Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 time siden):

5600X og lignende er ikke et tegn på dårlig yield. De aller fleste kunne nok vært solgt som 5800X, men da hadde de mistet et prispunkt. Å slå av to som oftest fungerende kjerner på CCX-en er bare den mest kostnadseffektive måten å ha noe å tilby på det prispunktet.

IF er i praksis en toveis topunktsbuss som vist i plansjen. Den har som eneste formål i den konfigurasjonen der, å være bindeledd mellom IO-brikke og CCX. Det spiser av effektbudsjettet og tar nødvendigvis die space både på CCX og IO-brikken. IO-brikken er bare 12nm så den kunne vært mye mindre dersom den ble krympet til 7nm. Minnebusskontrolleren og PCIe-kontrolleren tar altså ikke mye plass på 7nm. Jeg mener de fint kunne flyttet det til CCX uten at brikkestørrelsen blir særlig stor.

Vanligvis ligger optimal brikkestørrelse, med tanke på yield mellom ca 50 og 200 mm2, med de fleste normale prosessorer fra både Intel og AMD mellom 80 og 150 mm2. Ryzen 5000-serien har bare 74 mm2 chiplet størrelse som inkluderer 8 kjerner, 32 MB L2 og IF-kontrolleren (som tar ca like mye plass som 1 kjerne).

Zen4 blir 5 nm og dermed ca krympet med ca 40% i forhold til Zen3 hvis det ikke gjøres noen endringer ellers. Dvs ca 45 mm2. Kombinerer man to sånne for å få 16 kjerner med IF mellom de sammensveisede chipletene så blir det ca 90 mm2. IO-brikken er 125mm2 på 12nm. På 5 nm vil det bli ca 25 mm2. Til sammen ca 115 mm2 for 16 kjerner, 64 MB L3, intern IF-buss, PCIe og minnebuss. Dette tror jeg blir et glimrende utgangspunkt for en serie med alt fra 8 til 16 kjerner, selv om de må slå av fungerende kjerner for å lage nok 8 og 12-kjernere. Edit: IO-die på Epyc og TR er til sammenligning 416 mm2. Altså kun IO-dien. Inntil 8 stk 74 mm2 chiplets kommer i tillegg.

Brikker med defekt i IF-delen kan bli 8-kjernere (en 8-kjerners complex slåes av). Brikker med defekt i en av minnekanalene kan nøye seg med 1 minnekanal og kombineres med en til av samme sort slik at det blir 2 minnekanaler til sammen. Dvs. mulighet for en 32 kjerner med 2 minnekanaler på AM5. Pga ingen diger IO-brikke er det plass til det selv på en så liten sokkel som AM5.

5nm vil også gjøre at PCIe 4.0-kontrolleren og DDR5 minnekontrolleren utvikler mindre varme enn PCIe 3.0 og DDR4 gjør på 12nm. Det vil altså frigi effekt som kan brukes til f.eks høyere klokkehastigheter i stedet for.

Er prinsipielt enig med deg men mener jeg leste at mange av 4 og 6-kjernerne på Zen 2 var resultat av defekter som hjorde at en CCD ikke fungerte eller at de ikke greide rett frekvens på gitt spenning pga dårlig kvalitet og dermed måtte nedgraderes. Jeg tipper de 2 tingene kan forklare broroarten av 5600X der ute og også at vi så lite 3100 og 3300X da få var av så lav kvalutet eller hadde så store defekter. 

Ang 12nm er den sykt mye billigere enn 7nm og de blidgjør samtidig partneren GF jamfør avtaler seg imellom når ingen GPUer produseres på 12 eller 14nm lenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (22 timer siden):

Jeg snudde litt på det fordi jeg synes retorikken som ble brukt av reviewers var ladet.

Vil min bruk gagnes av å legge over 1000 kroner til i CPU?

Synes det er mer legitimt, om man i hovedsak spiller på PCen som tyngste oppgave, å gå for 8 kjerner enn 6. Siden konsollene denne generasjonen er 8/16 i hovedsak. 6/12 i dag er kanskje ok, men om to-tre år så er det større sannsynlighet at man da trenger en oppgradering fra det for spilling enn å måtte oppgradere fra 8/16.

For min del da, så synes jeg det var bedre å kjøpe 10700KF for gaming, iom. den har blitt solgt til 3900. Så om man skal se på valuen, så synes jeg den er bedre med 10700K/F. Mens med 5900X så får man 50% flere kjerner. Da føler man at man faktisk får en del mer for pengene. 

Men mulig det bare er meg da.

Lenke til kommentar

Ser det er endel variasjon i hvor heldige folk er med hastighet på nyeste ryzen og infinity fabric/ram og selv de mest drevne innpå her kjemper for å få det optimalt.

