Gå til innhold

Nå slår elbilsalget alle rekorder. Heldigvis er det ikke Tesla som er årsaken


Anbefalte innlegg

oophus skrev (39 minutter siden):

meden  uttalelse som "I don't know how Tesla picks their people

 

oophus skrev (40 minutter siden):

Han har altså verken snakket med Tesla slik noen her inne sa at de gjorde,

Så fordi han ikke vet hvordan Tesla velger ut personer som skal få FSD-Beta, så betyr det at han ikke ble kontaktet av Tesla om testing av FSD..? Bra logikk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko skrev (10 minutter siden):

 

Så fordi han ikke vet hvordan Tesla velger ut personer som skal få FSD-Beta, så betyr det at han ikke ble kontaktet av Tesla om testing av FSD..? Bra logikk. 

Hehe, mener du virkelig at han ble ringt opp, gikk igjennom opplæring for så å ikke vite hvordan han kvalifiserte seg til å være en tester? 

Snakker om logikk... 

Han ble verken kontakten, eller har gjennomgått noe opplæring, men ble valgt ut. Det er derfor han ikke vet hvorfor han fikk "the golden ticket" som han omtaler FSD-Beta oppdateringen som, samt hvorfor nettopp han ble valgt ut fra Tesla sin side. Hadde han gjennomgått opplæring samt blitt kontaktet av Tesla så ville han jo visst hva som må til for å bli tester. Logikken tilsier også at folk som er blitt kontaktet ville vært nektet uten en 100% suksess-rate i prosessen. 

Når skal dere komme med noen former for bevis? Elon's uttalelser har null verdi så lenge han beviselig har snakket sprøyt tidligere og lagt verdien til sine ord lik null. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
3 hours ago, sverreb said:

 

Ingenting av dette er nødvendig. Alt som trengs er en standard ladeplugg og en betalingsløsning på ladestolpen, slik absolutt alle andre ladeoperatører har.

Dette betrakter jeg nesten som ren trolling. Fordi de andre produsentene ikke klarer det samme som Tesla så er de nødt til å bygge om alle stasjonene med en fordyrende betalingsløsning. Må være måte på å sy puter under evneveike bilprodusenter.

Tesla har fikset ladeinfrastrukturen sin selv og med sine egne penger, og i forretningsverden er det ingenting som heter free ride. De får komme med noe lignende selv hvis de virkelig ønsker å konkurrere. Denne sutringen over at Tesla ikke åpner opp for andre merker er rett og slett komisk.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Hehe, mener du virkelig at han ble ringt opp

 

oophus skrev (1 time siden):

Han ble verken kontakten, eller har gjennomgått noe opplæring, men ble valgt ut.

 

oophus skrev (1 time siden):

Når skal dere komme med noen former for bevis?

Nok en gang feiler du. Kan du ikke bare innse at alt det du sier både i denne tråden og den andre Tesla-tråden bare er sprøyt? Du prøver så ekstremt hardt, men gang på gang så blir innleggene dine "debunket" eller motbevist. 

Nå venter jeg bare på bortforklaring på dette innlegget fra deg 😊

Screenshot_20201101-054439_Reddit.jpg

Screenshot_20201101-054454_Chrome.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
oophus skrev (11 minutter siden):

Beklager, men jeg må ha noe annet

Ja, det ante meg. Du får "bevis", men det tells ikke fordi du vil ha noe annet. Uansett hva man kommer med av bevis så vil du ha noe annet. 

Når det er nevnt så er nok de som har blitt utvalgt underlagt NDA slik at man ikke vil høre noe direkte fra dem angående prosessen. 

oophus skrev (14 minutter siden):

I mellomtiden så har vi altså bevis på en person som har FSD-Beta som IKKE er blitt ringt opp,

Hvor er dette beviset? Jeg håper virkelig ikke at du tror at selv om en person ikke vet rutinen for hvordan et selskap velger ut personer for testing av systemer, så betyr det at han ikke har blitt kontaktet. 😂

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Merko skrev (11 minutter siden):

Ja, det ante meg. Du får "bevis", men det tells ikke fordi du vil ha noe annet. Uansett hva man kommer med av bevis så vil du ha noe annet. 

Når det er nevnt så er nok de som har blitt utvalgt underlagt NDA slik at man ikke vil høre noe direkte fra dem angående prosessen. 

Hva slags NDA er det å nevne hvordan man blir valgt? Samt bevisene er ikke gjeldende fra en bevist kriminell person som Omar Qazi som kan finne på å si hva som helst, så lenge han vet at det er det folk vil høre. Han lyver jo til stadighet hele tiden, og trudde at bilen hans lærte av seg selv. Altså han har ikke snøring. 

