Gå til innhold

Nå slår elbilsalget alle rekorder. Heldigvis er det ikke Tesla som er årsaken


Anbefalte innlegg

On 10/30/2020 at 5:10 PM, bshagen said:

.. men det er jo klart, dette er selvsagt Tesla sin feil. Alt er jo det. Tesla står bak alt fælt her i verden, også at VAG (f.eks) ikke setter igang et ladenettverk - enda de kunne gjort det med henda bak på ryggen. Er så lei av dette pisset nå. Hvorfor ikke kritisere "de store" for deres mangel av vilje til å drive frem et globalt nettverk av ladestasjoner? Ionity er jo bare en svindyr krampetrekning! Det er svakt

Relevant filmtips:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wise_Little_Hen#Plot

 

Burde vere på Disney+.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 10/30/2020 at 6:26 PM, RJohannesen said:

Dessuten er det slik at om Tesla skulle åpnet for alle elbiler i Norge så ville det ikke bare gitt kø og frustrasjon over sakteladende biler, det ville også vært katastrofe for de andre operatørene. Mange butikker og småsteder hadde tapt pengene sine på dette og det ville vært vanskelig å få nye til å satse. Man kunne faktisk risikert at mange av de eksisterende hurtigladerne ville blitt lagt ned.

Her er det store problemet.  Ei opning av superladarane for alle ville vere kroken på døra for mange andre ladeoperatørar.  Kven ville då betalt ekstra for å bruke dei tregare hurtigladarane som står ved sidan av superladarane?  Eg er sikker på at Grøn Kontakt, Fortum, Ionity osb ville protestere heftig mot ei slik opning.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Sturle S said:

Eg er sikker på at Grøn Kontakt, Fortum, Ionity osb ville protestere heftig mot ei slik opning.

De kunne protestert så mye de ville uten at det hadde hatt noen hensikt. Jeg håper alle innser at Tesla sitt ladenettverk ikke komme til å bli åpnet opp for andre. Det er ikke i Tesla sin interesse og heller ikke i de andre bilprodusentenes interesse.

Bilindustrien har samarbeidet om standardisering siden før Tesla begynte å lage biler. At bilindustrien nå skal skrinlegge de standardiserte løsningene til fordel for Tesla sine proprietære løsninger er helt utopi. Man må være en ganske fanatisk Tesla fanboy for å tro at det er en reell mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, oophus said:

Jeg trur neppe Omar Qazi er særlig trent til å være en testsjåfør når man ser på: 

Bonus: Selv Fred fra Electrek er dritt lei fyren blant flere. 
https://electrek.co/2020/05/12/tesla-super-fandom-becomes-toxic-negative-electric-revolution-op-ed/

Se der ja, der har vi en av de mange Musketeers. Hvordan kan noen selvstendig tenkende mennesker avfeie at de mest ihuga og fanatiske fansene til Tesla har klare trekk til sektmedlemmer med forhåndsdefinert fiendebilde osv?

Endret av 6RCURCGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (2 minutter siden):

Se der ja, der har vi en av de mange Musketeers. Hvordan kan noen selvstendig tenkende mennesker avfeie at Tesla er en menighet?

Musk valgte selvfølgelig ukritiske fans og Tesla-promotører for å gjøre test slik at man får tilbake minst mulig nøktern tilbakemelding og mest mulig pangeyrisk hyllest. Målet er aksjekurs og hype.

Lenke til kommentar
On 10/30/2020 at 9:37 PM, sverreb said:

Tja, https://cdn.motor1.com/images/mgl/GJYQ8/s4/hot.jpg

Er nok en grunn til at CCS ble såpass stor. En fordel med standardisering er at forslagene blir sjekket av flere slik at problemer som f.eks varmgang blir unngått.

Kilde: https://insideevs.com/news/327681/tesla-supercharger-cable-too-hot-to-handle-video/

Dette ser ut som ein USAnsk type plugg, ikkje DC-Mid-standarden dei brukar i Europa.  (Den som vart standardisert før Combo-pluggen.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
25 minutes ago, 6RCURCGB said:

De kunne protestert så mye de ville uten at det hadde hatt noen hensikt. Jeg håper alle innser at Tesla sitt ladenettverk ikke komme til å bli åpnet opp for andre. Det er ikke i Tesla sin interesse og heller ikke i de andre bilprodusentenes interesse.

