Gå til innhold

Presidentvalget 2020 - Valguken


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

25 minutes ago, SilverShaded said:

Se på Trump, f.eks....han kom aldri over at han tapte the popular vote i 2016, og påstår fremdeles at det var pga. valgfusk. Noe som man kan anta har farget hans syn på dette med å vinne for enhver pris.

Trump er sykelig opptatt av å "vinne". Han hater alle som taper, så dermed er det umulig for ham å akseptere at han taper eller at noe han har gjort kan kritiseres. Det er kilden til mange av løgnene han kommer med. Lurer litt på om han må lyve for seg selv for å unngå å ødelegge sin egen skjøre psyke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reg2000 skrev (3 minutter siden):

Trump er sykelig opptatt av å "vinne". Han hater alle som taper, så dermed er det umulig for ham å akseptere at han taper eller at noe han har gjort kan kritiseres. Det er kilden til mange av løgnene han kommer med. Lurer litt på om han må lyve for seg selv for å unngå å ødelegge sin egen skjøre psyke.

Trumps niese, som også er psykolog:

 

Endret av Poor Old Gil
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 minutt siden):

Trump er sykelig opptatt av å "vinne". Han hater alle som taper, så dermed er det umulig for ham å akseptere at han taper eller at noe han har gjort kan kritiseres. Det er kilden til mange av løgnene han kommer med. Lurer litt på om han må lyve for seg selv for å unngå å ødelegge sin egen skjøre psyke.

Veldig enig her ! I tillegg har ikke DT den normale reality-check mekanismen som vet forskjell på ønsketenkning og virkelighet.

Hans niese, psykologen Mary Trump, sier om hans psyke at "Donald is not simply weak, his ego is a fragile thing that must be bolstered every moment because he knows deep down that he is nothing of what he claims to be."

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (15 minutter siden):

Å vinne både valget og popular vote gir en helt annen trygghet og grunnmur for en ny president.

Å styre valg i en stor føderasjon må nødvendigvis ha enkelte svakheter, siden hver stat har så stor selvbestemmelsrett. Ser man det fra statlig vinkel, er det jo "popular vote" som vinner.

For DT var dette en stor dråpe gift i begeret, og sannsynligvis starten på de reaksjonene vi ser fra ham nå.

At dette har påvirket DT sin Presidentgjerning er meget mulig. Men da snakker vi om en svært uvanlig president.

Hvis jeg forstår denne tabellen rett, så utmerker ikke popular vote for Trump seg så radikalt. USAs velgere har vært delt i omtrent 2 like store deler i lang tid?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_presidential_elections_by_popular_vote_margin

 

Jeg er helt med på at når avviket mellom popular vote og vinneren blir for stor så er det problematisk og taler for reform. Jeg trigget bare litt på Subaras forklaring, og syntes det kunne tolkes misvisende.

"Lost popular vote = tapte folkeavstemningen"

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

At dette har påvirket DT sin Presidentgjerning er meget mulig. Men da snakker vi om en svært uvanlig president.

Hvis jeg forstår denne tabellen rett, så utmerker ikke popular vote for Trump seg så radikalt. USAs velgere har vært delt i omtrent 2 like store deler i lang tid?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_presidential_elections_by_popular_vote_margin

 

Jeg er helt med på at når avviket mellom popular vote og vinneren blir for stor så er det problematisk og taler for reform. Jeg trigget bare litt på Subaras forklaring, og syntes det kunne tolkes misvisende.

"Lost popular vote = tapte folkeavstemningen"

Akkurat i dette tilfellet med DT betyr det nok ekstremt mye....som du sier, han er mildest talt 'en svært uvanlig president'.

Nå har han i månedsvis levd høyt på støtten og beundringen fra rally-fansen. Forundrer meg ikke at han overveier å lage nye rallies for å spre sin fraud-kampanje...de vil garantert gi ham den backingen han trenger nå, mens de fleste andre mener han bør legge inn årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spekuleres på om han benåder seg selv - Dagbladet

 

Sitat

Presidenten i USA kan i teorien benåde hvem han vil, og er i tillegg selv immun mot å bli tiltalt. Det har dermed ikke blitt reist noen tiltale mot sittende president Donald Trump mens han har hatt tilhold på Det ovale kontor - til tross for at han er mistenkt for flere lovbrudd.

Trump har hittil klart seg gjennom en riksrettssak, 26 anklager om seksuelt misbruk, og rundt 4000 søksmål, skriver The New Yorker.

- Basert på hva jeg vet, og hva som nå kommer fram, kan han bli den første sittende presidenten som går rett fra Det hvite hus til fengsel, sa Michael Cohen etter at New York Times avslørte at Trump bare hadde betalt 750 dollar i inntektsskatt det året han ble valgt til president.

For 20. januar er det slutt. Den dagen overtar Joe Biden presidentembetet, og Trump er ikke lenger immun mot de mistenkte lovbruddene.
...
Etter at Donald Trump tapte kampen om fire nye år i Det hvite hus, spekuleres det i om Trump vil få visepresident Mike Pence til å benåde ham.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting skal Trump-administrasjonen ha, de fikk tydeligvis bukt med russisk innblanding i valget, har ikke hørt et ord om det denne runden.  Eller var vi enige om at det var like bullshit som valgfusk greiene denne gangen?

