Gå til innhold

Nå slår elbilsalget alle rekorder. Heldigvis er det ikke Tesla som er årsaken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (21 minutter siden):

Eg har ingen slik kritikk eller skjellsord mot Tesla, eg berre meine at ekslusiviteten til ladenettverket ikkje er god konkurranse-praksis. Kvifor impliserer eller påstår du at eg har vore så fæl mot Tesla her om all verdens emner som rett og slett ikkje er relevante for denne diskusjonen?

Forsåvidt kan eg nemna grunnane til at eg ikkje vurderte Tesla i fjor:

  • Ingen forhandler i nærleiken for prøvekjøring eller service.
  • Høge forsikringspriser.
  • Litt høg pris i forhold til kva eg leita etter... men ikkje så skrekkelig i seg sjølv.

Hadde spesielt forsikringsprisene vore innafor normalen, og forhandler/verksted i nærleiken (noko det er no), hadde eg veldig mogleg kjørt ein Model 3 i staden for ein Ioniq.

Var ikke meningen at det skulle fremstå som at DU fremmer denne kritikken eller skjellsordene. Det var mer en kommentar til at dette skjer i alt for høy grad på dette forumet, anført av noen få "krigshissere".

Så beklager om du oppfattet det som personlig kritikk av deg. Det var virkelig ikke ment slik, og håper du aksepterer denne unnskyldningen uten at jeg må gjøre om på hele innlegget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (15 timer siden):

Det opprinnelige innlegget ditt var intet mindre enn trolling så jeg føler egentlig ikke noen sterk forpliktelse for å se i hvilken grad du har klart å skjerpe argumentasjonen din.

For min del så jeg ikke noe trolling i det opprinnelige innlegget. Han har sin egen saklige mening og fortalte oss den.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Absolutt ikke, men det betyr ikke at det er rom til et titalls ganger økt bruk. Derfor må åpningen skje gradvis. Gjerne bilmodell etter bilmodell som egner seg.

Det var jo forsåvidt eit tidspunkt for dette, og at det no eventuelt er vanskelig å tilrettelegge ein opning av nettverket er eit veldig sjølvskapt problem.

For den saks skyld vil eg påstå at dei i dag kunne sannsynleg opna gradvis med å selja hardware/tilgang om dette var eit betydelig hinder. F.eks ein nokonlunde arbitrær inngangspris. Eg veit eg gjerne hadde lagt ut ti lapper eller noko for tilgang til nettverket. Sannsynleg eit par lapper til om det inkluderte ny ladeport som gjer opplevelsen plug & play.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Som sagt, det store problemet er ikke at Tesla får bygge sine ladestasjoner og la de være eksklusive. Det store problemet er jo at de andre private aktørene, inkludert alle bilprodusentene, kunne gått sammen om å bygge opp et ladenettverk som er konkurransedyktige med Tesla sitt.

Det forandrer ikke noe på det jeg startet med å si. Nemlig at mange misliker hvordan dette har utviklet seg (bortsett fra Tesla eiere) - at det er/blir konkurransevridende og en kan se monopoltendenser i forbindelse av av hva en forbruker bosatt en viss plass hvor det er store avstander i et stort geografisk område kan kjøpe av produktet elbil med tilhørende nødvendige tjenester .

Cirkle-K , Fortrum, Grønn kontakt etc har ingen knytninger til bilprodusent , at de er private var ikke poenget men dems motiver for utbygning drives ikke av egen bilproduksjon/salg.


Når nye aktører (forhandlere/bilprodusenter) ikke klarer å etablere seg i ett market grunnet manglende hurtigladestasjoner (i et fylke/landsdel/areale/område av en viss størrelse og et visst befolknings antall forbrukere) blir dette hemmende.
Når det er sagt - klart Tesla utnytter situasjonen for å «kuppe» markeder og salg. Og tro noe annet er naivt.

