Gå til innhold

Presidentvalget 2020 - Valguken


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Biden øker ledelsen i Nevada

I delstaten Nevada har Joe Biden økt sin ledelse med rundt 4.000 stemmer, viser den siste oppdateringen fra opptellingen. Rundt 75 prosent av stemmene har blitt talt opp.

Sitat

Juridisk seier for Biden i Georgia

En dommer i Georgia har avvist et søksmål fra Donald Trump og republikanerne. Grunnlaget for søksmålet var en påstand om at 53 poststemmer som hadde kommet inn for sent, likevel hadde blitt regnet med. Valgmedarbeidere i fylket har vitnet på at de 53 stemmene hadde blitt levert innen fristen.

Chatham County Superior Court-dommer James Bass vurderte søksmålet i rundt en time. Han begrunnet ikke hvorfor søksmålet ble avvist, ifølge nyhetsbyrået AP.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
TemporalFracture skrev (27 minutter siden):

Ja, men den gjør ikke det at nesten 70 millioner har stemt for Trump noe bedre.

Nja, kan jo skjønne dem. Periferiene i USA har slitt i tiår. Det at de velger Trump er nok at de ser det som siste utvei. Han signaliserer i hvert fall i retorikk at han står imot eliten. Mens Biden fremstår som en karriere politiker slik som har styrt USA siden etter Nixon. 

Endret av Mr.Duklain
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

7 minutes ago, Mr.Duklain said:

Nja, kan jo skjønne dem. Pereferiene i USA har slitt i tiår. Det at de velger Trump er nok at de ser det som siste utvei. Han signaliserer ihvertfall i retorikk at han står imot eliten. Mens Boden fremstår som en karriere politiker slik som har styrt USA siden etter Nixon. 

Ja.

Om en hadde vokst opp i fattigdom - eller fra en ex. middelklasse i rustbeltet, ingen fremtid, lite utdanning, vennene dine er republikanere, samfunnet rundt deg er sterkt kristent og anti-abort, nyhetskilden din er Fox News.

Og samtidig så opplever du at du blir sett ned på av byfolk, og presidentkanditaten kaller deg for "deplorable" (https://en.wikipedia.org/wiki/Basket_of_deplorables - Hillary Clinton 2016).

Da er du greit påvirket til å ta et valg i retning av Donald Trump.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Mr.Duklain said:

Nja, kan jo skjønne dem.

Når det var mot Clinton så var jeg mer tilgivelig blant annet fordi Trump ikke hadde noen politisk karriere å vise til. Men å velge ham for 4 nye år i denne omgang er veldig vanskelig for meg å skjønne, uansett hvor lite utdanning og hvilket miljø du befinner deg i, men det er kanskje bare meg. Snakker om kult-mentalitet på høyt nivå. Trump har jo vist seg å være mega-elitisk også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk sitter å heier på mer krig, terrorisme, innvandring. Det får vi nemlig med Biden. 

Verden er tjent med et USA som tenker på egne interesser og ikke bomber for demokrati aka terrorisme. 

Tipper Biden først skal myrde Assad før han starter krig i Iran. Media er selvsagt med på den massive propagandaen og altfor mange nordmenn med nisselue sluker det som god fisk. Snart står Norge for tur som oppmarsjområde til å krige mot russland. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (9 minutter siden):

Skjønner ikke at folk sitter å heier på mer krig, terrorisme, innvandring. Det får vi nemlig med Biden. 

Verden er tjent med et USA som tenker på egne interesser og ikke bomber for demokrati aka terrorisme. 

Tipper Biden først skal myrde Assad før han starter krig i Iran. Media er selvsagt med på den massive propagandaen og altfor mange nordmenn med nisselue sluker det som god fisk. Snart står Norge for tur som oppmarsjområde til å krige mot russland. 

Off topic bait. At du ikkje har bevis for kva Biden har tenkt til, eller står for er jo åpenbart. Ikkje verdt å gå ned dette kaninhullet.

Men eg kan gje deg eit retorisk spørsmål, eller oppgave du kan få svare deg sjøl på. Kor mange Demokratiske presidenter har startet krig vs Republikanske presidenter. Du trenger ikkje svare meg på dette. Eg veit svaret.

