Gå til innhold

President Bidens regjeringstid


Anbefalte innlegg

Haiku skrev (8 minutter siden):

Nå er jeg hverken rabiat, historieløs eller tåpelig i mitt syn på Kina. Jeg synes dog det er ganske interessant å observere når folk kommer løpende til for å forsvare dem. Men det er trolig fordi jeg heller ikke har noen naiv idealistisk bevisstløs holdning til dem.

Når det gjelder Vietnam og krigene i det området på den tiden har jeg null respekt for både datidens "unge høyre folk" som fortsatt forsvarer den og dårene som fortsatt idealiserer kommunismen.

 

 

Hva mener du med at de er en "trussel mot Vesten"? Underbygg ditt syn. Å gå imot denne påstanden er ikke det samme som å forsvare Kina, jeg misliker mye av Bjarne Melgaards handlinger, men hvis du hadde sagt at han er en trussel for vår eksistens ville jeg fortsatt sagt imot deg.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når Kina stenger ned importen av fisk og lager problemer for ymse produsenter verden rundt fordi det blir utdelt en pris, eller noen har uttalt et eller annet banalt kritisk i sosiale media bør du se tegningen. Annektering av sjøområder er et annet moment du bør se. Når det gjelder Taiwan er det en hel del som ser på landet som den eneste gjenværende frie delen av Kina.Om du ikke ser utfordringene Kina representerer globalt og i nærområdene, får det være opp til deg. Denne delen av diskusjonen er avsluttet for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Haiku skrev (14 minutter siden):

Når Kina stenger ned importen av fisk og lager problemer for ymse produsenter verden rundt fordi det blir utdelt en pris, eller noen har uttalt et eller annet banalt kritisk i sosiale media bør du se tegningen. Annektering av sjøområder er et annet moment du bør se. Når det gjelder Taiwan er det en hel del som ser på landet som den eneste gjenværende frie delen av Kina.Om du ikke ser utfordringene Kina representerer globalt og i nærområdene, får det være opp til deg. Denne delen av diskusjonen er avsluttet for mitt vedkommende.

Tegningen er at Norge en periode ble boicottet pga. at Nobels Fredspris gikk til en politisk opponent. Jeg er sikker på at denne fyren var helt super, men Nobels Fredspris er ikke spesielt globalpolitisk upartisk når det kommer til utdelinger. Hadde man gitt prisen til også amerikanske opponenter, i stedet for presidentene, kunne vi begynt å snakke. Uansett, dette er selvsagt synd for de firmaene som får litt mindre penger for fisken sin en periode, men å trekke det fram som et tegn på at Kina er en trussel mot Vesten framstår mildt sagt som krisemaksimering.

 

Haiku skrev (14 minutter siden):

Annektering av sjøområder er et annet moment du bør se.

Jeg har allerede sagt at jeg ikke liker Kinas øyhopping. Sist jeg sjekket lå ikke disse øyene i Vesten.

Haiku skrev (14 minutter siden):

Når det gjelder Taiwan er det en hel del som ser på landet som den eneste gjenværende frie delen av Kina.

Befolkningen i Taiwan nyter muligens noe mer frihet og velstand enn på fastlandet, men dette er neppe så svart-hvitt som du tror. Samtidig er det ikke rart at Kina fortsatt gjør krav på øya.

Haiku skrev (14 minutter siden):

Om du ikke ser utfordringene Kina representerer globalt og i nærområdene, får det være opp til deg.

Kinas nærområder er per definisjon ikke en del av Vesten. Men jeg skal gråte en skvett for norske lakseprodusenter i kveld, de er som kjent lutfattige.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (7 timer siden):

Jeg synes ikke vi skal late som USA og Vesten er noe bedre. Det stjeles etter eget forgodtbefinnende.