JEG sier at jeg ikke «liker» at det er blitt slik og sett i retrospekt at myndigheter i den vestlige verden skulle tatt på seg en større rolle helt i starten i form av reguleringer/krav da det rammer oss forbrukeres valgmuligheter slik situasjonen er i dag . Det er enda mere tilfellet i andre europeiske land enn Norge.
 

Snowleopard skrev (1 time siden):

Forøvrig, nettverket i Finnmark er i ett enkelt fylke, ikke en hel landsdel

Det er ikke relevant ift det jeg skrev i mitt innlegg. Men takk for Norsk geografi opplæringen :)

syar2003 skrev (2 timer siden):

At det kun er Tesla hurtigladere i en hel landsdel i Norge eller andre plasser understreker argumentet at slik infrastruktur bør være regulert og med en viss offentlig kontroll og ikke kun av ett privat selskap som tilbyr tjenesten kun til «sine produkter»

Lenke til kommentar

Endret litt på rekkefølgen du skrev ting i, for lettere å kunne svare i "rett rekkefølge", og uten å gjenta meg selv.

syar2003 skrev (1 time siden):

Det forandrer ikke noe på det jeg startet med å si. Nemlig at mange misliker hvordan dette har utviklet seg (bortsett fra Tesla eiere) - at det er/blir konkurransevridende og en kan se monopoltendenser i forbindelse av av hva en forbruker bosatt en viss plass hvor det er store avstander i et stort geografisk område kan kjøpe av produktet elbil med tilhørende nødvendige tjenester .

JEG sier at jeg ikke «liker» at det er blitt slik og sett i retrospekt at myndigheter i den vestlige verden skulle tatt på seg en større rolle helt i starten i form av reguleringer/krav da det rammer oss forbrukeres valgmuligheter slik situasjonen er i dag . Det er enda mere tilfellet i andre europeiske land enn Norge.

Du med flere her inne, har ikke akseptert det, og derav kommer klagingen. Selvsagt ser jeg at Norge med flere kunne sagt at en etablering kan gjerne gjøres, men da den være åpen for andre. Det synspunktet var tydeligvis ikke fremme når Tesla etablerte seg, eller de var flinke og overbevisende om at det ikke ville være gods strategi.

Og da var, som jeg har skrevet i flere diskusjoner, ikke CCS klart, og Tesla måtte ta et valg på ladestandard. Ja, CCS var på vei, men med langt lavere hastighet/effekt enn Tesla ønsket, og vi vet ikke hvor mye de har jobbet med sin løsning, og hvor lang utsettelsen hadde blitt.

Det er selvsagt ulemper med alle strategier. Og jeg ville, ut fra et rent egoistisk ståsted, gjerne ønsket at jeg kunne ladet på en Tesla SuC, til de behagelige ladeprisene de tilbyr. Men jeg har akseptert at de har gjort det slik, og inntil videre holder på slik enda.

Og det virker, da jeg utsettes for det samme problemet med alt for få ladere per sted og alt for få steder. Og de som er, krever blodpriser. Nå tenker jeg hardt på om min neste elbil blir en Tesla av noe slag, men håper jo Hyundai til slutt kommer med en avtale som gjør Ionity-lading interessant igjen.

De er foreløpig den største konkurrenten, og Hyundai/Kia er på vei inn som partner, men TTAFJLT - Ting Tar Alt For Jævla Lang Tid. Venter bare på at Hyundai/Kia og Ionity får ut fingeren.

Og jeg skulle ønske Hyundai hadde gjort ladingen like effektiv på Kona som på 1. gen Ioniq. 20-30 minutter fra tomt til 80 % ville gjort veldig mye for langturer med den. Men den har rekkevidde, og jeg trenger ikke stresse med å kaste i meg en burger, men kjøpe et bedre måltid, siden første lading tidsmessig gjerne passer gret, etter rundt 4 timers kjøring +/-.

syar2003 skrev (1 time siden):

Når nye aktører (forhandlere/bilprodusenter) ikke klarer å etablere seg i ett market grunnet manglende hurtigladestasjoner (i et fylke/landsdel/areale/område av en viss størrelse og et visst befolknings antall forbrukere) blir dette hemmende.
Når det er sagt - klart Tesla utnytter situasjonen for å «kuppe» markeder og salg. Og tro noe annet er naivt.

