Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Spoiler

De lå langt bak Intel også, men når de fikk orden på Tech`en tutet de forbi, dessverre kommer stormanns nykkene og underdogen har glemt hvorfor de vokste i utgangspunktet. Det ser vi tydelig fra 5000 serien og utover

De har langt å gå på GPU siden, men dersom Nvidia forsetter med 690V kort, så tar det nok ikke lang tid før vi ser store endringer her også. Tydelig de jobber hardt med driver oppdateringer, og veldig oppdatert  styre senter for korta. Det er alltid bra med konkurranse, det viser seg. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som kortene ikke vil yte like mye som toppkortene til Nvidia, men har fortsatt mye bra og innoverende løsninger. Så får vi se hvordan dette blir mottatt av forbrukerne og hva man favoriserer.
Personlig tenker jeg at hvis de greier å gi god ytelse til fin pris, lavt strømforbruk ( i forhold til hvilken gpu du kjøper ) og ny funksjonalitet som du kan faktisk bruke nå, så er det verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Christian Thork skrev (22 timer siden):

Lurt på dette med 6900X/6950X og minnehastigheten. Slik jeg har forstått det så har kortet jeg bestilt (GB WF.) XTXH chip pga. hastigheten, vil jeg da kunne flashe på en 6950X rom på kortet for å få høyere spenning til minnet, eller er noen andre faktorer som avgjør, eks binning av VRAM?

6950 XT og 6900 XT er to forskjellige kort. 6900 XT finnes med to forskjellige chips (XTX og XTXH) der korta med XTXH brikker (som regel?) kommer med litt raskere minne.

Lenke til kommentar
Christian Thork skrev (22 timer siden):

Lurt på dette med 6900X/6950X og minnehastigheten. Slik jeg har forstått det så har kortet jeg bestilt (GB WF.) XTXH chip pga. hastigheten, vil jeg da kunne flashe på en 6950X rom på kortet for å få høyere spenning til minnet, eller er noen andre faktorer som avgjør, eks binning av VRAM?

Du svarer litt på ditt eget spørsmål. Jeg kan ikke gi noe svar på om kortet du har bestilt kommer med tilsvarende binnede RAMbrikker som XTXH variantene.
Du burde finne noen teardown av det for å verifisere. Muligens det er forskjeller i "power delivery" også.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/gigabyte-aorus-rx-6900-xt-xtreme-waterforce-wb.b8798

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/gigabyte-aorus-rx-6950-xt-xtreme-waterforce-wb.b9673

Synes ihvertfall det er merkelig om det kortet kommer med minne som håndterer 18Gbps native, men bli nedklokket.

Lenke til kommentar

Aha, etter litt mer googling så henger jeg mer med. Konge og takk for info!:)

Trodde først at forskjellen lå i spenninga (pga forskjellig ROM) mellom memchippene var det som avgjorde den høyere hastigheten, men om det er forskjellige brikker i seg selv så er det jo lite å gjøre med det.

Selve kortet vet jeg er et 6900XTXH iflg. alt jeg har funnet på nett. Er kortet som var linket til litt tidligere i tråden. 

 

EDIT: Da er det vel LC 6900X rom filen som kan testes afaik.

Endret av Christian Thork
Lenke til kommentar

Trudde at den største forskjellen mellom minnet på 6900 og 6950 var at sistnevnte hadde løsere timing, men høyere frekvens. Altså ikke noe enorm forskjell.

Er nok 256 bit minnebussen som er 6900/6950 sitt akilleshæl uansett, er derfor den yter langt bedre enn 3090 på 1080/1440p da kjernen er bedre/mer effektiv og omtrent likt avhengig av tittel på 4k pga sistnevnte høyere minne "båndbredde" (576.0 GB/s vs 936.2 GB/s).

Lenke til kommentar

Noen som har en god oversikt på hvilket av de nye kortene er på den lave prisklassen men fortsatt innenfor nylanseringen? Amd har jo innimellom vært flink til å "rebrande" innimellom noen gpu'er med minimalt med forbedringer så tenker på et kort som har ytelse på en plass mellom 2080 og 3060/70.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...