Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
46 minutes ago, JarleGutt said:

Denne tråden ble plutselig død. Overdose ribbe? hehe

Tja.. er ingen kort å få tak i pluss idiotisk overprising gir lite å diskutere. Sånn som det er nå er hele serien uvesentlig.

Når man trodde at det ikke var mulig å ha en dårligere lansering en nvidia så kom AMD. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Tja.. er ingen kort å få tak i pluss idiotisk overprising gir lite å diskutere. Sånn som det er nå er hele serien uvesentlig.

Når man trodde at det ikke var mulig å ha en dårligere lansering en nvidia så kom AMD. 

Selv om 6800 XT hadde blitt solgt for lavere pris enn 3080 hadde det vært et vanskelig salg. Når valget står mellom å få ekstra VRAM man aldri vil se nytte av, mot DLSS, RT-ytelse, Studio, og NVENC, så er det vanskelig å anbefale VRAM.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Donkey Kong said:

Krever ikke 4k og raytracing mye vram?

Er 8 gb på 3070 tilstrekkelig hvis man vil bruke raytracing?

Jeg er usikker. 

Gpuen er flaskehals før 8GB blir flaskehals. Altså du vil få så latterlig lav fps om spillet KREVER mere enn 8GB vram. Dette er altså i 99.9999999% av tilfellene. Så finner man alltids noen rare kombinasjoner med MODS og shit, som gjør at et spill bare bruker latterlig med vram. Igjen, så vil nok selve gpuen være flaskehals.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde AMD skulle fått ut fingeren og lansert DLSS-alternativet samt fått til større leveranser, men pr nå har de skuffa. Tidligere har de vært bedre på pris vs ytelse med de fleste generasjoner, og jeg er imponert over ytelsa til RDNA2, MEN når DLSS mangler og prisene er høyere enn Ampere og tilgjengeligheten er dårligere blir Ampere et klart bedre valg. Om en DLSS konkurrent kommer asap og prisene synker blir situasjonen bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (9 minutter siden):

Krever ikke 4k og raytracing mye vram?

Er 8 gb på 3070 tilstrekkelig hvis man vil bruke raytracing?

Jeg er usikker.

 

Joda, RX 6800 med 16GB VRAM vil ikke møte VRAM-veggen, men hva hjelper det når ytelsen går i dass med RT aktivert, spesielt uten noe alternativ for DLSS (som er absolutt nødvendig).

Ta for eksempel Cyberpunk 2077, der møter 3070 VRAM-veggen med DLSS og RT aktivert i 4K, men 40 fps i gjennomsnitt er jo bortimot uspillbart i utgangspunktet i Cyberpunk 2077. Hva klarer så et RX 6800 i Cyberpunk 2077 på UHD? Rundt 31 fps uten DLSS og uten RT. Når RT-støtten kommer på plass faller nok ytelsen ned til ca 15 fps med RT på, men du har i alle fall ingen VRAM-flaskehals 😂

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 time siden):

 

Joda, RX 6800 med 16GB VRAM vil ikke møte VRAM-veggen, men hva hjelper det når ytelsen går i dass med RT aktivert, spesielt uten noe alternativ for DLSS (som er absolutt nødvendig).

Ta for eksempel Cyberpunk 2077, der møter 3070 VRAM-veggen med DLSS og RT aktivert i 4K, men 40 fps i gjennomsnitt er jo bortimot uspillbart i utgangspunktet i Cyberpunk 2077. Hva klarer så et RX 6800 i Cyberpunk 2077 på UHD? Rundt 31 fps uten DLSS og uten RT. Når RT-støtten kommer på plass faller nok ytelsen ned til ca 15 fps med RT på, men du har i alle fall ingen VRAM-flaskehals 😂

Ikke uenig i antakelsene. Men jeg vil påstå at vi ikke vet noe som Super Resolution og hvordan det vil fungere sammenlignet mot DLSS. Så å anta at heftig drop i FPS med RT på Navi blir som å anta at det beholdes med RT + SR når det kommer.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
6 hours ago, N o r e n g said:

Selv om 6800 XT hadde blitt solgt for lavere pris enn 3080 hadde det vært et vanskelig salg. Når valget står mellom å få ekstra VRAM man aldri vil se nytte av, mot DLSS, RT-ytelse, Studio, og NVENC, så er det vanskelig å anbefale VRAM.

