Gå til innhold

Flere personer skal være drept i et angrep ved en synagoge i Wien


Anbefalte innlegg

Morromann skrev (5 minutter siden):

Men hvem er de da? Jeg har ikke sett noen slike her inne.

Det var deg jeg tenkte på.

Vi forstår hvor du står og hvor du vil, men synes du kan la det ligge litt mtp ofrene og at dette er meget utrivelige saker. Akkurat nå er ikke tiden for å proklamere islam som en uskyldig ting oppi det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
neglesprett skrev (21 minutter siden):

Det var deg jeg tenkte på.

Vi forstår hvor du står og hvor du vil, men synes du kan la det ligge litt mtp ofrene og at dette er meget utrivelige saker. Akkurat nå er ikke tiden for å proklamere islam som en uskyldig ting oppi det hele.

Hvem har skrevet at dette ikke er utrivelige saker?

Hvem har proklamert islam som en uskyldig ting?

Snakk om å tillegge folk meninger de ikke har.

Hvem er "vi" som "forstår" hvor jeg står og hva jeg vil? Tankelsere? Alle i ekkokammeret? Jeg tror rett og slett ikke du har skjønt særlig mye av essensen i noe av det jeg har skrevet og jeg tror ikke at uansett hva jeg skriver vil det bli tolket som noe annet enn det du har bestemt deg for at jeg står for likevel.

Jeg avskyr og hater de djevlene som har begått terrorangrepet like mye som alle andre her men likevel blir jeg angrepet for hva? For at jeg mener det kun er de som utfører djevelskapen som er de skyldige? Vel, jeg vet ikke hva andre tenker og skal ikke påberope meg å være tankelser. Dere vet det vel best selv akkurat som jeg vet best selv hva jeg tenker.

Vel, det var en her som omtalte denne seksjonen av Diskusjon som Resett Light og det kan jeg se. Jeg skjønner at meningsmangfold, nyanser og balanse er uønsket her så jeg får trekke meg så får dere ha diskusjonen i fred som det ekkokammeret dere ønsker at den kan være da.

Men jeg vil ikke påstå at det er å vise hensyn til ofrene det som skrives i innleggene over her. Sivilisasjonskonflikt er det ekstremistene ønsker og jeg er ikke blant de som vil gi dem det. For hva vi vet var det muslimer blant ofrene også. 

Men værsågod, ønsker dere en unyanser diskusjon a la Resett hvor alle er enige med hverandre, vær så god. Jeg skal gå.

Her tror jeg at jeg ser den typiske tankegangen man finner hos Resett og andre slike sider: alle som ikke kollektivt stempler muslimer som medskyldige i terror forsvarer islam og liker islam. Vel, jeg tror ikke jeg har noe å tilføre en slik "diskusjon". God natt.

Disclaimer: det er hva jeg tror og hva som er inntrykket mitt av hva jeg leser. Men ikke noe jeg 100% konkluderer med. Jeg vil passe meg for ikke å feiltaktig beskylde noen for noe som er feil i et diskusjonsforum.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Sivilisasjonskonflikt er det ekstremistene ønsker og jeg er ikke blant de som vil gi dem det.

En sivilisasjonskonflikt finnes vel med eller uten ekstremister. I land som Iran og Saudi Arabia, som er store maktsentre for den muslimske troen, så henrettes jo folk fortsatt for ting som blasfemi eller frafallenhet. I Pakistan, som er et nokså fungerende demokrati, så velges konsekvent partier som er for ting som henging for blasfemi. Du liker å dra inn Kristendommen i det her, men jeg personlig hadde vært akkurat like skeptisk til fri import av Kristne til våre samfunn dersom det fantes store maktbaser der ute fulle av Kristne som ville brenne hekser og drepe folk for blasfemi.

Tror nok alle forstår at de fleste muslimer er helt uskyldige i det her. Er ikke akkurat det diskusjonen handler om for meg i alle fall. Handler mer om at Islam er hva den er, og det må vi forholde oss til på en eller annen måte som tar høyde for at den faktisk ikke er reformert og sekularisert, men fortsatt i store deler eksisterer der vi befant oss i middelalderen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (47 minutter siden):

Vi nordmenn bør gå veldig stille i dørene angående en slik påstand. Den verste psykopatiske grusomheten som er begått her i vårt land i moderne tid var ikke av en muslim for å si det slik. 9 år siden nå, men ja du vet hva jeg sikter til. Selv om noen var lynrakse med å peke ut muslimer lenge før man visste noe.

Det finst unntak, ingen tvil. Alle land har noe svin blant befolkningen. ABB var slik unntak. Ein sjuk person.
Men i Europa 5% av "folkeslag/religion" står for 95-99% av terror. Det er ikkje lenger unntak vi snakker om. Noe må gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (11 minutter siden):

Det finst unntak, ingen tvil. Alle land har noe svin blant befolkningen. ABB var slik unntak. Ein sjuk person.
Men i Europa 5% av "folkeslag/religion" står for 95-99% av terror. Det er ikkje lenger unntak vi snakker om. Noe må gjøres.

