Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biltema sin helsyntetiske olje, noe møkk?


maxijoker

Anbefalte innlegg

Så var tiden inn for olje og  -filterskift på en 2015 modell, Suzuki SX4  S-Cross.

Jeg er ingen fagmann innen bilmotorer, men jeg har hørt at Long Life (LL) olje har gode egenskaper som langtidsvirkende smøre olje. Jeg undersøkte litt hos Biltema for slike L.L olje og de hadde olje egnet til min bilmodell. Men før man kjøper slik olje, er de noen spesifikasjoner jeg bør undersøke/kontrollere først, og som sikkert Biltema "hopper bukk over"?

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kravene til olje oppgitt av bilprodusenten er gjerne minstekrav, oljen må oppfylle minst disse kravene.

Prisen på olje er generelt bestemt ut i fra hvor god baseoljen er, og hvilke tilsetningsstoffer man bruker.
Gode oljer koster mer, dårlige oljer koster mindre, selv om de sikkert oppfyller kravene, å kanskje til og med er produsert på samme fabrikk.

En del kjente merker legger sikkert også litt ekstra på prisen på grunn av merkenavnet, men generelt er billige oljer dårligere enn dyrere oljer, slik det er med de fleste ting i livet, man får det man betaler for.

Det spiller dog sikkert liten rolle, så lenge bilen har nok olje, så går det som regel helt fint.

Anekdotisk så har jeg brukt Castrol i mange år uten problemer 😆

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

De fleste kjedebutikker har proffe innkjøpere som du igjen nyter godt av (samtidig som kjedebutikkene har grei business). En sjelden gang gjør de noen brølere, men risikoen er ganske liten. Heldigvis har vi ikke blitt så økonomisk kyniske som en del andre land, så enn så lenge kan man generelt stole på kvaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

Kravene til olje oppgitt av bilprodusenten er gjerne minstekrav, oljen må oppfylle minst disse kravene.

Minstekravene som er godt nok for å beholde garantien på bilen, og det er ingenting å kimse av. Men du har rett i at dyrere oljer kan ha egenskaper ut over evnen til å smøre motoren godt nok.

Lenke til kommentar

Ingen vet.

Hvis du kjøper den billigste olja du finner, så sparer du kanskje 1000 kr i året på olje. Hvis motoren da holder i 15 år, så har du spart 15 000 kr. Men hvor mye koster det da å overhale eller skifte motoren?

Da spørs det igjen: Hvis du hadde kjøpt den dyreste oljen, ville motoren faktisk holdt i 30 år?

Dette tror jeg kun det er erfarne motormekanikere som kan svare på, og jeg tror egentlig ikke de vil svare på det, for det er yrkeshemmeligheter som betyr at de kan tjene penger på den informasjonen.

Så det er helt umulig å vite.

Så kan man jo ta en oversiktvurdering; Det er kanskje lite poeng i å bruke den dyreste oljen hvis man har en skraphaug som ikke er verdt mer enn skrotprisen .. men har man en splitter ny lamborghini ville man ikke akkurat brukt rapsolje til motoren.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Taurean said:

Ingen vet.

Hvis du kjøper den billigste olja du finner, så sparer du kanskje 1000 kr i året på olje. Hvis motoren da holder i 15 år, så har du spart 15 000 kr. Men hvor mye koster det da å overhale eller skifte motoren?

Da spørs det igjen: Hvis du hadde kjøpt den dyreste oljen, ville motoren faktisk holdt i 30 år?

Dette tror jeg kun det er erfarne motormekanikere som kan svare på, og jeg tror egentlig ikke de vil svare på det, for det er yrkeshemmeligheter som betyr at de kan tjene penger på den informasjonen.

Så det er helt umulig å vite.

Så kan man jo ta en oversiktvurdering; Det er kanskje lite poeng i å bruke den dyreste oljen hvis man har en skraphaug som ikke er verdt mer enn skrotprisen .. men har man en splitter ny lamborghini ville man ikke akkurat brukt rapsolje til motoren.

Så lenge man bruker riktig olje og skifter ofte nok så går det nok helt fint å bruke billig olje.

Veldig mange motorhavari skjer av andre grunner enn dårlig olje. De fleste vil jeg tro.

Verksteder bruker ofte bare å ha store fat av billig olje stående som de fyller på bilene som skal ha oljeskift. Ofte er det ikke riktig spesifikasjon engang.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Så lenge man bruker riktig olje og skifter ofte nok så går det nok helt fint å bruke billig olje.

Veldig mange motorhavari skjer av andre grunner enn dårlig olje. De fleste vil jeg tro.

Verksteder bruker ofte bare å ha store fat av billig olje stående som de fyller på bilene som skal ha oljeskift. Ofte er det ikke riktig spesifikasjon engang.

Skifter ofte nok = Dyrere.

Det er nok et triks de bruker ja. Så hva bør en gjøre? De burde kanskje tilby forskjellig kvalitet på olje. Adage caveat emptor som alltid = Buyer beware. Trist at det må være sånn.

Lenke til kommentar

Min anbefaling: Bytt olje og filter en gang pr år, eller hver 20.000 km hvis du kjører mer enn det pr år. Bruk billigste oljen du finner som tilfredsstiller produsentens krav, og et filter fra et kjent merke. Problemet med longlife og bytte annethvert år er at oljen taper smøreevne over tid, og at filteret taper evne til å holde oljen ren, så selv verdens dyreste olje er ikke bedre etter 2 år enn den billige er etter 1 år. Hvis du ikke vil bytte selv, får du oljeskift med "sertifisert" olje, nytt oljefilter og alt arbeid hos for eks. Svendsen Eksos fra 799.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Jeg vil takke dere alle for gode og konstruktive innspill!

Jeg  tenkt at det ikke kunne være være enn å ringe til merke bilforhandleren.

De hadde for så vidt ikke noe imot at jeg hadde meg egen olje. Jeg fikk ett tips at oljen måtte inneha en kode, tror dette var MSC3. Denne koden var viktig pga en del med små tynne hull og som satt i begynnelsen av eksosen. Med andre kodeverdier og som vist nok viser mineraltilsetninger, kunne disse småhullene tette seg over tid. En repp der kunne fort løpe opp i tusenvis av kroner.

 

Jeg fikk tak på oljen merket med den rette koden, og filter og oljen er nå skiftet ut. Takker for dere bidragsytere :)

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...