Gå til innhold

President Bidens regjeringstid


Anbefalte innlegg

Taliban er en koalisjon mellom mange grupper ja, og det som er litt typisk for slike koalisjoner er at de må oppnå kompromiss lengre mot ytterpunktene enn hva store grupper representerer. De må gå så langt ut mot ytterpunktet at de som befinner seg lengere ut enn kompromissene blir få nok til å kontrolleres, og at de som faller utenfor kompromisset blir få nok til å bekjempes.

Utfordringene med koalisjoner og fraksjoner ser man kanskje best ved å titte litt på IRA (Prov IRA/Real IRA) og motpartene som lider av samme utfordringer, Borgerkrigen i Libanon, PLO/Hamas og ikke minst Knesset. Underlig å se hvordan Republikanerne i USA har håndtert samme problemstilling internt og i senat/kongress+++. Jeg tviler nok på at Taliban greier å håndtere det like dårlig 😁

Jeg er ikke spesielt begeistret for tyrkisk involvering, de har et ottomansk selvbilde og for mange ottomanske drømmer. Jeg har ikke fulgt med på hva Tyrkia har gjort i Afghanistan, så en generalisert oppfatning.

For egen del er jeg ganske meningsløs i forhold til hva som skjer videre, jeg har ingen illusjoner hverken den ene eller andre veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haiku skrev (2 timer siden):

For egen del er jeg ganske meningsløs i forhold til hva som skjer videre, jeg har ingen illusjoner hverken den ene eller andre veien.

Det skal jeg på ingen måte holde imot deg ☺️ Vi får vel vente og se. Jeg holder øyne og ører åpne.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Biden har en monemental oppgave foran seg. Han snakker flott om mange ting, men hva kan han gjøre? Ta klimakampen som et eksempel. I en sak som nå går i USA kan vi ane problemene han har foran seg. Eskrow Trust er en entitet som står mellom to parter. En som betaler og en som sender faktura. Ikke uvanlig det kan man si, men når betaleren er et oljelednings firma og firmaet som sender faktura er politiet ser man straks problematikken. Dette pågår akkurat nå i USA. Prosjektet er Line 3 i Minnesota, og det har skjedd lenge. Det er dokumentert under protestene i Standing Rock. Her ser vi et selskap som betaler politiet som sin egen hær. Utopiske forhold kan man mene, men altså en ralitet i USA. Tror ikke at Biden kan gjøre noe hvis han ønsker det. USA har forlengst forlatt oss andre i sin vei mot fasismen.

Lenke til kommentar

Han skal ihvertfall ha for at han forsøker å forbedre ting. Alt Trump gjorde var å stenge av vannet for brannmennene, samle inn store mengder ved og dele ut fyrstikker.

EU er på mange måter en kopi av USA, men EU forsøker i det minste å lage et felles lovverk. I USA kan lovene være svært forskjellig fra stat til stat, fylke til fylke og by til by, og det er et fundamentalt problem. Det samme er religiøs fanatisme fullt på linje med midtøstens kanaljer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Haiku skrev (1 time siden):

EU er på mange måter en kopi av USA, men EU forsøker i det minste å lage et felles lovverk. I USA kan lovene være svært forskjellig fra stat til stat, fylke til fylke og by til by, og det er et fundamentalt problem. Det samme er religiøs fanatisme fullt på linje med midtøstens kanaljer. 

Amen. Biden er ikke en mann jeg tror på. Tvert imot. USA under Obama finansierte opprøret i Ukraina med 'nødhjelp' fra statkassen. Burisma fikk pengene inn og fordelte dem blandt motstands celler i landet. CIA på sitt verste. Hunter Biden var inne i styret hos Burisma for å kontrollere hvor pengene gikk. Les dere opp på alt faenskapet de stellte i stand. Nå rapporteres det at Biden har tilbudt et gigantisk våpensalg til Ukraina. USA (med Biden i spissen) holder igjen på med Russisk rulett i Europa. Etter at de feilet å stenge Nord Stream 2 har de begynnt et nytt løp i Ukraina. Den gamle gjengen er i live og triver godt.

