland.  Noreg er ikkje det einaste landet bilane vert eksportert til.

Dagens Kia Soul er en suksess, selv om nybilregistrerings-statistikken fra OFV kan tyde på noe annet. Så langt i år er det registrert 1.162 nye Soul. I tillegg er det importert 3.394 «brukte» biler, hvorav de aller fleste i realiteten er nye, men hvor bilene har vært registrert i én dag i Tyskland for å pynte på elbilstatistikken der.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/11/16/195475198/na-kommer-en-helt-ny-kia-soul

 

Quote

Ja, når det gjelder å snuske til seg subsidier så er Elon Musk virkelig et geni. De har jo fått på pukkelen i flere land, inkludert Tyskland hvor de tidligere måtte betale tilbake.

Eg har ikkje høyrt om at Tesla måtte betale noko attende.  Elon Musk har i alle fall ikkje tuska til seg subsidar!  Han har berre passa på at Tesla har eit tilbod i Tyskland som kundane er nøgde med.  Det er tyskarane som har kokt ihop dette idiotiske systemet, vel vitande om at det kunne utnyttast på slike måtar.  Dei veit det i alle fall no når det vert vidareført.  Og det er kundane som får utbetalt pengane.  Du må ha misforstått noko fundamentalt når du trur dei går til Elon Musk.

 

Elles er det veldig tydeleg at tysk bilindustri har diktert vilkåra.  30 milliardar kroner i direkte subsidiar til teknologi og omstilling i tysk leverandørindustri, til dømes.  Tesla får ingen glede av dei pengane.  Tyskarane har innsett kor langt bakpå dei har hamna.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (13 minutter siden):

Nei, eg har ikkje tal, men ein periode var dei aller fleste Kia Soul som vart registrert i Noreg bruktimportert frå Tyskland.  Noreg er ikkje det einaste landet bilane vert eksportert til.

Dagens Kia Soul er en suksess, selv om nybilregistrerings-statistikken fra OFV kan tyde på noe annet. Så langt i år er det registrert 1.162 nye Soul. I tillegg er det importert 3.394 «brukte» biler, hvorav de aller fleste i realiteten er nye, men hvor bilene har vært registrert i én dag i Tyskland for å pynte på elbilstatistikken der.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/11/16/195475198/na-kommer-en-helt-ny-kia-soul

 

Eg har ikkje høyrt om at Tesla måtte betale noko attende.  Elon Musk har i alle fall ikkje tuska til seg subsidar!  Han har berre passa på at Tesla har eit tilbod i Tyskland som kundane er nøgde med.  Det er tyskarane som har kokt ihop dette idiotiske systemet, vel vitande om at det kunne utnyttast på slike måtar.  Dei veit det i alle fall no når det vert vidareført.  Og det er kundane som får utbetalt pengane.  Du må ha misforstått noko fundamentalt når du trur dei går til Elon Musk.

 

Elles er det veldig tydeleg at tysk bilindustri har diktert vilkåra.  30 milliardar kroner i direkte subsidiar til teknologi og omstilling i tysk leverandørindustri, til dømes.  Tesla får ingen glede av dei pengane.  Tyskarane har innsett kor langt bakpå dei har hamna.

https://www.google.no/amp/s/insideevs.com/news/454600/germany-plugins-sales-october-2020/amp/
 

Ser ut som salget går bra med dagens subsidier

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (23 minutter siden):

Nei, eg har ikkje tal, men ein periode var dei aller fleste Kia Soul som vart registrert i Noreg bruktimportert frå Tyskland.  Noreg er ikkje det einaste landet bilane vert eksportert til.

Dagens Kia Soul er en suksess, selv om nybilregistrerings-statistikken fra OFV kan tyde på noe annet. Så langt i år er det registrert 1.162 nye Soul. I tillegg er det importert 3.394 «brukte» biler, hvorav de aller fleste i realiteten er nye, men hvor bilene har vært registrert i én dag i Tyskland for å pynte på elbilstatistikken der.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/11/16/195475198/na-kommer-en-helt-ny-kia-soul

Dette er to år siden og det har nå kommet regler som forhindrer dette. Jeg har ikke linken, men bilen må være en viss tid i landet før den kan bli eksportert.

Denne problemstillingen gjelder forøvrig alle incentiv- og avgfitsordninger som er spesifikke for et land og løsningen er å forhindre utnyttelse av dem gjennom regler. For eksempel er sprit og øl billig i Tyskland, men det er lite for oss å tjene på å importerte vodkaen derfra.

Sturle S skrev (25 minutter siden):

Eg har ikkje høyrt om at Tesla måtte betale noko attende.  Elon Musk har i alle fall ikkje tuska til seg subsidar!  Han har berre passa på at Tesla har eit tilbod i Tyskland som kundane er nøgde med. 

De satte prisen på Model S under 60 000 for at kundene skulle få subsidier. Men det viste seg at denne bare-bones modellen ikke kunne kjøpes og over 1000 kunder ble tvunget til å betale tilbake. Det er bare nok et eksempel på hvordan Musk snuser opp subsidieordninger og prøver å sno seg rundt regler. Canada og sør-Korea er andre eksempler hvor man må innføre Musk-bestemmelser for å forhindre svindel.