Står alle de 5% av muslimene i Europa for terror? Eller noen få promille av disse? Det er en helt feil og spekulativ modell du setter opp her som sidestiller muslimer i sin allminnelighet med terror.

Men jeg er forøvrig enig i at det må gjøres noe med radikal jihadisme, som for eksempel fengsling og deportasjon av ytterliggående imamer og mullaher som driver propaganda for jihad. Det har for mange land vært for lite flinke til.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vestlig høyreekstrem terror registreres svært ofte som vold eller drap, ikke terror.

Krigshandlinger utført av muslimer får dog alle muslimer skylden for.

...

Hvor mange i tråden føler seg skyldige for utøya-terroren..?

Hvor mange holder kristne ansvarlige..? De burde holde muslimer til samme standard.

Ikke døm uskyldige individer på bakgrunnen av religionen til høyreekstremister.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Red Frostraven said:

Hvor mange i tråden føler seg skyldige for utøya-terroren..?

Når over to hundre tusen folk spontant samlet seg i Oslo for å markere sin avsky og støtte til ofrene etter utøya-terroren så er vel det en implisitt bekjennelse av hva vi står for og at vi anser eksistensen av Breivik som at det er noe galt med vårt samfunn. Kanskje muslimer burde vurdere noe lignende. Ikke fordi de har noen plikt til å gjøre det, det hadde ikke vi heller. Men det hadde absolutt hjulpet på spenningene som øker i de vestlige samfunnene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Vestlig høyreekstrem terror registreres svært ofte som vold eller drap, ikke terror.

Krigshandlinger utført av muslimer får dog alle muslimer skylden for.

Har du lenke til dette?

Det er ikke alle muslimer som får skylden. I hovedsak er det islam som får skylden. Videre er det et problem at et stort antall muslimer faktisk stilltiende både aksepterer og til og med er positive til slike avskyelige handlinger.

Sitat

 

Hvor mange i tråden føler seg skyldige for utøya-terroren..?

Hvor mange holder kristne ansvarlige..? De burde holde muslimer til samme standard.

Ikke døm uskyldige individer på bakgrunnen av religionen til høyreekstremister.

 

Du sammenligner vidt forskjellige ting. Islam legitimerer vold. Det gjør ikke Det Nye Testamentet. Jesus kom med fred og reform. Mohammed kom med vold. I Kristendommen er det ingen martyrdød eller jomfruer som venter på oss i himmelen. ABB var vel faktisk også en ensom ulv - noe som absolutt ikke er tilfellet for disse islamske terroristene. 

12 muslimske land har dødsstraff for blasfemi og frafall. Du kan ikke bare avfeie det som ekstremisme og radikal islam.

Islam er en gift. 

Her er Malaysias tidligere statsminister på Twitter. Lider han av psykisk sykdom eller utenforskap? Kanskje blitt radikalisert? 

Decoding Malaysian ex-PM's comments on Twitter

  • Liker 3
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (1 time siden):

Når over to hundre tusen folk spontant samlet seg i Oslo for å markere sin avsky og støtte til ofrene etter utøya-terroren så er vel det en implisitt bekjennelse av hva vi står for og at vi anser eksistensen av Breivik som at det er noe galt med vårt samfunn. Kanskje muslimer burde vurdere noe lignende. Ikke fordi de har noen plikt til å gjøre det, det hadde ikke vi heller. Men det hadde absolutt hjulpet på spenningene som øker i de vestlige samfunnene.

Godt skrevet. Wikipedia har en lang artikkel om temaet.

«A YouGov survey for the Daily Telegraph,[6]published two weeks after the July 2005 bombingsin the London Underground, showed that 88% of British Muslims were opposed to the bombings, while 6% (about 100,000 individuals) fully supported them, and one British Muslim in four expressed some sympathy with the motives of the bombers.[7]»

https://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_attitudes_toward_terrorism

Det er interessant at de refererer til muslimer i samme land som angrepet skjedde. 6% er langt fra «de fleste». Men det er en signifikant minoritet som faktisk fullt ut støtter terror-angrepet på sivile i eget land.

Hvor mange Nordmenn støttet ABB fullt ut? Jeg fant ingen tall men magefølelsen er at det er en svært marginal gruppe.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/pst-ser-pa-breivik-stotte-1.466527

Hvis vi tenker på dette som en «clash between cultures» (jeg misliker den tanken) så kan man prøve å vri på analogiene for å gjøre de mer overførbare. Tenk deg at Manshausen hadde lyktes med sitt angrep på moskeen og drept en eller flere uskyldige sivile. Hvor mange Nordmenn ville ha støttet det fullt ut? Antagelig flere enn de som støttet ABBs angrep på AP-ungdom, men jeg vil tro at vi snakket om «100-vis av mennesker». Ikke 6% av Norges befolkning (324000 mennesker)?


