Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Hvordan er AMD om dagen i forhold til Driver support og software på windows? Har åpnet seg en mulighet for meg til å få byttet ut et 2080ti jeg har i riggen til et RX 6900XT med bare et par tusenlapper i mellomlegg... Men det er jo dette greiene med DLSS og RT som Nvidina slik jeg forstår det skal være relativt overlegne på, så stusser veldig om det er verdt det.

Det er verdt det i lengden grunnet en del bedre ytelse. Driveroppdateringer har blitt en del bedre. Du har i alle fall ikke noe å tape.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arqiboy skrev (2 timer siden):

Det er verdt det i lengden grunnet en del bedre ytelse. Driveroppdateringer har blitt en del bedre. Du har i alle fall ikke noe å tape.

Jeg endte med å gå med på byttehandelen så nå blir jeg noen dager uten PC. Sist gang jeg hadde et kort fra den røde siden var når de het ATi så blir spennende å se hvordan det blir å ha ett Radeon kort igjen :) 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (30 minutter siden):

Jeg endte med å gå med på byttehandelen så nå blir jeg noen dager uten PC. Sist gang jeg hadde et kort fra den røde siden var når de het ATi så blir spennende å se hvordan det blir å ha ett Radeon kort igjen :) 

Du kjøpte det MSI 6900XT Black på Komplett?? Jeg var på nippet til å kjøpe, men endte opp med et 3080Ti hos Proshop i går. 

Lenke til kommentar
Fade1 skrev (Akkurat nå):

Du kjøpte det MSI 6900XT Black på Komplett?? Jeg var på nippet til å kjøpe, men endte opp med et 3080Ti hos Proshop i går. 

Har en kjenning som eier et lite datafirma som får kjøpe kort rett fra importør til ganske lik pris som MSRP. Modellen som han bestilte inn til meg var XFX Radeon RX6900XT MERC 319 Black, da importøren faktisk hadde noen på lager :p 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg endte med å gå med på byttehandelen så nå blir jeg noen dager uten PC. Sist gang jeg hadde et kort fra den røde siden var når de het ATi så blir spennende å se hvordan det blir å ha ett Radeon kort igjen :) 

Tror ikke du vil angre nevneverdig:-) Gjorde samme bytte i våres da jeg ble tilbudt 18 000,- for 3080 kortet jeg kjøpte på launch for 7000,-, så i prinsippet har jeg betalt ca 3000,- for et XFX 6900XT MERC:-)

RT er jo forsåvidt kjekt, men ikke en teknologi jeg savner nevnverdig, noe jeg merket da jeg spilte CP2077(på 3080), slo det av halveis i forbindelse med noe testing og glemte hele greia før jeg kom på at det var slått av på slutten igjen. DLSS er også kult, men både DLSS og FSR er etter min mening foreløpig waste på toppkort som 3080/6800xt eller bedre, med mindre man elsker RT.

Også verdt å huske at både PS5 og XBSS/X benytter RDNA2, så har jo et håp om det kommer noen synergier der etterhvert. FSR blir nok en nyttig greie om 3-4 år da 6900xt ikke lenger er et toppkort.

Endret: ReBAR gjør det vel foreløpig også bedre hos AMD enn nVidia:-)

 

Endret av BioNor
Lenke til kommentar
BioNor skrev (1 time siden):

Tror ikke du vil angre nevneverdig:-) Gjorde samme bytte i våres da jeg ble tilbudt 18 000,- for 3080 kortet jeg kjøpte på launch for 7000,-, så i prinsippet har jeg betalt ca 3000,- for et XFX 6900XT MERC:-)

RT er jo forsåvidt kjekt, men ikke en teknologi jeg savner nevnverdig, noe jeg merket da jeg spilte CP2077(på 3080), slo det av halveis i forbindelse med noe testing og glemte hele greia før jeg kom på at det var slått av på slutten igjen. DLSS er også kult, men både DLSS og FSR er etter min mening foreløpig waste på toppkort som 3080/6800xt eller bedre, med mindre man elsker RT.

Også verdt å huske at både PS5 og XBSS/X benytter RDNA2, så har jo et håp om det kommer noen synergier der etterhvert. FSR blir nok en nyttig greie om 3-4 år da 6900xt ikke lenger er et toppkort.

Endret: ReBAR gjør det vel foreløpig også bedre hos AMD enn nVidia:-)

 

Spiller på en 5120x1440 monitor så har måtte bruke en del DLSS for å få enkelte titler til å ligger over 60, men det kan jo hende FSR blir en like god teknologi når den får modnet seg litt som du sier. RT er ikke noen dealbreaker at AMD er dårligere på enn Nvidia, da RT koster mer enn det smaker i de fleste tilfeller, også for Nvidia. 

