Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Prioritetsrekkefølge for utrulling av vaksinen


Simen1

Hva tenker du om en slik prioritering?  

48 stemmer

  1. 1. Hva tenker du om en slik prioritering?

    • Jeg synes den høres bra ut
      13
    • Jeg ville hatt en annen prioritering
      30
    • Jeg vil ikke ha noen prioritering
      5


Anbefalte innlegg

Gruppere alt samfunskritisk i en gruppe er nok ikke helt logisk, og som nevnt over, en vag definisjon. Jeg er f.eks definert som samfunnskritisk, men jobber med IT, har lite hindringer ved å jobbe hjemmefra og vi har til enhver tid siden starten av mars hatt strengere tiltak mtp hjemmekontor enn hva nasjonale/lokale regler har vært (har kontor i Oslo). Sånn sett er det lite nytte av å vaksinere meg tidlig, selv om jeg personlig hadde hatt mye glede av det.

Angående Storting/kongehuset, så er det i det store bildet en liten gruppe, si 200 stykker om man tar i. Skal kanskje ikke undervurdere symbolverdien i at de går foran og tar en såpass ny vaksine først, som en tillitserklæring

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle i kategori 1 du nevner bør være ganske sent i køen. Kongen er basically trygdesnylter og kan fint holde seg hjemme i sitt altfor store hjem og drive dank i luksus på skattebetalernes regning. Bedriftsledere kan fint gjøre jobben sin via PC og mobil og politikere kan fint øke avgifter og kaste bort skattepenger som vanlig via samme kommunikasjonsmidler.

Prioriter heller de som ikke har noe mulighet til å unngå potensiell eksponering for smitte uten å si opp jobben. Altså de i helsevesenet først, så de som jobber i andre yrker med stor fare for å bli smittet. Lærere, bussjåfører, politi, vektere, butikkansatte, etc.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (6 minutter siden):

Alle i kategori 1 du nevner bør være ganske sent i køen. Kongen er basically trygdesnylter og kan fint holde seg hjemme i sitt altfor store hjem og drive dank i luksus på skattebetalernes regning. Bedriftsledere kan fint gjøre jobben sin via PC og mobil og politikere kan fint øke avgifter og kaste bort skattepenger som vanlig via samme kommunikasjonsmidler.

Prioriter heller de som ikke har noe mulighet til å unngå potensiell eksponering for smitte uten å si opp jobben. Altså de i helsevesenet først, så de som jobber i andre yrker med stor fare for å bli smittet. Lærere, bussjåfører, politi, vektere, butikkansatte, etc.

Yes!! Beste svaret hittill i denne tråden.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Syns erna & co skal få gleden av vaksinen først. Så venter vi ca 4 veker og viss di overlever utan større skavanker kan man rulle ut vaksinen der smitte presset er størst og deretter vidare utover samfunnet. Om erna & co etter 4-5 mnd forsatt ikkje bærer preg av biverknader vil vi sjå at nærmast alle(utanom vaksinemotstandere) tek vaksinen. Da vil 80-90% vaksinere seg og covid-19 nærmast dunste vekk over natta. Uannsett blir det frivillig å ta vaksinen, så da må rette folket gå foran. Måtte erna & co sleike corona-utsatte gelender for virkelig å overbevise di siste dagers tvilere til eit aldri så lite sprøytestikk...

Så da blir lista mi slikleis:

1. erna & co

2. Avvente 4 veker. Bruke denne tida til å gje alle som skal inn til / ut av landet vaksine(prøveordning med påtvunget sprøytestikk)

3. Kommuner med høgt smittepress

4. Resten av landet

Lenke til kommentar
Quote

But the 23-year-old is part of an extraordinary group: those who have received an early dose of a coronavirus vaccine, not in a clinical trial but because they are Chinese citizens with overseas plans.

78692063.cms

https://www.msn.com/en-us/news/world/as-the-world-awaits-a-coronavirus-vaccine-some-chinese-students-get-early-doses/ar-BB1avhN6

https://www.voanews.com/student-union/chinese-company-offers-coronavirus-vaccine-students

https://health.economictimes.indiatimes.com/news/pharma/chinese-company-offers-coronavirus-vaccine-to-students/78691966

Quote

Children now make up at least 1 in 11 of all reported U.S. coronavirus cases.

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/11/16/935559102/over-1-million-children-tested-positive-for-coronavirus-in-the-united-states

Endret av G
Lenke til kommentar

Vil vaksinere sjåfører først

Pandemiforsker vil gi koronavaksine til dem som bor trangt og kjører buss og taxi. KLASSE: Lege Bushra Ishaq og pandemiforsker Svenn-Erik Mamelund ber helsevesenet være mer bevisst på den sosiale delen av krisa.