Bilindustrien har samarbeidet om standardisering siden før Tesla begynte å lage biler. At bilindustrien nå skal skrinlegge de standardiserte løsningene til fordel for Tesla sine proprietære løsninger er helt utopi. Man må være en ganske fanatisk Tesla fanboy for å tro at det er en reell mulighet.

Tesla har ingen proprietære løysingar i Europa.  Superladarane fylgjer dei same relevante standardane som andre.  Dei tillet berre ikkje andre å lade der.  Hugs at Tesla har bygd opp heile superladarnettverket for eigne pengar, medan andre har fått mykje støtte.  Ionity fekk vel 200 millionar EUR (vel 2 mrd kroner) for utbygging av eit relativt lite ladenettverk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, J-Å said:

CCS spesifikasjonen henviser til  ISO 15118 standarden  som bl.a. definerer "plug and charge".  Det  betyr altså at det i CCS er inkludert en standardisert kommunikasjon hvor bilen kan identifisere seg gjennom ladekabelen. https://insideevs.com/news/378762/electrify-america-plugcharge-2020/.  

Det er vel lite som skiller idenfisering gjennom kabelen fra  å identifisere seg med en RFID brikke.  Eller skiltgjenkjenning i et parkeringsanlegg.  Selv om Tesla biler identifiserer seg mot Teslas database, er det selvsagt ingenting i veien for å ha parallelle databaser som andre biler identifiserer seg mot. Dette er jo allerede implemetert i parkeringsanlegg. I Bergen kan man for eksempel velge å betale med skiltgjenkjening via  Sesam-Sesam eller Easypark i samme parkeringsanlegg.  Så jeg kan ikke se at akkurat dette med betalingsløsninger er noe stort hinder for å tilby andre biler lading.

Enig i plug & charge, men for diskusjonen var det hele betinget på hva som fantes eller ikke fantes når tesla begynet å rulle ut sine ladere ca 2012. CCS var definert, men P&C var meg bekjent ikke det.

Hvis de hadde vært intessert i å tilby lading til alle ville de naturligvis bare trenge å inngå avtaler med enkeltpersoner, noe de kunne ha gjort på eget initiatv når som helst, men det er jo ikke hva de sa. det de hevdet var at de ville ha avtaler med bilprodusenter, og da må man ha en løsning der ladingen blir mer anonym sett fra ladeoperatørens sted for å ikke risikere lekkasje av sensitiv informasjon fra ladeoperatøren til bilprodusenten tesla.

Å identifisere en bil basert på VIN har meg bekjent vært mulig over CCS siden starten. Utfordringen ligger i å bruke dette til å ta betalt. Da kan man ikke lengre bare lese en plaintext VIN. Da gjør man seg sårbar for aktører som modifiserer CCS grensesnittet til å sende en falsk VIN. Så man trenger infrastruktur til å håndtere sikkerhetssertifikater som må kunne revokes. Samt sertifikater for de som står for å garantere selve betalingen (I.e. kundens bank) dette er så vidt jeg vet mye av komplikasjonene som CCS plug & charge har protokoller for å håndtere.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Merko skrev (11 timer siden):

Så fordi en person ble tatt med våpen (noe de fleste tydeligvis har i USA), så betyr det at når han sier han ble kontaktet av Tesla ikke stemmer? Ok. 

Var det alt du fikk med deg? Det er ikke normalt med uregistrerte våpen i bilen sin - så fremt man ikke er kriminell, og det å bli utestengt fra Twitter pga gjentagende trakassering nei. Når selv Fred fra Electrek har fyren opp i halsen, så sier det sitt. Han lyver så det renner av han når han har muligheten, og det ser du jo med GM SuperCruise videoen nå nylig, og det angrepet mot en politiker som hadde noe negativt å si om Tesla, som endte opp med å få barnevernet på besøk på falske premisser etter seg. 

Han har også truet folk med falske anklagelser til politiet for barnepornografi

Fyren er klin gærn, og har en så stor "boner" for Elon Musk at han lett havner i fengsel for han. 

image.png.069e21878effc60717f273bb1e69187c.png

Dette er altså en fyr du støtter og stoler på? En som sitter med barnepornografi liggende for å bruke det som trusler mot folk som mener noe negativt om Tesla? 