Merko skrev (11 minutter siden):

Hvor er dette beviset? Jeg håper virkelig ikke at du tror at selv om en person ikke vet rutinen for hvordan et selskap velger ut personer for testing av systemer, så betyr det at han ikke har blitt kontaktet.

Han sier rett ut at han har null ide om hvorfor han fikk FSD-Betaen. Om de hadde hatt en samtale, med opplæring, så ville dem jo hatt en god idé på hvorfor de ble valgt gjennom en test eller to for å se om de var skikket til å kunne være en test-person. Men det har dem altså ikke. Samt dette handler mer om de ble kontaktet eller ikke, dette handler jo først og fremst om opplæringen. 

Han trur han ble valgt fordi han hadde en TM3 med mange mil bak seg. Thats it. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (41 minutter siden):

Samt bevisene er ikke gjeldende fra en bevist kriminell person

Så fordi en person ble tatt med våpen (noe de fleste tydeligvis har i USA), så betyr det at når han sier han ble kontaktet av Tesla ikke stemmer? Ok. 

oophus skrev (43 minutter siden):

Han sier rett ut at han har null ide om hvorfor han fikk FSD-Betaen.

 

oophus skrev (43 minutter siden):

Han trur han ble valgt fordi han hadde en TM3 med mange mil bak seg.

Litt selvmotsigelse der ja. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Gibblay said:

Dette betrakter jeg nesten som ren trolling. Fordi de andre produsentene ikke klarer det samme som Tesla så er de nødt til å bygge om alle stasjonene med en fordyrende betalingsløsning. Må være måte på å sy puter under evneveike bilprodusenter.

Utgangspunktet var en diskusjon om hvorvidt tesla egentlig var ute etter å dele adgang til laderne sine på et tidspunkt hvor de ikke alt var bygd, eller ganske få var bygd. På det tidspunktet var de naturligvis frie til å utstyre lederne slik at det å dele de ville kunne være et realistisk alternativ. Det er da megetsigende at de valgte et design som gjrode deling vanskelig.

Grunnen til at tesla kunne implementere lading uten separat betalingsløsning har hele tiden vært betinget av at det er et lukket system hvor bilene er solgt av samme selskap. Dette fordi de trenger en sentral database over hvem som har betalingsansvar for hver bil. Dette er åpenbart ikke akseptabelt om man skal ha et felles system og ladeoperatøren også er en bilprodusent (man kan ikke rimeligvis be en konkurrent dele kundelistene sine), så de måtte uansett ha en helt annen betalingsløsning om de mente alvor med å kunne dele adgang. CCS har definert et langt mer skalerbart system som tillater desentralisering,  men dette er av nyere dato, og er ikke utbredt enda.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, sverreb said:

Grunnen til at tesla kunne implementere lading uten separat betalingsløsning har hele tiden vært betinget av at det er et lukket system hvor bilene er solgt av samme selskap. 

CCS spesifikasjonen henviser til  ISO 15118 standarden  som bl.a. definerer "plug and charge".  Det  betyr altså at det i CCS er inkludert en standardisert kommunikasjon hvor bilen kan identifisere seg gjennom ladekabelen. https://insideevs.com/news/378762/electrify-america-plugcharge-2020/.  

Det er vel lite som skiller idenfisering gjennom kabelen fra  å identifisere seg med en RFID brikke.  Eller skiltgjenkjenning i et parkeringsanlegg.  Selv om Tesla biler identifiserer seg mot Teslas database, er det selvsagt ingenting i veien for å ha parallelle databaser som andre biler identifiserer seg mot. Dette er jo allerede implemetert i parkeringsanlegg. I Bergen kan man for eksempel velge å betale med skiltgjenkjening via  Sesam-Sesam eller Easypark i samme parkeringsanlegg.  Så jeg kan ikke se at akkurat dette med betalingsløsninger er noe stort hinder for å tilby andre biler lading.

Endret av J-Å
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (8 timer siden):
sverreb skrev (12 timer siden):

Ingenting av dette er nødvendig. Alt som trengs er en standard ladeplugg og en betalingsløsning på ladestolpen, slik absolutt alle andre ladeoperatører har.

Dette betrakter jeg nesten som ren trolling. Fordi de andre produsentene ikke klarer det samme som Tesla så er de nødt til å bygge om alle stasjonene med en fordyrende betalingsløsning. Må være måte på å sy puter under evneveike bilprodusenter.

