Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
22 hours ago, Nizzen said:

Får nesten samme fps i 1440p ultra som 1080p med 3080/3090.... Dermed gar cpu mye å si. F.eks Battlefield V. Blir ikkje mindre krevende for cpu/minne i BF 2042 med 128 spillere...

Tilogmed i BF 3 var det god forskjell på minimumfps med gamle 4770k og 133mhz minne vs 2666 mhz minne. 

Så dette fenomenet er ikkje noe nytt ;)

Ja, selvsagt vil man se forskjell. Men med reell spilling slik jeg gjør, 1440p og high/'max' settings, vil man se mye mindre utslag enn de enorme forskjellene man ser i den tråden det refereres til.

Så er det bare å vente på at GPU prisene skal komme nærmere MSRP....ser at nå er det mange inne av div AMD 6x00 kort, men prisen ligger fortsatt altfor høyt for min del. Støtter ikke scalping, verken på Finn eller fra butikkene :)

Lenke til kommentar
44 minutes ago, JarleGutt said:

Ja, selvsagt vil man se forskjell. Men med reell spilling slik jeg gjør, 1440p og high/'max' settings, vil man se mye mindre utslag enn de enorme forskjellene man ser i den tråden det refereres til.

Så er det bare å vente på at GPU prisene skal komme nærmere MSRP....ser at nå er det mange inne av div AMD 6x00 kort, men prisen ligger fortsatt altfor høyt for min del. Støtter ikke scalping, verken på Finn eller fra butikkene :)

30% ytelsesforskjell på minimumsfps er ingen ting. Notert 😺

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Nizzen said:

30% ytelsesforskjell på minimumsfps er ingen ting. Notert 😺

Ok, vis da tester som viser at minimums FPS går opp med ca 30% BARE ved å tweake minnet (ikke noen andre endringer), i oppløsning 1440p eller høyere og med høy/max settings. Det er IKKE det den tråden du refererer til viser.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Mumriken said:

1440p high settings er ikke så gpu heavy lenger.. Du skal ha en ganske fet cpu/minne config for å kunne mate et 6900xt/3090 i mange spill.

Hva spiller du og hvilken cpu? 

Har en PC bygget i 2015, med en 5820K CPU OCet til 4,2 GHz, har nå et 2070 kort, og er aldri CPU bound, foruten gamle spill som er mer eller mindre single thread.

Spiller div ting, av de som krever noe av PCen kan jeg nevne; Grim Dawn, Warframe, State of Decay 2, Conan Exiles, Deep Rock Galactic, Valheim, Outriders... diverse Unreal Engine spill. Kommer også trolig til å spille New World MMO. Neste år kommer det vel også spill basert på Unreal Engine 5, så de blir vel og temmelig GPU intensive tenker jeg.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, JarleGutt said:

Har en PC bygget i 2015, med en 5820K CPU OCet til 4,2 GHz, har nå et 2070 kort, og er aldri CPU bound, foruten gamle spill som er mer eller mindre single thread.

Spiller div ting, av de som krever noe av PCen kan jeg nevne; Grim Dawn, Warframe, State of Decay 2, Conan Exiles, Deep Rock Galactic, Valheim, Outriders... diverse Unreal Engine spill. Kommer også trolig til å spille New World MMO. Neste år kommer det vel også spill basert på Unreal Engine 5, så de blir vel og temmelig GPU intensive tenker jeg.

Hvordan vet du at du ikkje er cpubound? Spiller du i 8k hele tiden med 10 fps?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mumriken said:

Den cpuen vil selvsagt begrense et 6900xt i større grad i flere av de spilla.

Du kan klare deg med en svakere gpu som vil gi deg lik framerate, men du kan alltids hive på noe super sampling osv.. 

Ja, det forventes. Men når jeg sjekket ut en del tester og benchmark scores, ble jeg overrasket over at det faktisk ser ut som om det ikke er så mye som jeg hadde forventet. Og ja, jeg kjører 1440p og high/max settings.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, JarleGutt said:

Jeg kjører Aida64 Extreme med en web display på PC nr 2, så jeg kan se hele tiden CPU bruk. Har brukt Aida64/Lavalys i mange år nå.

Umm... Spill fungerer ikke slik. Med det mener jeg at du kan være cpu/RAM begrenset uten å være i nærheten av  100% cpu bruk. Trenger ikke nødvendigvis å ha makset en enkelt kjerne heller og du kan fortsatt være cpu begrenset 

 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, JarleGutt said:

Jeg kjører Aida64 Extreme med en web display på PC nr 2, så jeg kan se hele tiden CPU bruk. Har brukt Aida64/Lavalys i mange år nå.