Merko skrev (11 timer siden):
oophus skrev (12 timer siden):

Han sier rett ut at han har null ide om hvorfor han fikk FSD-Betaen.

 

oophus skrev (12 timer siden):

Han trur han ble valgt fordi han hadde en TM3 med mange mil bak seg.

Litt selvmotsigelse der ja. 

Hvordan får du det der til å være selvmotsigende? 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Merko skrev (14 minutter siden):
oophus skrev (50 minutter siden):

Hvordan får du det der til å være selvmotsigende?

Ser du ikke det? 😊

Først sier han ifølge deg at han har null ide hvorfor han ble valgt. Rett etter sier han ifølge deg at han har en ide likevel på hvorfor han er utvalgt. 

Nei, ettersom det ikke er selvmotsigende. 

Han gjetter hvorfor han har fått tilgang, uten å vite hvorfor. Begge peker mot at han aldri har fått opplæring og dermed vet hva som måtte til for å få tilgang, eller godkjent tilgang til å få bilen patchet opp. 

Når skal du komme med ordentlige bevis utenfor en bevisst manipulerende og kriminell fyr? Du støtter altså en fyr som sitter på barnepornografi for å få folk til å tie om de har noe imot Tesla, og bruker hans ord for god fisk. Sånn helt seriøst, så håper jeg du trekker det tilbake. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (7 minutter siden):

Nei, ettersom det ikke er selvmotsigende. 

Han gjetter hvorfor han har fått tilgang, uten å vite hvorfor. Begge peker mot at han aldri har fått opplæring og dermed vet hva som måtte til for å få tilgang, eller godkjent tilgang til å få bilen patchet opp. 

Når skal du komme med ordentlige bevis utenfor en bevisst manipulerende og kriminell fyr? Du støtter altså en fyr som sitter på barnepornografi for å få folk til å tie om de har noe imot Tesla, og bruker hans ord for god fisk. Sånn helt seriøst, så håper jeg du trekker det tilbake. 

 

Nuff said. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Merko skrev (5 minutter siden):

Nuff said. 

Da har vi det altså på trykk, at @Merko nå er blitt informert om hvem Omar Quazi er, og at han fremdeles syns det er helt i orden at man skal fremme ting derifra, etter at han (Omar) både er bevist å være en kriminell som kjører rundt med uregistrerte våpen i bilen sin sammen med hasj og meth.  Han truer også folk og sender falske anklagelser til barnevernet til noen, mens mot andre så faxer han barneporno til dem for å true med at han skal hacke dem for å installere barneporno hos dem for så å sende politiet mot dem. Kun fordi de har negative uttalelser om Tesla. Fyren er altså klin gærn, og dette er en fyr som Tesla har funnet ut er en perfekt god testsjåfør for FSD-Beta. En merkelig konklusjon å komme til, når man vet at han har problemer med narkotika, og i tillegg er såpass ustabil som han er. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Hvordan er det koblingsfeil å vise til hvilken type person Omar Quazi er? Jeg syns det er mer trist å være vitne til at du ikke tar avstand fra en slik fyr og trekker deg litt tilbake rundt det å støtte opp under han om du ikke var klar over hvem du brukte som kilde tidligere, mens du nå beviselig gjør det. 

Prikken over I'en må da være dette personangrepet også? 

Skjønner ikke hvorfor jeg i det hele tatt diskuterer med deg, men la gå. 

Jeg kom med noen sitater tidligere fra en person jeg ikke visste hvem var eller har hørt om. Du visste tydeligvis hvem dette var siden du hadde likt og fulgt han i lang tid og hadde all info om vedkommende. Du skrev at man ikke kunne stole på personer som eide våpen da disse er kriminelle mennesker. 

Jeg skrev noe sånt som "så pga man eier et våpen så betyr det at Tesla ikke kan ta kontakt med deg? Bra logikk" eller noe slikt. Så remser du tydeligvis hele rullebladet hans og hevder jeg støtter alt han gjør? Du må jo enten være et Internett troll eller bare skadet. 

