Gå til innhold

President Bidens regjeringstid


Anbefalte innlegg

Morromann skrev (2 timer siden):

Vel, en ting er å bli utestengt fra en digital platform for meningene sine(noe som ikke er uproblematisk grunnet monopolsituasjonen som de forskjellige plattformene har), men at man blir oppsøkt av politiet og etteretningsvesenet, arrestert og stengt inne uten lov og dom, blir plassert på no-fly-lister eller mister bankkontoen sin på grunn av lovlige og legitime meninger - vel, det er noe annet og uhyre skremmende. Om det er det man vil bli utsatt for bare for å kritisere myndighetenes politikk.

Utvilsomt, men skjer det i den reelle verden? Det jeg har sett er den forfølgelsen kritikere av Israel blir utsatt for. Det er grunn til oppsigelse i flere stater hvis du kritiserer eller oppfordrer til boykott av Israel. Det er i manges syn grunnlovsstridig, men SCOTUS er stille. Som de er i mange av de saker som er reist mot den føderale staten. Men det du sier er for meg ukjent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (3 timer siden):

Utvilsomt, men skjer det i den reelle verden? Det jeg har sett er den forfølgelsen kritikere av Israel blir utsatt for. Det er grunn til oppsigelse i flere stater hvis du kritiserer eller oppfordrer til boykott av Israel. Det er i manges syn grunnlovsstridig, men SCOTUS er stille. Som de er i mange av de saker som er reist mot den føderale staten. Men det du sier er for meg ukjent.

Det håper jeg også at det er og at det forblir i fremtiden.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (59 minutter siden):

Det håper jeg også at det er og at det forblir i fremtiden.

Det er jeg rimelig sikker på at det gjør. Amerikanerne hadde tatt til våpen hvis de ble utsatt for noe slikt. Aldri 'in a million years' kan jeg tenke meg at det ble en realitet. Alle som kjenner dem vet det. De som ikke kjenner dem så godt kan se litt i tråden her hvor jeg har postet litt om noen viktige personer (alle republikanere) i Amerikansk historie. Gen. Ulysses S. Grant og Sen Mike McClusky. Begge to i sin tid, men bærere av sann Amerikansk sjel.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Noe som kanskje er 'off topic', men det er Amerikanere som jeg støtter meg til for informasjon. Det er mange av dem, spesiellt på den økonomiske arena. Jeg har nevnt Jerery Sachs og her vil jeg peke på en annen jeg lytter til Harry Markopolos. Han er den som avslørte Bernie Madoff og han er ikke nådig i sin kritikk av Wall Street og forsikrings selskaper generellt. De utgjør en ukjent trussel for verdensøkonomien da risikoen de bærer er skjult i skatteparadiser. En fasinerende og skremmende realitet. Her kan dere høre ham i 2016.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Dette må du hjelpe meg med å forstå. Er du enig med Biden i å trekke troppene ut eller er du for at de skal bli og fortsette krigshandlingene?

Biden hadde tenkt å etterlate tropper i landet. Eneste grunnen til at tilbaketrekningen blir total er at Taliban overtok landet og gjorde dette umulig. Nå forsøker Biden å ta æren for den fulle tilbaketrekningen, selv om hånden hans var tvunget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (29 minutter siden):

Biden hadde tenkt å etterlate tropper i landet. Eneste grunnen til at tilbaketrekningen blir total er at Taliban overtok landet og gjorde dette umulig. Nå forsøker Biden å ta æren for den fulle tilbaketrekningen, selv om hånden hans var tvunget. 

Troppene USA ville "etterlate" i Afghanistan er vel bare de 650 som skulle jobbe ved og beskytte ambassaden? Det var planen hele veien. Var det planer om å ha flere tropper enn det? 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Troppene USA ville "etterlate" i Afghanistan er vel bare de 650 som skulle jobbe ved og beskytte ambassaden? Det var planen hele veien. Var det planer om å ha flere tropper enn det? 

Ja. Problemet er hvordan "tropper" defineres. Planen var å ha 18000 leiesoldater i landet. Såvidt jeg kan se er dette ikke lengre mulig, men Biden forsøker å ta æren for det hele, selv om dette ikke var planen hans. Men kan jo godt hende at USA fortsatt har disse leiesoldatene på en base fortsatt. 

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

Ja. Problemet er hvordan "tropper" defineres. Planen var å ha 18000 leiesoldater i landet. Såvidt jeg kan se er dette ikke lengre mulig, men Biden forsøker å ta æren for det hele, selv om dette ikke var planen hans. Men kan jo godt hende at USA fortsatt har disse leiesoldatene på en base fortsatt. 

Mener å ha hørt noe om at private sikkerhets styrker (les leiesoldater) skulle bli igjen i landet for å sikre 'assets' oa infrastruktur. Hva nå enn det menes med det. Jeg er glad for at det ikke gikk. Det er nå opp til Afghanerne å definere sin egen fremtid. Det kan bli spennende å se hva USA gjør. Taliban (som er en samling av mange fraksjoner) har gjennom sin talsmann sagt at USA har ansvar for å gjennoppbygge landet etter 20 år med ødeleggelser. Det er ikke helt sant. USA har tatt dette samfunnet inn i nåtiden og Taliban vet godt at de ikke kan kjøre på med religiøse morderiske metoder lenger. Folk støtter dem fordi de er krigstrette. Jeg tolker det som talsmannen sa som en invitasjon. De har store ressurser i Afghanistan som de er intressert i å utvikle. USA (mene hva du vil om dem) er gode forretningsfolk. Vi skal bare følge med nå så kanskje vi får oss en overraskelse eller to. Jokeren er Pakistan og SA (backet opp av Israel). Hvis de starter opp en geriljakrig i Afghanistan så kan det bli kaos igjen. Da kan China se seg tvunget til å intervenere (sammen med Russland?). En herlig suppe dette og Taliban folk vet godt hva situasjonen er. Dermed kan USA lett befinne seg i en situasjon hvor de blir bedt om å vende tilbake, denne gangen invitert av Taliban.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Aiven skrev (9 timer siden):

Jackson Hinkle sier det som sies bør i forbindelse med Afghanistanuttrekningen:

Jeg klikker vanligvis ikke på videoer av mennesker som snakker. Når jeg har gjort det så sitter jeg nesten uten unntak igjen med en uggen følelse av at hvis de hadde skrevet det ned som tekst så kunne jeg ha spart meg for 5 minutter og verden for noen millioner pixler og bytes.

Kan ikke du gjenfortelle hva det handler om, og hvorfor du mener at vi burde se det?

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Glenn Greenwald dokumenterer at det amerikanske folk har blitt løyet til i 20 år.
 

 

knutinh skrev (4 timer siden):

Jeg klikker vanligvis ikke på videoer av mennesker som snakker. Når jeg har gjort det så sitter jeg nesten uten unntak igjen med en uggen følelse av at hvis de hadde skrevet det ned som tekst så kunne jeg ha spart meg for 5 minutter og verden for noen millioner pixler og bytes.

Kan ikke du gjenfortelle hva det handler om, og hvorfor du mener at vi burde se det?

-k

Den podcasten var forsåvidt litt ustruktruert. Hinkle er ganske ny i gamet og den var ikke hans beste. Uansett om man poster tekst eller video er det sjanse for at noen klager – noen liker det ene, noen liker det andre. Men Glenn Greenwald løser problemet for deg i dette tilfellet, siden han laget denne videoen i artikkelformat før han lagde videoen, klikk her for å lese artikkelen.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...