Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (18 timer siden):

Hvis føreren må bryte inn en sjelden gang? 
På et 30 min klipp?
Skal et slikt system være sikkert må det kunne kjøre tusenvis av km uten inngripen.

Fra kyst til kyst i usa har vel vert et mål men inngripen i løpet av 30 min kjøring er max 30km mellom hver ev skade.

Ganger man dette med antal kjørte km i verden er det bare å investere pengene i bilverksted. 

Ha, haa.., den satt / var et fint eksempel / betenkning.

 

Og om man kunne reparere en nakkesleng som koster over 10 mill.... Men autonomi kommer, og vil nok bli svært bra både på sikkerhet, servicegrad og muligens opplevelse. Hilsen en som liker både å kjøre (har råd til privatsjåfør) og være i kø (klage og iretere seg).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (10 timer siden):

Nå snakker du om noe helt annet. Jeg vil gjerne tilbake til dine falske påstander om at FSD-betaen har krasjet inn i brannbiler, og at Musk har vist FSD-betaen på måten du beskrev. Du kom også med påstanden om at Tesla "ustanselig forteller at [FSD-betaen] er nær perfeksjon".

Dette er sitat-fusk for jeg har ikke skrevet FSD-beta noe sted. Hele poenget var at Teslas utvikling av autonomi er fullstendig uansvarlig og det faktum endres ikke selv om de har sluppet en ny versjon. Jeg har egentlig skrevet det så mange ganger at det ikke kan misforstås. Du driver forresten ganske ofte med sitat-fusk og du bør slutte med det.

hekomo skrev (10 timer siden):

Samtidig klipper du vekk viktige dele av innleggene mine, som for eksempel artikkelen som redegjør for hvorfor førerassistenter generelt ikke stopper for stasjonære objekter i veibanen.

Nei, jeg har ikke klippet noe i innleggene dine. Vet du skrev det der seint på lørdagskvelden, men det er det glade vanvidd å påstå noe sånt.

Jeg har forøvrig sett en del klipp av dette eksperimentet og systemet virker livsfarlig der det ut av det blå finner på å vrenge inn i motgående trafikk. Å kalle dette Full Selvkjøring er et rent falsum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (6 minutter siden):

Dette er sitat-fusk for jeg har ikke skrevet FSD-beta noe sted. Hele poenget var at Teslas utvikling av autonomi er fullstendig uansvarlig og det faktum endres ikke selv om de har sluppet en ny versjon. Jeg har egentlig skrevet det så mange ganger at det ikke kan misforstås. Du driver forresten ganske ofte med sitat-fusk og du bør slutte med det.

Nei, jeg har ikke klippet noe i innleggene dine. Vet du skrev det der seint på lørdagskvelden, men det er det glade vanvidd å påstå noe sånt.

Jeg har forøvrig sett en del klipp av dette eksperimentet og systemet virker livsfarlig der det ut av det blå finner på å vrenge inn i motgående trafikk. Å kalle dette Full Selvkjøring er et rent falsum.

Men VW sitt system som verken gir tilbakemelding på hvor bilen tror den er i kjørebanen, verken gir tilbakemelding på at en er på vei i grøfta eller at det er for brå svinger er ok? Prøvde id3 her en dagen, nivået på det er verre enn første iterasjon av ap2. Kaster deg stadig i grøfta om en ikke følger med, evt på andre siden av vegen. Ingen alarmer eller warnings what so ever.

 

Har aldri sett dere klage på noen andre systemer enn Autopilot. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

Teslaen ser ikke bilen og kjører. Føreren sier to slow og gir gass. Hadde han ikke gjort det hadde det vert styggere. Gassingen gjør at autopiloten går av og han sidr noe om at han ikke ville bremse fordi det var biler bak(slik jeg forstod samtalen)

Han kjører ikke på Autopilot, men på FSD-betaen. Det er på tide at de som skal kritisere Tesla i det minste bruker korrekte begreper så det ikke blir fullstendig kaos.

Uansett, jeg diskuterer ikke hva FSD-betaen faktisk gjorde her (det er en beta og den er uferdig, så det kan forventes at den ikke gjør alt riktig), men om bilen ble fanget opp av kameraene. Jeg påpekte at bilen var for langt unna for å bli vist på skjermen, og viste til de andre bilene og avstanden de måtte være på før de ble vist på skjermen.

Hvorfor du så begynner å snakke om helt andre ting aner jeg ikke. Jeg gidder ikke å drive og krangle med deg hva som faktisk skjer med bilen i videoen fordi det vet ingen av oss egentlig. Det er også egentlig fullstendig irrelevant for noe som helst. Det er en beta. Om han gasset fordi det kom en bil eller fordi det lå biler bak (som han sa) har ingenting å si til eller fra.

