Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

HKS skrev (11 minutter siden):

Man er avhengig i at det legges inn riktig støtte i BIOS/EFI, så det må koordineres med hovedkortprodusenter. Selve funksjonaliteten har vært med oss siden PCI Express 2.0, og det ble utvidet i versjon 3.0.

Man er også avhengig av at AMD sin driver tillater å aktivere funksjonaliteten. Her må man som forbrukere legge press på AMD, det er jo ikke noen hemmelighet at AMD ønsket å bruke dette som et argument for å selge Ryzen 5000-serien.

Pcie 4 kan også legges inn på x470 via en oppdatering, men amd stoppet det.

Fritt etter hukommelsen tror jeg det var asus som sa de hadde en slik oppdatering klar da de fikk nei fra amd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ExcaliBuR skrev (2 timer siden):

Fikk mail fra komplett at 6900 kunne bestilles, men var nok utsolgt før Chrome klarte å laste inn siden 😂

Samme her. Tror det var en feil, kanskje de bare hadde fått dem inn til butikken. Den er tilbake "på lager" nå.

Prisen var for øvrig 12500. Så 650 ble til 8500 og 999 ble til 12500. Prosentmessig har  6800XT økt mest altså.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, ExcaliBuR said:

Det var ikke så svart hvitt, det var også at en del hovedkort fra den tiden ikke kunne stabilt kjøre gen4, selv i samme serie. Og AMD hadde ikke lyst å bli assosiert med ustabil plattform, mer enn nødvendig. Mener de har hatt en historie med det før 🤔

Nei, det var ikke så svart/hvitt.

På flere hovedkort var det kun en av slottene som klarte PCIe Gen4, og det var også flere hovedkort som tilsynelatende klarte å kjøre Gen4, men det var mye pakketap på PCIe PHY i bakgrunnen, og enhver fornuftig driver ville satt ned hastigheten etterhvert til Gen3.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HKS skrev (6 minutter siden):

Nei, det var ikke så svart/hvitt.

På flere hovedkort var det kun en av slottene som klarte PCIe Gen4, og det var også flere hovedkort som tilsynelatende klarte å kjøre Gen4, men det var mye pakketap på PCIe PHY i bakgrunnen, og enhver fornuftig driver ville satt ned hastigheten etterhvert til Gen3.

Var det ikke det jeg skrev? 😂

Edit: Eller kanskje du hjalp meg med å underbygge at det ikke var så svart/hvitt 😅

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Flyskrekken skrev (28 minutter siden):

Samme her. Tror det var en feil, kanskje de bare hadde fått dem inn til butikken. Den er tilbake "på lager" nå.

Prisen var for øvrig 12500. Så 650 ble til 8500 og 999 ble til 12500. Prosentmessig har  6800XT økt mest altså.

Ikkesant.

Ja var nok en glipp. De er vel fortsatt tilgjengelige for det bygget som ble linket til tidligere her?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nwader said:

Pcie 4 kan også legges inn på x470 via en oppdatering, men amd stoppet det.

Fritt etter hukommelsen tror jeg det var asus som sa de hadde en slik oppdatering klar da de fikk nei fra amd.

Så kretsene ville kunnet takle frekvenser og kommunikasjonsmengden?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Flyskrekken said:

Samme her. Tror det var en feil, kanskje de bare hadde fått dem inn til butikken. Den er tilbake "på lager" nå.

Prisen var for øvrig 12500. Så 650 ble til 8500 og 999 ble til 12500. Prosentmessig har  6800XT økt mest altså.

6800 var heller ikke så veldig billig, bare for å ha nevnt..

Lenke til kommentar
11 minutes ago, G said:

Så kretsene ville kunnet takle frekvenser og kommunikasjonsmengden?

Nja. Problemet var ofte at hovedkortet ikke var lagt ut på en måte som ville klare frekvensen uten veldig mye støy og interferens. PCIe PHY på Gen4 bruker 16 GHz, mot kun 8 GHz på PCIe Gen 3. 

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (5 minutter siden):

Gir mening, men jeg tror den prisen på 12500 eller hva det var er feil på ref design 🤔

Håper ikke det. Mitt førstevalg er uansett en ref 6800 XT. Tipper man kan komme veldig nære på en 6900 XT under vann. Dette er selvsagt også et lotteri, der kvaliteten på chippen man får betyr mest. Det er skapt et inntrykk av at 6900 XT er "de beste" big navi-chippene. Mulig det, men det ligger 25+ anmeldelser av 6900 XT ute nå på nett, og det varierer VELDIG hvor mye de greier å overklokke disse kortene med luftkjøleren. Noen rapporterer at kortene blir ustabile over +100 på GPU. Det har ikke noe med kjøleren å gjøre, det skyldes nok at ikke alle disse "elite-chippene" som AMD vil ha til 6900 XT er like de heller.

Jeg har en 2080 ti, så jeg er ikke fremmed for å bruke altfor mye penger per ramme per sekund. Men 4000 kroner opp fra 6800XT for en 6900XT er noe jeg kun vurderer fordi jeg antakelig må vente til februar/mars for å få tak i et 6800XT til 8500.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (Akkurat nå):

Det var ikke akkurat overbevisende ytelses tall i denne ukens tester. Med mindre det er driver-relatert er det ikke kortene kandidat for løp og kjøp

Helt enig, men hvis man tar en titt på 5700 XT så løftet AMD ytelsen med 10-15 prosent bare på drivere i løpet av et år. I alle fall hvis vi skal tro Hardware Unboxed som nylig re-testet kortene. Jeg tror nok kanskje ikke vi skal forvente det samme nå, men man kan håpe - spesielt med tanke på at AMD egentlig er tilbake i startgropa på dette nivået. Den DLSS-greia deres vil også komme etter hvert. Tror i alle fall man kan forvente å hente mer ytelse på drivere og ekstrafunksjoner hos AMD det nest eåret enn med Nvidia - som er mye mer drevne på dette nivået.

Jeg kan godt vente litt på bedre drivere, men jeg gidder ikke vente månedsvis på det fysiske kortet. Derfor er dessverre disse overprisede 6900 ref-kortene en kandidat for meg akkurat nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...