Kanskje om de blåser av noen milliarder på rettsvesen og media denne gangen også at folk skjønner at forskjellen i topartisystemet deres er som forskjellen på en rød bøtte med dritt og en blå bøtte med dritt? Man kan drømme 😀

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (12 minutter siden):

En ting skal Trump-administrasjonen ha, de fikk tydeligvis bukt med russisk innblanding i valget, har ikke hørt et ord om det denne runden.  Eller var vi enige om at det var like bullshit som valgfusk greiene denne gangen?

Rapporten fra senatets etterretningskommité (under republikansk ledelse) kan kanskje være til opplysning i den forbindelsen.
https://www.lawfareblog.com/senate-intelligence-committee-releases-final-volume-russian-election-interference-report

Eller Mueller-rapporten, men rapporten fra etterretningskommitéen går lengre ift. flere aspekter berørt i begge rapportene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Jeg er helt med på at når avviket mellom popular vote og vinneren blir for stor så er det problematisk og taler for reform. Jeg trigget bare litt på Subaras forklaring, og syntes det kunne tolkes misvisende.

"Lost popular vote = tapte folkeavstemningen"

Jeg brukte google translate 🙂 Tenkte jeg ville høre mer hvis det ikke var dekkende for det amerikanske politiske systemet. Og meninger om vinneren av valget, selv om jeg trodde det var avgjort nå.

Uansett synes jeg det var interessant med inndelingen  "one-term" , "impeaches or resigned," "lost popular vote" - presidenter.

Lenke til kommentar
xRun skrev (1 time siden):

Rapporten fra senatets etterretningskommité (under republikansk ledelse) kan kanskje være til opplysning i den forbindelsen.
https://www.lawfareblog.com/senate-intelligence-committee-releases-final-volume-russian-election-interference-report

Eller Mueller-rapporten, men rapporten fra etterretningskommitéen går lengre ift. flere aspekter berørt i begge rapportene.

Men er noe som republikanere er involverte i å lage til å stole på da, har vi ikke de siste 4 år snakket om at denne gruppen er bunnløst uærlige? 

Lenke til kommentar
The Norwegian skrev (17 minutter siden):

Han kan kun benådes på føderalt nivå etter det jeg har lest. Han kan fortsatt dømmes for forbrytelser gjort på statlig nivå.


Skatteunndragelser, grove seksualforbrytelser, og egentlig de fleste alvorlige forbrytelser, er føderale, det er i hovedsak sivilrettslige saker og brudd på mindre alvorlige lokale lover som ikke kommer under en benådning fra presidenten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

CNN skriver at Esper også skal ha stilt seg positiv til å endre navn på militærbaser som bærer navnet til føderale generaler, som Trump har vært klar på at han ikke ønsker.

Onsdag sa talsmann for Pentagon, Jonathan Hoffman at forsvarsministeren ikke hadde planer om å slutte.

– Forsvarsminister Esper har ingen planer om å si opp, og han har heller ikke blitt spurt om å levere oppsigelse, skrev Hoffman på Twitter ifølge CNN.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Ja men hvorfor nå helt på tampen? Planlegger han statskupp?


De har vært uenige en stund, Esper mente det var feil å sette inn militæret under opptøyene i sommer blant annet.

Dette er altså fjortåførtiende forsvarsminister for Trump.

Jim Mattis gikk av 1. januar 2019, etter uenighet med Trump.
Patrick M. Shanahan tok over, men gikk av allerede juni samme år, angivelig etter uenighet med Trump.

Mark Esper tok da over, men i en kort periode var Richard Spencer forsvarsminister, i påvente av at nominasjonen av Esper ble bekreftet.

Nå har Esper angivelig fått sparken, å Christopher Miller tar over midlertidig.
Hvem vet hvorfor, det virker som et merkelig tidspunkt å bytte ut forsvarsministeren på, men Trump gjør mange merkelige ting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mike Pence forsøkte også i dag å gi æren for vaksinenyhetene til Trump 
 


Dette ble rimelig raskt korrigert av Pfizer, som ikke er del av Trumps "warp speed" prosjekt, og som aldri har hverken samarbeidet med, eller tatt i mot penger fra, amerikanske myndigheter.

Mer løgn, som vanlig !

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
5 minutes ago, 0laf said:

Mike Pence forsøkte også i dag å gi æren for vaksinenyhetene til Trump 
 


Dette ble rimelig raskt korrigert av Pfizer, som ikke er del av Trumps "warp speed" prosjekt, og som aldri har hverken samarbeidet med, eller tatt i mot penger fra, amerikanske myndigheter.

Mer løgn, som vanlig !

Eller mer løgn fra deg?

https://www.google.no/amp/s/www.nytimes.com/2020/07/22/us/politics/pfizer-coronavirus-vaccine.amp.html

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...