Når det kommer til ReBAR jar jeg en AMD 3900X CPU så får vel ikke dra nytte av det uansett :( For se om det blir å oppdatere til en 5950X etterhvert vist jeg ser behovet. 

Lenke til kommentar
On 8/3/2021 at 12:57 PM, Evil-Duck said:

Hvordan er AMD om dagen i forhold til Driver support og software på windows? Har åpnet seg en mulighet for meg til å få byttet ut et 2080ti jeg har i riggen til et RX 6900XT med bare et par tusenlapper i mellomlegg... Men det er jo dette greiene med DLSS og RT som Nvidina slik jeg forstår det skal være relativt overlegne på, så stusser veldig om det er verdt det.

Nå står jeg parkert på litt eldre drivere som er ca. pluss et halvt år gamle, med unntak av at jeg har oppdatert AMD chipset driver. Så sitter her med gammel stabil Asus bios, stabil Windows, men skjermkortet (RX 5800) flipper helt hver gang skjermsparing slår inn på multimonitoroppsett 4K + 1440p, altså etter man rikser litt på musa og ting skal tenne opp igjen. Da blinker det på og av i multiple oppløsninger og man hører lyden ta en pause på bluetooth også. Man kan jo klage på Microsoft også. Jeg tror ikke alltid absolutt alle ting er skjermkortprodusentenes feil.

Poenget mitt er at dette er stabilt nok til desktop-bruk. Og jeg har ikke orket å være betatester det siste halve året. Eneste jeg kanskje ønsker å bytte ut er hovedkortet (Hero 8 WiFi) nå. Jeg trodde jeg skulle leve lenge i landet med det der HK'et, men det virker fint men har latmannsgreier i alt av nettverk. Har skiftet SSD, reinstallert Windows 10 uten at dette har blitt rettet. Selv bios-oppdateringer i 2020 har kortet fått uten å friskmeldes. Og i vinter så skiftet jeg fra 3700x til 5900x CPU uten at dette heller hjalp. En merkelig bug.

Hvorfor liker "innsektene" så godt meg. Å jeg hater bugs, ihvertfall de bugs som er skikkelig ekle. Er noen merkelig nettverkoverstyrte bugs, hvor det utarter seg at alle LAN NIC's pluss WiFi NIC gir bottleneck på opplastning. Bug'en gir asynkront fiberhastighet kun for dette isolerte HK'et. Og jeg har hatt to grundige runder med gjennomgang av alt fysisk i nettverket. Router, kabler, Altibox-router. Har skiftet router også. Så siden nettverket oppfører seg som det skal på alt annet utstyr jeg eier, så må det være noe i HK'et.

Siden det ikke rammer et enkelt NIC, så tipper jeg det må sitte dypere, f.eks. i 570x chipset eller noe annet overstyrende sted. Veldig merkelig, for chipset har jo aktiv vifte som ikke har feilet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Egentlig litt herlig at AMD Radeon har klart å pumpet ut noe som er konkurransedyktig i top sjiktet denne generasjonen. Jeg har jo vært hos den "grønne siden" i snart 10 år nå med en liten bismak spesielt de siste årene. Når en ser hva AMD har puttet ut på markedet som Freesync, FidelityFX CAS,  ReBAR, FidelityFX Super Resolution osv. som alle kan bruke, ikke bare AMD, spesielt sistnevnte syns jeg er et ekstra godt eksempel, som er AMD sin konkurent til Nvidia sin DLSS, som vil støtte Nvidia GPUer som Nvidia selv ikke støtter med sin egen teknologi :p. Sådan føles det litt bedre å støtte AMD økonomisk fremfor Nvidia som virker til å ha fokus på å utvikle nye spillforbedrende teknologier låst til deres egne økosystemer. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 2021-8-3 den 18.36):

 

Når det kommer til ReBAR jar jeg en AMD 3900X CPU så får vel ikke dra nytte av det uansett :( For se om det blir å oppdatere til en 5950X etterhvert vist jeg ser behovet. 

Det heter smart access memory/sam for AMD, 3900x støtter det avhengig av hovedkort og bios.

Har det aktivert og fungerende på x470 strix+3900x.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
Nwader skrev (2 minutter siden):

Det heter smart access memory/sam for AMD, 3900x støtter det avhengig av hovedkort og bios.

Har det aktivert og fungerende på x470 strix+3900x.

Ja jeg fant ut av det, når jeg leste om det var det artikler med utdatert informasjon, siden det kun fungerte på 5xxx AMD CPUer helt i starten, men så åpnet de for alle etterhvert. Måtte bare inn med en bios oppdatering til x570 hovedkortet og skru det på i bios så var det opp å kjørte :D 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...