Gå til innhold

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa


Anbefalte innlegg

kremt skrev (15 timer siden):

Det kan ikke være i Norge hvertfall. Årets salg ligger den bak både Outlander PHEV og EQC400. Tesla 3 ser ut til å være litt "2019". Etter det møtte den veggen. Sedan er UT.

Jo, i Norge. Det ble levert over dobbelt så mange Model 3 i den første måneden ved lansering i Norge, som den "populære" ID.3.

Tesla har ikke møtt veggen. Som vi har sett på bruktbilpriser og annet så er det stor etterspørsel etter Model 3. Problemet er ikke etterspørselen, men at Tesla i USA ikke sender nok biler til Norge fordi de har så mange andre markeder som også skal dekkes fra en og samme fabrikk. Dette forklarte jeg tidligere i tråden. Hva er grunnen til at du ikke engang gidder å lese før du svarer?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg klare ikkje la vær å sjå @Trestein som at han kaster dritt på veggen og ser om noko kleber. Kan fyren holde seg til ei problemstilling av gangen?

Problemene han oppgir er stort sett intet-problemer, eller tvert ut løgn. Eg syntes det ble langt til servicesenter for meg om eg skulle ha Tesla i Haugesund... men servicesenter var godt under 100 km unna. 136 km om eg vil nordover i staden for sør. No er det også kommet Tesla lokasjon i Haugesund også, som videre fjerne problemstillingen.

Kanskje han burde holde seg til reelle problemer. Men siden dei byrje bli få av må han visst koke opp hysteriske fantasier i staden...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Complexity said:

SUV'er generelt har jo trange bagasjerom.

En fordel med elbiler og bagasjeplass er jo at man kan gå ganske dypt siden det ikke er noe tank under som blir i veien. En del fossilbiler har og mye plass her beregnet for reservehjul men det er ofte ikke like godt egnet til bagasje.

imagejpg_950784d6-b780-4b6c-a88f-86e51a2cc69c.jpg

Har aldri regnet mange av disse "city slickers" SUVene som en skikkelig SUV. Da tenker jeg mer på biler som Landcruiser, Patrol etc. Men ja enig i at mange såkalte SUV generelt sett er trange og for min del grenser til det en bilselger på toyota kalte "turban cruiser".

Lenke til kommentar
hekomo skrev (17 timer siden):

Du glemmer at det var i første halvdel at de første leveransene av Model 3 kom til Europa. Så her kommer du bare med enda et eksempel på din egen cherry-picking og ignorering av viktig data.

De er ned YoY og YTD. Jeg vet ikke hva som er cherry-picking med det, men du får forklare det nærmere. De er altså ned 13% i et marked som har steget 120% og det kan ikke skyldes produksjonsbegrensninger. I tilfelle så får du opplyse oss om hvilken økonom som har fortalt deg at rentekampanjer og priskutt er rasjonell atferd når etterspørsel er større enn produksjonen.

hekomo skrev (17 timer siden):

Tesla satte jo ny salgsrekort i Q3 til tross for at etterspørselen visstnok stuper over hele verden.

Artikkelen handler om Europa. 

hekomo skrev (17 timer siden):

Og til tross for at ID.3 er så "attraktiv" så har den solgt mye dårligere i den første salgsperioden enn Model 3 gjorde da den først kom hit.

Den kommer til å bli den nest mest solgte elbilen i Norge i år. Da er den attraktiv selv om du har rett i at konsernsøster Audi etron selger mest. Antar du har en eller annen kjempelur forklaring på hvorfor du skrev "attraktiv" i gåseøyne.

hekomo skrev (17 timer siden):

 Don't bet against Elon.

For en behagelig og ukomplisert verden noen lever i.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (48 minutter siden):

Eg klare ikkje la vær å sjå @Trestein som at han kaster dritt på veggen og ser om noko kleber. Kan fyren holde seg til ei problemstilling av gangen?

Problemene han oppgir er stort sett intet-problemer, eller tvert ut løgn. Eg syntes det ble langt til servicesenter for meg om eg skulle ha Tesla i Haugesund... men servicesenter var godt under 100 km unna. 136 km om eg vil nordover i staden for sør. No er det også kommet Tesla lokasjon i Haugesund også, som videre fjerne problemstillingen.

Kanskje han burde holde seg til reelle problemer. Men siden dei byrje bli få av må han visst koke opp hysteriske fantasier i staden...

Eg prøver bare å begrunne en påstand. Dessverre har salg av biler flere en en faktor som påvirker popularitet.

Ang avstand mellom service senter . Her   I norge er det nok ok. Hvordan resten av europa er er det som er relevant.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Trestein said:

Eg prøver bare å begrunne en påstand. Dessverre har salg av biler flere en en faktor som påvirker popularitet.

Ang avstand mellom service senter . Her   I norge er det nok ok. Hvordan resten av europa er er det som er relevant.

