Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 hours ago, JarleGutt said:

Er innlysende at 6900 XT er like poengløst vs 6800 XT om man tenker performance vs pris, som 3090 vs 3080. Det er min mening ihvertfall. Jeg ble skuffet over 6900 XT, hadde forventet mer powwa...

Edit:

Og ja, 3090 over 6900 XT når 3090 koster ca 50% mer enn 6900 XT er også etter min mening, galskap.

I tillegg har 3090 mer VRAM, noe som er med på å gjøre at Nvidia setter en slik pris på det og kaller det "Titan class" til tross for at det er ingenting som tilsier det. AMD har ikke engang samme argument der med samme 16 GB som deres andre kort, og derfor ligger 6900 XT veldig malplassert prismessig. Allikevel vil det bli utsolgt i løpet av sekunder. :roll:

Usikker på om Nvidia ville ha vært så villige til å implementere SAM i denne generasjonen kort uten et lite push fra AMD dog. Så litt konkurranse virker å ha hjulpet noe.

Endret av TemporalFracture
Lenke til kommentar
5 minutes ago, TemporalFracture said:

Usikker på om Nvidia ville ha vært så villige til å implementere SAM i denne generasjonen kort uten et lite push fra AMD dog. Så litt konkurranse virker å ha hjulpet noe.

På samme måte som at Nvidia sin push med å implementere SAM også gjør at det nå kan brukes på andre prosessorer enn Ryzen 5000-serien... ;)

Resizable BAR og støtte for stor BAR er noe vi har hatt helt siden Kepler i 2012 (Tesla K20), problemet har vært elendig støtte for spesielt desktop prosessorer, og det er de som lager BIOS/EFI hos hovedkortprodusentene som er ansvarlig for dette.  Sikkelig støtte for stor BAR var lenge forbeholdt til Xeon-prosessorer. AMD har nå heldigvis gjort det obligatorisk på X570 chipset og Ryzen 5000-serie å støtte dette.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvor Jayz will hen med argumentet, og det i en video fra 8. desember. Trodde at det var på det rene nå at både eldre AMD-hovedkort, samt også Intel nå skal få glede av SAM, men en del minutter uti 14-ish, så desimerer Jayz AMD med påstand om å være grådig.

Er det grådig å lansere på nyeste hovedkort i 500-serien AM4 først, for deretter å bruke ingeniørene sine til å åpne?

 

Jeg bladde meg bakover og fant denne om rezisable BAR (SAM), som et av eksemplene

https://wccftech.com/msi-enables-resizable-bar-support-on-intel-z490-boards-with-nvidia-geforce-rtx-30-gpus/

 

Her er Bryan's take on 6900XT

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Nice, huff da. De som var tidlig ute å fikk tak i godsaker i høst/vinter har vel vært rimelig heldige da vel?

Quote

AMD RX 6000 And NVIDIA RTX 30 Series GPUs Hit By Another Supply Constraint: GDDR6 Memory Shortage

It seems that pretty much everything that goes into making a GPU is scarce these days: from components to silicon to wafers and even the memory that goes on board. Couple that with an overloaded TSMC and mining industry that's waking up from its year-long slumber and you have a recipe for disaster as far as gaming goes. Based on these reports, current GPU scarcity could extend well into the second quarter of 2021.

https://wccftech.com/amd-rx-6000-and-nvidia-rtx-30-series-hit-by-another-supply-constraint-gddr6-memory-shortage/

Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Forstår ikke helt hvor Jayz will hen med argumentet, og det i en video fra 8. desember. Trodde at det var på det rene nå at både eldre AMD-hovedkort, samt også Intel nå skal få glede av SAM, men en del minutter uti 14-ish, så desimerer Jayz AMD med påstand om å være grådig.

Har AMD gått ut med at SAM skal være støttet av eldre generasjoner Zen da? Offisielt er vel kravet at man må ha Zen 3?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, ExcaliBuR said:

Har AMD gått ut med at SAM skal være støttet av eldre generasjoner Zen da? Offisielt er vel kravet at man må ha Zen 3?

*Tror jeg leste at sam bare funker med zen 3. De eldre cpuene har ikkje hardware støtte for det.

"

AMD Ryzen 3000 and Older Zen Chips Don't Support SAM Due to Hardware Limitation, Intel Chips Since Haswell Support it"

 

https://www.google.com/amp/s/www.techpowerup.com/275565/amd-ryzen-3000-and-older-zen-chips-dont-support-sam-due-to-hardware-limitation-intel-chips-since-haswell-support-it%3famp

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, G said:

Tenker nå på hovedkortstøtten når jeg skrev det jeg gjorde. Skulle ikke flere eldre hovedkort få det?

Man er avhengig i at det legges inn riktig støtte i BIOS/EFI, så det må koordineres med hovedkortprodusenter. Selve funksjonaliteten har vært med oss siden PCI Express 2.0, og det ble utvidet i versjon 3.0.

Man er også avhengig av at AMD sin driver tillater å aktivere funksjonaliteten. Her må man som forbrukere legge press på AMD, det er jo ikke noen hemmelighet at AMD ønsket å bruke dette som et argument for å selge Ryzen 5000-serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...