100% enig der. USA har en forferdelig historie etter WW2. Kina er et kontinent/føderasjon/samling av stater. De har enorme problemer i det landet (vi kaller det land). De har mye korrupsjon og kriminalitet som ikke får den oppmerksomheten det burde få. Landet har lite naturresurser sett i forhold til behovene det har. Politisk er alt styrt av CCP og økonomien er delt i to. For å illustrere hva det betyr kan dere legge merke til at ingen land godtar kinesisk valutta som betaling for varer. Landet har altså lite råvarer, ingen internasjonalt regulert valutta samt arbeider hardt for å industralialisere samfunnet sitt. De trenger utenlandsk valutta. Får de det kan de importere råvarer og betale for dem. Salg av foredlete produkter til egen befolkning har altså liten betydning for pengesystemet de trenger for import, og har negativ virkning på balansen. Det er her dere skal være våkne. Kinesiske selskaper som registreres på utenlandske børser blir ikke revisorpliktig. Kinesiske myndigheter sier enten at de er revidert (av et kinesisk selskap), eller at de arbeider med statshemmeligheter og untatt revisorplikt. Tro det den som vil. Investorer blir lokket med fantastiske regnskapstall det ene året for å se firmaet gå konkurs året etter. Pengene går rett til CCP for import. Aivern, kina er et kriminellt land. Et annet eksempel er exporten de bruker for å hente utenlands valutta. Visste dere at den kinesiske staten betaler frakten? Subsidier som er imot WHO reglene. Dere skal ikke tro at kina er et velmenende land som har integrasjon med verden som sitt mål. Det har de nemlig ikke. Overalt de ferdes korrumperer de samfunnene de kommer i kontakt med og stjeler alt de mener de trenger og kan legge hendene sine på.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Nå skal dere følge med på hva som skjer i boligmarkedet i USA. Litt bakgrunn; i mars ble det vedtatt en lov som kalles 'the CARES act' hvor det gis 4 TRILLIONER dollar i statlige kreditter. Myndighetene har tatt opp 4 T dollar i lån fra 'the fedral reserve' og gitt disse pengene til Amerikansk næringsliv. Ikke noe som vi ikke har gjort kan noen mene, men hva som er forskjell mellom USA og oss er betingelsene disse pengene ble distribuert med. I USA kan ledelsen gjøre hva de vil med disse pengene og gjett hva de har gjort? De har tibakekjøpt sine egne aksjer for da øker verdien av selskapet og opsjons avtalene ledelsen har gjør at de henter ut millioner i bonuser. Alt som skjedde i 2008/9/10 om igjen. Og gjett hvem som stemte for igjen? Demokratene selvfølgelig (Republikanere trenger du ikke tenke på engang). Bernie Sanders, AOC og alle idiotene i kongressen. Alle ihop.

Om ikke det var nok kommer neste sjokk. Et som er mye verre. De 4 T dollar som staten garanterer kan belånes med en tre-firedobling. Over 12/16 T dollar kan pumpes inn i økonomien nå. Bankene kan ikke låne dem ut til folk som ikke kan betale tilbake (80% av befolkningen har betalings problemer) med lav kredittrating, men selskaper som svømmer i cash kan låne enorme summer. Et aksjemarked som er hinsides realverdien gir dem enorm lånekapasitet. Og nå skal alle sko seg og investerer i eiendom. Det er brennhett i USA. Folk kastes på gata og eiendommene kjøpes opp av selskaper som Blackrock. Inflasjonen er opp 5% første halvår 2021 (siste tall jeg sjekket). Inflasjonen her hjemme er også opp, men hvor mye vet jeg ikke. Ingenting i forhold til USA tror jeg at jeg kan si. Hold på hatten folkens. Biden gjør som han gjorde i 2008 og demokratene alltid har gjort. Penger til våpen og drit i folk. De overlever sikkert.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, dette er som forventet når det gjelder amerikansk innenriks. I Kina er det bare "økonomiske mirakler" som har forhindret en total kollaps i boligverdier mm pga vanvittige byggeprogram muliggjort gjennom massiv gjeld. Vi har en boble på trappene her i Norge også, boligbønnestengelen har blitt temmelig lang, så toppen av den er kanskje ikke så langt unna himmelen dit trær aldri vokser....

Med tanke på at Stein Erik Hagen for tiden strever fælt med å få kjøpt opp leiligheter til hver av de 8 barnebarna, er det åpenbart at vi må bli kvitt formueskatten slik at den skattemessige belastningen bidrar til at Stein Erik Hagen skal få bidra enda mer til å skape et godt boligmarked for de aller yngste som ønsker å eie bolig 👍 Her må vi også bejuble de i sin tid generøse gaver fra politikerne til Fredensborg (Heimstaden), for det samfunnsnyttige salget av sykepleierboliger i Oslo. 

Vi er nok nærmere amerikansk innenriks politikk enn hva vi noen gang har vært og hva vi noen gang vil bli villige til å tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Haiku skrev (10 timer siden):

Ja, dette er som forventet når det gjelder amerikansk innenriks. I Kina er det bare "økonomiske mirakler" som har forhindret en total kollaps i boligverdier mm pga vanvittige byggeprogram muliggjort gjennom massiv gjeld. Vi har en boble på trappene her i Norge også, boligbønnestengelen har blitt temmelig lang, så toppen av den er kanskje ikke så langt unna himmelen dit trær aldri vokser....

Med tanke på at Stein Erik Hagen for tiden strever fælt med å få kjøpt opp leiligheter til hver av de 8 barnebarna, er det åpenbart at vi må bli kvitt formueskatten slik at den skattemessige belastningen bidrar til at Stein Erik Hagen skal få bidra enda mer til å skape et godt boligmarked for de aller yngste som ønsker å eie bolig 👍 Her må vi også bejuble de i sin tid generøse gaver fra politikerne til Fredensborg (Heimstaden), for det samfunnsnyttige salget av sykepleierboliger i Oslo. 