Sturle S skrev (28 minutter siden):

Og det er kundane som får utbetalt pengane.  Du må ha misforstått noko fundamentalt når du trur dei går til Elon Musk.

Det skal vel ikke all verdens til av mental aktivitet for å skjønne at hvis staten betaler deg for å kjøpe et produkt så vil penger tilfalle produsenten gjennom økt salg.

Sturle S skrev (29 minutter siden):

Elles er det veldig tydeleg at tysk bilindustri har diktert vilkåra.  30 milliardar kroner i direkte subsidiar til teknologi og omstilling i tysk leverandørindustri, til dømes.  Tesla får ingen glede av dei pengane.  Tyskarane har innsett kor langt bakpå dei har hamna.

De skal bruke penger på ladeinfrastruktur, men det er fint du er enig med meg i at slikt bør markedet selv finne ut av. Hvor langt bakbå tyskerne er kan man jo se av salgstallene. Tesla er snart i gruppen "Other" i europeiske salgsstatistikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, uname -l said:

Dette er to år siden og det har nå kommet regler som forhindrer dette. Jeg har ikke linken, men bilen må være en viss tid i landet før den kan bli eksportert.

Denne problemstillingen gjelder forøvrig alle incentiv- og avgfitsordninger som er spesifikke for et land og løsningen er å forhindre utnyttelse av dem gjennom regler. For eksempel er sprit og øl billig i Tyskland, men det er lite for oss å tjene på å importerte vodkaen derfra.

Det norske systemet med avgiftsfritak i staden for subsidiar kan ikkje utnyttast på denne måten.  Ein treng ikkje lage sær-reglar.  Smutthol finst ikkje.

Quote

De satte prisen på Model S under 60 000 for at kundene skulle få subsidier. Men det viste seg at denne bare-bones modellen ikke kunne kjøpes og over 1000 kunder ble tvunget til å betale tilbake.

Det har eg ikkje høyrt om, men førebels ligg i alle fall Tesla Model som nummer 2 på salstatistikken for reine elbilar i Tyskland til no i år med over 10000 bilar selde.  Fleire enn i heile 2019.  Nummer 1 er ein annan utlending, Renault Zoe, akkurat som i 2018 og 2019.

Quote

Det er bare nok et eksempel på hvordan Musk snuser opp subsidieordninger og prøver å sno seg rundt regler. Canada og sør-Korea er andre eksempler hvor man må innføre Musk-bestemmelser for å forhindre svindel.

Korleis har folk prøvd å svindle subsidieordningar i Canada og Sør-Korea?  Sør-Korea er notoriske på å rette inn alle subsidiar slik at dei berre treff lokale produsentar, veit eg.  Dei brukar alle smutthol som finst for å omgå WTO-reglar.  Eg tykkjer ikkje det er umoralsk å tilpasse seg slik at kundane i landet får eit større utval å velje mellom.

Quote

Det skal vel ikke all verdens til av mental aktivitet for å skjønne at hvis staten betaler deg for å kjøpe et produkt så vil penger tilfalle produsenten gjennom økt salg.

Produsenten får sjølvsagt glede av auka sal, men det er kundane som får glede av pengestøtta.

Quote

De skal bruke penger på ladeinfrastruktur, men det er fint du er enig med meg i at slikt bør markedet selv finne ut av. Hvor langt bakbå tyskerne er kan man jo se av salgstallene. Tesla er snart i gruppen "Other" i europeiske salgsstatistikker.

Når Tesla er nummer to i Tyskland til no i år – betre enn alle tyske modellar – er det eit stykkje til "other"-gruppa.  I Tyskland har ikkje Tesla vore nummer 1 eit einaste år, men dei vart nummer 2 eller 3 i fjor (avhengig av kor stor del av selde BMW i3 som var REx).

 

Tesla Model 3 er nummer 2 i Europa til no i år òg.  Berre slått av Renault Zoe.  Det er langt ned til tredjeplassen.

 

I D-segmentet er Tesla Model 3 den desidert mest selde elbilen i både Tyskland og Europa.  50.000 fleire eksemplar enn Mercedes EQC og Jaguar I-Pace.  Om vi rangerer alle bilar i D-segmentet, inkludert fossilar, er Model 3 nummer 6 i Tyskland.  Framleis veldig langt frå "other".

 

Eg skreiv forresten ingenting om ladeinfrastruktur.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (34 minutter siden):

Det norske systemet med avgiftsfritak i staden for subsidiar kan ikkje utnyttast på denne måten.  Ein treng ikkje lage sær-reglar.  Smutthol finst ikkje.

Man kan altså ikke importere en tysk fossilbil til Norge uten å betale avgifter. Da bør det være like enkelt å innføre et regime hvor man ikke kan eskportere en elbil ut fra Tyskland uten å betale tilbake subsidiene den har fått. Jeg antar du ikke mener at vi bør slutte med avgifter på bensinbiler bare fordi de er så lave i Tyskland.

Sturle S skrev (34 minutter siden):

Produsenten får sjølvsagt glede av auka sal, men det er kundane som får glede av pengestøtta.

