Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

JarleGutt skrev (38 minutter siden):

hehehe jaja, prisen på 4090 i Norge er mellom 20 og 25 000....lykke til med det pr oktober 2022.

Nå har AMD virkelig sjansen til å ta andeler av markedet, dersom de også ikke har driti seg ut da og kommer med kort til over 15 000 kr

De gjør vel som forrige gang å priser seg noen hundrelapper under Nvidia. Håper jeg tar feil og at de virkelig leverer konkurransedyktige kort den her gangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, TheKims said:

De gjør vel som forrige gang å priser seg noen hundrelapper under Nvidia. Håper jeg tar feil og at de virkelig leverer konkurransedyktige kort den her gangen.

Viktigere med gode drivere enn billige kort. Jeg er ikkje overbevist av 6900x Master som jeg brukte.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nizzen said:

Viktigere med gode drivere enn billige kort. Jeg er ikkje overbevist av 6900x Master som jeg brukte.

Jeg gjetter på at denne gangen er det langt mer enn noen hundrelapper i forskjell. Jeg gjetter på at AMD kan prise kortene sine flere tusen under nVidia. Om de ikke gjør det, vel da har de også driti seg ut, og sitter der med lagre av kort de ikke får solgt. AIB produsenter elsker jo det, ikke få solgt korta sine hehehe

Eneste grunnen jeg kan se at 4090 blir utsolgt i Norge, er dersom antallet de får inn er veldig lite. Ellers blir de ikke utsolgt, og det kommer til å gå veldig sent unna. På verdensbasis, og spesielt i USA, er det store lagre av 3000 serien til nVidia. Og de er så griske at de har priset 4000 serien så høyt, for å ikke dumpe 3000 serien. Men det som de har bommet stort på, er at pr nå er det ferre og ferre som kan bruke penger på PC, og spesielt ikke GPUer til ca 2000$. nVidia har totalt bomma på markedet denne gangen, er som om de fortsatt er i rus etter salget under mining boomen. Håper virkelig ikke AMD er like rusa...

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (18 timer siden):

Viktigere med gode drivere enn billige kort. Jeg er ikkje overbevist av 6900x Master som jeg brukte.

Er driverene så dårlige? Når jeg hadde 7970 og Vega 56 så opplevde ikke jeg noe større problemer. Eneste som jeg kommer på i farta er at Radeon Softwaren hengte seg opp etter jeg hadde spilt, så måtte restarte PCen visst jeg ønsket å endre noen innstillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (30 minutter siden):

Er driverene så dårlige? Når jeg hadde 7970 og Vega 56 så opplevde ikke jeg noe større problemer. Eneste som jeg kommer på i farta er at Radeon Softwaren hengte seg opp etter jeg hadde spilt, så måtte restarte PCen visst jeg ønsket å endre noen innstillinger.

Ikke merka noen problemer med min bruk siden januar i fjor... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, TheKims said:

Er driverene så dårlige? Når jeg hadde 7970 og Vega 56 så opplevde ikke jeg noe større problemer. Eneste som jeg kommer på i farta er at Radeon Softwaren hengte seg opp etter jeg hadde spilt, så måtte restarte PCen visst jeg ønsket å endre noen innstillinger.

7970 var jo helt skandale. Det tok 2.5 år før de fikset framepacing, og i VELDIG mange spill var det forferdelig stuttering. Gtx 680 var igrunn litt svakere enn 7970 men herre min hatt hvor mye mere smooth alle spill gikk. 2 stk 7970 ble liggende i hylla fra den dagen 680 kom.
Om man ikkje brydde seg om stutter, så var jo skjermkortet kraftig og gav bra med  benchmark poeng 😆

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 minutt siden):

7970 var jo helt skandale. Det tok 2.5 år før de fikset framepacing, og i VELDIG mange spill var det forferdelig stuttering. Gtx 680 var igrunn litt svakere enn 7970 men herre min hatt hvor mye mere smooth alle spill gikk. 2 stk 7970 ble liggende i hylla fra den dagen 680 kom.
Om man ikkje brydde seg om stutter, så var jo skjermkortet kraftig og gav bra med  benchmark poeng 😆

Jeg kan ikke huske at jeg var plaget av stuttering i spillene heg spilte, men så hadde jeg kun et enkelt 7970. Både Crossfire og SLI er/var helt for jævlig når det kom til stuttering og er nok grunnen til at både Nvidia og AMD har gått bort fra det.