At FSD-betaen er forsiktig og ganske passiv ser man godt på ulike videoer, og det er ikke så unaturlig når det er under utvikling og testing. Han hadde uansett klart svingen med god margin til den andre bilen uten å gasse.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (49 minutter siden):

Dette er sitat-fusk for jeg har ikke skrevet FSD-beta noe sted. Hele poenget var at Teslas utvikling av autonomi er fullstendig uansvarlig og det faktum endres ikke selv om de har sluppet en ny versjon. Jeg har egentlig skrevet det så mange ganger at det ikke kan misforstås. Du driver forresten ganske ofte med sitat-fusk og du bør slutte med det.

Nei, jeg har ikke klippet noe i innleggene dine. Vet du skrev det der seint på lørdagskvelden, men det er det glade vanvidd å påstå noe sånt.

Så det du sier her er at du begynner å snakke om noe helt annet i en tråd om FSD-betaen? Hva er poenget med det? Hvorfor skal absolut alle Tesla-tråder avspores med off-topic-spam?

Hvis du vil diskutere hvordan Autopilot og andre førerassistent-systemer fungerer så kan du ta det i en av de utallige andre trådene der dette diskuteres. Denne tråden handler om den nye FSD-betaen.

Sitat

Jeg har forøvrig sett en del klipp av dette eksperimentet og systemet virker livsfarlig der det ut av det blå finner på å vrenge inn i motgående trafikk. Å kalle dette Full Selvkjøring er et rent falsum.

Du er på et teknologiforum, så man burde jo kunne forvente at du skjønner hva "beta" innebærer.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Så det du sier her er at du begynner å snakke om noe helt annet i en tråd om FSD-betaen? Hva er poenget med det? Hvorfor skal absolut alle Tesla-tråder avspores med off-topic-spam?

Du må vokse opp. Teslas måte å drive utvikling og markedsføring av autonomi er selvfølgelig relevant.

hekomo skrev (3 minutter siden):

Du er på et teknologiforum, så man burde jo kunne forvente at du skjønner hva "beta" innebærer.

Det er ikke Full Selvkjøring og å kalle det beta er som å si at en haug med planker og spiker er en beta-versjon av et hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (5 minutter siden):

Du må vokse opp. Teslas måte å drive utvikling og markedsføring av autonomi er selvfølgelig relevant.

Det er ikke Full Selvkjøring og å kalle det beta er som å si at en haug med planker og spiker er en beta-versjon av et hus.

Tesla har flere ganger definert hva de mener når de merker noe beta. Så det er bare tøys.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (19 minutter siden):

Han kjører ikke på Autopilot, men på FSD-betaen. Det er på tide at de som skal kritisere Tesla i det minste bruker korrekte begreper så det ikke blir fullstendig kaos.

Uansett, jeg diskuterer ikke hva FSD-betaen faktisk gjorde her (det er en beta og den er uferdig, så det kan forventes at den ikke gjør alt riktig), men om bilen ble fanget opp av kameraene. Jeg påpekte at bilen var for langt unna for å bli vist på skjermen, og viste til de andre bilene og avstanden de måtte være på før de ble vist på skjermen.

Hvorfor du så begynner å snakke om helt andre ting aner jeg ikke. Jeg gidder ikke å drive og krangle med deg hva som faktisk skjer med bilen i videoen fordi det vet ingen av oss egentlig. Det er også egentlig fullstendig irrelevant for noe som helst. Det er en beta. Om han gasset fordi det kom en bil eller fordi det lå biler bak (som han sa) har ingenting å si til eller fra.

At FSD-betaen er forsiktig og ganske passiv ser man godt på ulike videoer, og det er ikke så unaturlig når det er under utvikling og testing. Han hadde uansett klart svingen med god margin til den andre bilen uten å gasse.

Poenget er at når du skal krysse en vei der biler kjører 75miles i timen eller 33meter i sekundet. Det betyr at på de 2-3 sekundene bilen bruker på å krysse to felt må den ha oversikt over alt rundt bilen i en radius av 100m. På video ser det ut som om dette er mye kortere.

Om du ser nøye etter oppdages ikke lastebilen som kommer i mot knapt en billengde før den passerer. 

Det er nok enorme begrensninger i systemet. For å holde orden på alt som beveger seg i en radius av 100m real time hele tiden mens man kjører er ekstremt mye databehandling. 