Det er vel ingen som sliter med å etablere seg pga disse SuC-stasjonene. De store må jo bare bestemme seg for å ville satse. Kommer laderne, selges bilene, men her er for mye "høna og egget", ved at man ikke bygger ladere sammen med satsingen. Se bare på Ionity. De har jo ikke vist seg villige til å delta lengre nord foreløpig, men konsentrerer seg om å ta igjen der det finnes mange kunder.

En liten produsent som Bollinger eller Atlis har ikke nok antall biler til å friste Tesla tenker jeg, uten at det blir alt for dyrt for dem. Man må jo se på både antall ladere som finnes, og antall ladere planlagt fremover. De må vel foreløpig satse på f.eks. Electrify America, eller tilsvarende for det amerikanske markedet, da jeg tviler på at de går internasjonalt på en god stund.

Rivian har blitt endel av Ford, og kan nok utnytte Ionity med dems priser og avtaler. Så hvem andre er det du tenker på som ikke får til å etablere seg i Møre og Romsdal eller Finnmark?

syar2003 skrev (1 time siden):

Cirkle-K , Fortrum, Grønn kontakt etc har ingen knytninger til bilprodusent , at de er private var ikke poenget men dems motiver for utbygning drives ikke av egen bilproduksjon/salg.

Nei, de har per nå ingen større tilknytning som jeg vet om, men de er energiselskap som ønsker å være med på elektrisitetsbølgen, enten fordi de ser et nytt marked for seg selv, eller for Circle K sin del, ikke vil bli dyttet ut av markedet etterhvert som elbiler tar over for ice-biler og hybridbiler.

syar2003 skrev (1 time siden):

Det er ikke relevant ift det jeg skrev i mitt innlegg. Men takk for Norsk geografi opplæringen :)

Nei, det var ikke relevant til innlegget, men godt du satte pris på opplæringen. 😉

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 timer siden):

Jeg ser du igjen ditcher å svare på selve spørsmålet, men prøver å vri deg unna.

Du sier det er urettferdig at andre skal få lade hos Tesla uten at det er urettferdig at Tesla får lade hos dem? 

Resten er kun repetisjoner av ting du har sagt før som jeg allerede har svart på. Du glemmer til stadighet at Tesla går inn i nye merknader fra scratch. Da velger de fremdeles å bygge nytt infrastruktur som kun Tesla kan brukes fremfor å bygge infrastruktur som alle elbiler kan bruke. 

Resultatet er at Tesla kun bygger for egen del, mens resten bygger for alle elbiler. 

Firma som Rivian hadde aldri i livet kunne eksistert uten de andre, mens SuC nettverket har vært størst i NA. Det I seg selv er jo håpløst dårlig når formålet er å bytte mest mulig ICE til BEV. 

Uten Dieselgate og Electrify America, ingen nye BEV spesifikke satsninger i NA. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (31 minutter siden):

Du sier det er urettferdig at andre skal få lade hos Tesla uten at det er urettferdig at Tesla får lade hos dem? 

Resten er kun repetisjoner av ting du har sagt før som jeg allerede har svart på. Du glemmer til stadighet at Tesla går inn i nye merknader fra scratch. Da velger de fremdeles å bygge nytt infrastruktur som kun Tesla kan brukes fremfor å bygge infrastruktur som alle elbiler kan bruke. 

Resultatet er at Tesla kun bygger for egen del, mens resten bygger for alle elbiler. 

Firma som Rivian hadde aldri i livet kunne eksistert uten de andre, mens SuC nettverket har vært størst i NA. Det I seg selv er jo håpløst dårlig når formålet er å bytte mest mulig ICE til BEV. 