Lenke til kommentar
6u4rdi4n skrev (På 7.10.2022 den 18.28):

Ikke merka noen problemer med min bruk siden januar i fjor... 

Jeg har hatt AMD-kort i flere år nå, og har ikke lagt merke til noen problemer heller. Selvfølgelig har det vært en driver her og der som ikke funket så bra, men da var det bare å reverte til det kom en fiks. Men generelt sett har jeg ikke hatt noen driver-problemer.

Håpet mitt er at prisene på RX 6800 XT synker når de nye kortene kommer slik at jeg kan skaffe meg et til en "normal" pris. Det er årevis siden sist jeg kjøpte nytt grafikkort, så det hadde ikke gått så hardt ut over økonomien å kjøpe et kort til rundt 10k-20k, men føler det er alt for mye for én enkelt komponent.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar
Orwandel skrev (1 time siden):

Jeg har hatt AMD-kort i flere år nå, og har ikke lagt merke til noen problemer heller. Selvfølgelig har det vært en driver her og der som ikke funket så bra, men da var det bare å reverte til det kom en fiks. Men generelt sett har jeg ikke hatt noen driver-problemer.

Håpet mitt er at prisene på RX 6800 XT synker når de nye kortene kommer slik at jeg kan skaffe meg et til en "normal" pris. Det er årevis siden sist jeg kjøpte nytt grafikkort, så det hadde ikke gått så hardt ut over økonomien å kjøpe et kort til rundt 10k-20k, men føler det er alt for mye for én enkelt komponent.

Ja, det er ganske voldsomme priser om dagen... 

Driver er absolutt ingenting som holder meg tilbake fra å kjøpe AMD skjermkort igjen. De har hatt sine problemer tidligere ofte ved launch, og tatt en liten stund å få skikkelig bukt med det, men denne gangen syns jeg de var veldig flinke. 

Nvidia på sin side har vel sluppet drivere som faktisk har drept grafikkort... 

Lenke til kommentar
6u4rdi4n skrev (9 minutter siden):

Ja, det er ganske voldsomme priser om dagen... 

En dollarkurs på 10,68 hjelper ikke akkurat på. Alt importert er svindyrt for tida. Mye morsommere med bruktsalg av ting man kjøpte til en lavere dollarkurs. F.eks brukt elbil. Mange 2011-2018-modeller har steget med 50% på bare ett år. Det er selgers marked på sånne ting. Kjøp kan ligge på is inntil dollarkursen faller. Unntatt på bolig, der er det kjøpers marked for tida.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (35 minutter siden):

En dollarkurs på 10,68 hjelper ikke akkurat på. Alt importert er svindyrt for tida. Mye morsommere med bruktsalg av ting man kjøpte til en lavere dollarkurs. F.eks brukt elbil. Mange 2011-2018-modeller har steget med 50% på bare ett år. Det er selgers marked på sånne ting. Kjøp kan ligge på is inntil dollarkursen faller. Unntatt på bolig, der er det kjøpers marked for tida.

Ja, jeg er på utkikk etter bruktbil for tiden. Ikke bra...

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Ooinaru said:

Tja, hemmelighold er jo ikke noe nytt men det hender vel og at "lekkasjer" kommer fra egne ansatte for å bygge hype? Eller kanskje de ikke har et produkt som kan måle seg med 4090 og derfor lite "blest" rundt det? Who knows? 🤔

Regner med de kan måle seg meg 4090 i ren performance og trolig tja kanskje 30% lavere enn 4090 i raytracing (tar ikke med DLSS3, som er fake AI frames, ikke rendrede frames). Ja, man kan lure på hvorfor så lite har kommet ut. Jeg håper på det beste, for det trengs, ellers går det den veien høna sparker for normale PC gamers med tanke på pris utvikling på GPUer.

Lenke til kommentar
1 hour ago, JarleGutt said:

Regner med de kan måle seg meg 4090 i ren performance og trolig tja kanskje 30% lavere enn 4090 i raytracing (tar ikke med DLSS3, som er fake AI frames, ikke rendrede frames). Ja, man kan lure på hvorfor så lite har kommet ut. Jeg håper på det beste, for det trengs, ellers går det den veien høna sparker for normale PC gamers med tanke på pris utvikling på GPUer.

Tror nok at tiden der enten Amd eller Nvidia har ekstreme forsprang er over så tenker at raster ytelse vil være lik eller bedre og som med rdna2 vil rt ytelse være lavere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...