Mulig de mener bor trangt i stor familie og kjører buss og taxi.

Når det gjelder trangboddhet blir boligene som bygges nå mindre og mindre, så de er ikke egnet under en pandemi. I ett av Selvaags nye boligkompleks er 6 av leilighetene på 37 m2.  https://www.selvaagbolig.no/boligvelger/?prosjekt=lorenskog-stasjonsby

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Vil vaksinere sjåfører først

Pandemiforsker vil gi koronavaksine til dem som bor trangt og kjører buss og taxi. KLASSE: Lege Bushra Ishaq og pandemiforsker Svenn-Erik Mamelund ber helsevesenet være mer bevisst på den sosiale delen av krisa.

Mulig de mener bor trangt i stor familie og kjører buss og taxi.

Når det gjelder trangboddhet blir boligene som bygges nå mindre og mindre, så de er ikke egnet under en pandemi. I ett av Selvaags nye boligkompleks er 6 av leilighetene på 37 m2.  https://www.selvaagbolig.no/boligvelger/?prosjekt=lorenskog-stasjonsby

Særdeles tendensiøst skrevet. For det første er det bare de 6 minste av 383 leiligheter i det prosjektet som er så små som 37 kvadratmeter. For det andre ser jeg ingen dokumentasjon på at det er sjåfører som skal bo i disse. For det tredje er dette typisk myntet på enslige personer, ikke utenlandske storfamilier som det virker som Klassekampen insinuerer. For det fjerde er leiligheter for enslige glimrende nettopp i smittevernsammenheng. Det er familieleiligheter for mange familiemedlemmer som må dele ett bad og ett kjøkken som er det største problemet, men der har FHI gitt helt opp og definert husstandene som en gruppe man ikke trenger å holde smittevernet innad i fordi man regner med at alle blir smittet uansett. Unntaket er hvis én får påvist corona eller skal være i karantene. Da får de en utfordring fordi de deler leilighet. Singelleiligheter er ikke et problem sånn sett.

At sjåfører får prioritert plass i vaksinekøa er derimot logisk og fornuftig til en viss grad. Forsyningssikkerhet av varer er viktig. Jeg kan se for meg at det blir aktuelt hvis det er stor forskjell i smittetrykk mellom to land og det trengs varetransport mellom landene. I tillegg kan det gi mening for bussjåfører som sitter ubeskyttet mot passasjerer dersom man sliter med å få tak i nok friske sjåfører under et utbrudd. Det samme kan sies om andre yrker som har nærkontakt med mange personer i løpet av en dag: Resepsjonister, vektere, lærere, foredragsholdere, butikkpersonell, serveringssteder, bartendere, frisører etc.

Men prioritert plass betyr selvsagt ikke at de bør få høyest prioritet. Jeg synes både regjeringen, kongehus og andre samfunnskritiske personer bør være høyere prioritert. Samt leger, nødetater og derett høyrisikopersoner. Da tenker jeg det er lurt å starte med de eldste og jobbe seg nedover i aldersgruppene. Så kan man f.eks framskynde folk med diabetes, luftveissykdommer etc i køa til de som er 10-20 år eldre.

Det ryktes at første leveranse (av mange flere) er på 20 000 vaksiner og at den kommer i januar. Det er altså bare nok til å begynne på toppen av prioritetslista i første omgang.

Lenke til kommentar

 

Simen1 skrev (1 time siden):

Særdeles tendensiøst skrevet. For det første er det bare de 6 minste av 383 leiligheter i det prosjektet som er så små som 37 kvadratmeter. For det andre ser jeg ingen dokumentasjon på at det er sjåfører som skal bo i disse. For det tredje er dette typisk myntet på enslige personer, ikke utenlandske storfamilier som det virker som Klassekampen insinuerer. For det fjerde er leiligheter for enslige glimrende nettopp i smittevernsammenheng. Det er familieleiligheter for mange familiemedlemmer som må dele ett bad og ett kjøkken som er det største problemet, men der har FHI gitt helt opp og definert husstandene som en gruppe man ikke trenger å holde smittevernet innad i fordi man regner med at alle blir smittet uansett. Unntaket er hvis én får påvist corona eller skal være i karantene. Da får de en utfordring fordi de deler leilighet. Singelleiligheter er ikke et problem sånn sett.