Har en kompis med nybygg med 5900x, dark hero MB, 4brikker b-die og han har testet i lengre tid med 1:1 2000mhz IF, 4000mhz cl14 ram og det fungerer fint og klarer ikke finne noe ustabilitet ved test eller bruk.

Han venter på litt deler for vannloop så CPU er ikke "overklokket" enda men allikevel kan det virke som han har hatt litt mere flaks enn andre.

Han hadde bruker her inne før, skal se om han ikke kan legge ut sine settings om det er interessant eller om det er noe vi overser.

Endret av Thobjo
Typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Thobjo said:

Ser det er endel variasjon i hvor heldige folk er med hastighet på nyeste ryzen og infinity fabric/ram og selv de mest drevne innpå her kjemper for å få det optimalt.

Har en kompis med nybygg med 5900x, dark hero MB, 4brikker b-die og han har testet i lengre tid med 1:1 2000mhz IF, 4000mhz cl14 ram og det fungerer fint og klarer ikke finne noe ustabilitet ved test eller bruk.

Han venter på litt deler for vannloop så CPU er ikke "overklokket" enda men allikevel kan det virka som han har hatt litt mere flaks enn andre.

Han hadde bruker her inne før, skal se om han ikke kan legge ut sine settings om det er interessant eller om det er noe vi overser.

Tenker det går mest på AGESA/Bios variasjoner.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Thobjo skrev (7 minutter siden):

Ser det er endel variasjon i hvor heldige folk er med hastighet på nyeste ryzen og infinity fabric/ram og selv de mest drevne innpå her kjemper for å få det optimalt.

Har en kompis med nybygg med 5900x, dark hero MB, 4brikker b-die og han har testet i lengre tid med 1:1 2000mhz IF, 4000mhz cl14 ram og det fungerer fint og klarer ikke finne noe ustabilitet ved test eller bruk.

Han venter på litt deler for vannloop så CPU er ikke "overklokket" enda men allikevel kan det virka som han har hatt litt mere flaks enn andre.

Han hadde bruker her inne før, skal se om han ikke kan legge ut sine settings om det er interessant eller om det er noe vi overser.

Vet du hvilke brikker han har?

Holder på å lete etter brikker til meg selv i julegave 😎 Men er så usikker på hvilke jeg burde gå for.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Chenix said:

Vet du hvilke brikker han har?

Holder på å lete etter brikker til meg selv i julegave 😎 Men er så usikker på hvilke jeg burde gå for.

Han har:
G.Skill Trident Z Neo DDR4 RGB 32GB 3600Mhz

Startet på 4000mhz 14-14-14-30, mulig han har fikset mere siden han satte den opp for noen uker siden men planen var å tune mer når vannkjølingsdelene kommer.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Thobjo said:

Han har:
G.Skill Trident Z Neo DDR4 RGB 32GB 3600Mhz

Startet på 4000mhz 14-14-14-30, mulig han har fikset mere siden han satte den opp for noen uker siden men planen var å tune mer når vannkjølingsdelene kommer.

Er det 2x16 eller 4x8?

 

Edit: Så det var 4x8.

Hos meg hater dark hero 2x16 dualrank. Iallefall 4000c19 brikkene. Skal teste de nye 4266c17 2x16 etter jul. Har 2 sett, så må vel teste 4x16 også. 

Endret av Nizzen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

For min del da, så synes jeg det var bedre å kjøpe 10700KF for gaming, iom. den har blitt solgt til 3900. Så om man skal se på valuen, så synes jeg den er bedre med 10700K/F. Mens med 5900X så får man 50% flere kjerner. Da føler man at man faktisk får en del mer for pengene. 

Men mulig det bare er meg da.

Ytelseshoppet i UWQHD mellom 5800x og 5900x er jo tilnærmet ikke tilstede, spesielt med eyecandy på. Det blir en dyr 1000 lapp man ikke får noe igjen for med mindre man faktisk driver med content creation.

Nå satt jeg på et x570 hovedkort så 10700KF, om det er et bedre alternativ, ville blitt dyrere for min del om jeg skulle hatt tilsvarende hovedkort.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (35 minutter siden):

Ytelseshoppet i UWQHD mellom 5800x og 5900x er jo tilnærmet ikke tilstede, spesielt med eyecandy på. Det blir en dyr 1000 lapp man ikke får noe igjen for med mindre man faktisk driver med content creation.

Nå satt jeg på et x570 hovedkort så 10700KF, om det er et bedre alternativ, ville blitt dyrere for min del om jeg skulle hatt tilsvarende hovedkort.

Kjøpte hovedkort til 2800, nedsatt fra 3800. Så fikk jeg 640kr i cashback fra msi oppå det. Klart, alle får jo ikke til den dealen hele tida. Men personlig synes jeg 5800x er for høyt prisa. Hvor er 5700x? 🙂

Lenke til kommentar
2 hours ago, ExcaliBuR said:

Ytelseshoppet i UWQHD mellom 5800x og 5900x er jo tilnærmet ikke tilstede, spesielt med eyecandy på. Det blir en dyr 1000 lapp man ikke får noe igjen for med mindre man faktisk driver med content creation.