Ja, hvem blir vel egentlig gladest. Den som har kjøpt bil eller den som har solgt bil? Et subsidiert produkt er selvfølgelig til glede for produsenten. Derav Elon Musks gjentatte krumspring for å komme inn under ordningene. Ordninger som er helt produsentnøytrale vel og merke. Ikke Tyskland sin feil at Tesla ikke klarer å lage billige elbiler.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, uname -l said:

Man kan altså ikke importere en tysk fossilbil til Norge uten å betale avgifter. Da bør det være like enkelt å innføre et regime hvor man ikke kan eskportere en elbil ut fra Tyskland uten å betale tilbake subsidiene den har fått. Jeg antar du ikke mener at vi bør slutte med avgifter på bensinbiler bare fordi de er så lave i Tyskland.

Nei, det er ikkje like enkelt.  Vi har avgifter på import.  Eksportavgifter er avskaffa for mange tiår sidan.  Det kjem til å koste pengar å innføre nye og kontrollere at eksportavgiftene vert betalt.  Avgifter har vi system for frå før og dei er under god kontroll.  Avgiftslette er veldig mykje enklare enn direkte pengestøtte.  For Tyskland er det vanskeleg, sidan dei ikkje har andre avgifter på kjøp av bil enn mva, og tysk mva er lågare enn norsk mva.  Tyskland har derimot relativt høg årsavgift på bil, og den er det lett å gjere noko med.  Då vil det ikkje løne seg å kjøpe elbil i staden for eksosbil, men det vil ikkje bilindustrien.  Tysk bilindustri ynskjer seg heller at folk kjøper ein billig elbil som dei kan ha i tillegg til eksosbil, samt å pynte på salsstatistikken for nullutsleppsbilar, og subsidane er innretta etter det.

Quote

Ja, hvem blir vel egentlig gladest. Den som har kjøpt bil eller den som har solgt bil? Et subsidiert produkt er selvfølgelig til glede for produsenten. Derav Elon Musks gjentatte krumspring for å komme inn under ordningene. Ordninger som er helt produsentnøytrale vel og merke. Ikke Tyskland sin feil at Tesla ikke klarer å lage billige elbiler.

Den som har kjøpt bil og fått subsidiar, sjølvsagt.  Kvifor er dette umoralsk av Elon Musk, og ikkje av til dømes Carlos Ghosn eller Martin Winterkorn?  Det verkar for meg som om motstanden din mot elbilar kjem av eit ekstremt irrasjonelt hat mot folk som er smartare enn deg og får til ting, og at det hatet styrer alt du meiner om elbilar.  Og Tesla lagar billigare elbilar enn dei fleste, men i motsetnad til tyske produsentar sel Tesla bilane med forteneste.  Er det umoralsk?

Endret av Sturle S
  • Liker 6
Lenke til kommentar
13 hours ago, Sturle S said:

Tvert imot – den tyske ordninga er veldig mykje dyrare for skattebetalarane enn den norske.  Tyskarane kan registrere bilen, få utbetalt støtta og eksportere han rett etterpå som bruktbil med nesten ingen km på teljaren.  Dermed har tyske skattebetalarar betalt mykje pengar for ein bil som ender opp i til dømes Noreg.  Fint for oss som får billigare bilar med rabatt betalt av tyske skattebetalarar.  Ikkje so fint for tyskarane, som pøsar på med subsidiar utan at det resulterer i på langt nær so mange elbilar på tyske vegar og i tyske byar som skattebetalarane der har betalt for.

Kan du fremlegge dokumentasjon på at dette smutthullet som ble oppdaget for mange år siden fremdeles er åpent?

Edit: Det blir egentlig feil å kalle det smutthull når det ikke stilles betingelser for subsidiene. Frankrike krevde kun at "kjøper" hadde adresse i landet. Tankeløs ødsling med skattebetaleres midler er vel et bedre begrep...

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Nei, det er ikkje like enkelt. 

Det er enkelt nok og det er det som teller. Det er rimelig lett å finne ut om noen som har kjøpt en bil til 500 000 fremdeles eier den. Det er solgt 5000 ID.3 i Norge og ikke én er parallellimportert. Kanskje dette problemet du stadig maser om nå kun befinner seg i ditt hode?

 

Sturle S skrev (2 timer siden):

Den som har kjøpt bil og fått subsidiar, sjølvsagt.  Kvifor er dette umoralsk av Elon Musk, og ikkje av til dømes Carlos Ghosn eller Martin Winterkorn?  Det verkar for meg som om motstanden din mot elbilar kjem av eit ekstremt irrasjonelt hat mot folk som er smartare enn deg og får til ting, og at det hatet styrer alt du meiner om elbilar.  Og Tesla lagar billigare elbilar enn dei fleste, men i motsetnad til tyske produsentar sel Tesla bilane med forteneste.  Er det umoralsk?

Den som dro frem Tesla i denne diskusjonen var deg.  Jeg mener at en fast subsidie per elbil er bedre enn et generelt momsfradrag. En versjon av dette i Norge kan være momsfradrag for de første 300 000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...