Rahm Emanuel er godkjent av Biden som ambasadør til Japan. Vet dere hvem den mannen er? Faren hans var en sentral mann i Irgun. Israels terror organisasjon før staten Israel ble dannet. Rahm tjenestegjorde i IDF under den første Irak krigen. Dette sammen med Blinken som utenriksminister er Zionistene godt representert i amerikansk administrasjon. Lurer på om Israel har inside info om alt som skjer i Amerikansk utenriks politikk? Helt ubegripelig for meg etter skipet Liberty.

"A danger to our national security exsists whenever our elected officials are willing to subordinate American interests to those of any foreign nation." -- Admiral Thomas H. Moorer regarding attack on the ship Liberty

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ingen illusjoner om noen av  stormaktene eller alliansene de dominerer. Det har ingen hensikt å nevne noen spesifikt ettersom alle er engasjert i operasjoner som medfører at de ikke har noen rettmessig høyere moralsk og etisk standard enn noen av de andre. Vi er en del av dette som så mange andre, og har heller ikke ikke noe grunnlag for å dunke oss i brystkassa i denne sammenheng.

Det jeg tror man bør være oppmerksom på er at Storbritannia fortsatt har sine empiriske drømmer i behold og ønsker å markere seg sterkere over hele verden. De står langt friere til dette nå som de er ute av EU. Derfor forventer jeg at Storbritannia blir langt mer involvert (i førersetet) i internasjonale "konflikter". Det er svært mye fattidom i UK, så det bør være lett å rekruttere militært personell til alle våpengrener.

Lenke til kommentar
Haiku skrev (6 minutter siden):

Det jeg tror man bør være oppmerksom på er at Storbritannia fortsatt har sine empiriske drømmer i behold og ønsker å markere seg sterkere over hele verden. De står langt friere til dette nå som de er ute av EU. Derfor forventer jeg at Storbritannia blir langt mer involvert (i førersetet) i internasjonale "konflikter". Det er svært mye fattidom i UK, så det bør være lett å rekruttere militært personell til alle våpengrener.

Amen igjen. Hele Brexit bevegelsen i UK var basert på løgn. Se den virkelige grunnen til Brexit.

Lenke til kommentar

CIA varsler John Kiriakou sier at det ikke var noen ISIS-K ledere som ble drept i droneangrepet (13:00). Han sier at CIA ikke har navngitt eller identifisert noen av lederne som angivelig er drept. Han hevder derimot at det var uskyldige mennesker som ble drept. Det er 90% uskyldige mennesker som blir drept i drone angrep så statistisk er det god sjangs for at han har rett.

Endret av Oddvardm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har Texas innført en helt sinnsyk lov om at det er forbudt med abort etter 6 uker. I tilegg har de sagt at hvis noen kan identifisere en person som hjelper en kvinne med penger for en abort, kjørerer henne til en abortklinikk eller tilbyr hjelp kan personen saksøkes av hvem som helst og vil bli tilkjent $10K samt saksomkostninger hvis de vinner. Og høyesterett sier at det er OK. Hva synes dere folkens? Dette er drakonisk spør du meg. Det kristne høyre er utgjør den farligste trusselen mot et moderne samfunn.

Biden lover at han skal gjøre det han kan for å bekjempe dette, men onde tunger sier at det han vil gjøre er å bruke det i valgkampen 2022 for å skaffe penger og stemmer. Hva tror dere han vil gjøre?

Endret av Oddvardm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere som ennå tror at Demokratene i USA er som arbeiderpartiet her hjemme skal ta en kikk på denne viderepotasjen. Her er finansene til den 'progressive Justice Democrat' fraksjonen av det demokratiske partiet under lupen sammen med identifikasjons politikken til den propaganda vingen som opererer i sosiale media. Dere kan avskrive mye av myten om det Demokratiske partiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det samme som har skjedd over lang tid. Kina bedriver systematisk utvidelse av ressursgrunnlaget sitt og stjeler arealer fra "alle" mindre nasjoner i området. Der bygger de ut militær kapasitet til å forvare de stjålne områdene, og de har bevisst økt trykket mot Taiwan.

Det er vestens grådighet som har sørget for at Kina har fått en økonomi som tillater dem dette. Vi har helt bevisstløst tilført de alt de trenger for å bli en trussel. For Norges del startet det antagelig med at IM Skaugen solgte Norgas Carriers og tilførte kineserne kompetansen som lar de konkurere med oss innen DET shippingsegmentet, samt salget av majoriteten i Elkem til Kina. Andre eksempler er Volvo og Lenovo. 