At sjåfører får prioritert plass i vaksinekøa er derimot logisk og fornuftig til en viss grad. Forsyningssikkerhet av varer er viktig. Jeg kan se for meg at det blir aktuelt hvis det er stor forskjell i smittetrykk mellom to land og det trengs varetransport mellom landene. I tillegg kan det gi mening for bussjåfører som sitter ubeskyttet mot passasjerer dersom man sliter med å få tak i nok friske sjåfører under et utbrudd. Det samme kan sies om andre yrker som har nærkontakt med mange personer i løpet av en dag: Resepsjonister, vektere, lærere, foredragsholdere, butikkpersonell, serveringssteder, bartendere, frisører etc.

Men prioritert plass betyr selvsagt ikke at de bør få høyest prioritet. Jeg synes både regjeringen, kongehus og andre samfunnskritiske personer bør være høyere prioritert. Samt leger, nødetater og derett høyrisikopersoner. Da tenker jeg det er lurt å starte med de eldste og jobbe seg nedover i aldersgruppene. Så kan man f.eks framskynde folk med diabetes, luftveissykdommer etc i køa til de som er 10-20 år eldre.

Det ryktes at første leveranse (av mange flere) er på 20 000 vaksiner og at den kommer i januar. Det er altså bare nok til å begynne på toppen av prioritetslista i første omgang.

Det er klart. De minste leilighetene er nok ment for single. Og sjåfører vil nok ikke flytte inn der, for det har de ikke råd til. Jeg vokste opp i en leilighet på 142 m2, noe jeg husker som trangt, mens Selvaags største leilighet i linken er på 98 m2.

Men trangboddhet er vel ikke hovedfokuset når det gjelder vaksine. Helseministeren nevnte man kunne kontakte kommunen hvis man bodde for trangt med stor familie under hjemmekarante.

Jeg tok med sjåførene fordi de ikke er nevnt i tråden. Det ble snakket om mye smitte blant innvandrere i forrige uke og mange av dem jobber som sjåfører. Blant serviceyrkene ville jeg satt helsepersonell helt øverst. Beredskap, de som styrer landet, eldre og folk som har sykdommer i fra før. Synes jeg hørte på nyhetene at omtrent hver 3 person tilhørte risikogruppen, det er mange. Synd at man blir tvunget til å velge.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

  

5 hours ago, Simen1 said:

Det er selvsagt bare første leveranse av mange flere. Det tar tid å produsere nok så alt vil ikke komme samtidig. Det vil si at FHI og regjeringa blir nødt til å finne ut hvem som skal få de første 20 000 dosene, hvem som skal få neste leveranse osv. Jeg har laget en egen tråd om det.

Ok, så du ønsker å diskutere det her i denne tråden. Greit.

Jeg skjønner ikke hvorfor rike nasjoner ikke kan ta seg råd til å hjelpe til med å få i gang ordentlig produksjonsvolum fra dag 1. De har neppe tenkt å ombestemme seg på "saftproduksjonen" og går nok for den oppskriften de sitter med fra dag 1 også videre en stund, om det da ikke kommer svært raske tilbakemeldinger om uventede mutasjoner. Men det tar jo også tid å avdekke virkningsgrad, så det ville jo ikke skjedd endring av "safta" før lenge etterpå uansett normalt sett.

Jeg mener at Norge bør få i gang egen produksjon og få gjort det på lisens. Da kan de også sende gratis vaksine til utviklingsland som en del av u-landshjelpen.

Bytt ord fra sketsjen med æ blir så forbanna over "ord", sånn ift. vaksineutrullingen:

https://www.youtube.com/watch?v=-6vQTqpAnRY&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=7Zck2_ShCao&feature=emb_logo

 

  

2 hours ago, Pc Lynet said:

Poenget til WHO er at vaksinen ikke er en magisk fiks. Det vil ta minst ett par år å produsere og vaksinere hele verden. Vi vil måtte ha smitterverntiltak ut 2021. Men ikke like strenge som nå.

Nemlig. Sykt at de ikke kan gi litt gass på vaksine-"saft"-produksjonen da. Norge har milliarder. De kan heller få noen få av dem tilbakebetalt av verdenssamfunnet, og donere til fattige land. Produser det i en fabrikk på lisens i Norge da for svarte f..

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor rike nasjoner ikke kan ta seg råd til å hjelpe til med å få i gang ordentlig produksjonsvolum fra dag 1.

Det er neppe penger det står på. Det er vel knapt noen sykdom i historien det har vært større betalingsvilje for å få løst raskt.