🤣

Ikkje vits å diskutere mere 😆

God natt!

 

Gir deg et eksempel:

Unreal engine 4 og 5. Bruker middels med cputråder, men er VELDIG cpubound og minneytelse bound fordeom. F.eks "Hell Let Loose" spillet.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mumriken said:

Umm... Spill fungerer ikke slik. Med det mener jeg at du kan være cpu/RAM begrenset uten å være i nærheten av  100% cpu bruk. Trenger ikke nødvendigvis å ha makset en enkelt kjerne heller og du kan fortsatt være cpu begrenset 

 

Jada, det er fullt mulig, fordi det kan være faktorer med både mobo, minne og CPU infrastruktur som gjør at det lugger. Men det er en ganske god indikasjon når man ser at det nesten aldri er høy bruk av CPU, veldig få spill som har høy CPU bruk. Da er det for det meste GPUen som det står på.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (2 minutter siden):

Jada, det er fullt mulig, fordi det kan være faktorer med både mobo, minne og CPU infrastruktur som gjør at det lugger. Men det er en ganske god indikasjon når man ser at det nesten aldri er høy bruk av CPU, veldig få spill som har høy CPU bruk. Da er det for det meste GPUen som det står på.

Her er trikset: se på GPU usage

Hvis GPU usage ligger på et fast prosenttall oppe i 95% og høyere er det GPU som er flaskehals.
Hvis ikke har du en CPU-begrensning, eller begrenset maksimal framerate.

Alt utenom GPU usage er intetsigende.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, N o r e n g said:

Her er trikset: se på GPU usage

Hvis GPU usage ligger på et fast prosenttall oppe i 95% og høyere er det GPU som er flaskehals.
Hvis ikke har du en CPU-begrensning, eller begrenset maksimal framerate.

Alt utenom GPU usage er intetsigende.

Det gjør jeg, det er så godt som alltid GPUen som peaker. I noen få tilfeller kan man se noe annet.

Beklager men for meg var det selvsagt, så jeg skrev bare at CPUen nesten aldri sliter.

Edit:

Oppsettet jeg bruker viser alle tråder og cores, minne bruk, vram bruk, gpu bruk, temps etc + +

Endret av JarleGutt
Lenke til kommentar
7 minutes ago, N o r e n g said:

Her er trikset: se på GPU usage

Hvis GPU usage ligger på et fast prosenttall oppe i 95% og høyere er det GPU som er flaskehals.
Hvis ikke har du en CPU-begrensning, eller begrenset maksimal framerate.

Alt utenom GPU usage er intetsigende.

Jada, sjekket nettopp State of Decay 2 bare for å være sikker på at jeg ikke skrev noe feil.

GPU ligger på 95-99% bruk, INGEN CPU core eller thread sliter i hele tatt.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Nizzen said:

Gir deg et eksempel:

Unreal engine 4 og 5. Bruker middels med cputråder, men er VELDIG cpubound og minneytelse bound fordeom. F.eks "Hell Let Loose" spillet.

UE er veldig bra på å bruke all cores/threads du har.

Sjekket noen få klager på det spillet du nevner, og for meg ser det ut som om det er bugs i spillet som gjør at GPU driveren ikke fungerer som den skal, og derfor dropper GPU usage, og det blir sirrup.

Husker jeg hadde det problemet i noen ytterst få spill før, men er nå mange år siden. Dette er ikke normalt for UE. Har spilt, og spiller, mange UE spill, og kan ikke huske dette har vært noe problem så langt jeg klarer å huske tilbake. Jeg har spilt UE spill siden første Unreal spillet.

Lenke til kommentar
5 hours ago, JarleGutt said:

UE er veldig bra på å bruke all cores/threads du har.

Sjekket noen få klager på det spillet du nevner, og for meg ser det ut som om det er bugs i spillet som gjør at GPU driveren ikke fungerer som den skal, og derfor dropper GPU usage, og det blir sirrup.

Husker jeg hadde det problemet i noen ytterst få spill før, men er nå mange år siden. Dette er ikke normalt for UE. Har spilt, og spiller, mange UE spill, og kan ikke huske dette har vært noe problem så langt jeg klarer å huske tilbake. Jeg har spilt UE spill siden første Unreal spillet.

🤣

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...