Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (13 timer siden):

Egentlig litt herlig at AMD Radeon har klart å pumpet ut noe som er konkurransedyktig i top sjiktet denne generasjonen. Jeg har jo vært hos den "grønne siden" i snart 10 år nå med en liten bismak spesielt de siste årene. Når en ser hva AMD har puttet ut på markedet som Freesync, FidelityFX CAS,  ReBAR, FidelityFX Super Resolution osv. som alle kan bruke, ikke bare AMD, spesielt sistnevnte syns jeg er et ekstra godt eksempel, som er AMD sin konkurent til Nvidia sin DLSS, som vil støtte Nvidia GPUer som Nvidia selv ikke støtter med sin egen teknologi :p. Sådan føles det litt bedre å støtte AMD økonomisk fremfor Nvidia som virker til å ha fokus på å utvikle nye spillforbedrende teknologier låst til deres egne økosystemer. 

AMD har vært konkurranse dyktige lenge når det gjelder gpu. Cpuen er en annen sak, der var det først med ryzen 5 serien at de ble konkurranse dyktige med intel, å da spesielt i spill ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bruker-540634 skrev (6 timer siden):

AMD har vært konkurranse dyktige lenge når det gjelder gpu. Cpuen er en annen sak, der var det først med ryzen 5 serien at de ble konkurranse dyktige med intel, å da spesielt i spill ytelse.

AMD falt av lasset på GPU-fronten i 2014 da de ikke kom med en ny arkitektur som svar på Maxwell, de har prøvd å ta igjen NVIDIA siden. Den eneste måten de har konkurrert mot NVIDIA på fra 2015-2018 var ved å lage større GPUer for lavere pris.

Selv nå er de ikke konkurransedyktige, for selv om RDNA2 er bra nok til vanlig rendering er RT-ytelsen svak, og de har fortsatt ikke noe svar på DLSS

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (15 minutter siden):

AMD falt av lasset på GPU-fronten i 2014 da de ikke kom med en ny arkitektur som svar på Maxwell, de har prøvd å ta igjen NVIDIA siden. Den eneste måten de har konkurrert mot NVIDIA på fra 2015-2018 var ved å lage større GPUer for lavere pris.

Selv nå er de ikke konkurransedyktige, for selv om RDNA2 er bra nok til vanlig rendering er RT-ytelsen svak, og de har fortsatt ikke noe svar på DLSS

RT- ytelsen er litt svakere, ja. FSR er jo svaret

Lenke til kommentar

Det eneste spillet hvor Ray Tracing virkelig har imponert meg er Minecraft. Der gjør RT det sånn at det ser ut som du spiller et helt annet spill. I de andre spillene jeg har testet er forskjellene så små at jeg i noen titler ikke klarer å se hva Ray Tracing gjør en gang. Så for min del er RT en ganske ubrukelig feature, hvertfall pr dags dato.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (Akkurat nå):

Jeg kommer ikkje med påstander. Kun fakta her i gården 😘

Det blir en påstand når man ikke legger ved objektive kilder. Eventuelt om det er repetisjon av allerede vedtatte sannheter.

Jeg er ikke i mot at det ikke er etterspurt, fordi jeg har ikke sett noe som tilsier at det er etterspurt. Men jeg synes det er merkelig at samtlige som ikke kan nyttiggjøre seg av DLSS pga hw krav ikke ønsker/har behov for et alternativ.

Lenke til kommentar

Det lille jeg har fått testet FSR i chernobylite syns jeg vertfall effekten av det er ganske på nivå med DLSS på ultra kvalitet. Det gir en FPS boost uten at jeg merker noe nevneverdig dårligere bildekvalitet. At denne funksjonaliteten ikke er fastlåst til noen fåtall GPUer samt etter hva jeg skjønner veldig mye enklere å implimentere enn DLSS i spill vil nok gjøre denne funksjonen svært mye brukt blant alle som ikke har RTX kort :) 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, ExcaliBuR said:

Det blir en påstand når man ikke legger ved objektive kilder. Eventuelt om det er repetisjon av allerede vedtatte sannheter.

Jeg er ikke i mot at det ikke er etterspurt, fordi jeg har ikke sett noe som tilsier at det er etterspurt. Men jeg synes det er merkelig at samtlige som ikke kan nyttiggjøre seg av DLSS pga hw krav ikke ønsker/har behov for et alternativ.

Mulig folk er fornøyd med å spille på lavere oppløsning. Folk er jo vant med det i årtider :)

Får man mere inputlag med FSR? Jeg merker litt innputlag med dlss, og det irriterer meg mest.

Endret av Nizzen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, N o r e n g said:

Sannsynligvis samme dag som kortet slippes. Kortet blir utsolgt uansett så lenge ytelsen er noe rundt 3060 i ytelse.

Ville ikke hatt det til 4K-bruk :wee:

Montro når folk begynner å sikle etter 4K, slik at man kan komme seg bort i fra disse gamle skjermoppløsningene?

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (10 minutter siden):

Kan FSR fungere som substitutt til DLSS? Ja, i mangel på et alternativ.

Er FSR en åpen variant av DLSS? Med tilsvarende resultater? Nei, ikke i det hele tatt.

Tilsvarende resultater? Joda. Dersom det er vanskelig å se forskjell for folk som spiller, så vil jeg absolutt si at resultatene er «tilsvarende». Blir søkt å bare se på stillbilder.

På sikt vil teknikken modnes og bli ennå bedre. Blir bra for oss forbrukere fremover. Det gjør at jeg kan holde min 6900XT i live lenger. 

Endret av Arqiboy
Lenke til kommentar
Arqiboy skrev (13 minutter siden):

Tilsvarende resultater? Joda. Dersom det er vanskelig å se forskjell for folk som spiller, så vil jeg absolutt si at resultatene er «tilsvarende». Blir søkt å bare se på stillbilder.

På sikt vil teknikken modnes og bli ennå bedre. Blir bra for oss forbrukere fremover. Det gjør at jeg kan holde min 6900XT i live lenger. 

FSR kan ikke oppskalere fra 1280x720 til 2560x1440 og gi lignende resultater som DLSS.

Det er ingen garanti for at DLSS eller FSR blir bedre over tid, selv om det er mulig at det skjer. Ikke baser kjøp på løfter eller håp om hva som kan skje, se på hva som er status i dag.

Samme greia med "Fine Wine"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...