Vi er nok nærmere amerikansk innenriks politikk enn hva vi noen gang har vært og hva vi noen gang vil bli villige til å tro.

Det er nok høyre politikk nå. De har gjennom sitt samarbeid med FRP rasert mye som må bygges opp igjen. Når jeg ser fremover er jeg bekymret for stabiliteten i Storbritania. De har mistet 11% av GDP i 2021. Utrolig. Det er mye som rører seg der ute.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Ja, Storbritannia har og er et stort problem. De har også mistet 40-50% av de internasjonale studentene, hvilket kan gi et økonomisk problem for institusjonene. En hel del blir nok erstattet av nasjonale studenter, men det vil igjen redusere nivået på studentene noe.

Videre så har Irland en mulighet med tanke på et forent Irland. DET er en lang vei å gå med tanke på militære intervensjoner, men katolikkene føder typisk flere barn enn protestantene slik at de engelskfødtes andel av populasjonen i Nord-Irland går ned.

Det er ikke sikkert at de gamle koloniene (eller Commonwealth) er spesielt villige til å slippe til engelske gribber mer enn de må, og de møter sterk konkurranse fra kineserne i Afrika og amerikanerne i Caribbean.

Lenke til kommentar

Bolig markedet i Colerado er nå så brennhett at mange tror at det nå nærmer seg et crash. Et marked som ikke har vært i nærheten av dette før noengang går mot en skarp korreksjon (om ikke crash). Biden vil da få et gigantisk problem å hanskes med. En nasjonal krise kan bli trigget hvis Colerado går utfor stupet. Hvis  bolig crashet sprer seg til aksjemarkedet så smeller det. Hvordan vil VI bli påvirket hvis alt går i stå?

Lenke til kommentar

Her er en veldig god presentasjon av inflasjons faren i USA. Inflasjonen i siste kvartal var nesten 7%. Gjennomsnittet over de målte prisene var ca halvparten (2.9%). Hvorfor så høy kan man spørre? Noen få varer har økt enormt. Det er grunnen til høy inflasjon. En overraskende konklusjon som trekkes i presentasjonen er at det er større fare for DEFLASJON fordi bankene ikke låner ut pengene som 'the feds' har gjort tilgjengelig for bankene. Alt hanger sammen etter mitt syn. Derfor kan boligmarkedet indikere hva som vil skje fremover, og det er ikke bar folkens. Biden vil selfølgelig få skylda.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Oddvardm said:

Her er en veldig god presentasjon av inflasjons faren i USA. Inflasjonen i siste kvartal var nesten 7%. Gjennomsnittet over de målte prisene var ca halvparten (2.9%). Hvorfor så høy kan man spørre? Noen få varer har økt enormt. Det er grunnen til høy inflasjon. En overraskende konklusjon som trekkes i presentasjonen er at det er større fare for DEFLASJON fordi bankene ikke låner ut pengene som 'the feds' har gjort tilgjengelig for bankene. Alt hanger sammen etter mitt syn. Derfor kan boligmarkedet indikere hva som vil skje fremover, og det er ikke bar folkens. Biden vil selfølgelig få skylda.

Biden har skylden

 

Hvorfor skal han ikke ha skylden? 

 

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Hvis det blir et krakk i boligmarkedet der borte, hvor mye vil det påvirke vårt boligmarked? Hvor mye falt det henholdsvis i USA og Norge i 2008?

Simen, her er en artikkel som sier noe om usa. https://www.thebalance.com/when-will-housing-prices-drop-again-4773140

Her hjemme falt de med 11% https://eiendomnorge.no/blogg/finanskrisen-pa-norsk-article599-923.html

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (41 minutter siden):

Røffly (litt over) dobbelt så stort fall i USA som i Norge.

Antall salg sier ikke noe om det er tilbudet eller etterspørselen som faller. Jeg leste forresten et godt leserinnlegg her om dagen som styrket min tro på at boligmarkedet ikke vil få noe nevneverdig fall i Norge. Nesten ingen er egentlig interessert i det.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg leste forresten et godt leserinnlegg her om dagen som styrket min tro på at boligmarkedet ikke vil få noe nevneverdig fall i Norge.

Gode gamle travere som vet å fote seg der ja.  Tromsø er en flott plass. Bodd der selv. Bodde på Haabet rett ved flyplassen i 4 år. Jeg er ikke helt enig i medisinen fåreslått. Spesiellt ikke eiendoms skatt på egen bolig. Jeg oppfatter det som å betale leie til staten for noe du eier. Prinsipiellt uenig. For nærings eiendom ja, men ikke privatbolig. Husk å stemme riktig da Simen 🙂 Godt valg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...