Nå satt jeg på et x570 hovedkort så 10700KF, om det er et bedre alternativ, ville blitt dyrere for min del om jeg skulle hatt tilsvarende hovedkort.

Ikke glem at 2xCCX gir bedre ytelse i en rekke oppgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

5nm vil også gjøre at PCIe 4.0-kontrolleren og DDR5 minnekontrolleren utvikler mindre varme enn PCIe 3.0 og DDR4 gjør på 12nm. Det vil altså frigi effekt som kan brukes til f.eks høyere klokkehastigheter i stedet for.

Så kun Intel som kommer til å integrere med det lettere overflødige PCIe 5.0 (i førstebølgen nestegen. CPU'er) som helst de med ekstreme lagringsbehov kanskje kan utnytte noen prosenter av? DDR5 gir jo litt mer mening ihvertfall.

Endret av G
Lenke til kommentar
5 hours ago, Thobjo said:

Ser det er endel variasjon i hvor heldige folk er med hastighet på nyeste ryzen og infinity fabric/ram og selv de mest drevne innpå her kjemper for å få det optimalt.

Har en kompis med nybygg med 5900x, dark hero MB, 4brikker b-die og han har testet i lengre tid med 1:1 2000mhz IF, 4000mhz cl14 ram og det fungerer fint og klarer ikke finne noe ustabilitet ved test eller bruk.

Han venter på litt deler for vannloop så CPU er ikke "overklokket" enda men allikevel kan det virke som han har hatt litt mere flaks enn andre.

Han hadde bruker her inne før, skal se om han ikke kan legge ut sine settings om det er interessant eller om det er noe vi overser.

Oppnår han enda bedre med 2 brikker, eller er de fire brikkene sånn laget at de utgjør det samme som de to brikkene gjør?

Lenke til kommentar
4 hours ago, ExcaliBuR said:

Ytelseshoppet i UWQHD mellom 5800x og 5900x er jo tilnærmet ikke tilstede, spesielt med eyecandy på. Det blir en dyr 1000 lapp man ikke får noe igjen for med mindre man faktisk driver med content creation.

Nå satt jeg på et x570 hovedkort så 10700KF, om det er et bedre alternativ, ville blitt dyrere for min del om jeg skulle hatt tilsvarende hovedkort.

Jeg personlig synes at streaming i Windows 10, altså nedlasting kan være noe dritt. Si fra om du merker noe forskjell dersom du streamer (noen timers lange youtube's, gjerne flere vinduer åpne, men ikke kjørende, bare så de har buffret til seg noe for mye) noen timer på 5800x og 5900x dersom du fortsatt har mulighet til å teste det. Men, det kan jo også "kun kanskje" være at Windows 10 har design flaws.

Her er en sånn omtrentlig test du kan gjøre. Åpne opp en og en youtube, spill av i 5 minutter på hver og sett på pause uten å lukke dem. Se hvor langt dette holder med den RAM og diskbuffer du måtte ha :p

Kinna på med antall youtube-vinduer til ting begynner å lagge. Hvor mange nettleservinduer fikk du til? Eller du kan gjerne drøye dette ut over tid litt også. Holde på et par dager. Legg til et nytt youtube-vindu nå og da til maskinen kneler.

Tør påstå at Microsoft er en kølle!

Redigerte litt, la til.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Jeg personlig synes at streaming i Windows 10, altså nedlasting kan være noe dritt. Si fra om du merker noe forskjell dersom du streamer noen timer på 5800x og 5900x dersom du fortsatt har mulighet til å teste det. Men, det kan jo også "kun kanskje" være at Windows 10 har design flaws.

Har ikke prøvd 5900x, men jeg merket ikke noe forskjell i det fra 3900x til 5800x ihvertfall.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (På 22.12.2020 den 12.52):

Tester A.84 med AGESA 1.1.8.0, fortsatt umulig å få POST med RAM-frekvens over 3600 MHz, men noe forbedring er det:

1205819482_ZenTimings_Screenshot_268106276649125.png.0a81af3df41c61ff4e55104b0e5169e4.png

Ikke helt stabilitetstestet, men kræsjer ikke i Cyberpunk 2077, og HCI ga ingen feil opp til 150%

EDIT: Link til A.84 for oss med MSI X570 Unify: https://www.overclock.net/threads/msi-meg-x570-unify-overclocking-discussion-thread.1735952/post-28696046

Vsoc under vddg? Feil avlesning av zentimings? Trodde det i praksis var umulig å ha mindre enn 40-50mv høyere vsoc vs vddg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...