Uten Dieselgate og Electrify America, ingen nye BEV spesifikke satsninger i NA. 

Jeg forklarte veldig greit hvorfor jeg mener Tesla ikke har free-ridet, fordi de faktisk investerer heftig, både i ladenettverket sitt, batterifabrikker og bilfabrikker. Som en ganske liten aktør i stor vekst, så må de altså tenke på at satsingen dems lønner seg, og at de da ikke vil premiere en treg etterslep-fremgangsmåte som de andre holder på med.

Du henger deg altså opp i flisespikking nå for å unngå å svare, så jeg ser jo at dette tydeligvis ikke er noe du ønsker å gjøre, så skal la være å spørre mere. Dette visste jeg jo egentlig at ville skje. Men om du ombestemmer deg og du endelig velger å faktisk svare på spørsmålet, så gjør gjerne det. men om du skal komme med nok en avsporing fra å svare, så kan du la være å svare. 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Jeg forklarte veldig greit hvorfor jeg mener Tesla ikke har free-ridet, fordi de faktisk investerer heftig, både i ladenettverket sitt, batterifabrikker og bilfabrikker.

Pengene kommer fra markedet og ulike regjeringers dytt for å gjøre elbiler konkurransedyktig. Tesla bruker penger fra oss (Norges subsidier som gjør kjøpet mulig) for å kun bygge egen merkevare og det er selvfølgelig feil. 

Dette er en taktikk de hopper fra marked til marked for å gjenta. Helst som de første for å få mest ut av det så kjapt et land justerer subsidiene. 

Disse pengene burde gå til for å styrke elbilen totalt sett og ikke kun ett merke. 

Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Du henger deg altså opp i flisespikking nå for å unngå å svare, så jeg ser jo at dette tydeligvis ikke er noe du ønsker å gjøre, så skal la være å spørre mere. Dette visste jeg jo egentlig at ville skje. Men om du ombestemmer deg og du endelig velger å faktisk svare på spørsmålet, så gjør gjerne det. men om du skal komme med nok en avsporing fra å svare, så kan du la være å svare. 

Hva har jeg ikke svart på? Du gjentar jo bare det samme om igjen som jeg har berørt før. Du kan ikke si at Tesla er tvunget til dette når vi prater 2020 vs 2012. De går inn i nye markeder med samme plan som for 8 år siden, og det beviser at dette er det de hele tiden har ønsket å gjøre. Et typisk normalt tankesett fra silicon valley. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Pengene kommer fra markedet og ulike regjeringers dytt for å gjøre elbiler konkurransedyktig. Tesla bruker penger fra oss (Norges subsidier som gjør kjøpet mulig) for å kun bygge egen merkevare og det er selvfølgelig feil. 

Dette er en taktikk de hopper fra marked til marked for å gjenta. Helst som de første for å få mest ut av det så kjapt et land justerer subsidiene. 

Disse pengene burde gå til for å styrke elbilen totalt sett og ikke kun ett merke. 

Hva har jeg ikke svart på? Du gjentar jo bare det samme om igjen som jeg har berørt før. Du kan ikke si at Tesla er tvunget til dette når vi prater 2020 vs 2012. De går inn i nye markeder med samme plan som for 8 år siden, og det beviser at dette er det de hele tiden har ønsket å gjøre. Et typisk normalt tankesett fra silicon valley. 

I motsetning til Ionity som fikk 39,1 milliarder Euro i i støtte?

"IONITY bid for Europ-e[12][3] funding from the European Union and was awarded £39.1m to help develop its network, across 13 EU Member States: Austria, Belgium, Denmark, France, Germany, Ireland, Italy, Netherlands, Poland, Portugal, Spain, Sweden, UK."

https://ionity.eu

Jeg spurte igjen, fordi du unngår å svare direkte på spørsmålet, så nei, dette har du ikke konkret svart på.