Jeg er flau over at ABB og Manshusen er assosiert med mitt land og min kultur. Hvis noen spør meg hva jeg synes om deres handlinger så er jeg nokså tydelig på det. Hvis noen sier at ABB er en kjernekar så er jeg nokså tydelig på hva jeg synes om det utsagnet. Hvordan hadde jeg reagert hvis jeg stadig ble invitert til debatt-program og bedt om å ta avstand fra disse karene? Jeg hadde nok komprimert min respons til et fyndig «disse er syke og/eller kriminelle og bør låses inne i svært lang tid». Hvordan hadde jeg reagert hvis de samme debattene stadig spurte om jeg føler et ansvar for at ABB ble som han ble siden vi begge er «kristen» og lys i huden så ville jeg ha sagt at ABB levde på utsiden av majoritetskulturen og at alle jeg kjenner ville ha varslet myndighetene og stoppet ham om de hadde noen aning om hva han planla.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Hvor mange Nordmenn støttet ABB fullt ut? Jeg fant ingen tall men magefølelsen er at det er en svært marginal gruppe.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/pst-ser-pa-breivik-stotte-1.466527

Eksakt! 

Til sammenligning er et stort antall muslimer positive til dødsstraff for blasfemi, frafall for islam og til og med terror som du viste over. For å ikke nevne de forferdelige holdningene til kvinner, homofile og jøder.

Men fortsatt er det folk her på forumet som mener denne søppelkulturen er verdt å forsvare og skal bortforklare det med radikalisering, utenforskap, psykisk sykdom og at det er kun et fåtall som mener det. Feil, feil, feil.

Forstå det den som vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
unicorndeath skrev (15 minutter siden):

Hvorfor ikke ? her snakker man om potensielle terrorister, altså folk som kjemper mot verdiene i samfunnet våres mens de samtidig benytter seg av fordelene av å bo her, og hvor er 50 er ikke nok folket nå ?

Man kan ikke straffe noen for å ha en tanke.

Du kan fint tenke at han som kutter over i kjørebanen foran bilen din hadde det vært snedig å gi en på tygga. Det gjør deg kanskje til en potensiell voldsmann, men så lenge du kan styre impulsene dine så er det innafor hva man kan vente av et menneske.

Folk sympatiserer med kommunisme og nazisme og ledere som har gjort langt verre ting enn terroristene. Det er lov.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (8 timer siden):

Poenget mitt er at Islam trenger reformasjon på samme måten som vi måtte gjøre med Kristendommen i sin tid, og vi som samfunn må lære oss å forholde oss til Islam på en mer fornuftig måte. Mange vestlige muslimer er veldig sekulariserte, men så må man huske på at det finnes en enorm muslimsk maktbase utenfor våre samfunn, og denne er generelt nokså ekstrem etter våre standarder.

Enig.

Lenke til kommentar
geirfugl skrev (2 timer siden):

Når over to hundre tusen folk spontant samlet seg i Oslo for å markere sin avsky og støtte til ofrene etter utøya-terroren så er vel det en implisitt bekjennelse av hva vi står for og at vi anser eksistensen av Breivik som at det er noe galt med vårt samfunn. Kanskje muslimer burde vurdere noe lignende. Ikke fordi de har noen plikt til å gjøre det, det hadde ikke vi heller. Men det hadde absolutt hjulpet på spenningene som øker i de vestlige samfunnene.

Muslimer har hatt en stor demonstrasjon mot terrorisme. De hadde en demonstrasjon for noen år siden som samlet titusener i avsky mot IS og den type terrorister. Men jeg husker at det ikke var godt nok for ytre høyre og at de rakket ned på dette også og begynte, forutsigbart nok å snakke om "taqyia" og "muslimer er ikke til å stole på, dette er skuespill". Forutsigbar reaksjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Red Frostraven said:

Hvor mange i tråden føler seg skyldige for utøya-terroren..?

Jeg føler meg kanskje ikke personlig ansvarlig, det ansvaret får terroristen ta selv. Men jeg føler at vi har et felles ansvar for at vi har latt en mann få et slikt forkvaklet verdenssyn og jeg føler det må være noe galt med deler av samfunnet vårt når det skaper mennseker som Breivk og Manshaus.

Og som sagt tidligere i tråden så tok hundre tusner til gatene for å vise sin støtte til offrene og avsky mot terroristen.

På den andre siden, når det ble begått terror mot det uskyldige moromagasinet Charlie Hebdo tok millioner av muslimer til gatene for å vise sin støtte til terroristene og sin avsky mot ofrene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Battaman skrev (3 minutter siden):

 

På den andre siden, når det ble begått terror mot det uskyldige moromagasinet Charlie Hebdo tok millioner av muslimer til gatene for å vise sin støtte til terroristene og sin avsky mot ofrene.

Millioner? Hvor? Når?

I Norge? Gikk muslimer i Norge ut i gatene og demonstrerte for terroristene? Det husker ikke jeg nemlig og jeg følger godt med i nyhetene. Hva noen gjorde i Pakistan, som er et av landene med mest voldelige jihadister er ikke relevant for dette spørsmålet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...