Du får heller ta dette i PM med meg da da du har sporet nok ut av denne tråden og nok en gang ødelagt en tråd du deltar i. 

Ironisk at du synes det er trist jeg ikke tar avstand fra han da dette er en person du følger på alle sosiale plattformer, mens jeg aldri har hørt om personen før du nevnte han, men ok 🤭

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Merko skrev (7 minutter siden):

Jeg kom med noen sitater tidligere fra en person jeg ikke visste hvem var eller har hørt om. Du visste tydeligvis hvem dette var siden du hadde likt og fulgt han i lang tid og hadde all info om vedkommende. Du skrev at man ikke kunne stole på personer som eide våpen da disse er kriminelle mennesker. 

Ja, jeg antok tidlig at du ikke visste hvem personen var, som jo var grunnen til at jeg informerte om personen. Dermed var det trist å se at du ikke tok avstand fra han og sa deg enig i at det ligger lite verdier i uttalelser fra en slik person, men du kjørte heller videre med at han skal forsvares siden det er normalt å ha våpen i USA. Vell, det er ikke normalt å ha uregistrerte våpen med metamfetamin og marihuana bak i bilen sin. I Tesla bilen sin, som Tesla når har valgt ut til å være en beta-tester for FSD-Beta. Jeg hadde antatt at enhver meth-bruker ikke ville vært skikket for å være en test-sjåfør her, ville ikke du? 

Merko skrev (7 minutter siden):

Jeg skrev noe sånt som "så pga man eier et våpen så betyr det at Tesla ikke kan ta kontakt med deg? Bra logikk" eller noe slikt. Så remser du tydeligvis hele rullebladet hans og hevder jeg støtter alt han gjør? Du må jo enten være et Internett troll eller bare skadet. 

Jeg gav deg flere forsøk i å ta avstand fra Omar Quazi, men det gjorde du altså aldri? 

 

Merko skrev (7 minutter siden):

Ironisk at du synes det er trist jeg ikke tar avstand fra han da dette er en person du følger på alle sosiale plattformer, mens jeg aldri har hørt om personen før du nevnte han, men ok 🤭

Men da kan du jo sette strek nå, og være enig i at uttalelser fra Omar Quazi ikke er en person du burde dele rundt på nett som kilde for noe, eller hva? Dette er da mye bedre og det normale å gjøre når man får nytt innsyn på en kriminell person, fremfor å angripe meg som prøver å gjøre deg oppmerksom på hvem han er? 

Jeg følger ikke han på sosiale medier. Men han dukker opp i feeden min til stadighet pga løgner og tøys han kommer med som blir kommentert av andre jeg følger. Har du en bruker på Twitter og har brukt dette en stund, så vet du jo sikkert hvordan Twitter fungerer? Det er også mange Tesla-fans som føgler han, siden han utelukkende prater om Tesla og har direkte samtaler med Elon Musk. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (13 minutter siden):

Har du en bruker på Twitter og har brukt dette en stund

Nei. 

oophus skrev (13 minutter siden):

Det er også mange Tesla-fans som føgler han, siden han utelukkende prater om Tesla og har direkte samtaler med Elon Musk. 

Som nevnt så kjenner jeg ikke til bakgrunnen til vedkommende du vet alt om, men dersom det stemmer, er det ikke rart at disse andre personene inkl Elon Musk ikke tar avstand fra han? 

Kilden min var Twitter og reddit forøvrig, ikke fra Omar, men du skal jo heletiden finne på fortellinger eller legge ord i munnen på folk slik at det styrker posten din. Du skal ha for at du prøver hardt om ikke annet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):
oophus skrev (17 minutter siden):

Har du en bruker på Twitter og har brukt dette en stund

Nei. 

Vell da vet du dette også, så slipper du komme med anklagelser basert på ignoranse. Man trenger ikke følge en person for at dens utvalgte uttalelser som folk man følger er uenig i dukker opp. Det er nok at de jeg følger kommenterer han for å rette opp i løgnene han til stadighet skriver til at det dukker opp i min feed. 

 

Merko skrev (2 minutter siden):
oophus skrev (19 minutter siden):

Det er også mange Tesla-fans som føgler han, siden han utelukkende prater om Tesla og har direkte samtaler med Elon Musk. 

