Gå til innhold

Anbefalte innlegg

1 hour ago, oOF said:

Men hva med pumpestøy. Legger du merke til det?

Egentlig ikke, men noe jeg har merket meg over 70% er en slags svak resonanslyd som er "ny". Som når svake vibrasjoner får metallet til å synge. Ikke en typisk pumpestøy fra hva jeg har av tidligere erfaringer. Ant. fordi jeg har fått noe i klem ved radiatoren eller fordi det var en veldig tight fit å få på topplokket med den brede radiatoern montert på topplata.

Utelukker ikke at det kommer av pumpevibrasjoner da jeg ikke etterstrammet hovedkortet når jeg monterte AIOen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, -=HellBound=- said:

 

SOC på 1.1 det andre på Auto. Rambrikker kjører på 1.5/1.52V, men var ikke stabilt den eg postet over her 😛 Rambrikker er Ripjaws V. 3000kr med frakt så nøgd med de. 

Er vel bare til å prøve seg litt frem, har funnet noe som er stabilt nå men får prøve mer i helgen. Er så mye jobb nå før jul. Skal prøve gå ned litt på FCLK også.

Prøv soc på 1.2v og vgd (begge) på 1.15v

 

Du har de råeste brikkene som finnes av dualrank. Bare husk god kjøling på brikkene. Vi kjører disse brikkene på Apex, og klarer 4700c16! De er helt ville disse brikkene!

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt åpenbart en del svært kompetente ryzen-ram-klokkere her. Så jeg våger en fråga:

Har B-die corsair dominator RGB 4 x 8 3200/14/14/14/34. Etter hva jeg forstår på blant annet buildzoid så er dette helt greie brikker som tåler mye mer enn det som står på pakken.

Jeg hadde en 3800x som aldri greide 1900 FLCK, så jeg kjørte 3733 og 1866 med 14-timings, det gikk bra det. Nå har jeg fått 5900x og her er det mye mer å gå på med minnekontrolleren. 3800mhz og 1900 FLCK gikk tvert det med 16-16-16-timings og 1.4v/1.1SOC.  Hva tror dere jeg kan forvente her, og er det noen som har noen forslag til settings jeg bør sikte etter? Hadde vært artig med 2000 FLCK, men det er kanskje mye å forvente at jeg skal få 4000mhz og gode nok timings til at vinninga ikke går opp i spinninga her?

Lenke til kommentar

Driver å leker med memory timings osv, men har jo ingen erfaring med det egentlig. Den eneste konfigurasjonen som bootet med en gang (var vel "fast" fra DRAM calculator med 0.01V økning fra minimum, og resten på recommended) resulterte i bluescreen hver gang jeg forsøkte å boote Windows. Nå prøver jeg noen av alternativene der med enda litt økning på DRAM volt (like under max), og nå kjører PCen, men booter ikke. Rekner med den trener minnet? Hvor lenge skal det pågå? Hvorfor skjedde det ikke med bluescreen konfigurasjonen?

Eh, forstår meg ikke helt på det. Ved å bare laste XMP så var jeg vel på 59ns latency (men volt der går jo over max som du får på DRAM calculator). Og på R20 single core tror jeg jaggu meg 5900X var oppe i 660 eller noe, som er riktig bra hvis jeg ikke har misforstått. Har skjermdump (som forhåpentligvis viser det jeg påstår), men jeg bør vel la minne trene seg? Det er det det gjør, sant? :laugh: Golden chip? 622 var det visst. :cool:

EDIT (1 time senere): Det var ikke helt enkelt å få til disse timings greiene. Etter mye prøving og feiling (mye av det med alt på auto utenom primærtimings for å lage egen XMP og steppe opp volt for å se hva som går) så funker plutselig ikke default XMP profil heller, POST kommer ikke lenger enn til ASRock logoen og der henger den. Kanskje PCen ble sliten av alt tullet mitt?

EDIT 2 (enda 1 time): Etter å ha flashet BIOS igjen klarte jeg å få 3800MHz CL15, med alle settings fra DRAM Calculator. Måtte gå for alt settings, men det funket. Har også DRAM volt på samme nivå som XMP profilen (1.45), som kanskje er litt høyt? Burde jeg prøve å steppe ned og se hva som skjer? Må vel først kjøre memtest for å se hvor stabilt dette er... Deler pre/post fikling med timings snart i ny post.

Endret av TemporalFracture
Lenke til kommentar

AiO gir lavere temperatur, ikke mindre støy. Støynivå følger kvaliteten på viftene (lager, motor, utforming på vifteblader) og turtall.

Det er ikke noe problem med 90° C på 5950X, så hvis du ikke liker støy, lag ei kurve som går fra 20-50% fra 20-70 grader og 50-100% RPM fra 70-90 grader.

Eventuelt bruk manuelt turtall, start på 80% og gå ned 5% etter tur med maks last til du ikke lenger greier å holde temperaturen under kontroll. Test 15-30 minutter på hvert trinn Øk så bittelitt over laveste mulige RPM og bruk det som sweetspot ved 70 grader i ei viftekurve.

image.png.7a8840aca8924420e656a986b5c2a7ff.png

Det makser ut på 80 grader på denne drittboksen med D15, men det er samme prinsippet. Kommer ikke over 60% turtall uansett så det spiller ingen rolle. 50% er ca 900 RPM av 1500 og det kommer ikke langt over 1000 RPM. D15 blir svakt høbar fra 1000-1200, men jeg antar at folk overlever 1200 RPM ved feks rendering hvis de er nødt. 1500 RPM støyer for mye til at det er behagelig å oppholde seg ved PC-en.