Du har forresten hengende på deg en utfordring på å fremvise den ene videoen der han ene testeren på FSD Beta faktisk uttaler at han ikke visste hvorfor han ble plukket ut, slik du påstod.

Du la ved en video der du skulle bevise dette, men der kom det ikke frem den uttalelsen. Når du så har blitt bedt om å komme med link til den faktiske videoen, så ber du andre om å søke frem riktig video. Det er jo din påstand, så det er jo du som må komme med linken, og ikke forvente at andre skal bevise dine påstander.

Men som sagt, har du ikke til hensikt å svare på spørsmålet, så kan du la være å svare meg mere i denne tråden.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 minutter siden):

I motsetning til Ionity som fikk 39,1 milliarder Euro i i støtte?

"IONITY bid for Europ-e[12][3] funding from the European Union and was awarded £39.1m to help develop its network, across 13 EU Member States: Austria, Belgium, Denmark, France, Germany, Ireland, Italy, Netherlands, Poland, Portugal, Spain, Sweden, UK."

https://ionity.eu

Alle som får støtte burde gi fordeler for at elbiler på generell basis kan lade der. 

Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Jeg spurte igjen, fordi du unngår å svare direkte på spørsmålet, så nei, dette har du ikke konkret svart på.

Si hvilket spørsmål du vil ha svar på så skal jeg da svare. 

Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Du har forresten hengende på deg en utfordring på å fremvise den ene videoen der han ene testeren på FSD Beta faktisk uttaler at han ikke visste hvorfor han ble plukket ut, slik du påstod.

Han har kun ei håndfull videoer på sin side. Den heter beauty and the ugly Eller noe sånt. Når jeg er på telefonen så orker jeg ikke lete, så da får du velge om du tar en kikk selv eller jeg. Eventuelt så kommer du med bevis på det motsatte der Tesla har gitt opplæring til disse folkene. 

Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Du la ved en video der du skulle bevise dette, men der kom det ikke frem den uttalelsen.

Nei, den videoen var et motbevist på opplæringen som liksom foregår. 

Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Men som sagt, har du ikke til hensikt å svare på spørsmålet, så kan du la være å svare meg mere i denne tråden.

Hva med å bevise deres uttalelser og påstander I tillegg? 

Samt er du ikke enig at så lenge elbiler må subsidieres at pengene går for å styrke alle elbiler, og ikke kun et spesifikt selskap? Skal alle lage sine lukkede løsninger? 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (5 minutter siden):

Alle som får støtte burde gi fordeler for at elbiler på generell basis kan lade der. 

Si hvilket spørsmål du vil ha svar på så skal jeg da svare. 

Han har kun ei håndfull videoer på sin side. Den heter beauty and the ugly Eller noe sånt. Når jeg er på telefonen så orker jeg ikke lete, så da får du velge om du tar en kikk selv eller jeg. Eventuelt så kommer du med bevis på det motsatte der Tesla har gitt opplæring til disse folkene. 

Nei, den videoen var et motbevist på opplæringen som liksom foregår. 

Hva med å bevise deres uttalelser og påstander I tillegg? 

Spørsmålet jeg stilte står veldig klart i innlegg fra i dag. Du kan få bla deg tilbake og finne det selv. Når du kommer med svar på det, skal jeg svare på eventuelt andre ting. Men en slik runddans som du legger opp til orker jeg ikke, så da får svarene på de andre tingene bare ligge i bero til du har svart på det ene konkrete spørsmålet du fikk. Men antar at dette svaret ikke kommer...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 timer siden):

Spørsmålet jeg stilte står veldig klart i innlegg fra i dag. Du kan få bla deg tilbake og finne det selv. Når du kommer med svar på det, skal jeg svare på eventuelt andre ting. Men en slik runddans som du legger opp til orker jeg ikke, så da får svarene på de andre tingene bare ligge i bero til du har svart på det ene konkrete spørsmålet du fikk. Men antar at dette svaret ikke kommer...