Det står nok på tekniske årsaker som ikke lar seg løse ved å pøse på med penger.

Lenke til kommentar
Subara skrev (8 timer siden):

Selvaags største leilighet i linken er på 98 m2.

Det er den største usolgte. Den største av alle er solgt og er på 113 kvadratmeter + 75 kvadratmeter terrasse. Men jeg er helt enig i at dette er klaustrofobisk og det er egentlig en helt annen debatt. Boligpriser og hvordan det har blitt sånn.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest d27b5...8f5

Helt ærlig syns jeg ikke eldre, hjemmeboende bør være først til å få vaksinen. De er de dårligste (jeg har observert) til å følge smittevernsreglene. 

Min rekkefølge: 

Personer i risikogruppen som er i arbeid. Ja, kun dem i arbeid p.g.a samfunnsøkonomiske hensyn.

Helsepersonell 

Eldre på sykehjem

Andre

 

Jeg har fått med meg at noen lærere syter over at de må jobbe og utsette seg for "risiko." Et hån mot alle som er permittert eller mistet jobben. Jeg syns verken dem eller barnehagepersonell bør bli prioritert til å få vaksinen. 

 

Anonymous poster hash: d27b5...8f5

Lenke til kommentar

For meg synes det åpenbart at helsepersonell bør stå først i køen. Det er de som skal hjelpe alle oss andre, uten dem har vi ikke sjans akkurat nå. Dessuten er det så mange som jobber i helsesektoren at om vi får vaksinert alle dem er vi et godt stykke på vei allerede.

Ser poenget med at regjering nok bør ligge fremme i køen også. Og folk i andre samfunnskritiske funksjoner, som politi og brannvesen. 

Resten av oss kan like gjerne trekke lodd. Det er vel en million mennesker som er i en eller annen "risikogruppe", det blir håpløst å skulle prioritere blant alle dem. 

Ville satt barn og unge til sist. Vaksinene som er under utvikling hjelper på symptomer og sykdomsforløp men ikke på smittespredning (visste dere det?) og barn blir sjelden veldig syke av dette. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Simen1 said:

Det er neppe penger det står på. Det er vel knapt noen sykdom i historien det har vært større betalingsvilje for å få løst raskt.

Det står nok på tekniske årsaker som ikke lar seg løse ved å pøse på med penger.

Kanskje, kanskje ikke. Man har jo et Storting som har vært vaktbikkje over den minste pengebruk også på nasjonen Norge, men U-landshjelp der har de friere tøyler?

Hva er problemet da? Sett ord på det. Er det laboratoriearbeiderne det er manko på? Tvilsomt. Er det lokalene, tvilsomt. Man så Kina sette opp sykehus på 10 dager. Man har sikkert noen messehaller man kan omvandle til midlertidige fabrikker. Eller ta en fabrikk som produserer noe ikke fullt så nyttig og sette den til nødproduksjon av det nye (vaksiner).

Teknisk kompetanse, er det ledere det er mangel på? Vi behøver ledere og folk som forstår det tekniske. Begge ting har vi nok, men i hvilken utstrekning? Bedriftsbesøk og overførsel av teknisk know-how kan iverksettes.

Jeg tror det mest står på viljen! Samt kanskje et Storting som er vaktbikkje over oljepengene. De vil jo knapt bruke penger på veiutbedring selv om dette har ringvirkninger til næringslivet på bedre transport og omsetning i normalår.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, :utakt said:

For meg synes det åpenbart at helsepersonell bør stå først i køen. Det er de som skal hjelpe alle oss andre, uten dem har vi ikke sjans akkurat nå. Dessuten er det så mange som jobber i helsesektoren at om vi får vaksinert alle dem er vi et godt stykke på vei allerede.

Ser poenget med at regjering nok bør ligge fremme i køen også. Og folk i andre samfunnskritiske funksjoner, som politi og brannvesen. 

Resten av oss kan like gjerne trekke lodd. Det er vel en million mennesker som er i en eller annen "risikogruppe", det blir håpløst å skulle prioritere blant alle dem. 

Ville satt barn og unge til sist. Vaksinene som er under utvikling hjelper på symptomer og sykdomsforløp men ikke på smittespredning (visste dere det?) og barn blir sjelden veldig syke av dette. 

 

Hvordan forklares asymptomatisk smitte da? Enig i at helsepersonell skal stå som nr. 1 Men det er 20 tusen vaksinedoser, og nok noen til overs/eller påfyllet kommer nok nokså snart etterpå, så hvor skal man begynne på neste gruppe (hva heter gruppen)?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...