Men hovedproblemet er altså at vil har lagt "all" fabrikasjon dit og derfor gjort det mulig for de å tilegne seg kompetansen som de trenger for å utkonkurrere vesten. En stund siden jeg har sjekket, men skulle mene at rundt 10% av USAs utenlandsgjeld er til Kina om jeg ikke husker feil. Det betyr at Kina har betydelige maktmidler ovenfor USA og vesten.

Kina utgjør en massiv trussel for vesten, og Taiwan er fortsatt en vestlig alliert.

Endret av Haiku
Typo
Lenke til kommentar
Haiku skrev (13 minutter siden):

Kina utgjør en massiv trussel for vesten, og Taiwan er fortsatt en vestlig alliert.

Kina har ikke angrepet noe land siden de tok over Tibet, et område som historisk hadde tilhørt Kina. Å gå rundt og være redd for Kina vil jeg derfor anse som nokså virkelighetsfjernt. Taiwan er forresten også historisk sett en del av Kina. Det er ikke Kina som har hangarskip i Mexicogolfen, det er USA som har det i Gulehavet.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (51 minutter siden):

Kina har ikke angrepet noe land siden de tok over Tibet, et område som historisk hadde tilhørt Kina. Å gå rundt og være redd for Kina vil jeg derfor anse som nokså virkelighetsfjernt. Taiwan er forresten også historisk sett en del av Kina. Det er ikke Kina som har hangarskip i Mexicogolfen, det er USA som har det i Gulehavet.

Det er mange former for krigføring Aiven. Hørt om ARM? Det er et semikonduktor selskap som inngikk partnerskap med et Kinesisk selskap som ikke tar hensyn til noen regler i det hele tatt. Kineserne stjeler alt de kan få hendene sine på. Du kan se reportasjen her.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (25 minutter siden):

Det er mange former for krigføring Aiven. Hørt om ARM? Det er et semikonduktor selskap som inngikk partnerskap med et Kinesisk selskap som ikke tar hensyn til noen regler i det hele tatt. Kineserne stjeler alt de kan få hendene sine på. Du kan se reportasjen her.

Jeg synes ikke vi skal late som USA og Vesten er noe bedre. Det stjeles etter eget forgodtbefinnende.

Lenke til kommentar
Haiku skrev (1 time siden):

Kina bruker militære og økonomiske muskler hele tiden. De foretrekker forgjelding og boikott, men bruker også militære midler der det er mest praktisk. Okkupasjon av øyer og støtte til proxykrig.

Ja, de forgjelder USA, fordi USAs elite er mer opptatt av å berike seg selv enn å få økonomien sin på rett kjøl. Fører man konstant krig på krita, så får man nødvendigvis gjeld til noen. Uansett er Kinas militære ekspansjon en bagatell i forhold til USA. Denne nye aggresjonen, med tilhørende retorikk fra USA mot Kina som vi har sett i Bidens regjeringsperiode synes jeg er motbydelig.

Edit:Jeg tror ikke USA tør en krig mot Kina, jeg tror de er ute etter å øke spenningene, så våpenindustrien kan produsere for fullt, som de pleier.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Haiku skrev (13 minutter siden):

Jeg har ingen illusjoner om USA.

Å bruke USA som unnskyldning for Kinas bøllerier er ren bortforklaring. Selv om Ambassadør Solheim pt har solgt seg til Kina.

Å se på Kina som en "trussel mot Vesten" er historieløst og tåpelig. Så lenge USA gjør alt Kina gjør, bare ti ganger verre, er jeg usikker på hvordan du klarer å overbevise deg selv om slik rabiat alarmisme. Jeg er ikke tilhenger av Kinas øyhopping, men kan vi være litt realistiske? USA har vel hatt 50 proxykriger siden Kina sist var involvert i Vietnam.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Nå er jeg hverken rabiat, historieløs eller tåpelig i mitt syn på Kina. Jeg synes dog det er ganske interessant å observere når folk kommer løpende til for å forsvare dem. Men det er trolig fordi jeg heller ikke har noen naiv idealistisk bevisstløs holdning til dem.

Når det gjelder Vietnam og krigene i det området på den tiden har jeg null respekt for både datidens "unge høyre folk" som fortsatt forsvarer den og dårene som fortsatt idealiserer kommunismen.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...