Tja, 3080 ligger ca 1000 kr høyere i pris enn 6800 xt. For de som kjøper GPU og har den i 3+ år (og det er mange) regner jeg med vil nyte godt av mer minne. Raytracing er en gimmick, ikke mye mer, er for manges del ikke viktig og ikke realistisk å kjøre pga for stor performance hit. Se nå dramaet ang nVidia og Hardware Unboxed, der nVidia prøver desperat pushe raytracing som noe de vil fokusere på og bruke som salgsargument, men som feks HU mener ikke er viktig nok pga performance hit, og nekter overfokusere på det. HU ble svartelistet av nVIdia, men måtte trekke seg pga for mye bråk fra andre reviewere. Og AMD kommer med raytracing også, på denne generasjon hardware. Trolig også egen form for DLSS.

Det som er surt å miste er DLSS, Studio eller hva det heter (voice etc) og nvenc. Men igjen, de 2 siste er bare for streamere, ikke vanlige gamere.

Så kort sagt en vanlig spiller mister DLSS for mer VRAM og litt lavere pris. Med 3080 er du stuck med det VRAM du har, ikke noe å gjøre med det, men AMD kan via software komme med 'DLSS', raytracing etc.

Jeg hadde pr i dag trolig kjøpt 6800 XT, en av grunnene er at jeg ville prøve AMD siden jeg ikke har kjøpt AMD GPU siden rundt 13 år siden eller noe slikt. Men ja, for meg som ønsker streame/recorde litt, så er det surt at AMD ikke har et godt alternativ til NVENC, men for vanlige spillere er dette ikke viktig.

Lenke til kommentar

@JarleGutt Tja.

  • 6800 XT hadde 500 kr. dyrere launch pris enn RTX 3080 her i Norge
  • Raytracing "er en gimmick" er bare en personlig mening, men alene uvesentlig for å alene velge et kort på
  • Hardware Unboxed har faktisk gått dypt inn på raytracing og egentlig ikke sett bort fra det noe mer enn andre
  • HU gjør det klart at hvis du spiller spill med raytracing og liker det så er det noe å vurdere, men ikke alene
  • Redusert ytelse er en ting, men tom. HU vedgår at dette avhenger av balanse og hva du verdsetter samt hvilket spill det er snakk om
  • Slik jeg har forstått det kan man ikke vente veldig mye fra AMD når de ikke har Tensor/RT kjerner mtp. DLSS og raytracing
Lenke til kommentar
1 hour ago, N o r e n g said:

 

Joda, RX 6800 med 16GB VRAM vil ikke møte VRAM-veggen, men hva hjelper det når ytelsen går i dass med RT aktivert, spesielt uten noe alternativ for DLSS (som er absolutt nødvendig).

Ta for eksempel Cyberpunk 2077, der møter 3070 VRAM-veggen med DLSS og RT aktivert i 4K, men 40 fps i gjennomsnitt er jo bortimot uspillbart i utgangspunktet i Cyberpunk 2077. Hva klarer så et RX 6800 i Cyberpunk 2077 på UHD? Rundt 31 fps uten DLSS og uten RT. Når RT-støtten kommer på plass faller nok ytelsen ned til ca 15 fps med RT på, men du har i alle fall ingen VRAM-flaskehals 😂

I henhold til den testen på den siden der så er INGEN kort spillbare i Cyberpunk 2077 i 4K, heller ikke 3090 med ca 50 fps. Og det der er tester UTEN DLSS og RT, med RT på er nVidia kortene nede i uspillbare FPS etter det jeg ser av den testen.