Endret av Pallehysa
  • Liker 8
Lenke til kommentar
22 minutes ago, TemporalFracture said:

Når det var mot Clinton så var jeg mer tilgivelig blant annet fordi Trump ikke hadde noen politisk karriere å vise til. Men å velge ham for 4 nye år i denne omgang er veldig vanskelig for meg å skjønne, uansett hvor lite utdanning og hvilket miljø du befinner deg i, men det er kanskje bare meg. Snakker om kult-mentalitet på høyt nivå. Trump har jo vist seg å være mega-elitisk også.

Ca. 30mill er i kulten til Trump.  De andre 30+ som også stemte på han, stemte mot Biden, Biden er og blir en forferdelig politiker alt som var feil med Clinton er Biden verre. Trump har fått høyeste antall ikke hvite stemmer for en republikaner siden 1960. Og det er fordi minoriteter husker hva Biden gjorde mot dem, han har mesteparten av skylden at millioner av svarte og brune amerikanere har fått livet sitt ødelagt,  dette huskes av mange, det hjalp heller ikke at han valgte Kamala som sin partner, en dame som for mange bare er kjent som "the cop" hun har en veldig dårlig track record som aktor. Noe også mange minoriteter er veldig klar over. Med andre ord, demokratene valgte igjen absolutt dårligste kandidater mot Trump.  Men det ser ut som hatet mot Trump er akkurat nok til at Biden skviser ut en seier.

 

Biden tapte Florida, selv om 15 dollar minimum wage vant lett i starten,  Biden offisielt er for 15 dollar minimum wage.  Men han nevnte det kanskje 2 ganger i hele valgkampen,  så de fleste i Florida så ikke sammenhengen mellom Biden og 15 dollar minimum wage. Hadde Biden gjort det mer opplagt at han var for det kunne det kanskje være nok til å ta Florida,  grunnen til at han ikke var mer klar på det, er mest sannsynlig fordi han aldri faktisk hadde planer om å innføre det, fordi han egentlig er ekstremt konservativ. (Til høyre for Reagan på veldig mye)

Lenke til kommentar
6 minutes ago, TemporalFracture said:

Når det var mot Clinton så var jeg mer tilgivelig blant annet fordi Trump ikke hadde noen politisk karriere å vise til. Men å velge ham for 4 nye år i denne omgang er veldig vanskelig for meg å skjønne, uansett hvor lite utdanning og hvilket miljø du befinner deg i, men det er kanskje bare meg. Snakker om kult-mentalitet på høyt nivå. Trump har jo vist seg å være mega-elitisk også.

Om du er konservativ Republikaner har Trump, fra deres standpunkt:

  • Fått økonomien til å gå ganske så bra.
  • Ikke stengt ned samfunnet under covid-19, hvilket mange er redde for at Biden ville gjort, og dermed tenker man at det går mye bedre nå enn det kunne gått.
  • Er for tungindustri og oljeindustri. Dette var og er selve ryggraden i mange amerikanske småsamfunn, uten denne typen industri har de ikke noen fremtid. Biden derimot vil stoppe utvidelsen til nye felter for fracking, samt melde de inn i Paris-avtalen - hvilket de ser på som en trussel. 
  • Tatt et tydelig standpunkt mot Kina og for Amerikanske arbeidsplasser.
  • Tvunget "sosialistene" i EU til å betale mer til NATO.
  • Vært opptatt av å tjene det amerikanske folk, og ikke drevet unødvendig krigføring i midtøsten. (Ser du på amerikansk konservativ presse - er Obama og Clinton sett på som krigshissere, noe som har kostet USA masse penger).
  • Valgt flere gode (dvs svært konservative) jurister inn som høyesterettsdommere, og sånn sett fått USA et lite skritt i retning pro-life.
  • Vært opptatt av "law and order", ingen definansiering av politiet her... Oppslutningen hans blant latinos har økt voldsomt etter at BLM protestene begynte, hvilket kan forklare hvorfor han gjorde det så godt i blant annet Florida.
  • Reforhandlet flere handelsavtaler til fordel USA, blant annet den med Canada og Mexico.

Han blir heller ikke sett på som elitistisk. Han snakker på en måte som vanlige folk forstår: Direkte, smått vulgært, konfronterende og med humor. Han snakker til de som lever med et nyhetsbilde der Trump aldri snakker usant, i tillegg så har han brukt 4 år på å stadig overbevise tilhengerne sine om at alt som skrives om han er usant. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gavekort said:

Minn meg på igjen hvem som brøt atomavtalen med Iran, støttet Israel sin ambassade i Jerusalem, gikk i proxy-krig med Russland i Syria og MOAB-bombet Afghanistan.