Vi mennesker løser dette mye enklere. Vi omprioritere hvor lang vi analyserer etter hvor vi er og hvilken fart og faregrad. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

De er langt forran alle andre kommersielle biler. Som feks vw som ikke klarer å holde seg på vegen i de letteste svinger, klarer ikke vise deg hvor den tror den ligger i veien(i grafikk) og klarer heller ikke gi beskjed at den er på vei ut i fjellveggen. Ja, jeg har testet id3 nå, og det var tragikomisk. 

Hos VW så er det implementert slik at man uansett kjører med hendene på rattet. Du kan justere assistent uten at alt skrur seg av. Det at du tester ALKS på nivå 2 med restriksjoner som om det er på nivå 3 er jo din egen skyld. 

Tesla lager en situasjon der du "ønsker" nivå 3 opplevelser uten at det på langt nær er der. 

Det de et lengst på er dytting av uferdig SW til ubrukelige testere uten å følge regler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (54 minutter siden):

Hos VW så er det implementert slik at man uansett kjører med hendene på rattet. Du kan justere assistent uten at alt skrur seg av. Det at du tester ALKS på nivå 2 med restriksjoner som om det er på nivå 3 er jo din egen skyld. 

Tesla lager en situasjon der du "ønsker" nivå 3 opplevelser uten at det på langt nær er der. 

Det de et lengst på er dytting av uferdig SW til ubrukelige testere uten å følge regler. 

Man kan ikke se bort fra at stadige SW (dataprogram) oppdateringer på en pad i midtkonsollen påvirker dei som måtte ha dette. For mange batteribil sjåfører gir jo et intrykk av å være temmelig skrudd i hodet, litt slik som «y-alla akbar» skulerte.

Alt går med terping, se bare på US valget... 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (2 minutter siden):

Man kan ikke se bort fra at stadige SW oppdateringer på en pad i midtkonsollen påvirker dei som måtte ha dette. For mange batteribil sjåfører gir jo et intrykk av å være temmelig skrudd i hodet, litt slik som «alla akbar» skulerte.

Alt går med terping, se bare på US valget... 

Hæ? 😳

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (23 minutter siden):

Hæ? 😳

Det er tekst ikke lyd ! Så kansje Du bare er litt ordblind....., mye tyder på det.

Mitt beste råd om så er tilfelle; kopier et l - e - s - e - p - r - o - g - r - a - m for blinde og kjøp en høgtaler.

 

Begge tullingene får jo stemmer !

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

"Tesla har flere ganger definert hva de mener når de merker noe beta. Så det er bare tøys."

Poenget er vel at et slikt system, med mindre det er bombesikkert, ikke har noe ute hos forbrukere å gjøre. Enda mindre enn det Autopilot hadde. Hvordan noen kan finne på å betale 80.000 for et system som kun kan brukes demonstrasjonsformål, er for meg en gåte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

"Tesla har flere ganger definert hva de mener når de merker noe beta. Så det er bare tøys."

Poenget er vel at et slikt system, med mindre det er bombesikkert, ikke har noe ute hos forbrukere å gjøre. Enda mindre enn det Autopilot hadde. Hvordan noen kan finne på å betale 80.000 for et system som kun kan brukes demonstrasjonsformål, er for meg en gåte.

Ser ut som VW gjør det samme. Synd at det skal være slik :(

Likevel, syns det er spennede at Tesla sin FSD endelig er på vei. Det er litt sent, men bedre sent en aldri :)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (22 minutter siden):

Ser ut som VW gjør det samme. Synd at det skal være slik :(

Dette er implementert på to vidt forskjellige metoder. Euro NCAP har høyere score hos røkla stort sett mot Tesla av en god grunn. Det er lett å finne kollisjoner der folk skylder på AP. Dette er verre hos de andre siden man bruker assistentene anerledes. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (51 minutter siden):

Dette er implementert på to vidt forskjellige metoder. Euro NCAP har høyere score hos røkla stort sett mot Tesla av en god grunn. Det er lett å finne kollisjoner der folk skylder på AP. Dette er verre hos de andre siden man bruker assistentene anerledes. 

Dette er FSD, ikke AP. To helt forskjellige ting :) 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Full impliserer nivå 5 , begrepet FullSelfDriving som Telsa benytter er forvirrende og motstridende ift SAE standarden i forhold til de engelske nivå begrepene.

De skulle ha benyttet : P, C, H og F for nivå 2-5 som
PartialSelfDriving PSD (Nivå 2)
ContitionalSelfDriving CSD (Nivå 3)
HighSelfDriving HSD (Nivå 4)
FullSelfDrining FSD (Nivå 5)

Eventuelt en annotering foran eller bak FSD ,som FSD-P, FSD-C, FSD-H og FSD-F evetuelt nivå i desimalform.
 

 

driving automataion0.jpg

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...