Nei, du gjere ikkje det. Du kjem berre med påstander. Ein begrunnelse ville krevd at det har nokon reell basis i realiteten, eller ein gong ein grunn til å tru det.

Avstand mellom service-sentre er det du som påstår er eit problem. Det skal du få løyse, i staden for å kaste ut dette skitet og la andre gjere jobben for deg. Berre eit overfladisk søk indikerer at det er flust med service-sentre utover Europa.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

Nei, du gjere ikkje det. Du kjem berre med påstander. Ein begrunnelse ville krevd at det har nokon reell basis i realiteten, eller ein gong ein grunn til å tru det.

Avstand mellom service-sentre er det du som påstår er eit problem. Det skal du få løyse, i staden for å kaste ut dette skitet og la andre gjere jobben for deg. Berre eit overfladisk søk indikerer at det er flust med service-sentre utover Europa.

At det er flust med servicesenter i europa er det noe bedre dokumentasjon?

Hvor mange verksteder har vw i europa og hvor mange har tesla? Det er spørsmålet?

vil du vite forholdet?

Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 timer siden):

Jo, i Norge. Det ble levert over dobbelt så mange Model 3 i den første måneden ved lansering i Norge, som den "populære" ID.3.

Du beskylder folk for cherry-picking når folk snakker om HELE ÅR, men selv inisterer du på å sammenligne kun de siste ukene av kvartalet hvor Tesla som kjent klumper sammen hele leveransen av regnskapstekniske grunner.

Ja, Tesla leverte 5000 Model 3 i Mars 2019. Den blippen blir nok dratt frem i 2021 også.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
1 hour ago, hekomo said:

De kan ikke sende biler oftere. De har bare en fabrikk som produserer for hele verden (med unntak av Kina

Her motsier du deg selv. Det kan jo ikke akkurat være overveldende etterspørsel i Asia etter Tesla 3 når de snart begynner å sende biler til Europa? Og hvis de har så stor etterspørsel i US, hvorfor kaster de da priskutt, rentekampanjer og kvartalsrush etter folk? Bli kvitt biler, få inn cash virker særdeles viktig. Jeg lukter desperasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Trestein said:

Tesla eiere er jo veldig flinke til å beskylde tyskerne som massedrapsmenn. 

Kvifor denne hetsen av Tesla-eigarar?  Kan du dokumentere at forskarane som har rekna ut kor mange tusen som døyr i året på grunn av det planlagde massedrapet som VW står bak eig kvar sin Tesla?

16 hours ago, Trestein said:

At en bilfabrikks leder kan si at han vurderer å støtte en president som tilsynelatende er rimelig gal kan påvirke folk.

Veit du, det bryr meg midt bak kva ulike fabrikkliearar stemmer på.  For meg er det fascinerande at du faktisk har ein tabell over det.  Kva stemmer leigarane av dei ulike fabrikkane til Toyota på?

16 hours ago, Trestein said:

At europeere kan ønske å støtte egen industri finner jeg ikke urimelig. Det kan også påvirke folks valg av bil.

No har jo Tesla ein fabrikk under bygging i Tyskland, so då støttar dei eigen industri ved å kjøpe Tesla.  Akkurat som når dei kjøper Opel eller Fiat.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, hekomo said:

De aller færreste har 200km til nærmeste service-center, og som nevnt så bygges det stadig nye. Bare den siste tiden har det kommet minst to-tre nye her i Norge.

Vi har over 200 km til næraste service-senter utan at det har vore noko stort problem.  Det vert gjerne eit par år mellom kvar tur, og då har vi gjerne kombinert med handling på IKEA og andre ærend som ikkje kan ordnast lokalt.  Men for mange er nærleik til merkeverkstad viktig.  VW har nesten fem gonger fleire merkeverkstader enn Tesla i landet, trass i at salet har vore ganske likt dei siste åra.  Når bilane må reparerast so ofte som VW er det viktig for kundane å ha ein merkeverkstad i nærleiken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (11 minutter siden):

Kvifor denne hetsen av Tesla-eigarar?

Tror vi kom frem til i en annen tråd at Trestein bare er misunnelig på Tesla-eiere. Ikke vet jeg hvorfor men slik er det visst. Skal ikke se bort ifra at tonen får en annen lyd når/dersom Tesla kommer med en $25.000 bil til Norge. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (9 minutter siden):

Tror vi kom frem til i en annen tråd at Trestein bare er misunnelig på Tesla-eiere. Ikke vet jeg hvorfor men slik er det visst. Skal ikke se bort ifra at tonen får en annen lyd når/dersom Tesla kommer med en $25.000 bil til Norge. 

Kan trøste deg med at bilen jeg har i dag kostet mere enn en tesla 3.

Årsaken til at jeg er litt aktiv er at den aller største gruppen som snakker ned el biler faktisk ikke er bensin eller dieselbil eiere.

Det syntes jeg fortener litt pes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...