Syria er langt fredeligere i dag enn da Trump overtok. Resten du ramset opp er jo bare filleting. Wow droppete en MOAB på noen terrorister, så grusomt.

Under Obama opererte ISIS fritt i deler av Syria og Irak. Militante backet av USA skapte en forferdelig krig i Syria som har forårsaket ufattelig lidelse for folket der. Trump bombet ISIS til bare skjeggstubbene lå igjen, og borte var kalifatet.

Obama admin bidro til å styrte Ghadaffi, og sendte det landet ut i nok et helvete og forårsakte tidenes(?) flyktningebølge til Europa sammen med Syria krigen.

 

Så var det Bush da... Hvor mange millioner døde? Men det er Trump som er farlig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Ganske sjukt. Betyr jo i praksis at demokrater stort sett bor i de store byene. I suburbs og utkantstrøk er det nesten 100% Trump folk 

Nesten. Urbane områder (by/storby) er i de fleste tilfeller demokratisk med stor overvekt, men forsteder til byer har i de fleste tilfeller mer av befolkningen enn byene (det er her de fleste som jobber i byen bor). Også her er det stor overvekt demokratisk. Totalt utgjør by/burbs en mye mindre del av geografien.
På landsbygda er det overvekt av republikansk, men de massive geografiske områdene dette dekker er mye tynnere befolket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er trist med dette valget er hvor vanvittig splittet landet er, det er jo tydelig et hat mot demokrater utenfor byene. Trump er ikke en god kandidat, likevel får han såpass mye stemmer, det burde virkelig sende signaler rundt i det demokratiske partiet at kanskje den ytre venste dreiningen de har hatt de seneste årene ikke er det smarteste.

 

Jeg tror det er mange som stemmer demokratisk fordi de hater Trump, ikke fordi de støtter politikken nevneverdig.

Endret av .berZerk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja... Jeg brukte noen timer i går natt på å se på Fox News. Det er virkelig skremmende hvordan de f.eks. i intervju med Trumps valgkampleder ikke stilte et eneste kritisk spørsmål. Og det jeg så på var Tucker Carlson, som blir sett på som en av de mer seriøse på den kanalen. Under påstanden om at "100% av post-stemmene er stemmer på Biden", så bare nikker han sjokkert og ber henne bekrefte - er det virkelig 100%". 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TMfrantic skrev (8 minutter siden):

Syria er langt fredeligere i dag enn da Trump overtok. Resten du ramset opp er jo bare filleting. Wow droppete en MOAB på noen terrorister, så grusomt.

Under Obama opererte ISIS fritt i deler av Syria og Irak. Militante backet av USA skapte en forferdelig krig i Syria som har forårsaket ufattelig lidelse for folket der. Trump bombet ISIS til bare skjeggstubbene lå igjen, og borte var kalifatet.

Obama admin bidro til å styrte Ghadaffi, og sendte det landet ut i nok et helvete og forårsakte tidenes(?) flyktningebølge til Europa sammen med Syria krigen.

 

Så var det Bush da... Hvor mange millioner døde? Men det er Trump som er farlig!

Så Obama er en krigshisser, men Trump er tydeligvis ikke en krigshisser, bortsett fra når han går i krig av den tilsynelatende gode typen. Jeg synes du i det minste kan holde deg konsekvent i ett og samme innlegg.

Jeg synes også at det er skammelig hvordan du trivialiserer Jersusalem, militsgruppene i USA og brudd på diplomatiske relasjoner med Iran.

Husk at du prøver å male Trump som et fredelig alternativ til Biden her, ikke som en god krigfører

  • Liker 4
Lenke til kommentar
blured skrev (4 minutter siden):

Ja... Jeg brukte noen timer i går natt på å se på Fox News. Det er virkelig skremmende hvordan de f.eks. i intervju med Trumps valgkampleder ikke stilte et eneste kritisk spørsmål. Og det jeg så på var Tucker Carlson, som blir sett på som en av de mer seriøse på den kanalen. Under påstanden om at "100% av post-stemmene er stemmer på Biden", så bare nikker han sjokkert og ber henne bekrefte - er det virkelig 100%". 

Tucker Carlson blir definitivt ikke sett på som en av de mer seriøse på Fox News. Carlson, Hannity og Ingraham er de tre kanskje mest ekstreme politiske kommentatorene i USA, for ikke å si verden. 

Eksempel på en som blir sett på som seriøs i Fox News er Chris Wallace, men han er en nøytral journalist.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...