Tesla har standard ladeplugg.

Man trenger ikke betalingsløsning på ladestasjonen for å lade. Tesla kan like gjerne lansere et superlader-medlemskap som man kan forhåndsbetale eller etterskuddsbetale f.eks via faktura. Alt man trenger for det er at bilen identifiserer seg selv ovenfor laderen den kobles til. Det er en enkel sak for Tesla å åpne for noe sånt. Nå er det ikke sikkert alle biler er teknisk i stand til å gjøre det, men det står i så fall på bilprodusenten å enten tilby det i nye modeller eller i tillegg tilby en hardware eller software-oppdatering for å støtte slik identifisering.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Tesla har standard ladeplugg.

Er vel bare nyere ladere og teslaer som benytter standard plugg(?). 

Alternativt kunne jo tesla ha laget et lite adapter man setter på kabelen som har innebygd Sim-kort (for kommunikasjon) som er personlig. Da hadde de jo lett hatt oversikt over hvem som lader, saldo på konto osv. Men er vel en stund før verden er perfekt 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Alternativt kunne jo tesla ha laget et lite adapter man setter på kabelen som har innebygd Sim-kort (for kommunikasjon) som er personlig. Da hadde de jo lett hatt oversikt over hvem som lader, saldo på konto osv. Men er vel en stund før verden er perfekt 😛

Bilen er allerde høyst personlig. Ser ikke poenget med ytterligere verifisering utover VIN-nummer. 😉 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (20 minutter siden):

Bilen er allerde høyst personlig. Ser ikke poenget med ytterligere verifisering utover VIN-nummer. 😉 

Ett av ankepunktene for dette stuntet er at man ikke har full kontroll over hvem som kjører bilen. Det kan være naboen, barna, en kollega osv. ikke 100% vanntett.

Rart at ikke teslabjørn har blitt oppgradert

Lenke til kommentar
Merko skrev (23 minutter siden):

Er vel bare nyere ladere og teslaer som benytter standard plugg(?). 

Alternativt kunne jo tesla ha laget et lite adapter man setter på kabelen som har innebygd Sim-kort (for kommunikasjon) som er personlig. Da hadde de jo lett hatt oversikt over hvem som lader, saldo på konto osv. Men er vel en stund før verden er perfekt 😛

Tenker på lader-siden. De eldre superladerne har både standard T2 plugg og CCS-varianten av T2-pluggen. Begge deler er standard så man kan i prinsippet plugge til en hver elbil på disse superladerne. Altså fysisk riktig kompatibel plugg og kabel. De nye superladerne (v3) har kun CCS-type T2 plugg. De fleste elbiler har dette.

God idé. Adapter med SIM-kort kan potensielt gi ID-verifikasjon til biler uten denne hardwaren. Antar det er noe motvilje blant bilprodusentene å tilby integrering av en sånn løsning i solgte biler.

qualbeen skrev (21 minutter siden):

Bilen er allerde høyst personlig. Ser ikke poenget med ytterligere verifisering utover VIN-nummer. 😉 

Det er ikke alle biler som sender ut VIN via ladekabelen eller trådløst. Mange trenger nok både hardware og software for å gjøre det. Altså en tur innom verkstedet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 minutter siden):

Ett av ankepunktene for dette stuntet er at man ikke har full kontroll over hvem som kjører bilen. Det kan være naboen, barna, en kollega osv. ikke 100% vanntett.

Skjønner at unge voksne tjuvlåner bilen til foreldrene av og til, men det burde egentlig foreldrene ha 100% kontroll på. Uansett om de fyller diesel på essokortet til far eller lader på fars Ionity-konto. Ser ikke noe kjempeproblem der ut over at foreldre bør ha kontroll på nøklene og hvor og når de voksne ungene deres låner bilen.

Jeg synes det er for strengt å kreve BankID for å starte bilen.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Skjønner at unge voksne tjuvlåner bilen til foreldrene av og til, men det burde egentlig foreldrene ha 100% kontroll på. Uansett om de fyller diesel på essokortet til far eller lader på fars Ionity-konto. Ser ikke noe kjempeproblem der ut over at foreldre bør ha kontroll på nøklene og hvor og når de voksne ungene deres låner bilen.

Jeg synes det er for strengt å kreve BankID for å starte bilen.

De trenger ikke tyvlåne bilen. De bruker den kanskje for å handle trene osv. Helt vanlig at barn/unge bruker foreldrenes bil.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

De trenger ikke tyvlåne bilen. De bruker den kanskje for å handle trene osv. Helt vanlig at barn/unge bruker foreldrenes bil.