Jeg tar utgangspunkt i at kabinettet har den luftflyten det skal ha og at man ikke har Fractal Design og annet tull. Da må man ha et turtall på prosessorkjøleren, som gir assosiasjoner til å øse en lekk båt med en kaffekopp.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

AiO gir lavere temperatur, ikke mindre støy. Støynivå følger kvaliteten på viftene (lager, motor, utforming på vifteblader) og turtall.

 

Som hovedregel er jeg enig med deg bla. etter å ha drevet med custom vannkjøling før. Derfor ble jeg overasket over å se at jeg både fikk lavere støy og temperatur med Arctic 280en. Fantastisk :)

Lenke til kommentar

Resultatet ble jo rimelig uendret på R20. Tror PBO var satt til default (auto) på begge. Rundt 620 single core virker å være litt lavt sammenlignet med reviews som ligger rundt 630-640. Bronze chip. :wee:

R20-pre.thumb.png.748f1cde455c099da5bf5cdac3cf379a.pngR20-post.thumb.png.44edae88edfa9a1f2c296298eafd54d2.png

cachemem-pre.thumb.png.3c772c0982e143b495f5ca54cc89177e.png

cachemem-post.thumb.png.9a843f965b556876906bf6f3fd4251b0.png

Timings (brukte Alt.1):

3800dramfast.thumb.png.63c4453a6fb411fd73b2b0d0f30fb727.png

Kan det være verdt det å prøve seg på timings ved 3600MHz CL14 igjen kanskje? Skal jo være bittelitt mindre latency der ifølge kalkulatoren.

Endret av TemporalFracture
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor folk henger igjen på Cinebench R20 med 5000-serie CPU. Hint til han i innlegget over. Legger ikke R23 mer press på, eller er mer optimert for denne serien da?

https://www.maxon.net/en/cinebench

Spoiler

 

Quote

Cinebench R23 provides improved benchmark accuracy for current and next generation CPUs to test if a machine runs stable on a high CPU load, if the cooling solution of a desktop or notebook is sufficient for longer running tasks to deliver the full potential of the CPU, and if a machine is able to handle demanding real-life 3D tasks.

Quote

Because of the code and compiler changes, Cinebench score values are readjusted to a new range so they should not be compared to scores from previous versions of Cinebench.

Quote

Cinebench R23 does not test GPU performance.

Quote

Cinebench R23 will not launch on unsupported processors. On systems lacking sufficient RAM to load the test scene, a warning will be displayed and the CPU benchmark will not be executed.

 

 

 

Min uklokkede, men påslåtte DOCP (XMP)

CAS 14 RAM 3200 Mhz, 4 brikker (2 er optimalt på 5000-serien) á 16 Gig hver (64 Gig)

Hovedkort CH8 WiFi, 3003-bios

Cinebench_multi-core_11des2020.thumb.jpg.24e5e587735a4a5dc35bde3a49f68b42.jpg

Samme uoverklokkede som over. Ser ut til at min L-Cache yter bedre enn @TemporalFracture sin (her hans 1800 MHz og her hans 1900 MHz) . L-Cache er jo svært viktig for den generelle ytelsen. Sikkert viktigere enn RAM antar jeg.

L1-Cache skal være den raskeste og bør derfor vurderes som mer prekær enn alt annet. Og GB/s for cache er større tall enn MB/s for å være litt barnehageonkel. Overklokking har jeg mindre greie på da. Men, om overklokkingen går ut over L-Cache så gjør man vel noe feil?

Aida64__16des2020.jpg.caad696e09e39680e6dfab78076b224f.jpg

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Forstår ikke hvorfor folk henger igjen på Cinebench R20 med 5000-serie CPU. Hint til han i innlegget over. Legger ikke R23 mer press på, eller er mer optimert for denne serien da?

https://www.maxon.net/en/cinebench

  Vis skjult innhold

 

 

 

 

L1-Cache skal være den raskeste og bør derfor vurderes som mer prekær enn alt annet. Og GB/s for cache er større tall enn MB/s for å være litt barnehageonkel. Overklokking har jeg mindre greie på da. Men, om overklokkingen går ut over L-Cache så gjør man vel noe feil?

Aida64__16des2020.jpg.caad696e09e39680e6dfab78076b224f.jpg

 

Målingene i L1, L2, og L3 er avhengig av kjernefrekvensen til prosessoren din.

Lenke til kommentar

Sånn jeg tolker TemporalFracture sin RAM, så er dens DOCP et 14-15-15-35 3600 Mhz kit siden han postet den før 1900 overklokken sin. Min CPU med mitt CAS14 DOCP slår hans CPU kjernefrekvens når han står på 1800. Min CPU ser ut å slå nesten samtlige av hans L-Cache-verdier tross at jeg ikke overklokker, selv når han overklokker til 1900 RAM. Jeg står jo på 1600 RAM da.

Så selv om han får noen få MB/s ekstra ut av sin 3600 RAM, så gruser jeg han på L-Cache uansett. Montro hva L-Cache jeg får ved å overklokke min CPU? Jeg sier ikke gruse med hensyn på noe konkurranse her. Mest for å begynne å forstå litt jeg også av alt dette går ut på.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...