Eneste spillbare FPS er med RT performance og DLSS ultra performance; det vil si kvaliteten er dårlig, men ja de kan skryte av at RT er på i 4k.

RT og DLSS på AMD vet vi svært lite om, så det er bare spekulasjoner, så det kan vi droppe. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, TemporalFracture said:

@JarleGutt Tja.

  • 6800 XT hadde 500 kr. dyrere launch pris enn RTX 3080 her i Norge
  • Raytracing "er en gimmick" er bare en personlig mening, men alene uvesentlig for å alene velge et kort på
  • Hardware Unboxed har faktisk gått dypt inn på raytracing og egentlig ikke sett bort fra det noe mer enn andre
  • HU gjør det klart at hvis du spiller spill med raytracing og liker det så er det noe å vurdere, men ikke alene
  • Redusert ytelse er en ting, men tom. HU vedgår at dette avhenger av balanse og hva du verdsetter samt hvilket spill det er snakk om
  • Slik jeg har forstått det kan man ikke vente veldig mye fra AMD når de ikke har Tensor/RT kjerner mtp. DLSS og raytracing

Dagens priser på prisjakt viser at 3080 ligger ca 1000 kr høyere enn 6800 XT. Resten er vi vel enige i...

Edit:
Det mange enten glemmer eller ikke vil tenke på er at det er AMD hardware i begge de store consolene, dette vil si at det vil komme både DLSS og raytracing til AMD, og eventuelt andre ting. Det er bare snakk om litt mer tid.

Endret av JarleGutt
Lenke til kommentar
5 minutes ago, JarleGutt said:

I henhold til den testen på den siden der så er INGEN kort spillbare i Cyberpunk 2077 i 4K, heller ikke 3090 med ca 50 fps. Og det der er tester UTEN DLSS og RT, med RT på er nVidia kortene nede i uspillbare FPS etter det jeg ser av den testen.

Eneste spillbare FPS er med RT performance og DLSS ultra performance; det vil si kvaliteten er dårlig, men ja de kan skryte av at RT er på i 4k.

RT og DLSS på AMD vet vi svært lite om, så det er bare spekulasjoner, så det kan vi droppe. :)

Jeg kan fortelle at kvaliteten ikkje er DÅRLIG med 4k og dlss :)

med de settingsa jeg bruker får jeg 75fps med 2100mhz 3090 kort. Det ser rett og slett flott ut :)

Folk er dog forskjellige hva de synes :)

Lenke til kommentar
TemporalFracture skrev (10 minutter siden):
  • Slik jeg har forstått det kan man ikke vente veldig mye fra AMD når de ikke har Tensor/RT kjerner mtp. DLSS og raytracing

Tensorkjerner mangler de, så SR er jeg spent på hvordan vil fungere. Mest sannsynlig vil DLSS2 ha et fortrinn.

Men, det jeg synes er at vi må legge den død angående RT-kjerner og at "Navi 2x ikke har det". Navi 2x har det. Bare en annen type implementering. At nVidia har valgt å navne de "RT cores" betyr ikke at de er "mer" dedikerte enn AMDs Ray Accelerators.

At de er 1 generasjon bak når det kommer til ytelse er også forventet på nåværende tidspunkt. Jeg kommenterte dette i den forrige tråden at det er en grunn til at AMD selv ikke ga ut RT tallene når de lanserte ytelsessammenlikningene på nettsiden sin.

Her er en innføring av AMDs løsning:

 

Endret av ExcaliBuR
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Nizzen said:

Jeg kan fortelle at kvaliteten ikkje er DÅRLIG med 4k og dlss :)

med de settingsa jeg bruker får jeg 75fps med 2100mhz 3090 kort. Det ser rett og slett flott ut :)

Folk er dog forskjellige hva de synes :)

Høres ikke dårlig ut det, men kortet koster også da skjorta + moms+mva og meirverdiavgift  😄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...