Jeg antar det omhandler deres påstand om opptrening av sjåførene? Hvorfor mener du at bevisbyrden for bevis/motbevis faller på meg når påstanden har sitt utspring fra dere? 

Jeg gav en bruker med kun få videoer på sin side som motbeviser den påstanden, med en video som viser hva man må godta for å aktivere beta. Nå ligger ballen hos deg for motbevis uten at de har kommet. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
On 10/30/2020 at 5:10 PM, bshagen said:

Dette har vi diskutert såååå mange ganger nå, det er helt ufattelig at du fremdeles ser det fra denne siden - men selvsagt, det er jo fordi det er "Tesla". For hvorfor er ikke resten av bilprodusentene i stand til å gjøre som Tesla gjør - bygge nettverk? Hvorfor er det Tesla sin feil at alle andre ikke gidder å investere i dette? Hvorfor skal da Tesla gi fra seg en gratis lunch til samtlige andre bilprodusenter, som ikke løfter en fordømt finger for å bygge ut ladenettverket? Tesla har gjort dette av egen lomme og nå skal det bare gis vekk til de som kjøper en ID.3 i stedet for? 

.. men det er jo klart, dette er selvsagt Tesla sin feil. Alt er jo det. Tesla står bak alt fælt her i verden, også at VAG (f.eks) ikke setter igang et ladenettverk - enda de kunne gjort det med henda bak på ryggen. Er så lei av dette pisset nå. Hvorfor ikke kritisere "de store" for deres mangel av vilje til å drive frem et globalt nettverk av ladestasjoner? Ionity er jo bare en svindyr krampetrekning! Det er svakt

Hvem tok iniativ til CCS standarden og ble enige om ladeprotokoller i 2011?

Lenke til kommentar
16 hours ago, bzzlink said:

 De forsøkte å få med seg andre, men de ville ikke, eller trodde ikke på de.

Eller tesla bløffet eller ba om alt for mye.Litt vel mye av argumentasjonen din henger på antagelsen om at teslas' faktiske intensjoner var identiske med den påståtte intensjonen. Har det slått deg at tesla driver med markedsføring og i markedsføring sier man ting for å skape seg velvilje, ikke for å dokumentere forretningsplaner.

16 hours ago, bzzlink said:

For at en annen bilprodusent skulle være med på ladenettverket måtte de

  • Ha nettverk i bilene sine
  • Ha OTA i bilene sine
  • Ha app til bilen sin

Ingenting av dette er nødvendig. Alt som trengs er en standard ladeplugg og en betalingsløsning på ladestolpen, slik absolutt alle andre ladeoperatører har.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Men antar at dette svaret ikke kommer...

Etter at du fikk vite hvilken YT kanal jeg refererte til og hva videoene het, mens jeg svarte på mobiltelefonen, så har du altså ikke letet og funnet uttalelsen? 
 


Der er den isåfall. Han kaller det å få FSD-Beta som en "golden ticket", uten at han kan forklare hvorfor han selv ble valgt meden  uttalelse som "I don't know how Tesla picks their people". 

Han har altså verken snakket med Tesla slik noen her inne sa at de gjorde, og han har ikke fått opplæring i dette. Han fikk bare tilfeldigvis muligheten til å aktivere FSD-Beta etter at bilen hadde oppdatert seg, og den videoen har jeg jo vist tidligere. Altså som trengs som gjør disse til "kvalifiserte" testere er å bekrefte "ja" på en liten advarsel på forhånd, så kan de kjøre med FSD-Beta. 

Nå regner jeg med at du kommer med dine bevis på at disse sjåførene er blitt ringt av Tesla samt at de har undergått opplæring slik at de bevisst vil være kvalifiserte testere, med en viss form for krav for å komme inn dit. Altså at noen har hatt muligheten til å bli tester, uten at de fikk lov til å teste siden de var uskikket dette. Lykke til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...