Som nevnt så kjenner jeg ikke til bakgrunnen til vedkommende du vet alt om, men dersom det stemmer, er det ikke rart at disse andre personene inkl Elon Musk ikke tar avstand fra han? 

Nei, Elon Musk tjener jo på at han har influencere som støtter han, og Omar Quazi er i den indre sirkelen. Dette er jo en av de litt kritiske aspektene man tar opp når man snakker om Elon Musk's metode. Han utnytter folk og kaster dem under bussen om verdien dems forsvinner. Omar Quazi's verdi som influencer med mange følgere er for stor til at Elon kaster han avgårde - ennå, og Omar virker til å være villig til å havne i buret for "formålet" angående Tesla, og da spesielt kritikk mot Elon Musk.

 

Merko skrev (6 minutter siden):

Kilden min var Twitter og reddit forøvrig, ikke fra Omar, men du skal jo heletiden finne på fortellinger eller legge ord i munnen på folk slik at det styrker posten din. Du skal ha for at du prøver hardt om ikke annet. 

 Twitter kontoen du viste er styrt av Omar, dette er en konto han lagde etter "Tesla_Truth" som ble utestengt på livstid av Twitter tidligere. Du fikk jo kilder som viser historien her? Den ene kilden din er posten fra Twitter, og den andre kilden din er fra Reddit med henvendelse til den samme posten på Twitter. Altså er Omar Quazi utgangspunktet for begge kildene dine. 

Nå som du vet mer om Omar Quazi, så håper jeg du forstår hvorfor jeg søker og ønsker andre bevis? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sturle S said:

Tesla har ingen proprietære løysingar i Europa.  Superladarane fylgjer dei same relevante standardane som andre.  Dei tillet berre ikkje andre å lade der.  Hugs at Tesla har bygd opp heile superladarnettverket for eigne pengar, medan andre har fått mykje støtte.  Ionity fekk vel 200 millionar EUR (vel 2 mrd kroner) for utbygging av eit relativt lite ladenettverk.

Jeg ordla meg feil. Du har helt rett i at Tesla har adoptert bransjestandardene når det gjelder hardware. Det jeg mente er at Tesla har en helt egen løsning på den kommersielle siden. Hvis Tesla ville kunne de åpnet for at bileiere til andre bilmerker registrerte seg hos Tesla og kunne lade hos de. Jeg kjenner ikke detaljene i hva som må på plass men hvis de vil får de det til, mulig de andre produsentene måtte gjøre noen tilpasninger på kommunikasjonssiden mellom bil - lader.

Interessen for dette har åpenbart vært for liten fra begge sider og jeg tror ikke det kommer til å bli noen realitet.

Hvordan er det med Ionity, kommer de tyske bilene med kundeforhold der som default slik at det bare er å plugge i for å lade så kommer regningen dalende ned i postkassen etterpå? Eller må man registrere seg, drive med rfid brikke og alt det mølet?

 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 timer siden):

Tesla har ingen proprietære løysingar i Europa.  Superladarane fylgjer dei same relevante standardane som andre.  Dei tillet berre ikkje andre å lade der.  Hugs at Tesla har bygd opp heile superladarnettverket for eigne pengar, medan andre har fått mykje støtte.  Ionity fekk vel 200 millionar EUR (vel 2 mrd kroner) for utbygging av eit relativt lite ladenettverk.

Subsidiene, iflge wiki-artikkelen på engelsk om Ionity, skriver 39,1 millioner milliarder Euro.

"IONITY bid for Europ-e[12][3] funding from the European Union and was awarded £39.1m to help develop its network, across 13 EU Member States: Austria, Belgium, Denmark, France, Germany, Ireland, Italy, Netherlands, Poland, Portugal, Spain, Sweden, UK."

https://en.wikipedia.org/wiki/IONITY

Så, "litt" mere enn du skrev... 😉

Endret av Snowleopard
Leif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, bør skille mellom million og milliard. 39,1 millioner €, som skulle bli ca 434 millioner kr etter dagens kurs. Med 282 etablerte ladere skulle det bli ca 1,5 millioner kroner per Ionitystasjon (litt usikker på om de regner antall ladested eller ladestolper.)

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...