Og da mener du det er urimelig at de skal kunne lade på bilen på foreldrenes regning?

Bensin og diesel utgjør kanskje 20% av bilkostnadene til en fossilbil (om vi legger statens satser for kjøregodtgjørelse til grunn). For elbiler er det kanskje bare 5%. Jeg vil nå heller si at eventuell kompensasjon for bruk av bilen får trekkes av ukelønna eller gjøres opp på andre måter. Drivstoffet er jo uansett bare en liten del av det. Tipper de fleste foreldre som låner ut bilen ikke tar seg betalt for det og heller ikke er interessert i å finregne på drivstoffkostnad, økt forsikringspremie, slitasje på dekk etc.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

On 10/30/2020 at 4:16 PM, sverreb said:
On 10/30/2020 at 4:02 PM, bzzlink said:

alle skal kunne lade på alle stasjoner

Enig. Det er da også bare tesla som ikke gjør dette.

Det er motsett.  Det er berre Tesla som kan lade på alle stasjonar.  Tesla taklar både CCS, 3 fase AC via Type 2, ChadeMo via adapter og DC-Mid via Type 2 på eldre modellar.  (Sistnemnde standard tok ingen andre i bruk, so den er Tesla åleine om, men han er framleis i bruk på superladarane.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Merko skrev (58 minutter siden):

Er vel bare nyere ladere og teslaer som benytter standard plugg(?). 

Alternativt kunne jo tesla ha laget et lite adapter man setter på kabelen som har innebygd Sim-kort (for kommunikasjon) som er personlig. Da hadde de jo lett hatt oversikt over hvem som lader, saldo på konto osv. Men er vel en stund før verden er perfekt 😛

Nå er den gamle pluggen på Tesla S og X og eldre SuC-ladere (v1 og v2) en egen standard. Tesla har vel frigjort denne slik at andre kan utstyre bilene med dette om de vil. Med forbehold om at jeg husker feil her vedrørende frislipp av patentet.

Jeg ser ikke at det skal være av interesse for Tesla å tilby adapter med verifikasjon av bruker, for andre biler. Jobben vil kreve endel, og kostnaden er både høy og ikke prioritert.

qualbeen skrev (56 minutter siden):

Bilen er allerde høyst personlig. Ser ikke poenget med ytterligere verifisering utover VIN-nummer. 😉 

Helt enig. Standarden finnes, det er bare at de andre må implementere den. Dessverre så er CCS-standarden litt som USB-standardene og HDMI-standardene. Mye kan gjøres over kabelen og software, men man er ikke pålagt å følge standarden helt og holdent. Man kan, utover et visst minimum, velge hvor mye som implementeres. Her må det kreves at flere av mulighetene som finnes, må oppfylles for å kunne si at de bruker standarden.

Trestein skrev (34 minutter siden):

Ett av ankepunktene for dette stuntet er at man ikke har full kontroll over hvem som kjører bilen. Det kan være naboen, barna, en kollega osv. ikke 100% vanntett.

Rart at ikke teslabjørn har blitt oppgradert

Jeg har allerede lansert en mulig løsning på problematikken, og det er at man må etablere en profil per sjåfør, der betalingsmetode og tilhørende kredittkort/bankaccept-kort ligger inne.

Når man så skal bruke en bil, så må man knytte kjøretøy til denne profilen, der man kan angi om det er en midlertidig leie/lånebil eller om man er fast sjåfør på bilen.

Når man plugger til bilen, så vil bilen ha knyttet aktiv profil til VIN for denne sesjonen, og den faktiske brukeren blir belastet, med mindre bilen identifiserer seg som leiebil, og at det er bilens betalingsinformasjon som skal benyttes. Handshake ved laderen utføres ut fra hva som ligger inne.

Her kan selvsagt leiebilfirma,( forsikringsfirma) eller Politi melde biler som er stjålet til en database som sjekkes før bilen starter ladeprosess. Og om en stjålet bil kobles til, vil bilen få ladet, dog med noe redusert effekt, samtidig som det går melding til leiebilfirmaet og politiet blir varslet.

Samtidig vil bil få en melding om å aktivere kamera i stealth-mode, kanskje og låse inne sjåfør og passasjerer når den detekterer at samme antall som var i bilen ved ankomst, sitter i bilen under eller etter lading, og bilen gjøres ukjørbar til den eventuelt meldes ok igjen, eller Politi melder at de har kontroll på bil, og trenger å få hentet ut sjåfør og passasjer..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...